Bechtel ramane fara bani, desi finantarea Autostrazii Transilvania e asigurata partial.

Contractul renegociat cu Bechtel a fost facut public, mai putin anexele si contractul initial, pentru comparatii.

Varianta renegociata a contractului dintre Statul Roman si compania americana Bechtel, al carui obiect il reprezinta constructia autostrazii Transilvania, a fost facuta publica la sfarsitul saptamanii trecute.

Varianta initiala a contractului ramane insa secreta, ca de altfel si anexele contractului facut public vineri. In aceste conditii economiile clamate de oficialii guvernamentali prin renegocierea contractului sunt foarte dificil de probat.

Oficialii Bechtel si-au dat acordul pentru desecretizarea contractului cu Ministerul Transporturilor inca de acum doua luni, timp in care publicarea contractului a ramas blocata la minister. Contractele cu cele doua banci care finanteaza o parte din lucrari au fost semnate demult, dar Bechtel nu a primit inca nici un leu de la minister.

Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a fost criticat in mai multe randuri pentru "ineficienta","ignoranta" si "dispret fata de contribuabil".

Lucrarile la autostrada vor fi reluate in cel mult o luna, a promis vineri ministrul delegat al Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Laszlo Borbely (UDMR), dupa ce constructia a fost intrerupta mai bine de un an pentru renegocierea contractului.

Finantarea va fi suportata in mare parte prin doua credite externe, in valoare de o suta de milioane de euro, contractat cu doua banci care nu au fost nominalizate.

Alte 240 de milioane de euro vor fi alocate de catre Guvern la rectificarea bugetara, a mai promis Borbely, care insa este de parere ca in ritmul alocarii acestor finantari autostrada va fi finalizata abia in 2012.

Pentru prima data, Borbely si-a schimbat punctul de vedere, vineri, si sustine ca autostrada Transilvania "nu se bate cap in cap" cu proiectul autostrazii de pe coridorul IV pan-european, astfel incat prioritatile Guvernului vor include constructia ambelor autostrazi, in paralel.

Amintim ca, cu putine exceptii, membrii coalitiei de guvernare si chiar presedintele Traian Basescu s-au pronuntat in repetate randuri impotriva constructiei autostrazii Transilvania.

Potrivit oficialitatilor, principalele prevederi din vechiul contract care defavorizau Statul Roman erau posibilitatea acordarii unui imprumut de 250 de milioane de euro catre compania americana, iar scrisorile de garantie ale Bechtel nu respectau prevederile legislatiei romanesti, ci ale dreptului anglo – saxon.

De precizat ca in formula veche a contractului, partea romana nu avea posibilitatea de a controla costul lucrarilor, din cauza ca documentul lasa elementele de costuri in sarcina companiei americane.

Mai merita semnalat ca, desi contractul a fost facut public, desi contractele cu cele doua banci finantatoare au fost deja semnate, compania Bechtel nu a primit inca nici un leu pentru reluarea lucrarilor la autostrada, cel putin aceasta sustine purtatorul de cuvant al companiei, Bogdan Sgarcitu. "Vom relua lucrarile abia cand vom primi banii", a declarat Sgarcitu.

Amintim ca parlamentarul clujean Horea Uioreanu (PNL) a solicitat in repetate randuri ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, desecretizarea contractului, inclusiv printr-o interpelare lansata acum doua saptamani de la tribuna Parlamentului.

Uioreanu il acuza pe Dobre de "ineficienta crasa" in gestionarea portofoliului ministerial si a facut aluzie la ministru atunci cand a vorbit, intr-un comunicat de presa, de "responsabili de rang inalt din Ministerul Transporturilor", care "dau dovada de ignoranta si dispret fata de contribuabil".

"Era normal sa fie facut public, pentru ca e vorba de bani publici", a declarat ieri Uioreanu, care a lansat un nou atac la adresa lui Dobre.

In interpelarea parlamentara din 29 martie la adresa lui Dobre, Uioreanu l-a intrebat pe ministrul Transporturilor care este economia realizata de stat prin renegocierea contractului si daca aceasta suma este mai mare decat cea consumata pentru conservarea lucrarilor in perioada cand constructia autostrazii a fost sistata.

"Nu am primit raspuns la aceste intrebari. Voi studia contractul", a declarat Uioreanu, care se declara multumit de decizia lui Dobre. Ministrul Transporturilor nu a putut fi contactat pe toata durata sfarsitului de saptamana.