Compania americana "Bechtel", constructorul angajat de Guvern pentru constructia Autostrazii "Transilvania", intarzie sa redeschida santierele, in ciuda promisiunilor autoritatilor, care anuntau reluarea lucrarilor la inceputul acestei primaveri. Oficialii firmei straine sustin ca nu au primit avansul prevazut in contract.

Potrivit reprezentantilor "Bechtel", primele 38 de milioane de dolari ar fi trebuit sa intre in conturile companiei americane in data de 15 martie. Numai ca nici pana acum firma nu si-a primit banii. Presedintele PD, primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, a afirmat, insa, ca autoritatile au platit primele 10 milioane de dolari. Oricum, suma reprezinta doar un sfert din cea promisa de Guvern.

Tot liderii Aliantei PNL-PD promiteau, la renegocierea contractului care a intarziat deja lucrarile la autostrada cu un an, ca "Bechtel" va primi atatia bani cati va putea cheltui. Ei adaugau ca Guvernul s-a imprumutat deja cu 100 de milioane de euro de la banca austriaca "Raiffeisen Zentralbank" tocmai pentru a putea finanta proiectul.

Anul trecut, mai multi dintre angajatii companiei au intrerupt spontan lucrul pentru ca erau nemultumiti de salariile mici oferite de angajatori, precum si de faptul ca reprezentantii companiei americane nu si-ar fi respectat o parte dintre promisiunile verbale facute la momentul angajarii. In cele din urma, managerii "Bechtel" au decis sa imbunatateasca pachetul de conditii oferit angajatilor.

Lucrarile la autostrada au inceput in judetele Cluj si Bihor. Au existat, insa, si o serie de probleme. Proprietarii terenurilor pe care lucreaza "Bechtel" si-au primit banii cuveniti in contul despagubirilor doar cu o mare intarziere, pentru ca Compania Nationala pentru Drumuri si Autostrazi (CNDA) a virat banii cu intarziere in conturile expropriatilor.

Acest lucru ar putea sa produca dificultati in cazul exproprierii unor noi terenuri.

Sperante moderate

"Bechtel" a anuntat ca ar dori sa finalizeze in acest an 60 de kilometri de autostrada in judetul Cluj. Deja, au fost terminate lucrarile de terasament pentru primii 16 kilometri. Pentru alti 18 kilometri, constructorul american asteapta avizul de descarcare arheologica ce va fi dat de istoricii care fac sapaturi de-a lungul autostrazii. Ar mai ramane cinci kilometri care au fost deja expropriati.

Compania Nationala a Drumurilor si Autostrazilor mai trebuie, insa, sa exproprieze macar inca 40 de kilometri, pentru ca muncitorii de la "Bechtel" sa poata incepe lucrarile de terasare. Apoi, la sfarsitul primaverii 2005, angajatii companiei s-au revoltat din cauza conditiilor oferite de compania americana.

Un muncitor necalificat era platit cu salariul minim garantat de 3.300.000 lei, iar un muncitor calificat primeste 3.910.000 lei.

Desi oamenii lucrau 12-13 ore pe zi, ei au fost platiti ca si cum ar fi lucrat doar opt ore, sustine liderul sindical. De exemplu, un inginer topograf roman era platit cu 16 milioane lei lunar, pe cand un inginer topograf turc castiga 20.000 de euro.

Cei care au lucrat pe santierul de la Ciurila sunt nemultumiti si de conditiile in care au trebuit sa munceasca si pe care le catalogheaza drept inumane. Dupa opt luni de la inceperea lucrarilor nu era instalat nici macar un punct sanitar.