Peste tot, administratiile locale, impreuna cu comisiile special stabilite pentru pastrarea sau intretinerea acestor bijuterii arhitectonice, lupta cu cei care, fara pic de respect fata de istorie si trecut, se gandesc doar la profituri fabuloase si afaceri imobiliare care i-ar putea aranja financiar pe viata.

Clujul nostru, care, contrar dorintei unora, are o istorie ce se identifica cu insasi inceputurile civilizatiei in aceasta parte a Europei, trece printr-o perioada in care indivizi fara pic de scrupule atenteaza la echilibrul arhitectural, istoric si cultural al capitalei Ardealului.

Cei care ar trebui sa vegheze la modul in care se dezvolta acest oras par impasibili la atentatele impotriva arhitecturii orasului si, de cele mai multe ori, la atentatele impotriva bunului simt comun.

Directiile de Urbanism, ale Primariei sau Consiliului Judetean, Comisia Zonala a Monumentelor Istorice, Directia de Cultura si Culte, Ordinul Arhitectilor, Uniunea Urbanistilor sunt pline de indivizi fara scrupule care au un singur gand: imbogatirea rapida, calcand pe cadavrul Clujului istoric.

Vocile autorizate, interesate si de buna credinta, care exista in cadrul acestor organisme sunt reduse la tacere de atitudinea sfidatoare si aroganta a celor care s-au catarat in varful unor ierarhii ireale. Pe toti acesti indivizi si pe cei care acum detin fraiele Clujului ii va judeca istoria si traitorii acestei urbe in urma faptelor si a ceea ce vor lasa in urma.

Niciodata agresiunile nu raman nepedepsite, chiar daca acestea sunt orientate impotriva cuiva (orasul Cluj) care nu poate sa strige si sa se apere pentru ca vocea sa este, de fapt, vocea celor care traiesc si iubesc Clujul, dar care nu au mijloace sa reactioneze.

Pe toti cei care raspund de fata orasului i-as ruga sa faca o deplasare in cateva orase din Europa apropiata (unde sa-si deschida si ochii, nu doar pungile pentru cumparaturi) pentru a vedea la fata locului modul in care cei de acolo au stiut sa imbine dezvoltarea normala si necesara a unui oras cu pastrarea traditiilor si specificului sau istoric.

Cu decenta, le-as putea sugera o scurta deplasare in Graz, Salzburg, Linz, Cracovia, Debrecen, Bruges, Heidelberg, Florenta, Venetia, Sankt Petersburg, Valletta, Avignon sau Dijon.

Dupa cum se vede, nu incerc sa compar Clujul nici cu Viena, nici cu Budapesta, nici cu Paris, Bruxelles, Roma sau Londra pentru ca nu este cazul, dar trebuie sa stim sa ne respectam "dimensiunea" pe care o avem.

Atunci, insa, cand autosuficienta, sfidarea publica si smecheria romaneasca se intalnesc, asistam la o agresiune constanta si lipsita de o minima morala care rastoarna arhitectura unor zone intregi ale orasului. Interesati sau doar de un dezinteres absolut, cei care ar putea interveni au ales sa pactizeze cu acesti adevarati inamici ai Clujului.

De aproape doi ani, suntem martorii fara reactie ai violarii si hacuirii uneia dintre cele doua Piete simbol ale Clujului. Piata Avram Iancu, adevarata piata-monument a romanismului din Cluj a fost mutilata de aparitia unei cladiri cu un stil arhitectural infect sau, mai corect, fara nici un stil.

Culmea este ca cei care au aprobat initial acest viol, acordand avizele necesare demararii constructiei, se autointitulau, pompos, in discursuri patriotarde goale in continut, adevarati aparatori ai romanismului.

Nu doar aceia, ci si cei care au urmat dupa iunie 2004, pentru a-si proba parca duplicitatea si, in cele din urma, imoralitatea publica, au permis in continuare atentatul la echilibrul arhitectural din Piata Avram Iancu. Pe partea stanga a pietei, vis-a-vis de sediul noii Mitropolii a Ardealului, va fi inaugurat un hotel, ce-si gaseste acolo locul ca nuca in perete.

Acolo, intre cladiri de secol XIX si inceput de secol XX, intre cladiri in stil secesion austriac, Art Deco, neoclasic cu elemente eclectice si alaturi de Catedrala Ortodoxa, lucrare a celebrului arhitect Cristinel din Bucuresti, cu influente de arhitectura bizantina si neoromaneasca, alaturi de Teatrul National, realizat, la fel ca Teatrul National din Iasi, de-o firma celebra austro-ungara, specializata in constructia de teatre, putem vedea cu stupoare o mizerie arhitecturala girata de un individ fara nici un pic de respect pentru istoria acestui oras.

Culmea este ca acest lup paznic la oi este membru in Comisia Tehnica de Urbanism a Primariei Cluj, in Comisia Zonala a Monumentelor si a fost pana mai ieri liderul Comisiei de Disciplina a Ordinului Arhitectilor, filiala Transilvania(!).

Acelasi individ, Adrian Zeno Borda, pentru ca despre el vorbim in cadrul acestei scurte expuneri - exemplu - despre modul in care se mutileaza fata Clujului, este si unul dintre apropiatii arhitectului sef al municipiului Cluj-Napoca si unul dintre cei care la un moment dat ar fi trebuit sa-l inlocuiasca.

Probabil, domnul Zeno-bau si ilustrul necunoscut ce se afla in fruntea Directiei de Urbanism incearca sa ofere Inaltpreasfintitului Bartolomeu al Ardealului posibilitatea "contemplarii" de la ferestrele resedintei Mitropolitane, in fiecare dimineata, un exemplu al noii ordini arhitectonice instituite in Cluj (!?).

Un hotel, monstruozitate de beton, otel si sticla langa treptele sfintei Catedrale si vis-a-vis de Seminarul si Facultatea de Teologie, langa Palatul Administrativ, ce adaposteste Consiliul Judetean si Prefectura, langa Cercul Militar, Teatrul National, Tribunal, Administratie Financiara, Curte de Apel si cladirea Regionalei CFR, adica un pinten infipt in centrul administrativ, religios si cultural al Clujului, se constituie intr-un imens centru de profit pentru cei care-l detin sau care graviteaza interesat in jurul sau. Si, din pacate, se pare ca pentru nimeni nimic nu mai conteaza in ziua de astazi, decat castigul cu orice chip, fata orasului ramanand in grija nimanui.

Totusi, nu va bateti joc de Clujul istoric, atat cat a mai ramas din el, pentru ca el ne apartine si noua celor multi, nu doar voua, aflati temporar intr-o anumita demnitate publica.