Un manuscris pe papirus legat cu o curea din piele, datat din secolele III-IV d. Ch. si descoperit prin anii ‘70 in desertul egiptean, a fost autentificat ca fiind singura copie cunoscuta dupa textul in limba greaca al Evangheliei dupa Iuda.

Potrivit traditiei crestine, apostolul Iuda Iscarioteanul l-a tradat pe Iisus pentru 30 de arginti, ajutandu-i pe romani sa-l gaseasca pe Mantuitor inainte ca acesta sa fie crucificat. Existenta Evangheliei lui Iuda a fost atestata de primul episcop al Lyonului, (capitala Galiei) Sfantul Irineu.

Acesta denunta lucrarea in anul 180, intr-un text impotriva ereziilor, considerand-o drept istorie fictiva. In perioada respectiva, pe langa cele patru evanghelii ‘‘oficiale’‘, mai erau cateva in circulatie. Acestea, fiind considerate eretice, au fost bine ascunse de catre posesorii lor.

Evanghelia dupa Iuda a fost pastrata de catre gnostici, care erau convinsi ca drumul salvarii trece prin invatatura secreta data de Iisus apropiatilor sai. Iuda ar fi fost singurul apostol care a inteles adevarata semnificatie a invataturilor lui Iisus.

In acest manuscris, Iuda nu apare ca un tradator, ci mai degraba ca un initiat care l-ar fi denuntat pe Iisus romanilor chiar la cererea acestuia, pentru a-l ajuta sa se debaraseze de corpul sau material si pentru a-si indeplini misiunea - mantuirea lumii.

In opinia unora, Evanghelia lui Iuda se inscrie intr-un curent contemporan mai amplu, care ar incerca sa demonstreze ca crestinismul ar avea ‘‘picioare de lut’‘, ca se bazeaza pe doctrine false sau prost interpretate. Acest lucru ar conveni de minune anumitor grupuri oculte de interese.

Pe de alta parte, Evanghelia lui Iuda ar putea servi ca argument si celor care critica forma actuala in care se prezinta crestinismul, ca o institutie cu interese politico-economice, complet rupta de realitatea iertarii si revelatiei propovaduite de Cristos.

Pozitia oficiala a Bisericii Ortodoxe Romane este aceeasi cu cea a Bisericii Ortodoxe Ruse, care afirma prin Mihail Dudko, purtatorul de cuvant al Patriarhiei Moscovei, ca ‘‘descoperirea unui text atribuit unuia dintre discipolii lui Iisus Hristos, nu va schimba probabil continutul Sfintei Scripturi’‘.

Dudko a mai declarat ca asemenea manuscrise sunt descoperite adesea, iar cel atribuit lui Iuda Iscarioteanul nu se va bucura de un interes canonic.

Contactat pentru a ne impartasi pozitia sa in legatura cu acest subiect, preot Prof. Dr. Stelian Tofan, cadru universitar al UBB, Facultatea de Teologie Ortodoxa, a declarat in exclusivitate pentru BZA ca aceasta descoperire nu poate insemna o schimbare in textele canonice.

Potrivit cunoscutului exeget clujean al Bibliei, Evanghelia dupa Iuda este o scriere apocrifa, care reflecta gnosticismul secolului al II- lea. ‘‘Sunt unii exegeti care afirma ca ar fi vorba de un gnosticism timpuriu, de secol I, cu care chiar Evanghelistul Ioan s-ar fi confruntat, dar cred ca sunt doar speculatii fara nici un fond real.

Aceasta erezie sustine ca trupul este inchisoarea sufletului. Asa ca trupul trebuie chinuit pentru a ne elibera sufletul’‘, explica preot Prof. Dr. Stelian Tofan.

In ciuda faptului ca lucrarea are totusi autoritatea unuia dintre apostoli, Iuda Iscarioteanul, teologul clujean sustine ca ‘‘este o literatura menita sa bulverseze publicul cititor, de genul celeia pe care o scrie Dan Brown’‘. Prof. Dr.

Stelian Tofan este de parere ca prin aceasta lucrare ‘‘se incearca reabilitarea lui Iuda, care ar fi introdus gnosticismul in cercul apostolilor. In acest mod, se doreste scoaterea in evidenta a faptului ca acest curent filosofic are radacini tocmai in inima crestinismului.

Se doreste astfel o nuantare a crestinismului, separandu-l pe mai multe filoane: filosofic, gnostic, etc. Dar crestinismul este doar de un singur fel’‘.

Teologul clujean exprima chiar opinii radicale: ‘‘Acest atac este indreptat spre Divinitate. Scoaterea in evidenta a nevinovatiei apostolului Iuda ataca chiar esenta crestinismului’‘. In opinia Prof. Dr.

Stelian Tofan, acest lucru se intampla pentru ca societatea devine prea laicizata, apropiindu-se tot mai mult de consumism: ‘‘Ne este prezentat un Iisus intr-o relatie personala cu cel care L-a tradat. Se mai incearca prezentarea unei fete false a crestinismului. Si anume a unui urias cu picioare de lut.

Numai ca aceasta imagine este falsa si nu va rezista prea mult’‘. In concluzie, Evanghelia dupa Iuda nu va deveni o carte canonica, ci se va aseza in rindul celorlalte documente apocrife.

Pozitia Bisericii Greco Catolice se raliaza celei adoptate de Vatican. Papa Benedict XVI este de parere ca imaginea pe care o avem despre Iuda trebuie sa ramana neschimbata. Iuda trebuie sa ramana ‘‘apostolul tradator’‘, indiferent daca manuscrisul ‘‘Codex de Tchacos’‘ este autentificat sau nu.

Diaconul Daniel Avram, din cadrul episcopiei Greco Catolice Cluj Napoca, ne-a impartasit parerile sale despre acest subiect care a pus pe jar lumea crestina. De formatie, mai degraba, dogmatician, parintele sustine ca nu este in masura sa se pronunte asupra acestei evanghelii.

‘‘Mie mi se pare relevant faptul ca a fost autentificata ca fiind foarte veche. Dar din punctul de vedere al bisericii crestine, cele patru scripturi sunt elemente care tin nu de religie, ci de intimitatea eului nostru’‘.

Canonicizarea evangheliilor a avut loc cu ajutorul comunitatilor crestine. ‘‘Initial au fost in jur de 30 de scrieri religioase, care erau diferit acceptate de comunitatile crestine.

Dar numai aceste patru evanghelii, care s-au facut mai bine simtite sufletului crestin, au ramas cele pe care le consideram canonice’‘, explica diaconul Avram.

Parintele vede si o latura semita in aceste ultime descoperiri: ‘‘Exista tot felul de cercetari care au incercat sa-l reabiliteze pe Iuda. In trecut, portretul lui Iuda a fost corelat si cu antisemitismul, dar biserica crestina nu a avut nimic vreodata cu evreii’‘.

Diaconul Daniel Avram prefera sa vada mai mult aspectul de istorie a filosofiilor pe care textul apocrif il poate oferi spre interpretare: ‘‘Manuscrisul nu ofera detalii concrete asupra lui Iuda Iscarioteanul. Ipoteza activa este ca el facea parte din secta gnosticilor.

Pentru el datoria de a-L vinde pe Iisus era suprema, pentru ca numai asa putea fi rascumparat. Iuda Il intelege pe Iisus si-L ajuta sa se elibereze de trupul uman, pentru uniunea cu Casa Tatalui si mantuirea omului’‘. Printr-un sarut, Iisus a fost tradat, iar acest lucru nu poate fi schimbat.

Aceasta ar fi, in linii largi, interpretarea manuscrisului in viziunea diaconului Daniel Avram.

‘‘Aceste elemente nu aduc ceva nou. Chiar si pentru un credincios de rand, lucrurile vor ramane ca si pana acum. Documente apocrife au mai fost descoperite si acest fapt nu a constituit vreodata scanteia vreunei revolutii spirituale. Dogmele noastre sunt prea puternice si rezistente.

Perceptia asupra lui Iuda nu se va schimba fundamental’‘, ne declara increzator parintele. Aceasta ‘‘opera de reabilitare’‘ pare a nu avea un efect prea puternic asupra crestinilor. ‘‘Noi nu retinem documentele apocrife ca fiind adevarate. Cu siguranta acest document nu va deveni cu timpul canonic.

Numai cele patru evanghelii vor ramane canonice si acest lucru nu se va schimba. Ele sunt revelatia lui Dumnezeu. Celelalte documente ne pot oferi, cel mult, informatii socio-istorice’‘.

Cu privire la curentul filosofic care asigura paternitatea ‘‘Evangheliei dupa Iuda’‘, diaconul ne dezvaluie ca ‘‘este periculos pentru crestini. Cu toate acestea, eu cred ca rezistam la atacuri. Insa ii apreciez pe protestantii care au o cunoastere a textelor religioase mult mai profunda decat unii crestini. Nu discut insa despre interpretarea pe care le-o ofera ei textelor’‘.

In incheierea discutiei, diaconul Daniel Avram subliniaza o ‘‘coincidenta’‘ pe care o considera neintamplatoare: ‘‘Este interesant si faptul ca aceste descoperiri au fost scoase la iveala tocmai acum! De ce in post si in apropierea Pastelui? Pentru ca lumea, in aceasta perioada, este mai atenta la asemenea subiecte… Am senzatia ca in ultimul timp se loveste in crestinism.

Dogma crestina este luata in focuri incrucisate pentru a schimba ce…? Lucrul cel mai important pentru un crestin este sa-si dea seama de ce crede si pentru ce crede’‘.

Profesorul Conf. Dr. Univ. Valerian Muresan, din cadrul Universitatii ‘‘Avram Iancu’‘ Cluj Napoca, a avut amabilitatea sa ne impartaseasca parerile sale in legatura cu acest subiect.

De formatie filosof, Valerian Muresan are o bibliografie importanta in aria sa curriculara, care ii permite sa furnizeze opinii avizate pe seama curentului filosofic care asigura paternitatea ‘‘Evangheliei dupa Iuda’‘.

‘‘Apocrifele produc o imaginatie alternativa acelor imagini pe care le promoveaza Biserica. Aceasta, neputand scapa de sub control atitudinea pe care a indus-o societatii, se vede nevoita sa distruga si considera drept «eretism» orice document de acest gen.

Iar faptul ca aceste patru evanghelii au fost canonizate, a tinut doar de contextul socio-politic pe care Biserica l-a avut in acele momente’‘, explica prof. Valerian Muresan

Universitarul clujean este de parere ca ‘‘Biserica interpreteaza «in raspar» toate aceste scrieri apocrife, insa aici apar in mod explicit unele dogme, cum ar fi cea a «Imaculatei conceptiuni». Aceasta dogma nu apare in Biblie, ceea ce rezulta ca respectiva dogma a fost conceputa mai tarziu’‘.

Valerian Muresan explica faptul ca gnosticismul este guvernat de principiul dualitatii. ‘‘Cele doua principii polarizante sunt supuse unei exegeze inverse in comparatie cu exegeza care se aplica in descifrarea Vechiului Testament.

Divinitatea suprema, «Protopater-ul», a eliberat o creatie spirituala (Pleroma) in care guverneaza cupluri de «syzygy» – Nous si Sophya. Prin caderea Sophyei, apare pacatul originar. «Creatiile materiale» care iau nastere din Sophya devin «divinitati malefice», care sunt conduse de Ialdabaoth, stapanul Pleromei inferioare.

Astfel ca lumea este o copie a Pleromei, iar sufletele sunt particule, neviciate, din Sophya’‘. Cam aceasta ar fi o topografie, in linii mari, care ar putea oferi repere sumare asupra gnosticismului.

‘‘Exista o secta care spunea ca Iuda este mesianic – secta iudeilor. Iuda facea parte din secta lui Ioan Botezatorul. Dupa uciderea lui Ioan, Iuda a migrat in secta condusa de Iisus. Numai ca Iuda avea mai curand o constitutie politica decat una mesianica.

Iuda a sperat la faptul ca Iisus ar putea fi salvatorul evreilor si ar razbuna nedreptatile pe care acestia le suportau din partea romanilor. Numai ca Iisus dezamageste din punct de vedere politic. Iuda il vinde pe Iisus romanilor pentru ca se simte tradat de faptul ca acesta refuza sa devina Regele Iudeilor.

El spera la o marginalizare a lui Iisus si nu la sacrificarea acestuia pe cruce. Din acest motiv «Evanghelia dupa Iuda» se termina cu o reabilitare a lui Iuda’‘, este de parere profesorul universitar Valerian Muresan.

Si cu privire la modul in care se canonizeaza o Evanghelie, Valentin Muresan are de oferit unele lamuriri: ‘‘Evanghelia lui Luca a fost canonizata, in ciuda faptului ca apostolul nici macar nu l-a cunoscut pe Iisus. Textele lui Pavel, «asupritorul protocrestinilor» sunt si ele canonice, fiind revelate.

Insa cine stabileste revelatia? Biserica! Numai ca aceasta actioneaza ca un cenzor institutionalizat.’‘

Profesorul Muresan ne dezvaluie ca mai sunt si alte Evanghelii apocrife: ‘‘Cele scrise dupa Petru, Maria Magdalena, Toma sunt texte care poarta pecetea unor apostoli, dar cu toate acestea sunt considerate apocrife’‘.

In perioada crestinismului timpuriu regulile si canoanele nu erau prea bine conturate. In valmaseala de culte si curente religioase erau mai multe filoane protocrestine care se straduiau sa primeze, sa-si asigure o singularitate care sa le contureze.

Cultele lui Origene, Aria, Mani – secte crestine - care nu au convenit intentiilor politice si imperialiste ale Bisericii Crestine de dupa Sinodul de la Niceea, au disparut fiind etichetate ca eretice.

‘‘Capadocienii, daca n-ar fi castigat in fata lui Constantin cel Mare al Bizantului, disputa cu arienismul, religia oficiala ar fi putut fi, in momentul de fata, ariana. Crestinismul a preluat simboluri din elenismul tarziu, platonicianism, stoicism, ermetism, etc. pentru a-si asigura o platforma stabila’‘, explica universitarul clujean.