Comisia Nationala de Supraveghere a Asigurarilor (CNSA) a elaborat o serie de masuri care mai degraba au bulversat piata asigurarilor din Romania decat au ajutat-o. Una din aceste masuri ii obliga pe cei care vor sa renunte la firmele de asigurari cu care au contract in favoarea altor societati sa anunte acest lucru in scris inainte cu 30 de zile.

Tot CNSA a stabilit ca incepand cu anul viitor sa nu mai poata fi asigurate masinile pentru care nu a fost efectuata inspectia tehnica periodica.

Asta nu e tot pentru ca tot de la anul va fi obligatorie „Cartea Verde" pentru toate masinile indiferent daca aceste vor iesi sau nu din tara pe parcursul unui an, iar preturile nu sunt deloc mici, ci mai degraba comparabile cu cele din tarile Comunitatii Europene.

Directorul Ardaf, Sucursala Salaj, Gheorghe Dehelean, a explicat ca regulile stabilite de CNSA sunt discutabile, dar ele trebuie respectate chiar daca vor cauza nemultumiri in randul asiguratilor, indiferent ca este vorba de persoane fizice sau juridice.

O problema – lipsa de informare

Reporter: Ce urmareste CNSA prin interzicerea societatilor de asigurare de a asigura de la anul masinile fara inspectia tehnica periodica efectuata?

Gheorghe Dehelean: Este o regula care trebuie respectata. In primul rand s-ar reduce numarul accidentelor, ar iesi din uz masinile vechi si in general cele care au perioada de uz depasita de mult. Avem foarte mari probleme din cauza acestora.

De exemplu am o Dacie de 20 de ani si veniti dumneavoastra cu un Mercedes asigurat la firma noastra si ma loviti, iar pe mine ma costa enorm pentru ca nu pot sa refac masina respectiva la vechimea de 20 de ani. Ne miram ca nu se dezmembreaza pe drum aceste masini la cat sunt de vechi.

Tot prin aceasta masura eu cred ca se urmareste sa fie mai multa disciplina, atat pe piata auto, cat si in cea a asigurarilor.

Rep.: Nu e pripita decizia potrivit careia cei care vor sa schimbe firma de asigurare trebuie sa anunte acest lucru in scris inainte cu 30 de zile? Au aparut nemultumiri?

G.D.: Au aparut deja si nemultumiri. Problema cred eu ca este lipsa de informare. Oamenii nu sunt informati, nu citesc despre aceasta problema, adica sa anunte cu 30 de zile inainte de a renunta la firma de asigurare cu care are contract in favoarea alteia.

Rep.: Ce se intampla daca nu se anunta acest lucru?

G.D.: Persoana respectiva este obligata sa ramana la aceeasi societate. E o masura si pentru evitarea suprapunerii firmelor. Acum a fost elaborat programul CEDAM in care apar informatii clare despre masina asigurata, despre firma la care este asigurata. Se vor evita confuziile sau eventualele erori. Cert este ca vor fi trimise in teritoriu scrisori celor care nu si-au asigurat masinile.

Pot fi insa si erori. Vor putea fi si erori pentru ca daca unul din cele 17 numere de la seria de identificare este gresit automat aceea masina nu mai figureaza in baza de date.

Rep.: Ce se va intampla cu masinile pentru care nu vor fi incheiate polite de asigurare?

G.D.: Acele masini vor fi radiate, mai mult ca sigur. Proprietarii vor fi anuntati cu trei luni inainte, iar daca in acest timp nu le vor efectua revizia tehnica si nu le vor asigura masinile vor fi radiate.

Rep.: Cum ramane cu Cartea Verde, va fi sau nu obligatorie de la anul?

G.D.: Eu Stiu ca da, pentru ca vom intra in Uniunea Europeana. Mai stiu insa ca acest lucru nu le va conveni multora, mai ales acelor persoane care nu vor iesi din tara cu masina, dar vor trebui sa plateasca aceasta Carte Verde. In aceste conditii si polita de asigurare va fi mai scumpa.

Rep.: Cam cat costa Cartea Verde?

G.D.: Pentru minimum 15 zile este 60 de dolari. Va dati seama, trebuie sa mergeti pana la Budapesta sa duceti pe cineva la avion si trebuie sa platiti aproape doua milioane de lei.

Mentalitati, saracie

Rep.: De ce sunt reticente firme de asigurari in a asigura casele impotriva inundatiilor?

G.D.: Intr-adevar, riscul este mare. Noi spre exemplu asiguram casele impotriva inundatiilor si platim daune. In zona noastra sunt mai putine astfel de probleme, dar in sud e cu totul altceva. Cred ca mai mare reticenta e in privinta caselor din chirpici. Deocamdata aceste case nu sunt asigurate pentru ca riscul este foarte mare mai ales in zonele inundabile.

Rep.: Se vor scumpi politele de asigurare in acest an?

G.D.: Nu cred ca se vor scumpi, dar acest lucru depinde de politica fiecarei societati.

Rep.: De ce nu isi asigura lumea casele?

G.D.: Aici e vorba de mentalitate si de ce sa nu o spunem si de saracie. Cu toate ca pentru un apartament cu 3 camere in Zalau in valoare de 1,2 miliarde asigurarea ar fi de 1,8 milioane de lei bani care pot fi platiti chiar si in 10 rate.

Rep.: Vine integrarea. Cum ramane cu concurenta pe piata asigurarilor?

G.D.: In tara sunt peste 40 de societati si eu zic ca o sa ramana dupa integrare doar cele puternice. Jumatate din societatile de asigurari vor disparea pentru ca vor veni si din afara. Concurenta va fi acerba.

Rep.: Sunt „tepari" in Zalau intr-ale asigurarilor?

G.D.: Din pacate, sunt. Noi am avut asemenea probleme, dar le-am rezolvat pe cale amiabila. Sunt si incearca sa fie. La nivelul societatilor de asigurare cam 20 la suta.... sunt cu probleme. Accidentele sunt uneori un pic regizate, dar sunt greu de demonstrat. Ideal ar fi ca si in Occident sa functioneze un serviciu de urmarire. Sunt si furturi.

Numai anul trecut am avut 4 sau 5 furturi de masini si nu am recuperat nici una. Acestea inseamna pierderi. Daca aceste masini apar dupa o vreme le scoatem la licitatie, pentru recuperarea pierderilor. Poate nu recuperam toti banii, dar macar o parte.