Triajul CFR Constanta a fost ieri scena unui incident care ar fi putut transforma aceasta locatie intr-un nou Mihailesti, in cazul in care catastrofa n-ar fi fost evitata prin interventia pompierilor de la Detasamentul Palas.

Este vorba despre un numar de 10 butoaie cu diclor propan care au cazut accidental dintr-un container aflat pe un vagon de cale ferata, in timpul manevrei garniturii de marfa.

Usa containerului s-a deschis si cele 10 recipiente cu periculoasa substanta chimica care la temperaturi relativ scazute cuprinse intre 17 si 22 de grade Celsius se poate autoaprinde, au ajuns pe platforma dintre liniile de cale ferata din Triajul Constanta, unul dintre butoaie chiar si fisurandu-se cu aceasta ocazie.

Si, culmea lipsei de responsabilitate - nu exista echipament de protectie, asa cum s-ar fi impus intr-un asemenea caz! Situatia critica a fost oarecum salvata de interventia a doua autospeciale apartinand Detasamentului de Pompieri Palas, care au actionat tinand tot timpul sub jet de apa butoaiele cu diclor propan pentru a le mentine la temperaturi mai mici de 17 grade Celsius si a evita

astfel autoaprinderea substantei periculoase, eveniment care ar fi condus in mod cert la un incendiu catastrofal. Si, nu in ultimul rand, trebuie tinut cont de faptul ca diclor propanul este o substanta extrem de periculoasa pentru sanatatea umana. Echipaje de jandarmi si de politisti au izolat zona unde s-a produs accidentul, pe o raza de 150 de metri in jurul containerului cu diclor propan. Sosit la fata locului, col. dr.

Nicolae Coman, prim-adjunct al sefului Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta Constanta a declarat ca atat firma expeditoare - „Oltchim” Ramnicu Valcea, cat si transportatorul diclor propanului, au incalcat grav legislatia in vigoare referitoare la circulatia substantelor periculoase, tinand cont ca responsabilii marfii nu detineau documentele speciale necesare transportului de astfel de substante extrem de usor inflamabile.

Directorul Oltchim, sunat de prefectul Culetu

La fata locului a sosit si prefectul judetului Constanta, Danut Culetu, care s-a aratat extrem de nemultumit de situatie. De altfel, acesta a si sunat atat la directorul Oltchim, pentru a se asigura ca specialistii societatii vin in aceeasi zi (n.r.

ieri seara) pentru a-si pune in siguranta marfa, cat si la Oil Terminal si Petromidia in incercarea, fara succes, de a face rost de echipament de protectie. „Cei de la Oltchim vin in seara aceasta (nr. ieri seara). Noi intre timp am urcat butoaiele intr-un alt container, tras pe o linie laterala, au fost acoperite cu prelata si este asigurata paza pentru a nu se intampla vreo nenorocire.

Am incercat sa facem rost de echipament de protectie de la Oil Terminal sau Petromidia, insa nu am reusit. In orice caz, pentru probleme de natura chimica cei de la Oltchim aveau datoria sa asigure echipamentul necesar pe parcursul acestui transport”, a declarat, pentru „Replica”, Danut Culetu.

Acesta a mai precizat ca la fata locului, tot in cursul zilei de ieri, s-a deplasat si un reprezentant al Garzii de Mediu. „Trebuiau facute analize pentru ca un butoi s-a spart si a intrat diclor propan in pamant. Insa analizele nu le avem inca, sa stim si noi exact care este situatia”, a mai precizat Danut Culetu.

La toate acestea mai trebuie adaugat ca butoaiele cu diclor propan au sosit in Triajul Constanta fiind destinate exportului prin Portul Constanta, in vederea utilizarii ei in anumite procese tehnologice. De asemenea, sunt asteptate sanctiunile care se impun in acest caz de o gravitate deosebita in ceea ce ii priveste atat pe cei de la Oltchim, cat si pe cei care transportau marfa.