Viceprimarul Boros ameninta cu masuri extreme in cazul in care Ardeal Construct nu se va achita de promisiuni

Anuntate cu surle si trambite, parking-urile supra si subterane sunt mai aproape ca niciodata de a se materializa. Potrivit Primariei municipiului Cluj-Napoca, saptamanile acestea se da oficial startul unui megaprogram, ce va avea ca finalitate - pana in toamna anului viitor - realizarea a 1.000 de locuri de parcare pentru clujeni.

Astfel, in zona B-dul Dorobantilor - Piata Marasti, se vor construi 250 de locuri de parcare, proiect estimat la 3 milioane de euro, strada Motilor se va "imbogati" cu minim 380 de locuri de parcare, in Avram Iancu vom avea un parking subteran, iar in Piata Mihai Viteazu s-au finalizat procedurile de licitatie pentru un parking suprateran de 360

de locuri. Licitatia pentru modernizarea pietei si crearea locurilor de parcare a fost adjudecata de catre SC Ardeal Construct SRL, care s-a angajat sa duca la bun sfarsit o investitie de 12 milioane de euro.

Telenovela licitatiilor

Constructia parking-ului suprateran din Piata Mihai Viteazu a atras in cursa doua firme, Arhinstal si Ardeal Construct. Prima licitatie publica deschisa a avut loc in data de 20.07.2005. S-au achizitionat cinci caiete de sarcini dar nimeni nu a mers mai departe, neprezentandu-se nici un ofertant.

In data de 18.08.2005 a avut loc, din nou, o licitatie publica deschisa pentru obtinerea aceluiasi teren ultracentral. Participantii la licitatie au fost nevoiti sa achizitioneze caietul de sarcini contra sumei de 150 RON si sa achite suma de 36.160 de euro ca si garantie de participare.

Cu toate ca s-au achizitionat trei caiete de sarcini, la termenul fixat nu s-a depus nici de aceasta data nici o oferta.

Intrucat nici la reluarea licitatiilor nu s-au intrunit conditiile legale, comisiile raspunzatoare de concesionarea terenului din centrul Clujului au hotarat prezentarea unei informari in fata CL, pentru ca acesta sa decida soarta viitorului parking.

Astfel, cu doua licitatii publice ratate la activ, Primaria s-a angajat in data de 12.01.2006 la inceperea procedurii de negociere directa, avand ca obiectiv concesionarea pe o perioada de 49 de ani a terenului din piata Mihai Viteazu.

Participantii la negocierea directa au achizitionat caietul de sarcini al concesiunii in schimbul sumei de 200 lei si au achitat 36.160 euro, garantia de participare. Atat Arhinstal, cat si Ardeal Construct au facut dovada capacitatii financiare si tehnice necesare realizarii investitiei.

"Au prezentat cate o scrisoare de garantie, prin care o banca ne asigura ca firmele in cauza vor obtine creditul necesar ridicarii parking-ului", a declarat viceprimarul Adrian Popa.

Afacere buna

In lupta pentru castigarea negocierii directe cu Primaria, ambele firme s-au prezentat cu oferte imbietoare, Arhinstal oferind 105 euro/mp pentru terenul din Piata Mihai Viteazu, iar Ardeal Construct - care a castigat "la mustata" - a oferit 110 euro/mp.

Astfel, in urma cu doua luni, Ardeal Construct a obtinut contractul de concesiune pe o perioada de 49 de ani a terenului de 3.616 mp din Piata Mihai Viteazu.

Mai mult, castigatoarea contractului de concesiune prin negociere directa si-a luat angajamentul de a finaliza intregul proiect pana la data de 1 mai 2007.

Prin semnarea contractului de concesiune cu Primaria municipiului Cluj-Napoca, Ardeal Construct a acceptat sa indeplineasca conditiile impuse, si anume sa realizeze un minim de 360 de locuri de parcare, sa creeze un spatiu destinat desfasurarii comertului cu produse agroalimentare si unul pentru spatii comerciale.

Oferta Arhinstal a constat in 105 euro/mp, in timp ce oferta Ardeal Construct a fost de 110 euro/mp. "Termenul de punere in posesie a intregului obiectiv a fost de 1 decembrie 2007 pentru Arhinstal si 1 octombrie 2007 pentru Ardeal Construct. Obligatiile Ardeal Construct sunt plata taxei de concesiune, care se plateste anual, timp de 25 ani.

Conform contractului de concesiune, prima rata se plateste in termen de 30 zile de la semnarea contractului. Data respectiva a fost 16 februarie 2006, rata fiind deja achitata de catre societatea castigatoare. Primaria incaseaza anual un venit de 15.910,4 euro", a declarat Raimonda Boian, purtatoarea de cuvant a Primariei Cluj-Napoca.

Semne de intrebare

Patronul firmei Ardeal Construct este Radu Vlas, nimeni altcineva decat fostul patron al societatii Rasimo, o firma de casa in ceea ce priveste licitatiile cu Primaria.

Potrivit versiunii electronice a site-ului Ministerului Finantelor Publice, Ardeal Construct avea in 2004 o cifra de afaceri de 216 milioane de lei vechi si cu un profit de sapte milioane de lei vechi. Cifre contabile subtirele pentru o firma care s-a angajat la o investitie de 12 milioane de euro.

Ardeal Construct, la fel ca si Rasimo, nu este straina de contracte grase cu Primaria: anul trecut Ardeal Construct a castigat licitatia de asfaltare a 23 de strazi din Cluj-Napoca (strazi care nu intra in megaproiectul "288 de strazi"), a furnizat primariei plantele necesare pentru proiectul de amenajare a spatiului pietonal din spatele monumentului Memorandistilor si a mai bifat alte contracte cu primaria clujeana.

Asigurarile lui Boros

Janos Boros, viceprimarul orasului si totodata seful comisiei care s-a ocupat de negocierea directa a terenului din Mihai Viteazu, a recunoscut ca au existat unele controverse cu privire la Ardeal Construct, dar a tinut sa-i asigure pe clujeni ca administratia locala are ac de cojocul celor de la Ardeal Construct daca vor exista nereguli in derularea programului.

"Stiu ca au existat unele discutii cu privire la alegerea pe care am facut-o. Sincer va spun ca singurul motiv pentru care am ales drept castigatoare Ardeal Construct a fost oferta mult mai buna pe care acestia au facut-o.

Daca, in vreun moment al constructiei, Ardeal Construct nu mai poate continua din orice motiv constructia, vom rezilia contractul. Mai mult, exista o clauza care prevede ca firma Ardeal Construct poate sa dea lucrarea altei firme care sa o continue sau o putem da chiar noi altei fime.

Pana la urma, tot ce conteaza este ca parking-ul sa fie gata la timp. Pe de alta parte, nu puteam sa tot stam asa si sa asteptam sa vina un investitor strain", a precizat Boros.

O nebunie necesara

Deocamdata, Piata Mihai Viteazu arata ca un adevarat santier, in zona avand loc o serie de schimbari. Parking-ul se va ridica in partea stanga a actualei hale, daca ar fi sa stam cu fata la McDonalds.

Pentru aceasta, sectorul agroalimentar al pietei a fost mutat temporar pe strada Arges, care a fost inchisa pe portiunea dintre strazile Cuza Voda si Constanta.

Sectorul flori a ramas pe vechiul amplasament, iar sectorul nealimentar a fost mutat, temporar, pe trotuarele strazii Arges, urmand apoi a fi mutat in piata 1 Mai si la Oser.

In ceea ce priveste circulatia in zona, si aceasta a suferit modificari: strada Arges a fost inchisa pe portiunea dintre strazile Cuza Voda si Constanta, parcarea din fata Mc Donalds a fost desfiintata, pe strada Ploiesti s-a schimbat sensul unic, acum circulandu-se dinspre strada Constanta spre centru, pe strada

Arges (intre strazile Paris si Constanta) avem sens unic cu directie de mers dinspre strada Constanta, iar pe strada Paris s-a desfiintat sensul unic dintre Arges si 21 Decembrie, acum circulatia desfasurandu-se pe ambele sensuri. O nebunie totala, dar necesara!