Un proiect refuzat la inceput

Pentru ca risca sa devina un oras inchis, din cauza crizei de terenuri cu care se confrunta autoritatile orasului, primarul Ploiestiului, Emil Calota, a gasit solutia: zona metropolitana. "Proiectul ca Ploiestiul sa devina metropola este foarte important pentru ca numai asa putem vorbi de o dezvoltare regionala durabila.

In plus, nevoia de spatii pentru investitii este foarte mare", a declarat primarul Calota. Initiat acum 5 ani, proiectul care prevedea initial ca localitatile limitrofe municipiului (Barcanesti, Tirgsorul Vechi, Blejoi, Bucov, Berceni si Paulesti) sa devina cartiere ale acestuia a stagnat mult timp din cauza reticentei comunitatilor locale.

In primavara anului 2004 au existat chiar si citeva referendumuri in urma carora localnicii au respins initiativa primarului Calota. "Consultarea publica nu a fost facuta intr-un mod profesionist. Intrebarile erau puse astfel incit oamenii sa refuze plata unor taxe si impozite mai mari si disparitia hotarelor administrative.

In plus, in campania electorala dadea bine si un soi de patriotism local. Dincolo de aceste probleme, cred ca vom putea vorbi despre metropola Ploiesti prin 2010, chiar daca din aceasta structura nu vor face parte toate localitatile limitrofe orasului", sustine Simona Munteanu, arhitectul sef al Ploiestiului si unul dintre sustinatorii proiectului de transformare a orasului in metropola.

Pro si contra

Acum, autoritatile ploiestene propun o alta varianta de organizare administrativa a metropolei. O asociere voluntara a Consiliilor Locale care sa nu afecteze hotarele comunelor limitrofe. In ceea ce-i priveste pe primari, care s-au temut ca-si vor pierde functiile, acestia vor forma un Consiliu Director in care deciziile sa fie luate in unanimitate. Ideea pare sa le convina actualilor edili.

"Exista o hotarire a Consiliului Local de aprobare a proiectului pentru ca localitatea noastra sa faca parte din zona metropolitana. Speram sa rezolvam astfel multe dintre problemele de infrastructura pentru care nu avem finantarea necesara rezolvarii lor", sustine primarul comunei Barcanesti, Gheorghe Dima.

"Trebuie sa ne asociem cu Ploiestiul pentru a putea accesa fondurile europene la care vom avea aspira din 2007. E greu ca o localitate cu 5.000 de suflete sa obtina o finantare de zeci de milioane de euro, dar nu si pentru o metropola", crede Dumitru Dinca, primarul comunei Paulesti. Exista, insa, si primari nemultumiti de modul in care se deruleaza proiectul.

"In principiu sint de acord cu zona metropolitana, insa se cam trage de timp. Primarul Ploiestiului ne tot amina cu extinderea unor trasee ale transportului in comun, dar spune ca vrea metropola. Una zicem, alta facem", a declarat Constantin Bucur, primarul comunei Berceni.

Avantajele si dezavantajele metropolei

Daca Ploiestiul va cistiga citeva sute de hectare de terenuri necesare investitiilor, comunele limitrofe vor putea efectua lucrari de infrastructura pe care nu si le permit acum din cauza bugetelor mici. In schimb, satenii vor plati taxe si impozite mai mari, la nivelul celor din mediul urban.

Acesta a fost, de altfel si motivul pentru care localniciii comunelor limitrofe au votat impotriva infiintarii metropolei la referendumurile organizate acum doi ani.

Ploiesti, un oras scump

Intr-un top al celor mai scumpe orase intocmit de revista Capital in luna martie, Ploiestiul ocupa locul al patrulea, dupa Cluj, Constanta si Arad. La intocmirea acestui clasament au fost comparate taxele locale, valoarea proprietatilor, chiriile, tarifele practicate de operatorii de televiziune prin cablu si chiar taxele de parcare.

Din studiul efectuat a reiesit ca ploiestenii platesc cel mai mult pentru cablul TV si parcarea din tara.