Desfasurata la sfarsitul saptamanii trecute la Albac, cea de-a doua editie a Targului National de Turism, organizat de CJA si Primaria Albac, a reunit cativa dintre actorii importanti in dezvoltarea turismului in zona Muntilor Apuseni.

Mesteri populari, pensiuni, organizatii implicate in activitatea turistica, SALVAMONT Alba, Directia Silvica Alba, Parcul Natural Muntii Apuseni, banci, agentii de turism si-au prezentat oferta tuturor celor care au avut placerea si curiozitatea de a le vizita standurile amenajate atat in aer liber, cat si in spatiul oferit de sala de sport.

Iar oferta a fost generoasa, mai ales cea culinara, conditiile de cazare sau de vizitare a atractiilor zonei.

Unul dintre scopurile principale ale targului a fost insa si identificarea problemelor cu care se confrunta operatorii, dar mai ales gasirea unor solutii. De aceea a fost organizat un workshop privind problemele turismului din Transilvania, reuniune de lucru la care au participat reprezentanti ai CJA, Primaria Albac, administratiile judetene din Bihor, Hunedoara, Arad, Bistrita Nasaud.

Pe langa starea drumurilor, pe care toti cei prezenti au desemnat-o ca o principala piedica, intre marile probleme se numara lipsa unor strategii coerente, a unor grupuri de sustinere a intereselor operatorilor din turism, lipsa informatiilor privind programele de finantare in domeniu, dar si a unui brand reprezentativ.

O alta problema ar fi absenta din oferta turistica a unor activitati din categoria turismului activ.

Dar pentru asta Salvamont Alba a avut inspirata idee de a aduce 7 ATV-uri care in toate cele trei zile ale targului au avut un succes deosebit.

Revenind la workshop, participantii au decis adoptarea unei declaratii care va reflecta cele discutate si care va fi trimisa tuturor presedintilor consiliilor judetene, prefectilor, subprefectilor, senatorilor si deputatilor, presedintelui Romaniei, primului ministru, ministerelor si agentiilor de resort.

Ideea declaratiei este chiar aceea de a crea grupul de lobby necesar pentru dezvoltarea turistica.

In urma discutiilor din cadrul workshop-ului am remarcat ca, in privinta unei strategii de dezvoltare a turismului, CJ Alba este un deschizator de drumuri, fapt evidentiat si de reprezentantul Ministerului Culturii si Cultelor, Bogdan Trambaciu. Tot in ideea promovarii strategiei de dezvoltare turistica, s-a constituit un grup de lucru pentru turism

Obiceiul in Romania este ca orice strategie sa se elaboreze "sus" si sa se implementeze in teritoriu, fapt de multe ori neproductiv. Consiliul judetean Alba s-a gandit sa procedeze exact invers si sa implice in acest demers exact grupul tinta.

Pentru ca un targ de turism inseamna informare sub toate aspectele, actiunea de la Albac a inclus si momente atractive: vizionarea unor trasee pe rutele: Albac - Horea, Albac - Rosia Montana, Albac - Arieseni, vizitarea pensiunilor din zona, concurs de gastronomie, de catarare, foc de tabara, discoteca in aer liber, jocuri de artificii si un spectacol folcloric sustinut de Nicolae Furdui Iancu,

Ionut Fulea, Ilie si Alina Medrea precum si formatii si solisti din zona Muntilor Apuseni.

Organizatorii au oferit o gama larga de activitati. In ciuda acestui fapt participarea, in primul rand a reprezentantilor administratiilor locale si judetene din judetele Transilvaniei, a fost sub asteptari, desi s-au trimis invitatii tuturor. Acest fapt evidentiaza un adevar neplacut: toti vor dezvoltare turistica, dar nu toti inteleg ce trebuie facut sau fac efectiv ceva in acest sens.

Tocmai de aceea, pentru coagularea si concentrarea actiunilor, astfel de actiuni sunt binevenite si trebuie sa continue.