Romania se imparte, la nivel national, in opt regiuni de dezvoltare. Judetele Cluj, Bistrita-Nasaud, Maramures, Bihor, Salaj si Satu-Mare alcatuiesc Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest. Coordonatorul procesului de dezvoltare regionala este Consiliul pentru Dezvoltare Regionala, al carui organ executiv este Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest (ADRNV).

ADR este o organizatie non-profit, sustinuta financiar de catre consiliile judetene ale celor sase judete.

Bugetul ADR poate fi imbunatatit prin fonduri proprii de autofinantare. Aceste fonduri provin din proiecte Phare pe care ADRNV le executa in interesul Agentiei.

Printre alte atributii, ADRNV a avut si calitatea de e evalua proiectele prin care se derulau fonduri aferente programului Phare 2003, program derulat in 2005, an in care regiunea Nord-Vest a absorbit doar 65,8% din fonduri, sub ea aflandu-se doar regiunea Sud-Vest, cu un procentaj de 52,6% , restul celor sase regiuni reusind un procentaj de peste 90%.

Aceste nereusite au determinat Ministerul Integrarii Europene (MIE) si Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF) sa excluda, incepand cu Programul Phare 2004, Agentiile de Dezvoltare Regionala din Comitetele de Evaluare din Regiuni.

In 2005, MIE si MMSSF, primul in calitate de Agentie de Implementare/Autoritate Contractanta, respectiv de Autoritate de Implementare, au lansat Programul National Phare 2003 pentru Romania, pe componenta Dezvoltarea Resurselor Umane.

Acest program contine doua prioritati: masuri active pe piata muncii (pentru someri), respectiv promovarea capitalului uman (pentru angajati). Regiunea Nord-Vest a fost introdusa, la randul ei, in cadrul acestui program, resursele financiare alocate pentru delurarea acestuia fiind in total de 880 414 euro. Astfel, pentru a absorbi aceste fonduri, au fost inscrise la licitatie 114 proiecte.

Comitetul de Evaluare Regional, cel care autoriza eligibilitatea proiectelor, a fost format din Asociatiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca, Unitatile de Implementare si ADRNV: Agentia era cea care declara eligibilitatea proiectelor depuse la licitatie.

Astfel, din cele 114 proiecte, au fost declarate eligibile 21, care fiind in conformitate cu reglementarile Phare au fost propuse spre finantare, valoarea totala a finantarii fiind de 865 033,66 euro.

Din cele 21 de proiecte avizate de catre Comitetul de Evaluare Regional, condus de ADRNV, sase proiecte au fost declarate neviabile de catre MIE si MMSSF din cauza neindeplinirii conditiilor de eligibilitate.

Astfel, Regiunea Nord-Vest a inregistrat pierderi de 333 546,34 euro la nivel de absorbtie a fondurilor europene, realizand un grad de absorbtie de 65,8%, situandu-se doar inaintea Regiunii Sud-Est, cu grad de absorbtie de 52,6%, dar dupa regiunile Centru (90,3%), Vest (95,1%), Nord-Est (96,2%), Ilfov (96,9%), Sud-Est (98,8%) si Sud Muntenia (100%).

In luna februarie a acestui an, Deputatul Mircia Giurgiu a facut o interpelare in cadrul Camerei Deputatilor privind gradul redus de contractare al Regiunii Nord-Vest.

Aceasta interpelare a fost adresata ministrilor Anca Boagiu (MIE) si Gheorghe Barbu (MMSSF). Raspunsul ministerelor interpelate au subliniat aceeasi idee, si anume ca pierderile inregistrate de Regiunea Nord-Vest se datoreaza neeligibilitatii celor sase proiecte care au fost propuse spre finantare de catre Comitetul de Evaluare Regional condus de ADRNV.

AJOFM, in conflict deschis cu ADRNV

AJOFM centraliza situatia cu somerii care beneficiau de cursuri de calificare. Astfel, s-a realizat o situatie stranie la nivelul programului Phare 2002, derulat in 2004: din cei 3 982 de someri care trebuiau calificati sau care urmau sa beneficieze de reconversie profesionala, persoane declarate eligibile s-au dovedit a fi numai 245 .

Restul nu intrau in grupurile tinta, cheltuielile care se faceau cu ei erau considerate neeligibile, deci nejustificate din punctul de vedere al programului Phare, declarati eligibili fiind doar somerii de lunga durata sau somerii sub 25 de ani.

In concluzie, din numarul participantilor la cursuri, mai putin de 20% indeplineau conditiile. In plus, din cele 10 societati acreditate de ADRNV sa tina cursuri de calificare si reconversie profesionala, doar doua, TUSCO SRL si CARTEL ALFA, puteau elibera certificate de calificare profesionala recunoscute pe piata muncii din Romania, deci cu atat mai putin pe piata muncii din tarile comunitare.

ADRNV trebuia sa solicite firmelor in cauza acte doveditoare prin care se justifica faptul ca grupul tinta cursant la ei era cel stabilit de prerogativele cerute de programul Phare.

ADRNV a aprobat bani pentru derularea programelor Phare celor opt societ`]i care nu au putut dovedi veridicitatea proiectului. ADRNV, ca sa poata da banul, trebuia sa verifice societ`]ile care faceau aceste cursuri si grupurile tinta. Astfel, cei de la ADRNV pot fi suspectati de interese in validarea societatilor eligibile.

Societatile beneficiare ale fondurilor din programul Phare erau nevoite sa dovedeasca cu adeverinta de la AJOFM ca grupul tinta respecta conditiile.

In urma acestor contradictii, AJOFM, prin directorul Daniel Don, a cerut informatii legate de tipul de masuri active si lista somerilor cuprinsi in aceste masuri finantate prin programul Phare. Demersurile initiate de AJOFM nu au primit raspuns din partea ADRNV si, ca urmare, s-a trimis o noua adresa catre MIE si MMSSF, care sa sustina demersul AJOFM.

MIE raspunde si da dreptate AJOFM privind solicitarea informatiilor cerute de la ADR.

Normal, ar trebui sa existe un raport clar pe programele Phare 2000 si 2002, unde se specifica persoanele implicate si care au fost rezultatele. Pentru ca, pe Phare 2002, program care s-a derulat in 2004, toti furnizorii de formare profesionala erau obligati sa elibereze certificate de calificare recunoscute pe piata muncii.

Referitor la acest subiect, directorul AJOFM, Daniel Don, a declarat:Prin adresa catre MIE si MMSSF, ADRNV avea obligatia sa ne comunice noua situatiile statistice legate de formarea profesionala a persoanelor prin programulDezvoltarea Resurselor Umane, finantat in cadrul programului Phare.

S-au facut cursuri de calificare pentru someri in urma caruia fiecare cursant ar fi trebuit sa fie monitorizat pentru a se cunoaste cursul urmat de acesta si ce calificare a obtinut. Domnul Cosier (foto) a participat impreuna cu MMSSF la evaluarea programului Phare pe 2003, atunci cand ADRNV a pierdut 300 000 euro.

Moldova a angajat 96%, in timp ce regiunea de Nord-Vest, doar 65%. Aceasta din cauza evaluarii unor proiecte slabe, care au primit, insa, avizul ADRNV. De unde se naste si intrebarea: Ce avantaje are Claudiu Cosier de aici? Evaluarea pentru Phare 2003 s-a facut la Cluj. Tot la Cluj se fac si evaluarile pentru proiectele Phare 2004 .

Pe 2003, evaluarile le-au facut ADR cu AJOFM si cu UIP, iar pe 2004 le face numai UIP (Unitatea de Implementare n. red.). Pana la Phare 2003, proiectele eligibile au fost decise numai de ADRNV.

AJOFM a cerut, totusi, ca ADRNV sa fie pastrata in comisia de evaluare din acest an, in care se vor derula fondurile Phare 2004, dar ca agentia sa nu mai singurul factor de decizie asupra eligibilitatii proiectelor depuse.

Totodata, AJOFM reclama ca ADRNV a derulat fonduri de cinci ori mai mari decat a derulat AJOFM, ceea ce ar fi insemnat ca numarul celor calificati de societatile agreate de ADRNV este cel putin egal cu numarul celor calificati prin cursurile AJOFM.

Fondurile gestionate de ADRNV care au avut ca destinatie calificarea si reconversia profesionala a somerilor reprezinta echivalentul bugetului total al celor sase AJOFM-uri din cele sase judete care apartin Regiunii Nord-Vest. Cu toate acestea, Inspectoratul Teritorial de Munca nu angajeaza someri fara certificate de calificare agreate de MMSSF.

Unde sunt cei calificati de societatile acreditate de ADRNV si cine ii monitorizeaza pe acestia?

Demersul nostru pentru a obtine pozitia ADRNV vis-a-vis de aceasta situatie s-a izbit de doua piedici: directorul ADRNV, Claudiu Cosier, nu a putut fi contactat, aflandu-se in delegatie pana la sfarsitul saptamanii, iar purtatorul de cuvant al Agentiei, Lia Valendorfean, a solicitat ca raspunsul s` ne fie oferit printr-un mail, care va fi trimis dupa ce vor fi consultati specialistii agentiei, pentru ca solicitarile noastre contin cifre si date statistice.

Probabil ca, in cursul zilelor urmatoare, vom primi raspunsul la aceste intrebari, ocazie cu care ZIUA de Cluj va face publica pozitia ARDNV.