Piata masinilor second-hand din Timisoara a intrat intr-o efervescenta care s-a mai resimtit doar la mijlocul anilor '90, cand Romania a fost la un pas de a deveni "groapa de gunoi auto" a Europei. Paradox, in timp ce piata imobiliara a "inghetat" in asteptarea integrarii, cea auto se afla la polul opus.

Se cumpara si se vinde intr-un ritm extrem de profitabil pentru dealerii masinilor de ocazie, care fac si doua curse pe saptamana in strainatate pentru a aduce autoturisme de lux la preturi acceptabile.

"Maine dimineata plec in Belgia, cu inca doi soferi carausi, pentru a aduce la comanda un Jeep si un Audi. Cei care doresc sa-si cumpere masini bune din Occident se grabesc pentru a nu prinde majorarea taxelor de dupa 1 ianuarie 2007", a declarat Catalin Nica, unul dintre comerciantii locali de masini second-hand.

El a spus ca in aceasta perioada pre-turile au crescut si la o tranzactie de acest gen poate sa castige intre 1.500 si 3.000 de euro, dar se poate alege si cu un dosar penal pentru evaziune fiscala.

Numai in acest an, in pietele auto din Timisoara s-au vandut, estimativ, 8.000 de autoturisme rulate de fabricatie straina si peste 3.000 de autoturisme Dacia.

Alerta de pe piata auto se datoreaza perspectivei ca de la 1 ianuarie 2007 taxele de inscriere in circulatie a unei masini second-hand sa ajunga pana la 4.000 de euro, in functie de vechimea autoturismului, capacitatea cilindrica si gradul de poluare.

Actuala varianta a Codului Fiscal prevede ca doar taxa de inmatriculare sa fie de 1.000 de euro pentru o masina Euro 2, de 1.600 cmc, veche de opt ani. Suma scade, insa, la 108 euro daca masina este Euro 4 si are cel mult trei luni vechime.

In goana dupa masini aduse "de afara"

Cea mai mare taxa de inmatriculare este perceputa pentru masinile non-euro. Aceasta va fi cuprinsa intre 2.200 euro pentru un autoturism de peste 10 ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, si 4.200 euro pentru unul de 10 ani, mai mare de 3.000 cmc.

La toate acestea s-ar putea adauga taxa ecologica, propusa de Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, care i-ar obliga pe toti cei care importa masini second-hand sa achite sume cuprinse intre 100 si 3.000 de euro, in functie de uzura masinii.

"Eu, de exemplu, sunt interesat sa-mi aduc un Volkswagen Passat de 1.600 cmc sau 1.800 cmc, cu o vechime de cinci-sase ani. Pentru asta am facut niste calcule si, daca as veni cu masina in tara acum, ar trebui sa platesc cam 1.200 euro, bani in care sunt incluse toate taxele vamale.

In schimb, daca as aduce aceeasi masina din Germania dupa 1 ianuarie 2007 m-ar costa cu aproape 2.000 de euro mai mult. Cred ca sub masca protejarii mediului inconjurator se favorizeaza afacerile marilor firme din acest domeniu", a spus Ionica Filimon, un timisorean care se intreaba retoric daca o Dacie din 1985 este mai putin poluanta decat, de exemplu, un Opel Vectra din acelasi an.

Ca efect al temerii ca dupa integrarea Romaniei in UE piata masinilor second-hand urmeaza sa fie sufocata de taxe, una dintre pietele de profil din Timisoara si-a schimbat deja obiectul de activitate, fiind amenajata cu tarabe pentru vanzarea hainelor. Tot din categoria second-hand.