Cinism

Localnicii din Barcanesti au auzit primul zvon ca autostrada Bucuresti-Brasov va trece prin comuna lor in anul 2000. La inceput, oamenii s-au bucurat, crezand ca aceasta investitie va contribui la cresterea valorii proprietatilor, dar si ca se vor crea noi locuri de munca.

Doi ani mai tarziu, cativa reprezentanti ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, institutie subordonata Ministerului Transporturilor, au batut la portile celor care urmau sa fie expropriati. „Dupa ce le-am dat actele de proprietate ale casei si terenului, au plecat si s-au intors in 2005.

Atunci ne-au chemat la primarie sa ne spuna ca trebuie sa ne mutam, ca se va construi autostrada”, povesteste Aurel Trandafir, unul dintre localnicii afectati direct de lucrarile de constructie.

In decembrie anul trecut, Aurel Trandafir a primit vizita a doi oficiali ai Ministerului Transporturilor, care i-au pus in fata un contract de vanzare cumparare pentru cei 1.440 de metri de teren pe care va trece autostrada. „Nu mi-a venit sa cred cand am vazut pretul oferit de stat.

Era trei euro pe metru patrat, cand la noi se vinde cu 25-30 de euro! Sotia mea a inceput sa planga ca ramane fara curtea in care a trait o viata, insa acei domni ne-au spus pe ton raspicat ca, daca nu ne convine, sa dam statul in judecata. Pai am eu timp si bani sa ma judec cu statul?”, se intreaba, cu lacrimi in ochi, batranul neajutorat.

In ceea ce priveste casa ce urmeaza a-i fi demolata, acestuia i s-a propus o locuinta noua prin ANL, cu conditia sa plateasca diferenta dintre pretul oferit de stat si valoarea de piata a viitoarei constructii. „Noi avem un venit de 600 de lei lunar.

De unde vom putea plati credite la banci de zeci de mii de euro pentru o casa ANL ridicata intr-o saptamana?”, se plange Natalia Trandafir, pentru care viata a devenit un cosmar dupa ce a aflat ca va fi expropriata.

Oferta ridicola

Aceasta situatie a aparut ca urmare a aplicarii Legii 198/2004 din regimul Iliescu-Nastase, care reglementeaza exproprierea pentru cauza de utilitate publica in domeniul constructiei de autostrazi si drumuri nationale. Practic, statul are dreptul de a confisca terenuri si imobile aflate in proprietate privata, oferind pretul fixat de evaluatorul angajat de compania de autostrazi.

Banii sunt virati intr-un cont deschis pe numele proprietarului la CEC, dupa care buldozerele pot intra in curtile si terenurile oamenilor, fara ca acestia sa se poata opuna. Proprietarilor nemultumiti de oferta statului nu le ramane decat sa apeleze la instanta, care va decide pretul tranzactiei imobiliare fortate.

“Aceasta este legea, care a fost data pentru a urgenta procedurile de expropriere. Odata publicat in Monitorul Oficial traseul autostrazii, proprietarii nu mai au posibilitatea de a prelungi la nesfarsit eliberarea terenurilor sau imobilelor. Cei care sunt nemultumiti de oferta noastra se pot adresa justitiei, in acest caz procesul derulandu-se in regim de urgenta.

Instanta este cea care in final stabileste valoarea despagubirilor. La Barcanesti, evaluatorul angajat de compania de autostrazi a stabilit ca terenul face trei euro, nu ministerul in mod direct”, sustine Adrian Ionescu, purtatorul de cuvant al Ministerului Transporturilor. In replica, Dragos Stoica, agent imobiliar ploiestean, afirma ca pretul minim al zonei este de 12 euro/mp.

“Numai prin simpla trecere din extravilan in intravilan a celui mai prost teren din tara acesta valoreaza opt dolari metru patrat. Oferta celor de la compania de autostrazi este penibila si nu are nicio legatura cu pretul real al pietei”, declara agentul imobiliar.

Sotul Elenei Udrea construieste autostrada

Autostrada Bucuresti-Brasov va avea o lungime de 173,3 kilometri, o latime intre 23 si 26 de metri, in functie de relief, si cate doua benzi pe sens. Aceasta va duce la exproprierea a 909 hectare de teren, din care 21 de hectare au statutul de curti si constructii si la defrisarea a 192 de hectare de padure.

Finalizarea proiectului este prevazuta pentru anul 2012, lucrarile de constructie a tronsonului Moara Vlasiei-Ploiesti fiind demarate anul trecut. Acestea au fost evaluate la 200 de milioane de euro si au fost contractate de un consortiu de firme romanesti, printre care se numara si Euroconstruct, societate apartinand omului de afaceri Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea.