Comisioane neclare

Astfel, in urma verificarilor a rezultat ca nu toate bancile explica cu claritate anumiti termeni folositi in contractele de credit, precum: imprumutati, imprumut solidar, anuitate, fransiza, tragere, ipoteca, astfel incat consumatorul sa inteleaga cu usurinta expresiile si sa nu lase loc de interpretare. Printre bancile in cauza se afla HVB Tiriac SA si ABN AMRO BANK.

De asemenea, in majoritatea contractelor de credit cu diferite destinatii, ideile de baza precizate in anumite capitole, articole si obligatii ale beneficiarului nu sunt preluate si nici nu se regasesc si la capitolul “Obligatiile bancilor”.

Nu toate bancile precizeaza cu claritate in contractele incheiate nivelul diferitelor comisioane, astfel incat indicatorul DAE sa poata fi determinat sau verificat cu usurinta. In alte contracte nu se informeaza daca prima de asigurare se aplica sau se incaseaza la inceputul derularii contractului sau se percepe lunar in rate egale, situatie asemanatoare si in cazul comisionului de angajament.

Banci precum ABN AMRO BANK si PIRAEUS BANK nu precizau cu claritate notiuni precum BUBOR, EURIBOR si LIBOR, notiuni greu accesibile clientilor.

Reclamatii intemeiate la OPC

De asemenea, la ABN AMRO BANK si BANC POST SA nu se specifica in mod clar procentele de penalitati pentru intarzierea/achitarea ratelor evaluate, dobanda care poate oscila la un moment dat, fara elemente de referinta, nu se precizeaza posibilitatea clientului sa denunte contractul incheiat cu un preaviz de 30 de zile, in unele cazuri se obliga consumatorul ca in aceeasi zi poate efectua

denuntarea-incetarea contractului. La BANC POST SA si CITI FINANCIAL, nu se face o mentiune expresa fata de acordarea unei perioade de gratie - daca exista sau nu - si daca exista optiune obligatorie sau nu.

HVB TIRIAC SA, BANC POST SA si ABN AMRO BANK, impun obligativitatea in contracte ca solicitantul de credit sa fie de acord cu prelucrarea datelor personale, in scop de marketing si/sau cedarea catre terti. In plus, la PIRAEUS BANC SA si CITI FINANCIAL ROMANIA SA, contractul de credit cuprinde textul redactat cu un font de minim 10, inspectorii impunand masura de remediere imediata.

“ De la inceputul acestui an, la OPC Prahova s-au inregistrat 11 reclamatii cu privire la serviciile prestate de catre operatorii bancari, in special la calcularea restituirii ratelor, a soldurilor si a dobanzilor practicate. In cea mai mare parte, reclamatiile au fost intemeiate”, ne-a declarat Corneliu Buzu, directorul OPC Prahova. In plus, inspectorii au dat patru amenzi in valoare de 9.500 de lei.

Atentie inainte sa semnati contractele!

De asemenea, inspectorii OPC recomanda clientilor bancilor sa fie atenti la toate clauzele din contractele de credit sau leasing, sa solicite operatorilor economici informatii complete despre produsul financiar ce urmeaza sa fie contractat. Trebuie sa va asigurati ca in contracte sunt mentionate clar toate taxele, comisioanele, dobanzile pe care trebuie sa le achitati.

Totodata, aveti dreptul sa solicitati functionarilor bancari un formular de contract, pentru a fi studiat inainte de finalizarea creditului.