Primele date ale anchetei in cazul accidentului rutier care a dus la moartea tragica a directorului de programe al TVR Iasi, Vanda Condurache, arata ca taximetristul-mecanic lucra cu o statie de pe o masina licentiata. Politistii spun ca proprietarul masinii, Daniel Cojocariu, stia ca soferul face taximetrie in mod ilegal.

Vanda Condurache a comandat un taxi prin dispecerat la 10 seara, iar la 5 dimineata a sunat din nou, pentru confirmare.Pusi in fata unor acuzatii grave in privinta accidentului de la Ciric, reprezentantii municipalitatii arunca mata in ograda Politiei Rutiere. Primaria se rezuma sa spere ca profesionalismul soferilor de taxi se va manifesta odata cu aparitia legii teximetriei.

A fost nevoie ca o doamna a presei romanesti, Vanda Condurache, sa moara intr-un accident stupid, pentru ca autoritatile sa inceapa sa balbaie niste masuri in domeniul sigurantei rutiere. Explicatiile, ipotezele si masurile abunda, dar, dincolo de bajbaielile autoritatilor, o intrebare majora a fost pusa, iar raspunsul este departe de a fi dat: pe mana cui este lasata siguranta iesenilor?

Foame de bani, dispret pentru viata

La sediul Taxicom din strada Codrescu s-au deplasat ieri echipaje ale Politiei Rutiere si Autoritatii Rutiere Romane (ARR), pentru a stabili detaliile privind situatia lui Ionut Daniel Hrinca, de 50 de ani, soferul taximetrului implicat in accidentul rutier in care si-au pierdut viata atat el, cat si cunoscutul director de programe al TVR Iasi, Vanda Condurache.

Marti, la ora 22.00, Vanda Condurache a anuntat o comanda pentru dimineata la dispeceratul Taxicom, iar la ora 5.00, miercuri dimineata, a sunat din nou pentru a avea confirmarea comenzii. A fost asteptata, pentru drumul spre Aeroport, de o masina cu indicativul 124.

La volan se afla un sofer care nu avea atestat de taximetrist si nici masina autorizata in acest sens. "Proprietarul masinii, Daniel Cojocariu, are mai multe masini la strada, iar pe indicativul 124, care a preluat comanda de la Vanda Condurache, era inregistrat un autoturism Matiz. El avea statia de la Matiz si facea taximetrie pe autoturismul Cielo, care era implicat in accident.

Proprietarul avea Matizul in service, masina condusa de Hrinca fusese cumparata recent, iar, in februarie, fusese licentiata pentru taxi. Nu avea insa toate actele, la noi, la ARR, nu figura in nicio baza de date. Avea folii de taximetrie, dupa ce obtinuse numai aprobarile de la RAR", a declarat Pavel Hodea, seful ARR.

Proprietarul masinii, cercetat penal

Concluzia Politiei Rutiere este ca proprietarul masinii i-a dat cu buna stiinta masina lui Ionut Daniel Hrinca si ca nu poate sta in picioare declaratia acestuia, conform careia nu stia ca i-a luat masina ca sa practice ilegal taximetria. "Proprietarul autoturismului este cercetat penal pentru exercitarea fara drept a unei profesii.

Statia a fost luata de taximetrist de la acesta, deci nu poate spune ca nu stia ca este folosita in mod ilegal. Cei de la dispeceratul Taxicom stiau ca indicativul respectiv corespunde unei masini autorizata pentru taxi, de asta i-au si dat comanda", a declarat inspector Costel Mandru, din cadrul Politiei Rutiere.

Potrivit cercetarilor Politiei Rutiere, cel mai probabil, proprietarul masinii nu voia sa piarda bani cat timp masina cu licenta se afla in service. Avea o alta masina disponibila, descoperise si un om disponibil sa faca taximetrie ilegal, Ionut Daniel Hrinca, chiar in service la Taxicom, el fiind mecanic auto, si s-a gandit ca niste bani in plus nu i-ar strica.

Nu a luat in calcul niciodata ca s-ar putea produce o tragedie, pentru ca a dat masina pe mana unui sofer fara atestat de taximetrist, care avusese permisul suspendat pe 3 luni, in septembrie, pentru ca a izbit o masina, aflat in depasire neregulamentara, iar in martie a luat 2 puncte de penalizare pentru neacordare de prioritate la vehicule.

In plus, soferul avea mari probleme de comportament, mama acestuia afland de la televizor ca a murit, spunand ca de ani de zile fiul sau nu a mai trecut pe acasa si crezand ca a ajuns printre boschetari.

Jenant: Politia Rutiera, tap ispasitor

Armata de functionari din serviciile Primariei e absolvita de primarul Gheorghe Nichita de orice vina cu privire la producerea accidentului. Mai mult, se speculeaza faptul ca singurul vinovat de tragedia produsa este doar mortul. Jenant, reprezentantii Primariei au scos pe tava doi vinovati: Politia Rutiera si factorul uman, in speta soferul taxiului.

In urma unei intalniri desfasurate la Primaria Iasi, la care au participat reprezentanti ai Politiei Comunitare, Politiei Rutiere, ARR, municipalitatii si ai Camerei Taximetristilor, cei din urma au recunoscut faptul ca sunt autorizati pentru a practica activitatea de taximetrie o serie de tineri fara experienta, iar Camera se confrunta, in paralel, cu imposibilitatea angajarii unui personal

calificat. Acest fapt conduce implicit la asumarea unor amenzi care, ajunse la un anumit numar, se concretizeaza prin retragerea dreptului de a profesa. Executivul municipalitatii spera ca profesionalismul in randul acestei bresle sa se manifeste odata cu aparitia legii teximetriei, atunci cand se prognozeaza ca, din cei 1.800 de taximetristi aflati acum la strada, sa se ajunga la doar 1.200.

"La Ciric, in aceeasi zona unde s-a intamplat accidentul, au mai fost si alte iesiri in decor, dar fara victime. Era de ajuns, insa, pentru ca reprezentantii Politiei Rutiere sa fi dispus din timp identificarea acestei zone ca fiind periculoasa si sa faca sesizari in acest sens catre noi, ca sa putem lua masuri in timp util.

In privinta activitatii de taximetrie, vinovatul indiscutabil este ARR, care nu si-a facut treaba. Ar fi trebuit ca aceste atributii sa fie date Primariei mai demult. Noi am incercat sa ajutam pana acum Politia, cu toata logistica necesara", a declarat, ieri, primarul Gheorghe Nichita.

Lumea moare, Primaria face harti

Reprezentantii Primariei au mai acuzat faptul ca se cheltuie bani grei ca sa existe anumite dotari si servicii, dar autoritatile uita de instruirea capitalului uman angrenat in respectivele activitati. O pozitie identica au adoptat-o si alti reprezentanti ai municipalitatii, care au incercat sa canalizeze atentia asupra unui alt vinovat in cazul accidentului.

"Singurul in masura sa identifice zonele de risc in ce priveste siguranta rutiera este Politia Rutiera. In ultimul an, atunci cand Politia Rutiera a sesizat o frecventa mai mare de accidente pe raza municipiului Iasi, ne-a sesizat si am dispus masurile necesare, prin plantarea de panouri de avertizare sau limitatoare de viteza.

Din pacate, aceste lucruri nu s-au produs si in zona in care a avut loc recenta drama. Noi nu avem un serviciu specializat care sa aprecieze zonele de risc, ci doar tinem cont de solicitarile celor de la Politia Rutiera", a declarat Andrei Trofor, purtatorul de cuvant al Primariei Iasi.

In cursul acestei zile, se va intruni la Palatul Roznovanul si Comisia de Circulatie, pentru a se dispune intocmirea unei harti a zonelor de risc si a enuntarilor masurilor pe care urmeaza a le adopta serviciile municipalitatii.

Misto de excesiv

Pe linie de Politie Comunitara, singura masura care s-a dispus a fost suplimentarea singurului echipaj cu atributii de control a activitatii de taximetrie cu inca unul. Acestia vor avea ca atributii monitorizarea masinilor aflate la strada ale caror soferi se abat de la lege, carora le vor fi luate numerele de inmatriculare.

Acestea vor fi comunicate, apoi, Biroului de Reglementare Transport Urban din cadrul Primariei Iasi. "In urma intalnirii de ieri, s-a hotarat sa se ia masuri excesive de control asupra piratilor, impreuna cu cei de la Corp Control Primar si Biroul de Reglementare Transport Urban. Avem date ca piratii actioneaza dupa-amiaza si noaptea.

Vrem sa continuam aceste actiuni pe o perioada cat mai lunga, iar dupa o saptamana sa tragem linie", a declarat Alexandru Hordila, seful Politiei Comunitare.

Moartea a survenit prin inec

Concluzia medicilor legisti in cazul Vandei Condurache este ca moartea s-a produs prin inec, nefiind identificate alte cauze. In cazul taximetristului, rezultatele necropsiei sunt asteptate peste cateva zile, presupunerea politistilor fiind ca acesta fie a adormit la volan, fie a pierdut controlul volanului din cauze medicale.

Vanda Condurache va fi condusa astazi pe ultimul drum, la ora 11.00, la Cimitirul Evreiesc.

Flori pentru

doamna Vanda Condurache

Flori, coroane si lumanari aprinse in memoria profesoarei Vanda Condurache. Studentii de la Jurnalistica si nu numai aduc un ultim omagiu celei care le-a fost profesoara. De ieri, ei au transformat intrarea principala a Universitatii "Al. I. Cuza" intr-o adevarata gradina de flori. "Suntem in continuare socati de ce s-a intamplat.

Speram si credem ca doamna Vanda Condurache vede de acolo, de Sus, omagiul pe care i-l aducem", a declarat I.T., studenta la Jurnalistica.

.