Negocierile dintre reprezentantii sindicatului si conducerea RATL Turda, in prezenta primarului Tudor Stefanie, s-au finalizat in favoarea angajatilor, dar si a conducerii regiei. Daca angajatii au primit o marire de 12% la salariu, regia a scapat de pierderile de sute de milioane si va primi sprijin de la bugetul local, cel putin pana se va redresa din punct de vedere financiar.

Reprezentantii administratiei locale le-au sugerat conducerii RATL sa gaseasca noi surse de autofinantare si sa nu mai priveasca cu scepticism investitorii care se arata interesati de regie.

Consiliul de Administratie si directorul RATL au inceput cu greu negocierile cu sindicatul regiei uitandu-se peste solicitarile angajatilor. Minim 800 RON plus bonuri de masa, parea aproape imposibil de obtinut din bani de la Consiliul Local. Avand in vedre ca in luna aprilie a acestui an se aplicase o majorare la salariul de baza de incadrare.

Directorul RATL, Alin Popescu, a precizat ca art.5 din contractul colectiv de munca arata ca acesta se incheie initial pentru o perioada de 3 ani, iar modificarile care se aduc pe parcurs se fac prin acte aditionale, exceptie facand salariile care se negociaza doar o data pe an.

Cu toate ca sindicalistii spun ca negocierile pentru majorarea salariala amintita au inceput in luna noiembrie, anul trecut, conducerea arata ca acestea s-au materializat abia in aprilie, acest an, motiv pentru care nu ar trebui discutata o noua marire de salarii. Spiritele s-au mai „imuiat” atunci cand de fapt partile au realizat ca vorbeau de 80 RON si nu de 800 RON.

Liderul de sindicat, Vasile Trif, arata ca dintr-o eroare de scriere, sindicalistii „s-au incurcat in zerouri”, dar majorarea la care se refereau era de 800.000 lei vechi si nu salarii de minim 8 milioane de lei vechi.

Avand in vedere suma solicitata, primarul Tudor Stefanie a apreciat ca greva de saptamanile trecute nu era necesara, ba mai mult daca autoritatile si conducerea ar fi fost somate sa solutioneze problemele in 24 de ore, populatia nu ar fi avut de suferit de pe urma „paralizarii transportului public”, iar salariile s-ar fi marit.

Miliarde de la bugetul local pentru intretinerea RATL

Regia de transport public din Turda merge lunar in pierdere in acest an. Cauzele principale pentru care RATL nu mai poate sa se intretina fara ajutor din partea municipalitatii ar fi transportatorii ilegali si ineficienta controalelor pe autobuze. De altfel, regia a redus de la un an la altul traseele care au parut neprofitabile si nu a identificat noi surse de autofinantare.

Astfel, in prezent RATl are 1,5 miliarde de lei pierdere prevazuta in bilant, plus 370 de milioane de lei pierdere lunara preconizata. Pentru a fi la zero, bugetul local ar trebui sa acopere aceste sume.

Dar daca se ia in calcul majorarea de salarii, atunci 800.000 lei vechi marire de salariu ar insemna inca 360 milioane de lei de la bugetul local, iar daca se adauga si cate 15 bonuri de masa, atunci mai sunt necesare 200 de milioane de lei vechi. In total, pentru a „pune pe roate” RATL, sunt necesare circa 2,5 miliarde de lei.

Tot la capitolul bani, primarul Tudor Stefanie a aratat ca sustinerea din buget a regiei a crescut de la un an la altul. Daca in anul 2000, bugetul local platea regiei 1,3 miliarde de lei, in 2005 s-a ajuns la 7,8 miliarde de lei, iar in 2007 sunt calculate 20 de miliarde de lei.

Directorul economic al Primariei Turda, Maria Turdeanu, spune ca RATL trebuie sa gaseasca si alte surse de venituri decat traseele actuale si bugetul local. Acesta a recomandat conducerii regiei sa apeleze la sprijinul unor consultanti care sa recomande solutii pentru imbunatatirea transportului urban si optimizarea unor trasee, chiar descoperirea unora noi.

Sindicatistii isi spun „oful”

Vasile Trif, liderul de sindicat de la RATL, considera ca angajatii regiei nu exagereaza cu solicitarile banesti precizand ca anul trecut in luna octombrie, salariul de incadrare pe ramura ar fi trebuit sa fie de 7,5 milioane de lei pe cand acum e abia de 6,5 milioane lei. Acestia au dat exemplul soferilor de autobuz din Cluj-Napoca, care au circa 12 milioane de lei vechi salariu de incadrare.

Printre problemele cu care se confrunta regia a fost mentionata si concurenta neloiala a unor microbuze care circula pe baza unei autorizatii emise de subprefect. Autorizatiile servesc de fapt pentru participarea la licitatii de concesionare a unor trasee, dar este folosita drept autorizatie de transport. Mai mult, RATL chiar a pierdut procese cu astfel de persoane.

Sindicalistii s-au plans de autobuzele Bechtel de care nu pot opri in statiile de autobuz ocupate dimineata si dupa-amiaza. Acestia au mai cerut autoritatilor sa aplice masuri cat mai dure microbuzelor care practica transportul ilegal de persoane pe raza municipiului, pentru ca odata amendati acestia sa nu mai revina in trafic.

Un investitor ar fi „salvarea” RATL

Regia de transport functioneaza cu un parc de autobuze uzate, practic circa 90% dintre acestea fiind intr-un stadiu avansat de degradare. Pentru ca bugetul local nu isi poate permite investirea intr-un parc nou de autobuze, s-a sugerat ideea acceptarii unui partener strain.

RATL a invitat la discutii un investitor spaniol care s-a oferit sa aduca autobuze Mercedes euro 3 si 4 pentru a revigora activitatea regiei. Pe langa sprijinul partenerului strain, conducerea RATL considera ca este necesara aplicarea a cel putin 2 masuri urgente.

„Viitorul regiei este autotaxarea si intarirea controlului pe autobuze”, spune Sorin Sabau, membru in Consiliul de Administratie al RATL. Conducerea regiei s-a gandit chiar la contracte cu firme de securitate sau chiar Jandarmeria si Politia Comunitara.

Cine plateste pagubele produse de greva?

Adrian MOLDOVAN

Conform unui sondaj de opinie realizat de OBIECTIV pe internet, in care persoanele care au accesat siteul www.ziarulobiectiv.ro erau rugate sa raspunda la intrebarea „Cum considerati ca ar trebui reactionat in cazul grevei spontane a angajatilor RATL, care au lasat calatorii sa astepte in statii ore in sir?”, majoritatea respondentilor (52% pana in 11.08), au ales varianta:

„Angajatii trebuie sa plateasca daunele produse prin greva ilegala”. Alte raspunsuri preferate au fost: „CA al RATL trebuie sa-si dea demisia” - 21%, „Directorul Alin Popescu ar trebui sa-si dea demisia” - 18%, „Sa se rezolve mai urgent problema transportatorilor ilegali de persoane” - 9%.

Interesant este ca varianta „Ar trebui sa li se accepte revendicarile salariale, chiar dacai regia va avea pierderi” nu a fost mentionata de nici un respondent! Rezultatele finale ale votului pot fi analizate in pagina 10.