Dialogul cu partidele pe marginea reorganizarii administrative a Romaniei va fi initiat inaintea vacantei parlamentare, formatiunile politice urmand sa fie chemate la consultari pe aceasta tema la Palatul Cotroceni in cea de-a treia decada a lunii iunie, a anuntat, vineri, presedintele Traian Basescu, intr-o declaratie de presa. Seful statului a adaugat ca exista "puncte de vedere comune putere - opozitie" pe acest subiect si spera intr-un "dialog care sa ne duca la o pozitie comuna". Potrivit lui Traian Basescu "Cred ca pana in iunie 2012 se pot face toate cele necesare pentru ca alegerile sa creeze o administratie locala mult mai supla, urmand ca alte procese sa continue. Esentiala dupa legea de organizare administrativa este legea administratiei publice locale, care sa duca la descentralizarea tuturor serviciilor de la judet catre fiecare localitate."

  • Declaratiile sefului statului: 

Am observat ca unele propuneri de revizuire a Constitutiei au fost bine primite, altele au fost foarte rau primite, in mod deosebit de mass-media. Din punct de vedere al abordarii partidelor, s-au conturat si puncte de vedere comune.

Am constatat din declaratiile publice disponibilitatea unor lideri din opozitie de a fi solidari cu reducerea numarului de parlamentari la 300.

Nu cred ca cineva ar fi impotriva propunerilor care vizeaza flexibilizarea legilor pentru confiscarea averilor ilicite. Constitutia nu trebuie sa ii apere pe hoti.

Am observat puncte de vedere favorabile reorganizarii teritoriale. Exista aproape un consens, chiar daca unii vor 8 regiuni, altii 9, altii 16. Exista puncte de vedere comune putere-opozitie si exista premisele unui dialog care sa ne duca la o pozitie comuna.

Cred ca putem initia acest dialog inainte de vacanta parlamentara. In acest sens, voi face partidelor o invitatie probabil in a treia decada a lunii iunie.

Fac un apel ca acest subiect sa nu fie tratat din interese politice, pentru protejarea intereselor politice, cum ar fi invocarea costurilor. Nu isi va schimba nimeni imediat buletinul si pasaportul? De ce sa nu schimbi buletinul cand iti expira? La masini se pot schimba actele in termen de 5 ani sau la vanzarea acestora.

Cei care doresc sa protejeze clientela politica, mafiile locale, uita sa le spuna romanilor ca principalul obiectiv este debirocratizarea si descentralizarea Romaniei, crearea unor conditii pentru a se dezvolta proiecte de dezvoltare regionala in conditii optime, si nu mici lucrari pentru un judet sau pentru satisfacerea clientelei.

Reorganizarea este in numele debirocratizarii si in numele apropierii deciziei de cetatean.

As mai face o observatie legata de accesul Romaniei in spatiul Schengen. Am observat placerea presei de a spune ca am ratat in martie si termenul este 2012. Se mizeaza pe neinformarea populatiei.

Realitatea este ca nu se putea lua nicio decizie pana cand si Bulgaria isi termina rapoartele de evaluare, iar acest lucru s-a intamplat in mai.

Parlamentul European a dat unda verde acum doua zile, este un gir putrenic, chiar daca este un vot facultativ. Ieri in CAGRE s-a observat indeplinirea criteriilor tehnice de catre ambele tari. Cel mai important lucru este stabilirea faptului ca la consiliul JAI din septembrie se va adopta un calendar.

Din declaratiile politice am inteles un lucru legat de optiunile unora dintre tari - Olanda in mod deosebit - ca este determinanta calitatea raportului de tara pe MCV, care apare in luna iulie.

Luand nota de optiunile unor state ca Olanda, Franta, Germania, nu putem sa nu dam toata atentia raportului MCV din iulie. Desi nu acceptam adaugarea de conditii pentru acces in Schengen, nu putem sa nu recunoastem deficientele pe care justitia inca le are: termenele lungi de judecata, procedurile de tergiversare a dosarelor la ICCJ (dosare tinute 2-3 ani si retrimise la procurori).

Niciodata justitia vreunui stat membru UE n-a facut atata rau tarii pentru care lucreaza cat a facut justitia romaneasca.

Una dintre problemele majore pe care le avem este un nou CSM. Senatul a reusit o performanta impotriva intereselor Romaniei - a reusit sa desemneze o persoana din partea societatii civile care este incompatibila potrivit ANI si a reusit sa nu desemneze a doua persoana din partea societatii civile pentru ca au de facut jocuri politice.

Toti europarlamentarii romani - indiferent din ce grup fac parte - au votat pentru aderarea Romaniei la Spatiul Schengen, ceea ce arata ca putem fi solidari pentru interesul national.

Ne mentinem obiectivul de acces in spatiul Schengen in 2011. Speram ca decizia luata ca in septembrie sa se stabileasca calendarul de acces sa devina realitate.

O posibila angajare a raspunderii asupra reorganizarii administrative este o decizie pe care o va lua Guvernul la momentul necesar, nu stiu acest lucru. Nu stiu daca Guvernul isi va asuma sau nu raspunderea asupra acestei legi. Sunt probleme de coalitie.

As dezvolta putin subiectul in contrapondere cu costurile uriase pentru fiecare cetatean: costurile uriase pentru functionarea actualei administratii trebuie luate in considerare. Oricine face o socoteala elementara vede ca economiile ar insemna sume uriase, care ar putea fi directionate catre altceva.

Criza aceasta a aratat ca statele, nu numai Romania, au doua mari vulnerabilitati: costurile uriase cu functionarea statului si demagogia politica ce a dus la sisteme de protectie sociala exagerate. Nu este valabil numai pentru Romania. Cine nu invata din criza ca trebuie sa isi reduca cheltuielile de functionare a statului in favoarea statului si cine nu intelege ca programele sociale trebuie focusate catre cei care au nevoie in mod real greseste.

Romania are sanse mai mari decat alte state sa isi aduca aceste cheltuieli risca sa fie la fel de puternic afectat si la urmatoarea criza, care nu stim cand poate fi.

Astazi am vrut sa am o consultare cu administratia Bucurestiului, daca au dansii ceva de declarat, o vor face cu certitudine.

Stiu ca referendumul a fost initiat de USL. Nu au avut forta sa isi impuna intrebarile si majoritatea din Consiliul General si-a impus intrebarile. Acest lucru nu ducea la atingerea unui obiectiv, ci a fost o disputa politica in care erau antrenati si bucurestenii. De aceea am avut aceasta discutie.

Partidele de opozitie nu au vrut sa fie responsabilizate pentru situatia critica, de criza, amputari de venituri si asa mai departe. Acum discutam de viitorul Romaniei si daca vor sa vina la guvernare, eu sper intr-un raspuns pozitiv din partea partidelor de opozitie privind venirea la consultari.

Nimeni nu poate sa reorganizeze o tara peste noapte, se pune problema ce putem face intr-un an, pana la alegerile din 2012. Nu va ascund ca exista o evaluare, nu se apuca nimeni sa vorbeasca de un altfel de proces daca nu exista o evaluare. Cred ca pana in iunie 2012 se pot face toate cele necesare pentru ca alegerile sa creeze o administratie locala mult mai supla, urmand ca alte procese sa continue. Esentiala dupa legea de organizare administrativa este legea administratiei publice locale, care sa duca la descentralizarea tuturor serviciilor de la judet catre fiecare localitate. E un lucru pe care mi l-am imaginat, este un punct de vedere si atat.