Iuliu Winkler, europarlamentar UDMR si membru in Comisia pentru comert international a Parlamentului European, considera ca singurul argument pentru introducerea impozitarii progresive este crearea unui sentiment de echitate sociala, dar dezavantajele pledeaza covarsitor pentru mentinerea cotei unice: descurajarea clasei de mijloc si a tinerilor, scaderea veniturilor la buget, dar si evolutia statelor din zona, in conditiile in care Ungaria a anuntat deja o cota unica de 16%.

Iuliu WinklerFoto: Parlamentul European

Iuliu Winkler, care a fost ministru delegat pentru Comert si ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei in guvernarea Tariceanu, a afirmat, intr-un interviu acordat HotNews.ro, ca impozitarea in cota unica poate mentine avantajul competitiv al Romaniei in ceea ce priveste investitiile straine, in conditiile in care avantajul care provine din nivelul de salarizare scade treptat.

In plus, Romania trebuie sa aiba in vedere evolutiile regionale si europene: Ungaria se pregateste sa introduca o cota unica de 16%, iar discutiile referitoare la o guvernanta economica la nivelul Uniunii Europene avanseaza.

"Propunerea reintroducerii impozitarii progresive este prezentata de catre PSD si de partidele de stanga ca fiind o propunere in pachetul anticriza, in pachetul de relansare economica si acest lucru este fals", a subliniat Iuliu Winkler.

Ce pledeaza pentru impozitarea progresiva: echitatea sociala

  • Introducerea unui impozit progresiv poate sa aiba, din punctul meu de vedere, un singur atu, si anume crearea unui sentiment de echitate sociala, prin faptul ca cei cu venituri mai mari ar fi impozitati intr-un procent mai mare, cei cu venituri mai mici avand un oarecare avantaj.

Ce pledeaza impotriva impozitarii progresive:

Veniturile la bugetul de stat:

  • Impozitarea progresiva nu aduce mai multi bani la bugetul de stat, in conditiile in care, in momentul introducerii cotei unice, in 2005, veniturile din aceasta sursa au crescut, de la circa 2% din PIB la circa 2,8% in anii 2006 - 2007.
  • Impozitarea progresiva nu aduce mai multi bani la buget, impozitarea progresiva nu creeaza avantaj economic, poate doar sa creeze un sentiment de echitate sociala, pentru ca este evident ca si astazi cel care are un venit mai mare plateste mai mult impozit decat cel care are un venit mai mic.

Stabilitatea sistemului

  • Mentinerea cotei unice creeaza un avantaj competitiv Romaniei in ceea ce priveste investitiile straine, in situatia in care avantajul care provine din nivelul de salarizare scade treptat, deoarece salariile au crescut totusi in ultimii ani si vor continua sa creasca

Clasa mijlocie. Al doilea loc de munca, in cota progresiva, inseamna sa muncesti pentru stat

  • Este vorba de dorinta de a crea sau nu o clasa mijlocie in Romania si de a ne adresa sau nu tinerilor care sunt la inceputul carierei si vorbesc de clasa mijlocie ca acea clasa de cetateni care are un spirit antreprenorial sau si-l formeaza, care infiinteaza IMM-uri, care infiinteaza astfel locuri de munca.
  • Micile afaceri, micile initiative sunt vitale pentru ca nu de la marile multinationale vom crea locuri de munca in Romania in anii care urmeaza, ci de la IMM-uri, iar ele trebuie sustinute.
  • Tinerii care sunt la inceputul carierei sunt mult mai doritori sa aiba doua-trei locuri de munca. In situatia unei cote de impozitare progresiva, evident ca avand al doilea loc de munca intri in urmatoarea cota de impozitare si practic lucrezi ca sa dai mai multi bani la stat, iar acest sistem nu este de natura sa impulsioneze tinerii.

Deducerile fiscale si slabiciunea administratiei fiscale

  • In statele din Vest exista impozitarea in cota progresiva, dar aceste impozite inseamna si un sistem al deducerilor fiscale, pentru ca intr-o filosofie a impozitarii progresive a venitului trebuie sa existe si un sistem de deduceri.
  • Astazi, in conditiile in care nu avem o administratie fiscala informatizata, puternica, nu putem sa facem un sistem care sa excluda evaziunea fiscala si sa fie stimulativ. 
  • Nu vad astazi posibilitatea unui consens social de a stabili doua-trei directii pe care ar trebui sa mearga deducerile astfel incat sa stimuleze si individul, persoana fizica, dar sa stimuleze si anumite domenii economice.

Argumentul european si guvernanta economica

  • Sistemul guvernantei economice se intareste. Recent, Parlamentul European a adoptat decizia privind infiintarea de noi autoritati de supraveghere, in domeniul bancar, in domeniul pensiilor, in domeniul asigurarilor, deci mergem catre o coordonare europeana, mergem incet catre o fiscalitate care sa fie nu reglementata - asta se va intampla mai greu, si in timp mai indelungat - dar cel putin armonizata la nivelul Uniunii Europene.
  • Intarirea guvernantei economice, introducerea acelui mecanism de stabilitate care va insemna pana la urma si penalitati pentru statele membre care nu-si indeplinesc obligatiile in ceea ce priveste bugetele, toate acestea converg catre ideea ca, mai repede sau mai tarziu, poate in trei, poate in patru, cinci, sapte sau noua ani, va aparea si ideea de uniformizare sau armonizare a impozitelor.
  • In acel moment, Romania trebuie sa fie pregatita, in asa fel incat daca vom introduce cota progresiva sa nu fie la comanda Bruxelles-ului, sa fie decizia guvernului Romaniei, dar intr-un moment economic potrivit, si acest moment nu este acum, dupa parerea mea.

Ungaria si cota unica de 16%

  • In mod oficial nu s-a luat o decizie guvernamentala, dar s-a anuntat intentia de a introduce o cota unica in Ungaria, care se cifreaza tot la 16%, ca si in Romania.
  • Ultima reforma bugetara si fiscala in Ungaria a avut loc in anul 1994. Din 1994, in Ungaria exista un sistem de impozitare extraordinar de greoi, aproape imposibil de urmarit, cu deduceri pentru persoanele fizice, cu multe trepte in sistemul de impozitare progresiva, cu TVA diferentiat, cu impozit pe profit din care se pot face diverse deduceri de catre companii, care, repet, este aproape imposibil de urmarit, aproape la fel ca in Romania in 2003 cand s-a creat Codul Fiscal - numai pe domeniul TVA aveam, daca tin bine minte, 128 de acte normative care reglementau TVA-ul.
  • In Ungaria, introducerea cotei unice e facuta din mai multe motive: si din motivele sprijinirii clasei mijlocii, dar si din motive de simplificare a sistemului fiscal si de crestere a disciplinei fiscale.

Reducerea cotei unice - o propunere politica

  • Propunerea privind cota progresiva, care e vazuta ca un stindard al stangii, nu cred ca este oportuna, dar propunerea privind reducerea cotei unice (...) consider ca este o propunere politica din partea PNL, pentru ca nu am vazut nimic argumentat.
  • Din cat cunosc evolutia sistemului fiscal din Romania in ultimii 10 ani, de cand urmaresc acest sistem, din anul 2000, scaderea, fie la 10, fie la 12% a cotei unice ar produce un dezechilibru in sistem.
  • Avem acum un TVA de 24%, care probabil ca nu va fi redus in lunile care urmeaza, avem o propunere de a avea TVA diferentiat - pe care eu o antipatizez foarte mult, pentru ca tot din motivele slabiciunii sistemului de administrare fiscala TVA-ul diferentiat, cu TVA scazut pentru produsele de baza, nu aduce ieftinire, ci ar produce eventual un profit suplimentar pe lantul de achizitie, distributie si retail, iar un impozit de 10 - 12% ar dezechilibra sistemul.

Problema politica: UDMR si intrarea la guvernare intr-un sistem cu cota progresiva

  • UDMR acum este intr-o coalitie de guvernamant, este partenerul coalitiei actuale, avem un program de guvernare comun, avem anumite frustrari din motivul nerealizarii unor obiective din programul comun de guvernare, si ele sunt cunoscute - Legea invatamantului, Legea privind minoritatile - dar nu cred ca in acest moment UDMR trebuie sa iasa de la guvernare, deci ca atare nu am evaluat daca impozitul progresiv sau impozitul in cota unica ar fi elemente de a defini afinitatea noastra cu alte partide.
  • In acest moment exista voci - ele au fost amplificate de catre media, evident, exista voci putine in UDMR care vorbesc de iesirea de la guvernare, dar nici intr-un caz UDMR nu va iesi de la guvernare pentru a incepe imediat negocieri cu alte partide
  • Romania se afla intr-o situatie economica ingrozitor de apasatoare, ne aflam intr-o situatie economica la fel de grea, ne aflam intr-o situatie in care prezenta noastra in UE trebuie sa fie imbunatatita in mod categoric, iar nu discutiile despre o alta majoritate ne preocupa acum, pe UDMR, ci discutiile in cadrul coalitiei din care facem parte pentru a fi indeplinite obiectivele noastre pentru care am intrat in aceasta coalitie de guvernamant.