"Fiind social democrat, cred in impozitarea diferentiata, insa promisiunea facuta in cadrul aliantei politice de a pastra cota unica se regaseste in acest buget", a spus premierul Ponta in plenul reunit al Camerei Deputatilor si Senatului, unde se dezbate proiectul legii bugetului de stat si cel al legii bugetului de asigurari sociale pe anul 2013. Sedinta a inceput cu o intarziere de 40 de minute. UDMR, PDL, PPDD au anuntat ca vor vota impotriva Legii Bugetului. Urmeaza o pauza pana la ora 14, dupa care se reiau dezbaterile cu bugetul SRI.

Intra in text si vezi cele mai importante momente ale dezbaterilor pe Bugetul Romaniei pe anul in curs.

17:15 Plenul reunit a adoptat majoritatea articolelor proiectului legii bugetului de stat cu amendamentele aprobate in comisii

Plenul reunit al Camerei Deputatilor si Senatului a adoptat majoritatea articolelor proiectului legii bugetului de stat cu amendamentele aprobate in comisiile de finante-buget, dezbaterile continuand cu dezbaterea si votul la anexele prevazute la ultimul articol (art.54) al legii, potrivit Agerpres.

Printre amendamentele aprobate in urma dezbaterilor din plenul reunit se numara si cel de la articolul 32 indice 1 al Legii bugetului care prevede ca in anul 2013 bugetele de venituri si cheltuieli ale institutiilor de invatamant superior de stat din coordonarea Ministerului Educatiei Nationale se aproba de catre organul de conducere al acestora, cu acordul ordonatorului principal de credite si al Ministerului Finantelor Publice.

De asemenea, senatorii si deputatii au aprobat un alt amendament la alineatul (2) al articolul 32 al actului normativ potrivit caruia cadrele didactice netitulare calificate care au obtinut cel putin nota sapte la examenul de titularizare sustinut in anul 2012 pot sa devina titulare daca se certifica viabilitatea postului/catedrei si consiliul de administratie al scolii este de acord, potrivit Legii educatiei nationale. Totodata, plenul reunit al Senatului si Camerei Deputatilor a adoptat mai multe amendamente la articolele 5 si 7 ale proiectului legii bugetului de stat care privesc incurajarea consumului de fructe in scoli, al produselor de panificatie si lapte.

Parlamentarii au adoptat si un alt amendament privitor la finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul sectoarelor si municipiului Bucuresti, respectiv pentru sistemul de protectie a copilului, centrele de asistenta sociala a persoanelor cu handicap, la drepturile privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru prescolari si elevii din clasele I-IV din invatamantul de stat si confesional.

La articolul 7 al legii a fost adoptat un amendament care prevede interzicerea finantarii lucrarilor de investitii noi daca nu sunt asigurate surse de finantare a lucrarilor de investitii/activitati in continuare, astfel incat sa se respecte graficele de executie/termenele de punere in functiune sau datele de finalizare a proiectelor aflate in implementare

16:05 Amendamente privind consumul de fructe, lapte, miere si produse de panificatie in scoli - adoptate de parlamentari

Plenul reunit al Senatului si Camerei Deputatilor a adoptat marti mai multe amendamente la articolele 5 si 7 ale proiectului de buget care privesc incurajarea consumului de fructe in scoli, al produselor de panificatie si lapte, care au fost adoptate si de catre comisiile de buget, finante, banci, potrivit Agerpres.

Astfel, primul amendament adoptat la proiectul de lege a bugetului prevede finantarea cheltuielilor privind programul de incurajare a consumului de fructe proaspete in scoli, pentru elevii care frecventeaza invatamantul de stat si privat autorizat/acreditat din invatamantul primar si gimnazial de stat si privat, precum si pentru copiii prescolari din gradinitele de stat si private cu program normal de 4 ore.

Un alt amendament aprobat de catre parlamentari se refera la finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul sectoarelor si municipiului Bucuresti, respectiv pentru sistemul de protectie a copilului, centrele de asistenta sociala a persoanelor cu handicap, la drepturile privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru prescolari si elevii din clasele I-IV din invatamantul de stat si confesional.

De asemenea, la articolul 7 a fost adoptat un amendament care prevede interzicerea finantarii lucrarilor de investitii noi daca nu sunt asigurate surse de finantare a lucrarilor de investitii/activitati in continuare, astfel incat sa se respecte graficele de executie/termenele de punere in functiune, sau datele de finalizare a proiectelor aflate in implementare.

'Se interzice finantarea obiectivelor de investitii noi daca in portofoliul ordonatorilor de credite ai bugetelor locale exista obiective de investitii/proiecte in derulare al caror termen de punere in functiune/termen de implementare stabilit prin contractul/decizia/ordinul de finantare este depasit din cauza neasigurarii sursei de finantare, pana la finalizarea acestora. Exceptie fac lucrarile de investitii colaterale, care cuprind cheltuielile pentru efectuarea unor lucrari legate teritorial si functional de o anumita investitie directa, necesare punerii in functionare si exploatarii investitiei directe realizate ca urmare a implementarii unor proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile', prevede amendamentul adoptat marti.

14:50 Plenul reunit dezbate amendamentele la proiectul legii bugetului

Deputatii si senatorii au inceput, marti, in jurul orei 14:50, dezbaterea amendamentelor la proiectul legii bugetului de stat si al legii bugetului de asigurari sociale pe anul 2013, potrivit Agerpres.

Parlamentarii discuta punctual bugetele propuse pentru cei 52 de ordonatori de credite, timpul alocat fiecaruia fiind proportional cu numarul de amendamente depuse.

La proiectul legii bugetului de stat pe anul 2013 sunt depuse 13.450 de amendamente la proiectul transmis de Executiv.

Dupa adoptarea bugetului de stat, senatorii si deputatii vor incepe dezbaterea proiectului legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2013, la care au fost depuse 38 de amendamente. Durata estimata pentru dezbaterea si votul pe acest proiect este de 30 de minute.

  • Crin Antonescu deschide lucrarile sedintei comune. Guvernul va avea cate 50 de minute la inceputul si finalul sedintei.

Premierul Victor Ponta ia cuvantul. Iata principalele sale declaratii:

  • Vom sustine acele amendamente care pot fi introduse, chiar daca vin de la Opozitie
  • Sper si imi doresc ca in Consiliul European sa se adipte bugetul unde se va stabili pentru Romania care va fi suma totala pe care tara noastra ii va primi.
  • Acolo sunt 27 de tari cu 27 de interese diferite
  • D-le ministru Ialomitianu, va felicit ca ati luat acel premiu (pentru cel mai bun ministru de Fnante- n.red). Atunci ne imprumutam cu 6% deci cei care v-au acordat premiul castigau foarte bine din asta. Acum ne imprumutam cu 3%
  • Am intentionat si ne dorim sa reusim sa facem cateva schimbari fundamentale in privinta prezentarii Bugetului
  • Vrem un premi pentru toata Romania, nu doar pentru ministrii care au ingropat Romania
  • Schimbarile sunt de fond si de forma, la fel de importante
  • In primul rand, am tinut sa prezenatm situatia reala din punct de vedere bugetar a Romaniei, a banului public, a principalelor datorii pe care statl le are de platit
  • Este un exercitiu de comunicare pe care fiecare Guvern trebuie sa il faca
  • In al doilea rand, am propus o prezentare a proiectului catre toate grupurile parlamentare. 
  • Orice majoritate are datoria sa trateze cu respect Opozitia. Este un mod de lucru care imi doresc sa ramana ca o regula intre Putere si Opozitie. 
  • In actualul Buget cateva dintre lucrurile fundamentale pe care USL le-a sustinut inca din Opozitie, se ragasesc in acest text: o stabilitate fiscala-cota unica de 16%.
  • Fiind social democrat, cred in impozitarea diferentiata, insa promisiunea facuta de a pastra cota unica se regasesc in acest buget.
  • Am promis re-venirea salariilor in zona bugetara la ceea ce in 2010 a fost taiat. In actualul proiect aceste sume sunt prevazute si am sa va rog sa le votati.
  • La fel, indexarea pensiilor, a fost o promisiune neonorata in 2011 si 2012. 
  • Veti regasi in buget o suma superioara alocata investitiilor, dar cu o alta filozofie- cu finantari nu neaparat de la Buget, ci orientarea catre investitii finantate din bani europeni si fonduri nerambursabile
  • Vom plati datorii ale Statului, bani angajati si cheltuiti in 2009-2011
  • Proiectul de Buget este discutat, negociat si agreat cu partenerii internationali
  • 2012 este primul an in care Romania s-a integrat intr-un deficit sub 3% iar 2013 va consolida acest fapt
  • 2013 este anul in care putem sa ne consolidam statutul de tara stabila in care pietele au incredere

Viorel Stefan, PSD:

  • Dezbaterile din comisiile de specialiatte, amendamentele admise sau respinse constituie contributia noastra la acest proiect. Bugetul unei tari este consecinta politica si economica a politicilor anterioare
  • Avem o sansa cu care nu ne vom mai intalni: fondurile europene
  • Din punct de vedere macro, putem reduce decalaje fara a ne indatora pe generatii viitoare
  • Veniturile trebuie sa creasca mai repede decat cresc cheltuielile
  • Restructurarea investitiilor publice este un alt obiectiv important
  • Ocuparea unui post de conducere la autoritatile contractante devenise un obiectiv de partid
  • Alocarea unor investitii in diferite localitati se hotara la sediul de partid
  • Consiliul Fiscal apreciaza drept realist scenariul riscurilor. Adica el valideaza indicatorii macro, fara a avea vreo obiectie

Dan Radu Rusanu, PNL:

  • In toate tarile civilizate, dezbaterile pe buget determina discutii aprinse intre Putere si Opozitie
  • Amendamentele se refera in principal la suplimentarea sumelor ordonatorilor principali de credite si reflecta viziunea doctrinara si fiscala a Guvernuui
  • Numarul amendamentelor depuse se ridica la 13.500, adica dublu fata de numarul articolelor legii bugetului. Ar mai fi fost nevoie de inca un buget numai pentru a satisface aceste amendamente. Si am sa va dau exemple:
  • Se solicita finantari pentru parcuri, piste de biciclete, fara a se mentiona nici macar numele localitatii pentru care se cereau bani
  • S-au cerut bani in baza unor articole care nu mai exista in buget
  • Am gasit un amendament unde un fost ministru mentioneaza la rubrica "text initial": din TVA se aloca x mil. lei la sume defalcate. Cum sa ceri X lei??
  • Altele solicita majorarea veniturilor dar voteaza impotriva anexelor care cuprind nivelul veniturilor
  • Bugetul prevede un PIB de 623, miliarde lei, avand estimate o crestere economica de 1,6 %
  • Bugetul anului 2013 este unul al relansarii, al consumului si al imbunatatirii nivelului de trai
  • in 2013 trebuie sa rambursam finanatatorilor internationali 5 miliarde de euro
  • Pe ce s-au cheltuit acesti bani care au indatorat tara pe urmatorii ani? Poate fostii ministri care se afla in sala pot raspunde
  • Datoria publica aproape s-a dublat in ultimii ani. Cunoasteti o alta tara din lume care in 3 ani si jumatate a dublat datoria publica si in acelasi timp a redus salariile, a crescut TVA si a taiat si din alocatiile copilului?
  • Avem bani pentru toate aceste tipuri de cheltuieli pentru ca bugetul de 2013 nu isi propune cresterea cu 340% a cheltuielilor de deplasari externe cum era in bugetul domnului Funeriu din 2011, cresterea cu 280% a cheltuielilor de protocol cum era in bugetul domnului Baconschi tot din anul 2011 si nici cresterea cu 560% a cheltuielilor cu achizitii de birotica si mobilier ca bugetul doamnei Sulfina Barbu din acelasi an de gratie 2011.
  • Bugetul Guvernului Ponta nu este bugetul saraciei, din contra este un buget al relansarii economice, al imbunatatirii nivelului de trai si al consumului
  • Spun asta intrucat unii dintre cei care au luat aceste masuri vin acum sa ne dea lectii de management

Vasile Blaga, PDL:

  • Proiectul de buget al Guvernului Ponta este de o claritate remarcabila
  • El arata fara ocolisuri distrugerea sistemului privat. Acest sector care tine Romania pe linia de plutire
  • Este un buget bazat pe crestere de taxe si impozite, exact ceea ce ati spus ca nu veti face cat erati in campanie
  • E bugetul care va ingropa circa 150.000 de firme.
  • Guvernul nu stie sau nu are curaj sa ia decizii si care alege solutia cea mai simpla: mutarea poverii pe umerii sectorului privat
  • 80% din cheltuielile din Buget sunt cu functionarea institutiilor publice!
  • Este un buget al somajului si nu ati prevazut bani pentru crearae de locuri de munca
  • Impozitul de 3% pe veniturile de pana la 65.000 de euro va falimenta firmele mici
  • Nu am auzit in aceste 10 luni de guvernare despre atragerea de investitii
  • 80 % din investitii spuneti ca le veti face din fonduri UE. Dar de unde acesti bani in conditii de crestere cu zero la suta a fondurilor si a blocarii unor bani?
  • Ati oprit reabilitarea blocurilor, ati stopat investitiile care creau locuri de munca, preferand sa va certati intre Dv- cine ia drumurile, cine proiectele nationale samd
  • Ati invrajbit strada pana in pragul conflictelor de strada
  • In tara se traieste mai prost ca acum un an. Sunteti la guvernare de 10 luni, totusi!
  • Marirea impozitelor este rodul viziunii de stanga a d-lui Ponta, generator de finante gratuite pentru Stat
  • Aveti zero rezultate in combaterea evaziunii
  • Singurele locuri de munca  pe care le-ati facut sunt cele oferite prietenilor in Guvern
  • La ce folositi majoritatea de 70% daca romanii traiesc mai prost ca acum un an. Puteti face reforme sau sa luati decizii care sa duca la crestere economica
  • Nu imi imaginam ca veti da dovada de atata iresponsabilitate incat sa condamnati Romania la stagnare
  • Televiziunile de casa pot minti cat vreau pentru ca pana la urma facturile care le vor veni romanilor le vor arata adevaru.
  • PDL va vota impotriva Legii Bugetului. Va multumesc

Haralambie Vochitoiu, PPDD:

  • Nu ne dam seama ce vrea bugetul, daca e de stanga sau de dreapta. El reflecta aceasta strotu-camila care e USL
  • Dl Ponta se afla la varsta intrebarilor si asta se vede si in Buget
  • Bugetul nu asigura crestere economica.
  • Guvernul pare ingrijorat de pensionari, dar daca ne uitam la cifre, si pensionarii sunt trasi pe sfoara: li s-a dat 4% dar li s-au marit mai mult taxele
  • Am ajuns sa ma bucur ca exista FMI, pe care acum cativa ani il priveam cu circumspectie
  • As vrea ca ministrii sa isi asume deciziile si sa nu mai dea vina pe FMI.
  • Oamenii astia (FMI) ne cer sa nu mai furam din institutii, nu sa le desfiintam
  • Cat era in Opozitie, USL critica cheltuirea banului public, acum nu mai auzim nimic despre asta
  • USL are cel mai stufos Guvern care inca nu a terminat de impartit posturile
  • Am avut amendamente corecte, nu copy paste, pe care le-ati ignorat
  • In concluzie, ne obligati sa votam impotriva

Erdei Istvan, UDMR:

  • Putem sa ne intrebam ce se va intampla cu programul e-administratie sau cu invatamantul?
  • Stiu ca nu poate asigura crestere economiei, dar sumele prevazute pentru plata persoanelor cu handicap ajung doar pentru trei trimestre. Sigur, se poate da la rectificare, dar simplul fapt ca nu au fost prevazute ii ingrijoreaza pe cei vizati
  • Prioritizarea investitiilor nu a fost facuta riguros: in Satu Mare avem un proiect finalizat in proportie 83% care nu a primit niciun ban in 2013
  • Amendamentele noastre-sub 100, toate pragmatice, nu au fost luate in seama
  • UDMR nu sustine acest buget in concluzie

Sorin Rosca Stanescu:

  • Mi-as fi dorit ca dezbaterea sa fie o confruntare intre doua filozofii- una a prudentei si a austeritatii ca urmare a constrangerilor acordului cu FMI, pe care nu noi l-am adus aici si o alta filozofie mai curajoasa si indrazneata

Informatii de background:

Guvernul mizeaza pe o crestere economica de 1,6% in 2013, o inflatie medie anuala de 4,3% si un deficit de -2,1% din produsul intern brut, la un curs leu-euro de 4,5, potrivit proiectului de buget adoptat miercuri in sedinta executivului.

Veniturile bugetului general consolidat sunt de 209.285 milioane lei (33,6% din PIB). Cheltuielile sunt de 222.679 lei (35,7% din PIB), ceea ce conduce la un deficit de -13.394 lei.

Cheltuielile de investitii pentru 2013 sunt in valoare de 36,9 miliarde lei, respectiv 5,9% din PIB, urmand sa ajunga la orizontul anilor 2014 - 2016 la 6,5 - 7,8% din PIB, fata de 6,5 - 6,0% in perioada 2010 - 2012.

Guvernul isi propune sa ajunga la o rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune nerambursabile pana la sfarsitul anului 2015 in intervalul 50 * 80 % bani europeni utilizati si returnati de Comisia Europeana.

Nivelul estimat al datoriei guvenamentale brute conform metodologiei UE pentru sfarsitul lui 2012 este de 38,1% din PIB in timp ce datoria guvernamentala neta, reprezentand datoria guvernamentala bruta diminuata cu rezerva in valuta la dispozitia Trezoreriei statului este estimata la 35,5% din PIB. Pentru sfarsitul anului 2013, pe fondul unui deficit bugetar sub 3% din PIB, se estimeaza ca nivelul datoriei brute va fi de 38,7% din PIB, iar datoria guvernamentala neta de 36,2% din PIB.

Principalele masuri fiscale pentru anul 2013:

Majorarea plafonului de deducere fiscala pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare de la 20 la 50%

Limitarea unor cheltuieli care nu se considera ca sunt direct conexate activitatii desfasurate - nededucerea cheltuielilor de amortizare a autoturismelor destinate transportului de persoane pentru partea de valoare care depaseste 18.000 lei pe an amortizare pentru fiecare autoturism

Impozit simplificat de 3% pentru contribuabili a caror cifra este mai mica de 65.000 euro

Impozitarea indemnizatiei (diurnei) primite de angajati pe perioada delegarii - detasarii pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice

Revizuirea bazei de impunere a veniturilor din activitati agricole prin stabilirea unor norme de venit

Majorarea accizei pentru bere cu 10%

Devansarea cu trei luni a calendarului de crestere a accizei la tigari

Se includ in baza de calcul a contributiilor sociale indemnizatiile (diurnei) primite de angajati pe perioada delegarii - detasarii pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice