Mie nu mi s-au parut deplasate. Reactia presedintelui Basescu, precum ca am intra in instabilitate politica, nu sta in picioare. Pentru ca acum tot instabilitate politica avem. Coalitia de guvernare nu pare sa se inteleaga asupra reorganizarii administrative, iar maghiarii nu cedeaza atunci cand le sunt amenintate interesele fundamentale. Pentru trecerea propunerilor de modificare a Constitutiei este nevoie de 2/3 din voturi. Fara voturile opozitiei e clar ca nu se poate. Relansarea economica nu este de loc sigura, mai ales in contextul revenirii instabilitatii economice, prin detonarea crizei datoriilor suverane. Fara schimbarile aduse de modificarea Constitutiei si reorganizarea administrativa, ratiunea de guverna a actualei coalitii dispare. Nu mai poate lua decizii majore. Doar sa agonizeze pana la alegerile la termen, cu pierderi electorale imense. Chiar daca se face de rusine, apeland la pomenile electorale pe care acum le condamna cu vehementa.

Stefan VlastonFoto: Arhiva personala

O rupere de ritm in actul guvernamental este necesara. Chiar presedintele credea acest lucru in februarie, cand a presat, fara succes, pentru instalarea unui guvern tehnocrat.

Sa analizam pe rand propunerile USL de la intalnirea cu presedintele.

  1. O comisie de specialisti in economie, tripartita, putere, opozitie si BNR, care sa decida ce este de facut pentru a reduce amenintarile si derapajele induse de o noua, eventuala, criza economica.  Cum probabil arbitrajul si cuvantul decisiv il vor avea specialistii BNR, e posibil ca deciziile sa fie cele corecte.
  2. Un guvern de tehnocrati care sa gestioneze treburile curente si sa organizeze alegerile anticipate din noiembrie 2011. Nu e prima data cand se apeleaza la aceasta solutie. Avantajele ar fi: organizator neutru al alegerilor anticipate; eliminarea riscului pomenilor electorale; micsorarea cheltuielilor bugetare prin rectificari negative ale bugetului; aplicarea masurilor decise de comitetul tripartit, in domeniul economic; cel mai important, depolitizarea administratiei centrale si locale.
  3. Elaborarea legii electorale pana la 15 septembrie, prin acceptarea unui numar maxim de 300 de parlamentari, conform votului de la referendum.
  4. Alegerile anticipate ar urma sa se faca pe acest numar de parlamentari, cu pastrarea celor doua camere ale legislativului.
  5. Discutarea in noul parlament a modificarilor constitutionale si a reorganizarii administrative. Cum acum nu prea exista sanse pentru realizarea acestui obiectiv, ramane posibilitatea impunerii sale in urmatorul parlament.
  6. Organizarea referendumului pentru aprobarea modificarilor la Constitutie simultan cu alegerile locale din iunie 2012

Oricat nu ar conveni PDL sa cedeze initiativa, ce a realizat pana acum e bun realizat. Mai departe nu poate merge, pentru ca nu mai are majoritate parlamentara, nici macar fragila. Si atunci, in loc sa agonizeze inca un an, intre ciocanul opozitiei si nicovala propriei clientele, chiar decimata de DNA, cel mai corect ar fi sa accepte propunerile USL.

Si mai e ceva. Este posibil ca DNA sa dea iama prin structurile guvernamentale de nivel inalt, printre sefi marcanti de institutii centrale, situatie in care pierderile de imagine ar fi catastrofale pentru PDL. Cazul Mironescu a fost doar un avertisment.

Exista posibilitatea ca dupa alegerile anticipate configuratia noului parlament sa fie favorabila actualei puteri. Pentru ca eventuale derapaje economice n-ar mai fi decontate de actuala coalitie de guvernare. Daca stie sa-si prezinte cum trebuie realizarile, enumerate si de presedintele Basescu, ar putea castiga cel putin tot atatea locuri cate are in prezent. Poate chiar mai multe. Dar atunci ar avea alta legitimitate. Apelul la popor, atunci cand toate drumurile par blocate, este tot timpul corect si legitim. Asa cum se intampla si in alte tari.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro