Nu ma pricep la chestiuni de strategie nationala si nici nu pot cadea in isteria unora care vad din toata Strategie prezentata ieri, doar pericolele venind din partea presei. Ma uit insa la documentul emis in noiembrie 2008 daca nu ma insel si in care sunt descrise riscurile si vulnerabilitatile de atunci (sfarsitul lui 2008 si inceputul anului trecut) si le compar cu cele de acum. Au disparut o serie de vulnerabilitati si riscuri, potrivit strategiei trecute, care mie unuia imi par mai prezente ca oricand. Ce s-a intamplat cu ele? Nu mai sunt considerate riscuri? Nu mai sunt percepute ca vulnerabilitati?, se intreaba Dan Popa, pe blogul lui.

H.G.nr.30/2008 privind aprobarea Strategiei nationale de aparare a tarii 2009

Riscurile si amenintarile la adresa securitatii nationale pot fi amplificate de existenta unor vulnerabilitati si disfunctionalitati, intre care urmatoarele fenomene sunt generatoare de preocupari sau pericole:

  • dependenta accentuata de unele resurse vitale greu accesibile;
  • tendintele negative persistente in plan demografic si migratia masiva;
  • nivelul ridicat al starii de insecuritate sociala, persistenta starii de saracie cronica si accentuarea diferentelor sociale;
  • proportia redusa, fragmentarea si rolul inca insuficient al clasei de mijloc in organizarea vietii economico-sociale;
  • fragilitatea spiritului civic si a solidaritatii civice;
  • infrastructura slab dezvoltata si insuficient protejata;
  • starea precara si eficienta redusa a sistemului de asigurare a sanatatii populatiei;
  • carentele organizatorice, insuficienta resurselor si dificultatile de adaptare a sistemului de invatamant la cerintele societatii;
  • organizarea inadecvata si precaritatea resurselor alocate pentru managementul situatiilor de criza;
  • angajarea insuficienta a societatii civile in dezbaterea si solutionarea problemelor de securitate.

Vulnerabilitatile din 2010

  • diminuarea capacitatii de aplicare a legii de catre unele institutii ale statului;
  • capacitatea administrativa redusa la nivel central si local si politizarea excesiva a unor institutii, atat la nivel local cat si national;
  • coruptia, cu implicatii asupra functionarii institutiilor statului si cu efecte negative asupra vietii cetateanului, evaziunea fiscala, contrabanda si practicile specifice economiei subterane;
  • lipsa unui mecanism coerent de previziune, prognoza, programare, planificare, executie si control care sa-l sustina conducerea bugetara in sistem multianual si pe baza de rezultate;
  • dezechilibrele bugetare generate de decizii politice gresite, scaderea calitatii serviciilor publice de sanatate;
  • fenomenul campaniilor de presa la comanda cu scopul de a denigra institutii ale statului, prin raspandirea de informatii false despre activitatea acestora, presiunile exercitate de trusturi de presa asupra deciziei politice in vederea obtinerii de avantaje de natura economica sau in relatia cu institutii ale statului reprezinta o alta vulnerabilitate a statului roman, conform documentului.

Ce s-a intamplat cu super-prioritatile de la finele lui 2008 ? Au fost rezolvate si acuma ne ocupam de astea noi? Alea nu mai sunt prioritati? Care sunt mai prioritare?

Comenteaza pe Hymerion.