Ministrul Andronescu nu vrea sa retraga ordinul prin care neantizeaza, printr-o simpla semnatura, tot managementul invatamantului preuniversitar de la nivel local. In momentul de fata nu exista directori si inspectori cu drept de semnatura, deci niciun act nu poate fi emis de inspectorate sau scoli, nici macar ordinele de plata pentru salarii.

Argumentul ca ministrul Andronescu a vrut sa elimine cazurile in care s-au numit directori si inspectori pe criterii politice este “subtire”: in primul rand ca a existat o perioada de 8 zile, 1-8 septembrie, in care tocmai acest lucru s-a intamplat, negocieri la sange pentru plasarea pe functii de conducere a “clientelei” politice, de la lipitori de afise la contributori importanti la fonduri de campanie. Greu de crezut ca d-na ministru n-a stiut de “lista lui Vanghelie”, lista lui Oprisan, lista lui Dragnea etc.

In al doilea rand, verificarile puteau fi derulate la minister fara destituirea in bloc a tuturor managerilor si, acolo unde concluziile verificarilor impuneau, se faceau schimbari punctuale.

In al treilea rand, in cateva saptamani se poate aplica noua lege a educatiei, care prevede ca directorii vor fi selectati de consiliile de administratie, fara legatura cu politica si politicieni.

In al patrulea rand, exista numeroase scoli si chiar gradinite in care salariatii au refuzat sa primeasca noii directori, cunoscuti ca persoane agresive, grobiene, lipsite de spirit managerial.

Speriat de amploarea protestelor, chiar presedintele PSD, Mircea Geoana, a cerut d-nei Andronescu sa nu aplice ordinul, situatie in care amenintarea premierului Emil Boc ca o va remania pe d-na Andronescu este justificata.

Mai exista o explicatie. In vederea aplicarii noii legi a educatiei, era necesara reconfigurarea consiliilor de administratie din scoli cu persoane “de incredere”, in perspectiva faptului ca tocmai aceste consilii de administratie au sarcina de a alege “democratic si depolitizat” pe noul director. Adica, cei 3-4 profesori sa fie membrii sau macar simpatizanti PSD, parintii de asemenea, de reprezentantii Consiliului Local se ingrijesc consilierii PSD. Si atunci, cu o majoritate PSD in noile consilii de administratie, alegerea e ca si facuta. Va castiga “cel mai bun” director, membru PSD. In 45 de zile va demisiona din partid, conform noii legi, dar cu sufletul si cugetul va ramane tot acolo.

Miron Mitrea, cunoscator fin al obiceiurilor PSD, a declarat ca, in mod sigur, masura initiata de d-na Andronescu are girul conducerii PSD.

Scenariul pus in seama manevrelor electorale are si un punct slab: ordinul prin care ministerul cere inspectoratelor propuneri pentru noii directori si inspectori nu tine cont de faptul ca nici consiliile de administratie ale inspectoratelor nu pot functiona legal, 80% dintre inspectori fiind destituiti, avand numire cu delegatie, nu cu concurs.

Legea Educatiei Nationale s-a nascut cu forcepsul, dupa negocieri si amenintari pana la 4 dimineata, fara sa faca pasul decisiv spre modernizarea educatiei.

Legile si modificarile la legile educatiei din ultimii 19 ani, desi au urmat calea fireasca, parlamentara, ne-au condus intr-o fundatura: plasarea educatiei romanesti pe ultimele locuri in lume, nicio universitate romaneasca in top 500, piata muncii nemultumita de formarea profesionala din scoala, diplome false, programe de studii ilegale, fonduri uriase cheltuite ineficient si fraudulos pentru infrastructura scolara, tineri care la 23-24 ani se trezesc in piata muncii cu buzunarele burdusite de diplome, dar fara vreo calificare ceruta in piata muncii.

Pana in prezent, politicienii au vazut in scoala romaneasca doua obiective: accesul la resursele destinate infrastructurii si un bazin de posturi si functii care sa multumeasca clientela de partid.

Cand comisia prezidentiala, condusa de Mircea Miclea, a diagnosticat aceasta situatie si a propus si solutii de indreptare au fost primite de d-na Andronescu cu ostilitate sau, in cel mai bun caz, au fost ignorate.

Ne intrebam atunci cu indreptatire: ce efect are politica si politicienii asupra educatiei romanesti? Pentru mine raspunsul e unul singur: nociv.

Solutia este eliminarea politicului din educatie, pana la nivel de ministru si asigurarea unui management format doar din experti.