Sa va descriu un experiment. A fost facut pe 55 de studenti de la o universitate americana care studiau managementul afacerilor, scrie Dan Selaru pe blogul sau. Fiecare a scris pe o foaie ultimele doua cifre de la propriul numar de asigurari sociale, ultimele doua cifre de la CNP-ul nostru sa zicem. Intre 00 si 99.

Apoi in sala au fost aduse o sticla de vin bun, o tastatura fara fir, o carte si o cutie de ciocolata belgiana. Fiecare student a fost pus sa scrie cele patru obiecte si sub fiecare sa scrie ultimele doua cifre de la CNP urmate de simbolul dolarului, ca un pret. Si sa scrie daca platesc sau nu acel pret pentru fiecare din obiecte.

Sub fiecare din cele patru obiecte si sub cifrele din CNP urmate de $ fiecare student a fost pus sa scrie suma maxima pe care e dispus efectiv s-o plateasca pentru fiecare obiect in parte.

Cei care au licitat cel mai mult au dat banii si au luat obiectele. La intrebarea daca pseudopretul format din cifrele CNP-ului a avut influenta asupra sumelor licitate raspunsul a fost negativ si unanim.

Cei cu numarul terminat intre 80 si 99 au licitat de peste 3 ori mai mult decat cei cu numarul terminat intre 00 si 20. Povestea e de aici si e reala.

Asta ca sa vedem cat de vulnerabili suntem in fata manipularii, cat de gresit apreciem valorile, cat de usor oameni inteligenti sunt dusi de nas, cat de irationali in comportament suntem.

Cel care manipuleaza nici macar nu trebuie sa spuna o minciuna sau sa omita informatii. Trebuie sa-si creeze doar contextul necesar si noi facem restul singuri.

Cu dedicatie tuturor celor care sustin cu vehementa orice cauza. Mai uitati-va din cand in cand la ultimele doua cifre din CNP.

PS Al meu e 99.