​Corespondenta de la Londra

Vulnerabilitatea majora a Romaniei la inceputul celei mai mari crize europene din ultimele decenii

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Vineri, 26 februarie 2016, 16:44 Actualitate | Opinii

Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
Printre sfaturile unui diavol bătrân către ucenicul său mai tânăr se numără și acela de a da impresia că evenimente nesemnificative sunt importante, convingându-și astfel omul/‘clientul’ să-și risipească timpul cu prostii. Timpul e cu siguranță cea mai de preț resursă pe care o avem și nu știu cum se face dar noi, românii, suntem maeștri în a-l arunca pe fereastră. 

Continentul din care România face parte se află acum în fața celei mai dificile provocări din ultimii 25 de ani. E foarte posibil ca ordinea în care trăim astăzi să devină, începând cu toamna lui 2016, o dezordine cu impact neprevăzut. 


În ciuda impresiilor noastre subiective, nicicând România nu a avut parte de un deceniu mai favorabil ca cel din intervalul 2005 – 2015. Și asta nu se datorează nici lui Traian Băsescu sau administrațiilor succesive ale lui Năstase-Tăriceanu-Boc sau Ponta, ci în ciuda lor. Dacă privim indicatorii obiectivi, astăzi avem în medie acces la mai multe oportunități economice și educaționale ca oricând. Potențialul maxim pe care îl putem atinge este mult peste ce puteau spera părinții noștri și incomparabil cu cel al bunicilor noștri. 

Sigur că depinde de fiecare în parte cum își croiește calea, sigur că ne-am fi dorit o evoluție mai rapidă ca societate și să primim șanse mai multe din partea țării în care ne-am născut. Dar deși ne-am descurcat mai rău decât speram în 1989, am reușit să promovăm într-o categorie superioară. Cum-necum, România a pătruns în vagonul de clasa I al trenului istoriei; e adevărat că suntem în compartimentul cel mai prost din tot vagonul, dar Uniunea Europeană, NATO și toate avantajele de a fi parte din aceste cluburi ne oferă facilități economice și de securitate nesperate în urmă cu doar două decenii.

Ghinionul nostru este că acest vagon de clasa I în care abia am reușit să pătrundem este foarte aproape de destructurare. Semnele sunt imposibil de ignorat. Urmează o vară extrem de dificilă pentru Uniunea Europeană și pentru coeziunea lumii occidentale: 
  • Criza refugiaților se va umfla aproape de explozie. 100.000 de refugiați au intrat în Uniunea Europeană doar în ultimele două luni, de trei ori mai mulți decât în prima jumătate a lui 2015. Garduri de sârmă ghimpată au început din nou să apară în Balcani și e doar o chestiune de timp până ce vom vedea unul instalat între România și Ungaria. Impotența liderilor europeni, în special a cancelarului Germaniei și a președintele Franței, de a găsi o soluție alimentează curentele naționalist-populiste care mătură Europa de la nord la sud și de la est la vest. 
  • În acest timp, Vladimir Putin este tot mai activ în Siria și nimeni nu-i mai contestă pozițiile din estul Ucrainei și Crimeea. Imaginați-vă cine ar fi fost următorii pe lista lui Putin (care ocupă astăzi ilegal teritorii din Moldova, Georgia și Ucraina) dacă România nu ar fi fost în NATO și UE. 
  • Dar chiar acest scut protector, numit Uniunea Europeană, este în pragul colapsului. Căci ieșirea Marii Britanii din Uniune ar fi pentru România echivalentul unei catastrofe geopolitice. 
Să nu ne amăgim. Uniunea Europeană fără britanici la masă se va transforma într-un club debalansat format din nucleul puternic al țărilor din zona EURO și câțiva tolerați pe sub masă. Ca să nu mai vorbim despre un posibil efect de domino consecutiv ieșirii britanicilor. 

Nimeni la București nu crede (și nu și-a propus) că România va intra in zona EURO în următorii cinci ani. Iar la Berlin și la Paris nimeni nu are chef acum de asta. Prezența englezilor la masa celor 28 la Bruxelles asigură României (și celorlalte țări non-Euro) un purtător de drapel extrem de puternic. Vocea britanicilor a fost esențială în adoptarea unor poziții comerciale, economice și geopolitice din care a profitat și ar avea de profitat și România. 

Nu din cauza mărinimiei britanice s-a întâmplat asta, ci pentru că nici englezii, nici noi nu facem parte din nucleul dur al UE (desigur din motive diferite), de unde și congruența unor interese. Este motivul pentru care un Brexit ne va afecta mult mai mult pe noi decât celelalte state din zona Euro. Nu știu cum se vede acest Brexit de la București, dar la Londra el nu mai este doar o ipoteză. Cristian Pantazi a enumerat aici toate detaliile tehnice ale chestiunii, sperând că, la final, rațiunea va prevala. Mă tem însă că rațiunea funcționează cu totul altfel peste Canal decât în extremitatea estică a Uniunii Europene. 

Iată pe scurt doar câteva dintre argumentele în favoarea ieșirii din UE enunțate în ultimele zile la Londra de figuri politice de prim rang, atât din zona respectabilă, cât și din cea populistă: 

  • Funcționarii Comisiei Europene influențează între 15 și 50% din legislația britanică deși nu sunt aleși de cetățenii britanici, nu răspund în niciun fel în fața acestora și nu există nicio garanție că le reprezintă interesele (Boris Johnson, popularul primar al Londrei și urmașul lui David Cameron la conducerea conservatorilor dacă votul va fi pentru Brexit);

  • Rezistența birocrației UE la reformă este atât de mare încât doar șocul unui vot pentru Brexit îi va determina să introducă schimbările necesare (lord Howard, un foarte respectat lider conservator și mentorul politic al premierului David Cameron); 

  • Criza refugiaților combinată cu incapacitatea UE de a-și controla granițele externe expun nepermis de mult Marea Britanie la atacuri teroriste de genul celor de la Paris (Iain Duncan Smith, ministru în guvernul Cameron); 

  • Lipsa de flexibilitate a structurilor UE împiedică adaptarea rapidă la diferitele crize cu care se confruntă țările UE (lordul Owen, fost ministru de externe și în trecut susținător important al prezenței britanicilor în UE). 

Fie că ne plac sau nu, aceste argumente indică către tot atât de multe probleme mari ale Uniunii Europene. Probleme despre care s-a vorbit în urmă cu doi ani atunci când alegerile pentru Parlamentul European au fost câștigate în două dintre cele mai importante state membre UE de radicali eurosceptici. Se spera atunci că politicienii de la Bruxelles au înțeles mesajul, dar speranța a fost deșartă. Comisia Europeană este astăzi chiar mai puțin transparentă decât în urmă cu doi ani, Juncker fiind mai interesat de proiecția propriei puteri decât de o reformă reală. 

Cum se prezintă România în fața unor provocări atât de mari? Vulnerabilă, deși suntem la finalul unui deceniu în care am avut atât de mult noroc. Nu, nu Occidentul este cel care a amăgit România. Și nici milioanele de români care muncesc cinstit în afara țării trimițând apoi o mulțime de bani acasă. Și nici intelectualii care și-au făcut doctoratele pe bune în facultățile românești sau întreprinzătorii care s-au încăpățânat să rămână în țară riscând concurența cu mogulii corupți. 

Trădătorii României sunt acei lideri corupți ai unei clase politice catastrofale, împreună cu dirijorii spațiului public dominat masiv de mediocri și de propagandiști fără scrupule. Ei au risipit cei mai prețioși ani pe care România i-a avut la dispoziție în ultimul secol. Ei, cei ușor de cumpărat sau de șantajat, ei sunt marea vulnerabilitate a României în perioada extraordinar de complicată pe care va trebui s-o traversăm. 

Printre acești nori negri, trece însă și o rază de lumină. Despre ea, săptămâna viitoare.


Vlad Mixich poate fi urmarit pe Facebook aici si pe twitter aici.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Barbatul acuzat de asasinat la comanda mafiei italiene spune ca i sa facut o inscenare. Probele din dosar care il contrazic

Alexandru Gaina, individul acuzat ca la comanda mafiei italiene a ucis un om de afaceri roman, a vorbit in exclusivitate pentru Stirile Pro TV.
21226 vizualizari
  • -41 (67 voturi)    
    nu inteleg ceva (Vineri, 26 februarie 2016, 17:28)

    garibaldi [utilizator]

    De ce atata tevatura ca se desfiinteaza UE.
    Sunt tari care o duc bine si nu fac parte din UE.
    Noi am trait normal si cand nu eram in UE si atunci de ce atata grija ca vai iesim din UE daca se destrama.
    Daca se destrama vom trai si vom vedea pana la urma ca sa calatorim va fi nevoie doar de viza putem munci si in Romania foarte bine.
    Mult zgomot pentru nimic.
    • +18 (52 voturi)    
      Marsh in rusia (Vineri, 26 februarie 2016, 17:47)

      Mustata lui Dragnea [anonim] i-a raspuns lui garibaldi

      .
      • +1 (3 voturi)    
        nu il primesc..el ar vrea (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 15:05)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Mustata lui Dragnea

        in aceasta directie insa nici acolo nu e binevenit...https://www.youtube.com/watch?v=ACf5ZYxPqes
    • +26 (44 voturi)    
      Unde lucrezi de curiozitate (Vineri, 26 februarie 2016, 17:52)

      serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

      Eu lucrez la o companie germana cu sucursale in Romania. Companie care n-ar veni probabil aici daca n-ar avea beneficiile de taxe si libertatea de calatorie a nemtilor colegi care mai vin in vizita, asigurarea ca nu e o tara instabila si ca se respecta anumite legi europene.

      Daca tu nu vezi vreo problema ca oricum n-ai nici o treaba cu strainii, gandeste-te ca eu daca n-as avea locul asta de munca, poate nu mi-as permite sa te platesc pe tine ptr serviciile care le oferi tu.

      Acum multiplica la volumul de oameni care sunt plecati chiar la munca in Europa si efectul de domino gen eu nu imi mai pot permite sa cumpar de la tine, tu nu mai poti cumpara de la Y, etc, probabil ca intelegi.
      • +14 (36 voturi)    
        Lucreaza in beci, Divizia Trolii RT (Vineri, 26 februarie 2016, 18:32)

        Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

        Atent selectati si antrenati la MosCow.
    • +18 (38 voturi)    
      NOI fara UE tot sclavi la VOI eram (Vineri, 26 februarie 2016, 17:53)

      Iulian [anonim] i-a raspuns lui garibaldi

      Faci remarci generale fara exemple, la fel de bine as putea afirma: porcii zboara! fara dovezi e NUL!

      Spui "Noi am trait normal si cand nu eram in UE" probabil ca VOI, banuiesc securistii, ati trait normal dar NOI oamenii normali am avut:
      un regim dictatorial ceausist,
      cea mai sangeroasa Revolutie din blocul estic,
      cateva mineriade (pe post de condiment),
      somaj/inflatii record
      ca sa enumeram cateva LUCRURI NORMALE! pe care NOI le-am avut.

      Daca nu era UE tot VOI erati... asa macar cativa ati disparut pe la Beciul Domnesc!

      PS: Limba romana foloseste ? cand se pune o intrebare (De ce atata tevatura ca se desfiinteaza UE.)
      • +3 (9 voturi)    
        @real politik este aghiotantul Bolshevik (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 10:07)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Iulian

        in solda lui El Insusi - Prostanacul-Nea Nelu si intreaga "garnitura" de soldati Credincioshi Ortodoxiei Mujice. Este incapabil sa simta si sa vada ce ai spus tu pentru ca statutul lui este afectat de DNA, de aceste dezvalui din presa , daca se revine la Cortina de Fier "bunastarea" lui revine la Epoca Nastase, atunci cand s au infruptat din Bechtel...din Insula Mare a Brailei...dupa TCE 3 Brazi..oare cine a ocupat Insula ? evident tot emanatii FSN, adica Bolshevici
    • +19 (37 voturi)    
      Ce intelegi prin trait normal? (Vineri, 26 februarie 2016, 17:57)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

      Noi azi profitam din plin de UE.
      Avem posibilitatea de a munci in tari UE si a retrimite bani acasa
      Avem o gramada de fabrici si fabricute care produc pentru UE si care sunt in Romania in special pentru ca e cea mai ieftina tara din UE. Iar aceste fabrici, imediat ce pierdem avantajul competitiv al taxelor 0 in UE se vor muta spre tari si mai ieftine
      Avem niste politicieni abia tinuti in friu de UE. Daca iesim din UE cit crezi ca mai rezista DNA, de exemplu?

      Sper sa nu ajungem sa vedem pe viu cum e viata romanului post UE...
    • +6 (24 voturi)    
      asa va sufla RossiaToday in casca? (Vineri, 26 februarie 2016, 18:15)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

      Pe bune? voi existati sau sunteti doar niste roboti de-ai lui Putin?
    • +7 (23 voturi)    
      Tu, ca mujic iti dai cu parerea despre UE? (Vineri, 26 februarie 2016, 18:30)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

      Vezi-ti ba de hrisca si de pufaika ta cea de toate zilele si lasa-ne, ca ne-am saturat de trolleala vostra nesimtita.
  • +4 (18 voturi)    
    Toate bune si frumoase... (Vineri, 26 februarie 2016, 18:18)

    A R [utilizator]

    ...dar articolul pomeneste de "polonezi sau alți est-europeni din zona Euro". Ultima data cand m-am uitat, zlotul o ducea foarte bine, iar pe lista mai sunt si coroana ceha, forintul maghiar, leva bulgareasca si kuna croata. Tot in UE sunt si coroanele suedeza si daneza. OK, iesirea lirei sterline din peisaj va dezechilibra intr-o oarecare masura situatia, dar suntem departe de afi singuri la portile zonei euro.
  • +14 (18 voturi)    
    UE nu se va desfiinta (Vineri, 26 februarie 2016, 19:39)

    Metusala [utilizator]

    asa ca nu va speriati sau bucurati degeaba. Pentru orice membru UE avantajele de-a fi in UE sunt mult mai mari decat dezavantajele. Fiind o constructie democratica si flexibila (nu ca Rusia ) ea se va reformata continuu functie de provocari si interese.
    S-a vorbit pana acum de "motorul franco-german" al UE,
    dar britanicii si . mai nou italienii vor un motor in 4 timpi.
    Renzi spunea recent ca afla din presa ce hotarasc Merkel si Hollande.
    Fiecare din aceste 4 state are un PIB mai mare decat al
    Rusiei, cat e ea de "balsoi". UE va fi mai stabila pe 4 roti, dar nu stiu daca va avea o mai buna viteza.
  • +4 (14 voturi)    
    De unde... (Vineri, 26 februarie 2016, 19:54)

    Barosanu_nr1 [utilizator]

    ... a apărut ideea (proastă) cu Comisia Europeana influențând legislația britanică?

    Legislația (europeană) e adoptată de Consiliu (politicieni locali aleși de oameni) și Parlament (politicieni europeni aleși de oameni). Comisia nu adoptă nimic, ea doar propune.

    Dacă politicienii aleși (nu birocrații) votează împotriva voinței cetățenilor, de ce votează cetățenii în continuare aceiași politicieni (românii măcar sunt mai noi în ale democrației, dar britanicii NU au scuză)? Nu neg că birocrații europeni au defectele lor, dar chiar așa de grosolană a ajuns dezinformarea*?

    *Nu îl acuz pe autorul prezentului articol, comentez doar citatul din acel individ Boris Johnson.
  • +7 (11 voturi)    
    Pe scurt (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 1:14)

    jas [utilizator]

    Romania a traversat un deceniu 2005-2015 extrem de favorabil (?) in ciuda clasei politice, iar acum, cu problemele din UE, e vulnerabila din cauza aceleiasi clase politice. Bun. Nu cumva este o speta externa de care suferim - sau nu, indiferent de clasa politica? Ca-i de tot rahatul clasa politica, OK, dar care e legatura cu inceputul analizei?
    • -2 (4 voturi)    
      good point. (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 18:24)

      gigel [anonim] i-a raspuns lui jas

      Clasa politica de la noi a avut impact minim asupra traseului Romaniei.

      Am fost 25 de ani inca in sfera de influenta a Rusiei, cu toata UE si NATO, rusii au controlat mediatic Romania, pe cand occidentul a controlat-o economic iar USA a folosit-o ca sa controleze militar zona aceasta.

      Am fost asadar un stat din care fiecare mare putere a vrut o halca iar politicienii si-au luat si ei procentul lor doar pentru ca au facut-o pe translatorii pentru marile puteri cand au venit aici sa-si ia partea, gen Bechtel, OMV, RM, Deveselu, samd....

      Pe scurt tot circul asta generalizat din media legat de politica este invers proportional cu puterea pe care o au politicienii nostri de fapt...
  • +3 (3 voturi)    
    Legatura (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 7:06)

    dana_s [utilizator]

    Sunt 4 situatii in combinatie: clasa politica buna/rea;
    Situatie externa buna/rea.

    Daca am fi avut o clasa politica dedicata tarii, am fi avut sansa de a depasi o situatie externa rea.
    Asa cum reusesc alte tari europene. Cu coloana vertebrala.
  • +1 (7 voturi)    
    M-am gandit... (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 9:19)

    Gigi Kent [utilizator]

    Ba sa stiti ca pe secretarele si pe consilierele de la Senatul / Camera Deputatilor din Romania nu le alege nimeni si influenteaza cam 15-50% din legislatia tarii. Eu vreau sa ma retrag din Romania.

    Cam asta e calitatea argumentelor UK ...

    Sa o luam pe rand... Parlamentul European este format din membri alesi prin vot direct de popoare. Comisia Europeana este formata din Comisari propusi de guvernele statelor membre (deci indirect tot numiti de popor). Consiliul European este format din sefii de state si de guverne ale tarilor membre (tot alesi de popoare). Deci despre ce vorbeste UK aici? Despre functionarii de rang II-III etc?
    • +2 (2 voturi)    
      Zau ? (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 18:12)

      gigel [anonim] i-a raspuns lui Gigi Kent

      UK are o lunga traditie in dezbaterea publica. De ex, razboiul parlament - presedinte care la noi a avut loc in 2012 a fost la englezi pe la 1600 ( Olivier Cromwell ), deci pe vremea lui ... Mihai Viteazul.

      UK a avut mereu oameni cu viziune, ultimul mai important fiind Margaret Thatcher care s-a opus unificarii Germaniei ( si se pare ca a avut dreptate ) si in WW1+2 au salvat Franta de mai multe ori, impreuna cu US. Acum si francezii si germanii par sa faca tot ce stiu eu, adica sa stea cu coada pe sus si "se dau" mai degraba cu Putin uitand ca daca nu erau englezii si americanii, ii manca Siberia.

      Sa nu uitam ca de la englezi a pornit revolutia industriala, pe vremea cand altii erau inca ocupati cu sclavagismul si colonialismul si probabil ca ar mai fi fost si acum. Pe cand englezii inventau masinile cu abur de ex., Spania a distrus America de Sud fara nici un sens, aurul furat de acolo ne-tinand de foame...

      In rest, eu nu ma simt reprezentat nici macar de Parlamentul European, singurul care e ales direct. Cu EBA, Vadim si Becali, ma scuzati, dar mai bine ma lipsesc, ar fi de ras daca nu ar fi de plans...
  • +5 (5 voturi)    
    Oare artiolul asta nu e tot o diversiune ? (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 18:00)

    gigel [anonim]

    Intr-adevar criza refugiatilor este o mare problema a UE.

    Rusia este o problema ceva mai mica, la fel ca toate tarile astea pline de 'homo sovieticus'. Pe aceste tari le controleaza Putin cu cativa troli bine platiti si 3 televiziuni de apartament, deci cu costuri cvasinule oricum. Si la noi sunt destui oameni care i-ar da mai mult credit lui Putin decat NATO si UE si dupa toata tevatura cu DNA, PSD conduce in sondaje desi acum evident e un partid de hoti.

    Ce sa faca UE si mai ales NATO daca bosorogii din tara asta chiar cred ca radarul ala de la Deveselul mai mult rau ne face, ca ii supara pe rusi si alte cretinisme de genul asta ?

    UE nu are o "criza", ci o problema de conceptie care se vede acum, dupa ce aparent isi dovedise stabilitatea in fata crizei economice. Trebuie totusi desfacuta si reconceputa din nou, pe alte principii, mai apropiate de ceea ce incep sa ceara tot mai multi mebri, in frunte cu UK.

    Sigur, i-am dat credit lui Merkel si in criza grecilor si in multe altele, dar s-a ajuns la o limita. Conducerea prin diktate si ne-reprezentativitatea liderilor UE, precum si faptul ca nu avem o armata ( securitatea UE este "externalizata" la NATO cu toate ca o bresa UE-NATO se contureaza ) sunt probleme majore ale acestei uniuni.

    Pt mine, orice stat puternic inseamna o armata puternica ceea ce ne lipseste cu desavarsire. Degeaba avem inovatie, cercetare, agricultura si solidaritate. Uniunile economice fara o armata pe masura pot fi sterse de pe harta de un nebun gen Putin.

    Apoi, marile imperii s-au prabusit din interior, slabite oarecum de atacurile barbarilor de la granita, dar lovitura de gratie primind-o de la luptele intestine pt. putere. Nu-l mai aratati pe nebunul de Putin ca pe un bau-bau. El e capabil mai ales de razboi asimetric si mediatic, dar mi-e ca stand cu ochii pe el, nu vedem problemele din interiorul uniunii, care dupa mine sunt mai mari decat Putin care impreuna cu clica lui KGB-ista sunt oricum cu un picior in groapa oricum.
  • -1 (3 voturi)    
    Print YM E-mail Mai mare|Mai mic Comentarii ​Core (Sâmbătă, 27 februarie 2016, 18:56)

    Ghita Marcel [anonim]

    Din punctul meu de vedere britanicii au perfecta dreptate UE semana mai mult cu URSS decit cu USA e mai degraba un proiect care centralizeaza exdcesiv decizia,de altfel se si observaq ca asa zisii piloni "greii"UE Germania si Franta sunt mai degraba incclinati spre o intelegere cu Rusia care nu a fost nu este si nu va fi o democratie asta spune aproape totul despre cita dmocratie e la nivelul UE aceasta nefiind altveva decit o suma state care accepta priotectoratul German .Asa ca nu nici o drama daca swe duce dracului aceasta UE.
  • +1 (1 vot)    
    Argumente in Marea Britanie contra Brexit (Duminică, 28 februarie 2016, 1:33)

    Mihai Bucur [utilizator]

    -Industria manufracturuera britanica, deja mult redusa va avea mult de pierdut (toate sindicatele din industrie sunt anti--Brexit.)
    -Zeci de tratate de comert cu tari din afara UE, incheiate prin UE, vor trebui renegociate (asta va lua ani de zile).
    - Un important comitet al finaciarilor din City: Londra risca sa piarda rolul de al treilea centru financiar din lume, dupa New York si Tokyo. Multe tranzactii s-ar putea muta la bursa din Frakfurt.
    - Mari companii muti-nationale si-ar muta sediile din Marea Britanie.
    - Agricultorii britanici ar pierde pretioasele subventii de la UE (sunt putini agricultori, dar tot sunt 2-3 milioane -de oameni).
    - adjunctul primarului Londrei responsabil cu politia: un Brexit ar mari riscurile unui atac terorist de tipul celui de la Paris, fiindca s-ar pierde schimbul strans de informatii cu celelelate tari din UE.
    - Patrunderea Imigrantilor musulmani poate fi foarte bine controlata si in prezent, fiindca Marea Britanie, nu este in Shengen si fiindca, bineinteles, isi controleaza foarte bine apele care o inconjoara, nu ca Grecia.
    - Regatul Unit s-ar destrama. Sefa Partidului National Scotian (SNP)a declarat ca, in caz de Brexit, Scotia va organiza imediat un nou referendum de separare. SNP-ul e foarte popular: are o majoritate confortabila in parlamentul scotian, iar in parlamenetul de la Londra detine 50 din cele 52 de locuri corespunzatoare circumscriptiilor din Scotia. In fostul referendum multi scotieni s-au temut ca UE le-ar face greutati la cererea de primire ca membri. In caz de Brexit, i-ar primi cu bratele deschise.
    - Cei pro-Brexit spun ca si daca M. BR. iese din UE, ea poate primi un statut similar Elvetiei si Norvegiei, cu multe din avantajele economice ale pietei unice. Lideri din UE au avertizat insa ca vor fi foarte duri cu M.Br,, tocmai ca sa nu fie incurajati si altii sa faca la fel. Deci NU statut ca Elvetia sau Norvegia.
    • 0 (0 voturi)    
      Argumente de bun simt (Duminică, 28 februarie 2016, 10:37)

      shlomo_bernstein [utilizator] i-a raspuns lui Mihai Bucur

      Dar alternativa care ar fi mai Mihai? Ca Marea Britanie sa aiba in continuare statut diferit si privilegii diferite fata de celelalte tari UE, doar ca asa vrea ea, sa n-o pierdem, si sa nu piarda UE toate privilegiile de care spuneai? Asta e santaj pe fata! Si sa continue sa joace la doua capete, sa faca mofturi in continuare , sa ceara alte si alte privilegii de fiecare data cand nu-i convine ceva, sau cand UE trece prin crize grele (cum ar fi cea a refugiatilor)? Dar atunci, de ce sa faca numai UK figuri, ce, are stea in frunte? De ce sa nu ridicam si noi, si polonezii si ungurii pretentiile noastre? De ce noi sa tace si sa inghiti, iar Anglia sa nu accepte si sa i se tolereze treaba asta? Doar pt. ca are bursa din City? Ea vrea numai privilegii, nu si obligatii, cand e vorba de coeziune, tot timpul a fost contra, si-a vazut propriile interese, preferandu-i pe nespalatii ei din India si Pakistan, in loc de europeni, pe care-i denigra ca vin sa-i fure locurile de munca!
      • 0 (0 voturi)    
        Aveti dreptate (Duminică, 28 februarie 2016, 12:25)

        Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui shlomo_bernstein

        Sigur ca aveti dreptate. Eu am vrut numai sa arat ca, pe langa cei mentionati in articol ca fiind pro-Brexit, exista printre britanici si multi cu argumente anti-Brexit. Ce va hotari publicul britanic (in randul caruia sunt destui nemultumiti de imigratia masiva de est-europeni), nu stiu. Si nu pot aprecia nici in care alternativa ar fi mai bine sau mai rau pentru UE.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică