Activitatea pe PFA devine riscanta si ineficienta

de Radu Georgescu     Managing partner
Luni, 4 ianuarie 2016, 14:35 Actualitate | Opinii

Radu Georgescu
Foto: Hotnews
La sfarsitul anului 2015 erau inregistrate 400.000 de PFA-uri, conform datelor de la Registrul Comertului. Numarul acestora a crescut cu peste 100.000 in ultimii trei ani. Aceasta crestere a fost determinata de faptul ca multi angajati au trecut pe PFA-uri datorita taxelor mari aferente contractelor de munca, iar altii au preferat PFA-urile in detrimentul SRL-urilor datorita evidentelor contabile simplificate. Modificarile aduse de catre noul Cod Fiscal determina  cresterea riscurilor pentru PFA-uri, iar activitatea sub aceasta forma  devine ineficienta din punct fiscal.

1. In 2016 activitatea pe PFA nu mai este mai eficienta din punct de vedere al taxelor platite
 Modificarile aduse de noul Cod Fiscal: plata obligatorie a CAS-ului pentru PFA-uri si scaderea impozitului pe dividende la 5%, determina un cost cu taxele de 29% din suma facurata de PFA-uri, spre deosebire de 20% pentru un SRL platitor de impozit pe profit sau 8% pentru microcompanie.
A se vedea calculatia de la sfarsitul documentului.

2.  ANAF-ul reincadreaza activitatea PFA-urilor ca activitate salariala
Dupa amnistia fiscala din luna iulie 2015, s-au introdus noi reguli prin care un PFA poate fi reclasificat ca activitate salariala. De asemenea s-au inmultit controalele ANAF cu tematica verificarii independentei PFA-urilor.
Documentele verificate de ANAF: contractul de prestari servicii (trebuie sa se specifice ca PFA-ul isi va organiza independent activitatea, ca va raspunde de activitatea sa), cererile de concedii , organigrama companiei, fisele de post (nu trebuie sa apara in aceste documente numele persoanei cu PFA), bonurile de consum, procesele verbale de predare a bunurilor ( nu trebuie sa existe bunuri acordate PFA-ului)

3. Persoana fizica raspunde cu bunurile proprii in cazul unor daune aferente PFA-ului
Putini sunt cei care stiu la ce riscuri se expun daca desfasoara activitatea pe PFA. O persoana fizica raspunde cu propriul  patrimoniu  in cazul in care ANAF-ul sau orice alt tert solicita daune PFA-ului.
De exemplu daca ANAF-ul va considera activitatea pe PFA ca si activitate de natura salariala, va calcula debite restante si penalitati.  ANAF-ul va  solicita incasarea datoriilor in mod solidar de la persoana fizica si compania platitoare.





In 2016 persoana fizica care are si calitatea de salariat, nu trebuie sa plateasca CASS la dividende.



N.Red. Radu Georgescu este Managing Partner la CFOnetwork , fost director la GE Capital (2008-2011) şi Deloitte (2002-2006).


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
28358 vizualizari
  • +4 (4 voturi)    
    Puncul 3 este incorect (Marţi, 5 ianuarie 2016, 7:07)

    IonutSC [utilizator]

    Raspunderea este doar a platitorului de venit in cazul reconsiderarii, conform ultimilor modificari ale codului fiscal efectuate in iulie 2015 prin legea 187/2015:

    La articolul 7 alineatul (1), punctele 2.1 si 2.2 se abroga.

    Iar alineatul 2.2 continea urmatorul text:

    art. 7 alin. (1) pct. 2.2, în cazul reconsiderării unei activități ca activitate dependentă, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, sunt recalculate și virate, fiind datorate solidar de către plătitorul și beneficiarul de venit.

    Am scris si un post desprea acesta modifcare care a trecut aproape neobservata:

    http://www.ionutscripcaru.com/raspunderea-reconsiderarii-activitatii/
  • +4 (4 voturi)    
    Analiza pertinenta pana la un punct (Marţi, 5 ianuarie 2016, 9:47)

    Liviu [anonim]

    Din punct de vedere aritmetic, analiza este corecta. Insa, se uita un aspect extrem de important. Dividendele aferente activitatii din 2016 vor putea fi retrase doar in 2017, pe cand incasarile PFA-ului sunt imediat utilizabile de persoana fizica.

    Poate ca domnul consultant ne spune si din ce va trai persoana fizica proprietar de microintreprindere pana cand va putea retrage dividendele? Poate se gandeste ca proprietarul are acces liber la pusculitza firmei? Dar domnul consultant stie mai bine decat mine ce inseamna asta in cazul unui control ANAF.

    Deci ce ne facem?
    • 0 (2 voturi)    
      e simplu (Marţi, 5 ianuarie 2016, 15:51)

      darkdragon [anonim] i-a raspuns lui Liviu

      te angajaezi pe propria microintreprindere sa iti dai bani cat ai nevoie sa consumi (mancare, rate, etc)
      • 0 (0 voturi)    
        Si atunci care mai e beneficiul fiscal? (Miercuri, 6 ianuarie 2016, 7:23)

        Liviu [anonim] i-a raspuns lui darkdragon

        Multe PFA-uri au fost infiintate tocmai ca alternativa la varianta de salariat. In continuare, varianta de PFA este mai avantajoasa din punct de vedere fiscal prin comparatie cu cea de salariat.

        Prin urmare, propunerea asta nu sta in picioare.

        Deci, ce ne facem?
  • 0 (0 voturi)    
    f.bine (Marţi, 5 ianuarie 2016, 9:47)

    miculescu-rucar [utilizator]

    tratament egal pentru toata lumea!
    • +1 (1 vot)    
      oare? (Marţi, 5 ianuarie 2016, 12:17)

      bobo22 [utilizator] i-a raspuns lui miculescu-rucar

      nu poate fi vorba de tratament egal atata timp cat este vorba de riscuri diferite in cazul PFA vs SRL vs Angajat.

      Daca punem semnul egal intre ele, pai atunci ce rost ar mai avea aceste trei forme, cand le-am putea reduce la una singura?
  • +4 (6 voturi)    
    Articol incomplet => mincinos (Marţi, 5 ianuarie 2016, 10:25)

    Mihai231 [utilizator]

    SINGURA diferenta este obligativitatea plati contributiilor aferente CAS-ului in cazul in care detinatorul PFA-ului este deja si salariat.
    De asemenea nu ati specificat si faptul ca a fost scazuta cota de contributie a CAS-ului la 10.5%.
    Ati oferit niste cifre, inventate probabil (sau ati dat in bobi ???) fara un calcul care sa demonstreze cifrele respective. Ntz! Ntz! Greseala de incepator domnu' Radu Georgescu.

    Riscul de reincadrare al PFA-ului a existat mereu, nu s-a schimbat nimic aici.

    Ok, faci microintreprindere. De ce nu mentionati cum te poti folosi de banii incasati? Astepti un an de zile ca sa iti scoti dividendele.

    Un articol scris foarte slab cu tema mincinoasa. Aveam pretentii...
  • +3 (5 voturi)    
    Mda....alta abureala (Marţi, 5 ianuarie 2016, 10:57)

    Eu [anonim]

    Nu am cum sa nu ma uit pe CV-ul Dlui care a redactat acest articol si sa nu ma intreb cum de a ajuns la aceste cifre avand in vedere "experienta" dumnealui. Stimate domn, PFA-ul nu plateste 29% impozit din cat incaseaza, sa fim seriosi.

    Haideti sa defalcam sumele, presupunand ca un PFA incaseaza , sa spunem 4000 lei pe luna, pentru a fi mai usor calculul:

    - impozit pe venit = 16%
    - pensie minim de plata = 89 de lei adica 2,22% (se calculeaza ca fiind 10,5% din baza minimă de calcul egală cu 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Salariul mediu brut pentru 2016 este de 1631 lei)
    - sanatate = 5,5%

    Total taxe = 16+5,5+2,22= 23,72%.
    Daca PFA-ul castiga mai mult, acel 2,22% scade simtitor.

    Sa nu uitam ca si un PFA poate sa isi scada cheltuielile din venitul brut, dar am facut calculul de mai sus mergand pe premiza ca nu exista cheltuieli.

    Oricum, intre 29% si 23,72% este o diferenta considerabila, nu credeti?

    Trecand de la PFA la SRL, va rog sa imi spuneti daca la in calitatea dvs de Managing Partner la CFOnetwork , fost director la GE Capital (2008-2011) şi Deloitte (2002-2006) impozitul de 16% plus cei 5% aferent dividendelor fac 20%, nu de alta dar in matematica aplicabila in afara institutiilor pentru care ati lucrat, 16+5=21.

    La dvs, 16+5 = 20. Asta da artificiu contabil. Fara comentarii.

    Va rog, nu mai induceti lumea in eroare, nu de alta dar se pateaza CV-ul dvs.
    • 0 (0 voturi)    
      Rectificare (Marţi, 5 ianuarie 2016, 12:00)

      Eu123 [utilizator] i-a raspuns lui Eu

      Castigul salarial mediu brut pentru 2016 este 2681.
    • 0 (0 voturi)    
      greseala (Marţi, 5 ianuarie 2016, 12:03)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Eu

      In calculul Dvs de la SRL e o greseala.

      5% impozitul pe dividende se aplica la profitul net (dupa plata 16% impozit pe profit). Adica 5% din 84% care e 4,2%. 16% + 4,2%= 20,2% din profitul brut..

      La pensii nu ma pricep, nu stiu daca e cum zice autorul sau dvs.

      Ideea e sa verificati totusi calculele inainte sa faceti niste afirmatii defaimatoare- care nu sunt in regula- si sa va asigurati ca aveti dreptate inainte sa va dati rotund.
      • +2 (2 voturi)    
        Aveti dreptate (Marţi, 5 ianuarie 2016, 12:27)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui alex

        Si recunosc cand vad ca am gresit la calculul pentru SRL.

        Ce m-a frapat pe mine este titlul tendentios al articolului si calculul eronat de la PFA, acel 29%.

        In rest aveti dreptate, multumesc pentru rectificare.
    • 0 (0 voturi)    
      pensie minim de plata (Marţi, 5 ianuarie 2016, 13:51)

      AngryDan [utilizator] i-a raspuns lui Eu

      Dumneavoastra induceti lumea in eroare cu "pensie minim de plata"
      In 2016 pensia contributia CAS se plateste ca procent (10.5 sau 26.3) la venitul brut. Daca alegeti sa platiti doar la 35% din câştigul salarial mediu brut restul va vine la regularizare.

      Informati-va mai bine va rog, probabil nu ati scris cele de mai sus din rea vointa ci din necunoastere, si daca aveti PFA si achitati contributiile in modul descris o sa va usture regularizarea.
      • 0 (0 voturi)    
        10,5% din venitul net (Marţi, 5 ianuarie 2016, 14:31)

        Adrian [anonim] i-a raspuns lui AngryDan

        ati gresit si dvs, probabil din neatentie. CAS de 10.5 sau 26.3 se aplica la venitul netrealizat. In rest aveti dreptate.
      • 0 (0 voturi)    
        rectific (Marţi, 5 ianuarie 2016, 14:33)

        Adrian [anonim] i-a raspuns lui AngryDan

        CAS la venitul net dupa regularizare.
        Anticipat la venitul brut minim 35% din castigul sal mediu.
        • 0 (0 voturi)    
          Foarte tare ! (Marţi, 5 ianuarie 2016, 15:02)

          IonutSC [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

          Sunt informatii mult mai corecte si utile in comentarii decat in articolul propriu zis :).
          • 0 (0 voturi)    
            Pai ce sa-i faci (Marţi, 5 ianuarie 2016, 16:18)

            Cutare [anonim] i-a raspuns lui IonutSC

            Daca avem un art scris de un manager care se pare ca s-a bazat toata viata pe inteligenta altora......acum se bazeaza pe cei care scriu comentariile pentru completarile si modificarile de rigoare.
  • +1 (1 vot)    
    surprindere (Marţi, 5 ianuarie 2016, 10:59)

    marius [anonim]

    ma surprinde ca un asemenea articol, si mai ales aici, pe HN, nu are parte de nici un comentariu.
    • 0 (0 voturi)    
      Comentarii (Marţi, 5 ianuarie 2016, 13:11)

      IonutSC [utilizator] i-a raspuns lui marius

      Eu am adaugat un comentariu la ora 7 dimineata, insa vad ca a aparut abia acum.
  • -1 (1 vot)    
    Un comentariu (Marţi, 5 ianuarie 2016, 11:52)

    GS [anonim]

    Da, deci merg sa inchid pfa-ul ca nu merita sa mai fie tinut la cat de mari sunt taxele acum.

    Deci de fapt statul ne vrea sclavi sau asistati sociali...

    Mersi din inima partidului si lui Santa KLAUS...
    • +1 (1 vot)    
      Inainte de toate (Marţi, 5 ianuarie 2016, 11:58)

      Eu123 [utilizator] i-a raspuns lui GS

      Eu zic sa analizam daca Managing Partner-ul are dreptate sau este doar o idee mareata, cam in stilul celor de cincinal, a unui simplu Managing Partner
  • +1 (1 vot)    
    PFA norma cu norma de venit (Marţi, 5 ianuarie 2016, 14:41)

    IonutSC [utilizator]

    Inca o clarificare care trebuie facuta: in cazul PFA-urilor cu norma de venit, CAS-ul de 10.5% se va plati raportat la valoarea normei, la fel cum se plateste acum impozitul pe profit de 16% si sanatatea de 5.5%.

    Deci in total un PFA cu norma de venit va plati:
    16% + 5.5% + 10.5% = 32% din valoarea normei.

    Cu mentiunea ca CAS-ul este plafonat superior la 5 salarii medii pe economie.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri