Propunere a unui roman din Italia pentru implementarea votului pentru romanii din diaspora. Solutia avansata doreste sa permita votul prin corespondenta oricarui roman cu drept de vot, indiferent de locul in care se afla.

PoliteiaFoto: Politeia

Problema bazei electorale de date.

Indiferent de modelul de vot adoptat (uninominal, proportional, pe liste blocate sau pe liste cu preferinte ) si indiferent de sistemul de vot aplicat (cu stampila si urna, prin corespondenta sau electronic), baza de date numita oficial Registrul electoral (gestionat de catre Autoritatea Electorala Permanenta) este fundatia oficiala a alegerilor nationale (locale, parlamentare si prezidentiale). Actualmente, aceasta baza de date este inexistenta pentru romanii aflati in afara hotarelor patriei (conform declaratiei ministrilor de Externe succesivi ai Romaniei si ambasadorilor romani la Paris si Roma).

Prima parte: realizarea Registrului Electoral.

6In afara granitelor patriei traiesc milioane de romani (conform datelor Eurostat). Nu conteaza exact cati, important e ca sunt de ordinul milioanelor si ca au (e dovedit!) un impact decisiv in cadrul alegerilor. Acesti romani sunt impartiti in mai multe categorii:

A. In mod legal , cu domiciliul stabil in acele tari (document = pasaport CRDS) si carte de sedere permanenta .

B. Temporar, cu carte de identitate romaneasca (si/sau cu pasaport simplu) dar si cu permis de sedere temporara in tara respectiva.

C. Cu munca la negru sau fara nici o ocupatie, fara un document legal de sedere in tara respectiva .

In cazul C, cetatenii romani nu au domiciliu stabil; ei pot vota exclusiv in Romania. Insa in cazurile A+B, apare termenuldocument de identitate (carte de identitate sau pasaport). Aceste documente contin elementele fundamentale pentru a realiza registrul electoral. Elementele de baza (necesare si votului prin corespondenta dar si celui electronic, daca se doreste) sunt :

a. Nume si prenume

b. Data nasterii

c. Codul Numeric Personal (CNP) sau codul numeric pentru pasapoartele mai vechi dar inca valabile.

d. Seria cartii de identitate si numarul ei .

e. Seria pasaportului.

1Tinind cont ca aceasta propunere porneste si de la ipoteza necesitatii unui registru al alegatorilor cu domiciliul in strainatate dar si actualizarea registrului alegatorilor din tara, este necesara introducerea unui document unic/individual si care se numesteCERTIFICAT ELECTORAL (care exista deja intr-o multime de tari, fiind la baza evidentei exacte a alegatorilor).

Documentul e compus dindoua parti identice si care contin toate datele de la punctele a-d (sau, daca este nevoie, si datele de la punctul e). Are un termen de valabilitate. O parte a certificatului este ridicata personal de fiecare cetatean roman major de la primaria localitatii unde are domiciliul stabil/flotant sau de la consulatul/ambasada roman(a) din regiunea tarii in care traieste. Pe baza documentelor de identitate si de resedinta prezentate se elibereaza (gratuit) o jumatate de certificatul electoral. Aceasta etapa implica legaturi internet cu Autoritatea Electorala Permanenta din Romania si comunicarea/confirmarea in timp real a datelor.

Partea a doua. Utilizarea Certificatului Electoral de catre votant

Ulterior, fiecare cetatean primeste prin posta si la adresa inscrisa in registrul electoral un plic (ceva mai mare) care contine:

- un plic mai mic in interior deja timbrat cu timbru din tara respectiva si cu adresa deja tiparita a consulatului unde cetateanul e luat in evidenta;

- document explicativ cu modul de vot si metoda de desemnare a candidatului dorit de pe buletinul vot ;

- buletinul de vot propriu-zis;

7Costurile de trimitere a acestor plicuri sint suportate de statul roman si in conformitate cu conventile postale existente cu fiecare natiune in parte sau in tara, conform conventiei cu Posta Romana.

Ce face cetateanul cu documentele primite : desemneaza (de regula) cu un x patratul candidatului agreat, indoaie buletinul de vot conform metodei din documentul explicativ, il introduce in plicul cu adresa deja tiparita a primariei sau a consulatului, introduce jumatate din certificatul electoral (reamintim, e compus din doua parti identice dintre care una apartine electorului si cealalta apartine statului roman, fiind gestionat de Autoritatea Electorala Permananta), lipeste plicul si il depune la posta pe adresa consulatului Romaniei din tara in care are resedinta.

Partea a treia: Utilizarea Certificatului Electoral de catre stat

Fara sa fie deschise, consulatele trimit la ambasade toate plicurile primite; ambasadele trimit totalitatea plicurilor receptionate prin curier diplomatic si paza armata in tara la Biroul Electoral Central. [Se pot trimite plicurile direct la ambasada, insa presupunem ca exista mai multe consulate care strang plicurile din teritoriu]. Mentionez ca aceasta este practica normala in tari unde votul prin corespondenta e admis (in Italia e permis EXCLUSIV pentru cetatenii italieni cu domiciliul in strainatate, oriunde ar fi acestia).

Ce face BEC cu muntele de scrisori primite :

51. Comisia autorizata, in prezenta observatorilor autorizati (din partea partidelor, ONG, presa) deschide aceste scrisori.

2. Scoate certificatul electoral (jumatatea care apartine electorului) si il introduce in baza de date (Registrul electoral). Programul informatic controleaza in timp real inexistenta votului multiplu in baza datelor din memorie si a celor introduse.

3. Dupa controlul si validarea informatica (cum ca nu a fost vot multiplu) a tuturor certificatelelor electorale individuale extrase din plicuri, se extrag si buletinele de vot din plicurile in care au venit si se introduc in urne. Astfel, in fata comisiei, a observatorilor autorizati, avind (sa zicem) 1.000.000 de certificate electorale valide, vor fi obligatoriu 1.000.000 de buletine de vot in urne.

Secretul votului este asigurat prin desfacerea tuturor plicurilor si depunerea in urne a buletinelor abiadupa validarea informatica atuturor certificatelor electorale, fiind strict interzisa de lege si impiedicata faptic prin prezenta observatorilor autorizati (dublati de camere de supraveghere in timp real) deschiderea fiecarui plic dupa validarea fiecarui certificat, pentru a nu se afla cu cine a votat electorul respectiv.

4. Urmeaza practica normala, de verificare si de contabilizare a voturilor exprimate.

Observatii procedurale:

1. Dat fiind ca, asa cum am mentionat in prealabil, inexistenta actuala a registrului alegatorilor romani din strainatate obliga la prezentarea personala a acestora la consulate cu multe zile inainte de alegerile efective (acesta aspect e valabil si daca se doreste implementarea votului prin corespondenta pentru romanii din tara), procedura necesita timp si incepe cu 30-45 de zile inainte de vot. Trimiterea plicurilor prin posta la electori este si ea anticipata (de regula cu 10-15 zile inaintea votului). Expedierea plicurilor de catre electori e anticipata (de regula cu 7-14 zile inaintea votului). Deschiderea plicurilor de catre BEC se face prin modalitatea clasica: imediat dupa inchiderea oficiala a alegerilor.

22. Prezentarea personala pentru inscrierea in registrul electoral pentru romanii din strainatate si ridicarea certificatului electoral este necesara:

- la prima implementare a acestui sistem de vot;

- la oricare schimb de domiciliu care anuleaza datele precedente memorizate de catre Autoritatea Electorala Permanenta .

In restul cazurilor si la toate alegerile succesive, Autoritatea Electorala Permanenta, pe cheltuiala ei, se ocupa de intretinerea si actualizarea sistemului informatic pe baza datelor de la MAI, primarii, MAE, etc.

3. Ce ne facem daca cetateanul nu primeste plicul electoral:

Cu 7-10 zile inaintea alegerilor contacteaza telefonic sau internet primaria/consulatul de apartenenta, se comunica datele certificatului electoral individual si declara ca nu a primit plicul. Institutile respectiva verifica in timp real (e treaba primariilor si a consulatelor sa trimita plicurile) si comunica cetateanului imediat daca plicurile au fost trimise sau, daca nu, decide prin scrisoare recomandata de urgenta sa trimita alegatorului plicul electoral.

4. Atrag atentia ca votul prin corespondenta e complementar votului clasic si nu il inlocuieste nicaieri in UE .

5. Ce se rezolva prin acest proiect :

4Realizarea registrului electoral pentru romanii din strainatate.

Eliminarea rusinii cozilor interminabile la consulate.

Eliminarea unor hartii inutile ca declaratia pe propria raspundere .

Reducerea semnificativa a inghesuielii la sectile de vot.

Fluidizarea votului si poate cel mai important aspect : eliminarea turismului electoral si controlul in timp real a numarului de votanti (cine si unde a votat).

Adio „turism electoral” marca Dragnea!

Citeste intreg articolul si comenteaza peContributors.ro