Alegerile locale - un vot cu ochiul, burta si speranta

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Luni, 11 iunie 2012, 22:43 Actualitate | Opinii


Dani Rockhoff
Foto: HotNews.ro
N-am avut niciodata ambitii de analist politic si e bine sa ramana asa. Cu toate astea, ca roman de peste granite pe care il intereseaza ce se mai intampla prin tara, ce pateste leul si cine ne mai conduce, am urmarit ieri cu sufletul la gura rezultatele alegerilor locale. Doua lucruri m-au frapat indeosebi: caderea masiva a PDL-ului si urcusul unui nou partid, facut practic de un om, la televizor.

Rezultatele alegerilor mi-au confirmat, inca o data, ca oamenii nu gandesc in argumente, ca expertii. Oamenii gandesc visceral si in imagini. Cine stie sa le foloseasca abil, acela castiga. Pe fostul presedinte al SUA, Ronald Reagan, ministrul Apararii nu l-a convins sa mareasca bugetul armatei cu cifre. I-a pus in fata un desen cu un soldat prapadit in stanga si un ofiter de Marines mare, tare si inarmat pana-n dinti, in dreapta. Sub soldat scria: "Armata noastra". Sub ofiter scria: "Armata lor!"

Jalnicele procente obtinute de PDL in alegeri, in medie sub 20%, m-au facut sa ma intreb: De ce? De ce se intorc alegatorii romani, in optiunile lor, spre o Uniune al carei miez tare e un partid pe care, pana nu demult, l-au hulit? Un partid reinnoit doar in mica parte, care odata ajuns la putere va da piept cu aceleasi probleme foarte-foarte greu de rezolvat? Cu monitorizarea UE si FMI, cu realitatile economice, in parte dezastruoase, ale Romaniei. Cu o industrie schioapa, cu o agricultura oloaga, cu un capital uman saracit de plecarile masive ale romanilor, peste hotare.

Una din explicatii ar fi ca votam cu burta, nu cu creierul. Si nu doar in Romania. Nimanui nu-i place sa stranga cureaua, chiar daca, pe termen lung, economiile duc la ceva constructiv, sau asigura, macar, supravietuirea. Angela Merkel si politica ei de austeritate enerveaza Europa si mai tot mapamondul. Ii enerveaza si pe ai ei, din Coalitie ca si din Opozitie. Insa Germania e mai calita, a trecut prin reinvierea de dupa razboi, oamenii stiu mai bine cum sa rabde o vreme, cu gandul la viitor. Sau, cel putin, stiau cei mai in varsta, caci tinerii sunt mult mai indiferenti.

Nu ne place sa ne luam de la gura, iar cand imperative "majore" si politice o cer, atunci "So, pe ei, ca sunt de vina". Si sunt de vina, portocaliii. Cu o slaba sustinere parlamentara si cu lupte intestine de partid, PDL-ul s-a autodecimat. L-au ajutat si niste "comenzi de sus", niste tradari, niste ambitii pe tocuri. L-au ajutat niste masuri nepopulare, in vremuri de criza globala si in care mai tot omul avea credite la banci. L-au ajutat toti cei care declama politici de centru-dreapta vrand insa, fiecare, propriul partid, unde sa fie, inevitabil, ales sef.

Unde sunt platforma crestin-democrata a lui Baconschi, formatiunea lui Neamtu si intentia lui MRU? Unde sunt albele-ca-zapada ce vor sa ofere alternativa capitalista viabila, vizavi de socialisti? Nu stim, sau eu nu le-am vazut. Caci daca erau, la alegerile locale de acum si care sunt doar o punere in abis a ceea ce va sa intample la parlamentare, isi treceau peste orgolii si isi organizau rezistenta.

Iar ca sa zica ca si-a sapat singur groapa, PDL-ul a renuntat la portocaliu. Acum o luna, pe cand eram in vizita in tara, habar n-aveam cine-i MC-L. Ca mine, care macar am o scuza, ca nu locuiesc in tara, erau multi cu care am vorbit. Initialele se schimbasera, culoarea la fel. Portocaliul se inverzise, sau se albise, oamenii erau derutati. Agentii de marketing din campanie au mizat, probabil pe "schimbarea la fata". Insa un lifting facial si un par vopsit nu aduc intotdeauna admiratori.

USL-ul a dovedit ca, daca esti suficient de "contra", de tupeist si chiar uneori obraznic la gura, ajungi sa-ti uzezi adversarul, sa-l obosesti, sa-l abati de la misiunea lui de guvernare in interesul public, inchizandu-l in coltul ringului, unde sa poata doar sa se apere. Cu atacurile de uzura, Ponta&Crin&Co se pot bate acum cu pumnii in piept. N-o sa inteleg niciodata cum va functiona, pe termen lung, strutocamila socialo-liberalo-conservatoare, in afara de faptul ca si-au unit fortele pentru a da pe cineva jos. Pentru binele tarii, un consens de lunga durata ar fi bun. Insa aceasta inclin sa cred ca e o utopie.

PD-L mai are doar cateva metereze in tara, la Cluj, la Arad. In rest, harta s-a cam inrosit, daca n-a luat-o pe aratura, la "vanatoare de ciocoi". Tot in tara fiind, m-am uitat in vreo doua seri la emisiunile lui Diaconescu, care peste hotare nu se prind. Omul are talent de povestitor, acum are si ambitii prezidentiale. Intreband pe unul, pe altul, ce sanse dau PP-DD-ului, mi s-a spus: "Stai linistita, extremisti dintr-astia apar totdeauna, in vremuri de criza" si "Da-l incolo, ca n-are infrastructura politica".

N-avea, probabil, caci procentele dobandite in alegeri il catapulteaza pe locul trei. Iar in politica, la urma urmei, e ca in fotbal: nu conteaza cum joci, ci conteaza golul in poarta. Partidul lui Diaconescu nu e singurul care isi trage seva aproape exclusiv din imagini. In Germania, Piratii au intrat in Senatul Berlinului, in guverne regionale, drumul le e neted spre Parlament. Fara platforma clara, fara personalitati, doar plutind pe un val de simpatie a celor cu nasul in internet, someri, frustrati, negativisti sau idealisti.

In Brasov, inainte de alegeri, se distribuiau la biserica mici chipuri ale Maicii Domnului, subtitrate cu "Voteaza Speranta" si sigla unui partid nationalist. Cat feed-back a fost, conteaza mai putin. Ceea ce conteaza e intentia de manipulare mistica, jocul cinic cu speranta oamenilor, mai ales batrani.

Peste cateva zile aleg grecii. De votul lor s-ar putea sa depinda soarta Europei si a monedei sale. Daca grecii dau un semnal politic de ratiune si stabilitate, romanilor, nemtilor si intregii Europe ii va fi mai usor. Insa si grecii voteaza cu ochiul, cu burta si cu speranta. Ca noi toti.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2973 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Raspuns autoarei (Luni, 11 iunie 2012, 23:32)

    Teodor Baconschi [anonim]

    Stimata Doamna, din ce si cum scrieti reiese ca orice observator e mai lucid fara patalama de "analist politic". Evaluarea dvs e plina de bun simt. V-am citit cu placere. Fundatia Crestin Democrata exista (de nici doi ani) si a fost foarte activa, pe teren, chiar daca nu foarte mediatizata. Va puteti face o idee despre ce facem vizitand fc-d.ro. Am infiintat deja o filiala la Cluj. Urmeaza a doua la Sighisoara. Fac si eu ce pot, cu putine resurse si o mana de prieteni cam idealisti. Va doresc numai bine si va asigur de pretuirea mea. Teodor Baconschi
    P.S. Ar trebui sa scrieti mai des !
  • +4 (8 voturi)    
    uite (Marţi, 12 iunie 2012, 0:02)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    ca poate sa scrie si bine dna rockhoff. Macar de-ar dura, cum zicea un personaj istoric.
  • +5 (7 voturi)    
    Un raspuns punctual (Marţi, 12 iunie 2012, 0:07)

    Teodor Baconschi [anonim]

    Stimata Doamna, va felicit pt acest articol de maxim bun simt. Fundatia Crestin Democrata e foarte activa, dar pe teren, nu neaparat sub focusul mediatic. Recent am deschis o filiala in Cluj. Va urma Sighisoara. Puteti afla detalii pe www.fc-d.ro
    Noua Republica va fi in curand lansata ca partid, iar Initiativa MRU are si ea un potential considerabil. Sper ca la toamna sa nu mai votam doar cu burta :). Cu pretuire, Teodor Baconschi
  • +5 (9 voturi)    
    Herzlichen Glueckwunsch zu Ihrem Editorial! (Marţi, 12 iunie 2012, 2:02)

    Victor [anonim]

    Endlich Frau Rockhoff!
    Dupa atatea lalaieli in alte domenii,ati reusit sa scrieti o analiza pertinenta si corecta!
    Eu chiar as spune ,lasati tragerea de paralele intre sistemul sanitar roman si cel german,etc.,va sta mai bine cu asemenea texte politice!
    Eu sunt sigur ca romanii nu vor ramane la acel bauchgefuehl si cred ca, la toamna rezultatele vor fi altele(nici acum nu ar fi fost asa de catastrofale,daca nu erau mitele electorale sau buletine de vot ascunse in lengerii intime).
    Noi nemtii,avem o alta educatie politica,rabdam acei 4 ani si daca nu ne convine,incercam cu urmatorul si din cate stiti facem acest experiment pana gasim formula corecta!
    Pe cind in Ro.un Mazare ramane neclintit si etern,iar un candidat ca Dan Nicusor,un om nepatat,fara imagine de baron sau proxenet de gen Negoita,este trimis in Nirvana!
    Ma intreb continu:oare unde au ramas acele elite romanesti?De ce sunt lasi si se ascund de dragul banului in spatele unor nonvalori?
    Cu cit ma intreb cu atat nu gasesc un raspuns.
    • 0 (2 voturi)    
      hmm. (Marţi, 12 iunie 2012, 14:14)

      Kevi [utilizator] i-a raspuns lui Victor

      Pe mine m-ai pierdut la "Noi nemtii..."
      Heil!
    • +1 (1 vot)    
      da (Marţi, 12 iunie 2012, 17:34)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui Victor

      Victore,cred si eu ca doamna a facut un comentariu de mult bun simt asupra a ceea ce s-a intamplat in 10 iunie cu substratul lui(al lui 10 iunie).Ne spui ca ai credinta ca la toamna rezultatele altele vorfi.Este posibil sa ai dreptate,eu nu marsez,poate pentru ca eu sunt mai batran si am mai multa experienta de viata,dar sa spui ca si acum rezultatul ar fi fost altfel daca nu se frauda(prin toate formele),mi se pare putin copilaresc!Este corect ce spune doamna,exprimarea unui vot trebuie respectata,fie ca ne convine fie ca nu.Aceasta-i democratia Victore.Sa zicem ca nu ne convine aceasta alianta,si nu ne convine,cum am putea noi sa-i indepartam?Si daca am putea face acest lucru,cu cine i-am inlocui?Aceasta perioada de 4 ani ce va urma ,cu caricaturile acestea,va trebui folosita pentru o noua constructie politica,viabila si adevarata,ca alternativa solida!Acesti Mazari si Negoiti s-ar putea sa mai ramana pe ici pe colo,oamenii insa se vor primeni si incet,incet vor intelege nu prin burtile goale ci printr-o gandire mai profunda!Cat despre elitele romanesti,cred ca esti nedrept,ele au avut incercari timide,este adevarat,dar intrand in malaxorul neocomunist au cedat retragandu-se in spatele cortinei.Ca a fost bine sau rau ramane sa socotim mai tarziu.Ai acuza de lasitate mi se pare nedrept.Vei avea dovada celor spuse de mine in zilele care vor urma,cand iesirea la rampa a lui MRU,Nemtanu,C.Preda,Voinescu,Funeriu,Nicusor Dan si altii va declansa un macel in care atat PSD,PNL cat siPDL se vor uni intr-un glas si un pumn solid! Atunci va fi nevoie de noi sa-i ajutam sa-i impingem inainte!Daca vom ramane sa ne vaicarim in fotolii si apoi sa-i acuzam de lasitate nu vom obtine nimic!Vorbele nu ajuta la nimic!Citeste-ma cu atentie si vei vedea ca sunt de acord cu tine dar cu multe amendamente.Micile deosebiri de abordare nu trebuie sa ne desparta ci sa ne uneasca.Nu vorbim doar de noi doi!Pe scurt: armata uslasa va lupta sa-i desfiinteze iar noi vatrebui sa luptam alaturi!
  • +8 (10 voturi)    
    Foarte bun comentariu! (Marţi, 12 iunie 2012, 4:50)

    hcr [anonim]

    Intr-adevar s-a captat realitatea acestui moment intr-o maniera de scris directa dar atragatoare.
    Este trist sa-i vezi la putere pe acesti comunisti limitati si nesuferiti.
  • -10 (10 voturi)    
    E dureros ... (Marţi, 12 iunie 2012, 5:41)

    adi [anonim]

    sa vezi ca inca definim un partid politic prin defectele altui partid politic. Indiferent cat de rau, cat de fost comunist e PSD, nu puteti nega ca PDL e la fel de rau si de fost comunist. Si poate veti recunoaste vreodata ca nici macar PSD nu a subminat in asa hal fragila noastra democratie, cum a facut-o, nu PDL, ci maretul carmaci. Tot ce vedeti rau in aceste alegeri e fructul actiunii politice a lui Basescu. PSD culege acum ce au semanat altii.E dureros sa vezi cati oameni situati pe pozitii in elitele de diverse feluri au bagat capul in nisip ca strutul si nu l-au scos nici acum, atunci cand Anastase a facut ce a facut cu voturile la Legea Pensiilor. Ce esec mai mare al institutiilor democratice s-ar mai putea petrece? Ce esec mai mare al celor care se pretind cap limpede, spre deosebire de cei care aleg cu burta? Dv., doamna, ce spuneti despre actul penibil al partidului pe care il plangeti?
    • +6 (6 voturi)    
      Uite aici (Marţi, 12 iunie 2012, 9:08)

      Gamma [anonim] i-a raspuns lui adi

      Preview al guvernarii USL :

      http://www.contributors.ro/fara-categorie/fostul-consiliu-de-etica-schimbat-la-cateva-ore-inaintea-unui-vot-in-cazul-mang/?cfcc

      Minciuni , sfidare , incompetenta , interese .
    • +6 (6 voturi)    
      tiranie...dar sa stim si noi... (Marţi, 12 iunie 2012, 9:10)

      Democrat [anonim] i-a raspuns lui adi

      Stimabile, da-ne si noua astia mai fara simt si care se simt inca liberi, cateva exemple de subminare a democratiei. Ce nu ai putut tu sa faci in ultimii opt ani si puteai sa faci inainte? Cine ti-a bagat pumnul in gura? Cine ti-a rapit vreun drept? Daca vrei sa te convingi ca Romania e o democratie consolidata, mai ales la nivelul drepturilor sociale mergi in Rusia la un schimb de experienta.
    • +5 (5 voturi)    
      macar argumentati corect.... (Marţi, 12 iunie 2012, 9:33)

      dodu [anonim] i-a raspuns lui adi

      "Indiferent cat de rau, cat de fost comunist e PSD, nu puteti nega ca PDL e la fel de rau si de fost comunist"
      Ba se poate nega d-l meu. Incepand de la doctrina pana la rezultate. PDL-ul NU s-a ingrijit de "redistributia beneficiilor muncii", NU s-a ingrijit de "intarirea controlului statului in economie", NU s-a ingrijit de "cresterea accesului la educatie" si lista ar continua.... Basca ca ideologul suprem al PSD-ului spunea despre comunism ca e "o idee prost aplicata"
      "... nici macar PSD nu a subminat in asa hal fragila noastra democratie, cum a facut-o, nu PDL, ci maretul carmaci...."
      Dincolo de optiunea d-vs de "dragoste" pentru o singura persoana, banuiesc ca habar nu aveti de "binefacerile statului de drept" din timpul conducerii PSD("democratie adevarata" cu PSD la 60% nu "dictatura" ca in ultimii ani cu PDL la 40%). Nu indraznea nici Divertis sa critice pe cineva din "conducere". Si se pare ca metehnele au revenit - in "democratie" sa protestezi te costa 700Ron, in "dictatura" era gratis
      "E dureros sa vezi cati oameni situati pe pozitii in elitele de diverse feluri au bagat capul in nisip ca strutul si nu l-au scos nici acum, atunci cand Anastase a facut ce a facut cu voturile la Legea Pensiilor"
      Problema cu votul la legea pensiilor s-a reglementat corect in final. Probabil ar trebui sa re-verificati evenimentele. Cat despre faimoasa "numaratoare", USL-ul a speculat tocmai o cutuma "patentata" in perioada de glorie PSD. Probabil va explica d-l Voicu, cel care a facut de fapt "numaratoarea" in baza aceleiasi cutume.
      "Ce esec mai mare al institutiilor democratice s-ar mai putea petrece?"
      Probabil ar trebui sa revedeti actiunile "interimului" de la Educatie, toate in spiritul "cresterii accesului la educatie"
      "actul penibil al partidului" care act?
    • +1 (1 vot)    
      da (Marţi, 12 iunie 2012, 17:42)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui adi

      Nu-mi plac atacurile la persoana,dar tu nu esti o persoana ci un mascarici care se face ca nu stie ca nu se poate dezvinovati aratand cu degetul catre unul care s-a comportat ca si el,chit ca nu-i chiar asa! Esti un paduche de sera si atat ,iar cei care pun botul la prostiile tale sunt asemenea tie.Eu nu-ti pot interzice sa scrii,dar ti-ai interzis singur statutul de om onorabil!
    • 0 (0 voturi)    
      nu-i dureros, ci asa e (Marţi, 12 iunie 2012, 19:30)

      dani [anonim] i-a raspuns lui adi

      Stimate domn

      Eu nu plang partidul, doar constat si scriu despre asta. Nu sunt inregimentata in nici un fel politic, caci sunt ziarista, practic de cealalta parte a "baricadei", daca este sa stabilim vreo pozitionare a mea vizavi de un subiect sau altul.

      Oricum, va multumesc pentru comentariu.
  • +4 (4 voturi)    
    sine ira et studio (Marţi, 12 iunie 2012, 9:01)

    ventriloc [anonim]

    da cele mai admirabile rezultate. O analiza din care unii analisti jurnalisti si-ar putea "taia o bucata", pastrati-va statutul de amatoare ambitionata - asemenea eseuri au darul sa reinvigoreze.
    Din pacate, omului contemporan i-a alunecat capul in burta si convolutiile intestinale i-l sugruma.
  • -2 (2 voturi)    
    Doar esenta din rezumat (Marţi, 12 iunie 2012, 11:52)

    Desteptu [anonim]

    "Jalnicele procente obtinute de PDL in alegeri, in medie sub 20%, m-au facut sa ma intreb: De ce? De ce se intorc alegatorii romani, in optiunile lor, spre o Uniune al carei miez tare e un partid pe care, pana nu demult, l-au hulit?
    ..................................................................................................
    Una din explicatii ar fi ca votam cu burta, nu cu creierul."


    Nu , distinsa doamna ! Se cunoaste ca realitatile romanesti va sunt straine !

    Oamenii au votat cu capul. Reforma PDL pe scurt a fost:

    -austeritate (reduceri salariale) pentru a creste fondurile bugetare de investitii (nu cine stie ce investitii - patinoare,bazine de innot , stadioane - din care isi trageau partea leului- la altceva nu foloseau -localitatile fiind depopulate);
    -incompetenta cat incape in favoarea carnetului de partid;
    -lupta in contra evaziunii fiscale.Doar pe hartie. Practic te ingrozesti cati intreprinzatori nu isi mai declara veniturile;
    -vanzarea tarii la bucata (aveti impresia ca petrolul ,aurul ,cuprul si alte bogatii vandute sau care vor fi vandute aduc ceva romanului de rand ?);
    -sefi (de exemplu fostul sef SIE) pusi dupa indicatii externe;
    -etc , putem continua inca mult timp.

    Cel putin avem o guvernare in care termenul nationalist inseamna ceva. Da , sunt roman si vreau sa traiesc aici. Globalizarea in opinia mea inseamna - pleaca de aici , vinde tot (cui trebuie) cat mai ieftin si poate o sa ai un post de chelner sau maturator pe la noi !

    Asa nu !

    NotNews poate cenzura cat vrea !
    • +1 (1 vot)    
      Nu trece la extremisme! (Marţi, 12 iunie 2012, 13:03)

      Victor [anonim] i-a raspuns lui Desteptu

      Ultima fraza,gindit ceva stangaci,dar fiecare judeca cum crede!
      Nu cred ca Ro.a fost unica tara care a trecut prin austeritate,dar unica tara care crede ca statul este o afacere personala .In Ro.statul esti tu,tu cel care platesti birul,iar politicienii pe care tu ai alegi sunt incasatorii principali.
      Nu ma intind sa fac paralele intre cine a furat,a vandut tara mai mult,dar ma limitez la de-a te caracteriza:a fi nationalist(sper ca nu te referi la forma extrema)nu inseamna,nu ne vindem tara!
      Ro.nu are capacitate sa stea pe propriile picioare,deci "tara trebuie vanduta"ptr.plata asistatilori sociali,ptr.plata pensiilori,ptr.plata bugetarilori!
      Actiunile la Mercedes Benz,sunt in maj.in mainile arabilori,nu de dragul de "ne vindem"marca,ci de dragul supravietuirii,de dragul existentei!
      Aici nu este vorba de tara,ci de un concern cu problemele sale financiare,dar este o situatie simbolic de comparat!
      Unde nu mai ai incerci sa vinzi ca sa mai ai,ca sa mai existi.In comunism a fost cum vrei tu,dar din pacate traim in anul 2012 si incercam sa tinem pas cu globul,daca nu va convine,puteti sa va intoarceti la trecut,nimeni nu va obliga sa acceptati prezentul!
    • +1 (1 vot)    
      realitati nu de tot straine (Marţi, 12 iunie 2012, 20:18)

      dani [anonim] i-a raspuns lui Desteptu

      Hotnews, din cate stiu, nu cenzureaza decat mesaje in limbaj vulgar sau deviante de la subiect.
      Ref. la pctele enumerate de Dv.: in masuri de austeritate si lupta impotriva evaziunii fiscale s-a implicat PD-L.La restul celor enumerate de Dv. nu mi-a sarit ceva deosebit in ochi, la ultimul parca rezilierea a fost pe baza de motiune a Opozitiei, sau ma insel?
      Stiti bine ca termenul "nationalist" e politically incorrect" in context european. Nu v-o spun cu repros, ci asa e valul. Iar daca valul e asa, cel puin pentru moment, cei care fac surf contra valului risca sa cada sub el.
  • -2 (2 voturi)    
    Eine Bitte an Frau Dani (Marţi, 12 iunie 2012, 13:19)

    gigi [anonim]

    Bleiben Sie ruhig im schönen Stuttgart und kümmern Sie sich nicht so viel.

    Freuen Sie sich dass Sie ,,Gut Leben'', so wie man es uns auch vor 8 Jahren gewünscht hat.

    Grüße aus Esslingen am Neckar

    P.S. Hotnews, sper ca-mi publicati commentul, chiar daca e in germana.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by