Programul noului guvern USL a văzut lumina zilei pe 2 Mai pe inserate. Insumand 53 de pagini, cu spaţii generoase între scurtele paragrafe, lectura acestuia a durat 10 minute cu cafea cu tot si mi-a adus aminte de celebrul cantec „Parole parole” interpretat (printre altii) intr-o forma comică de Adriano Celentano.

Mihnea VasilacheFoto: Contributors.ro

Ce-i drept cititorul este prevenit ca prezentul Program de Guvernare a tinut cont de putinul timp ramas pana la alegeri. In esenta, insa, componenta economica si fiscală (la care am sa ma refer in continuare) a acestui document are puternice accente de stanga (quo vadis PNL?). Adica se promite marea cu sarea, se trec cu vederea cifrele si impactul asupra finantelor publice si se favorizeaza statul si bugetarii in detrimentul sectorului privat.

USL publicase acum aproape un an un program economic ceva mai detaliat deşi la fel de lipsit de logica si fundamentare (am comentat atunciaici). Actualul program de guvernare nu face referire nici macar la cele cateva idei bune din respectivul program cum ar fi reducerea fiscalizarii muncii. Acest lucru nu ar trebui sa ne mire daca observam ca, Cuprinsul programului nici macar nu contine un capitol despre fiscalitate. In schimb se propune „reanalizarea Codului Muncii si a Legii salarizarii unice pentru salariatii bugetari” in combinatie cu reintregirea salariilor. Aceste masuri, printre putinele succese de orice fel ale guvernelor PDL, au reusit cu multa greutate sa incline putin balanta legislativă de partea sectorului privat. Ajustarea economica din perioada 2009-2010, care a afectat brutal sectorul privat, devenise putin mai egal distribuita.Flexibilizarea muncii a dat o necesară gura de oxigen sutelor de mii de IMM-uri care constituie coloana vertebrala a economiei private romanesti. Noul guvern isi propune sa revină la dominatia statului si a bugetarilor asupra economiei private de care de altfel depinde pentru existenta. Acestea fiind spuse, sa analizam putin principalele capitole din program. Primul capitol acoperă bugetul public si politica economica, dar consta in majoritate dintr-o serie de critici la adresa gestionarii perioadei de criza de catre fostele guverne PDL. Trecand la o parte peste ilogica si neclara observatie referitoare la „alocarea ineficienta” (A caror resurse? De catre cine? De ce?), obiectivitatea ma obliga sa mentionez una din putinele afirmatii cu care sunt de acord.

Majorarea abrupta a TVA din Iulie 2010 a fost intr-adevar un act cinic si care putea fi evitat si care a afectat cu precadere cetatenii cu venituri reduse si medii. In afara de noi cheltuieli (re-intregirea salariilor bugetarilor si restituirea unor taxe recent declarate ilegale catre pensionari) nu exista nimic concret pe aceasta tema. Ca toate guvernele din 2007 incoace, si acest guvern va creste absorbtia fondurilor europene si va lupta ferm impotriva evaziunii fiscale. Al patrulea capitol adresează tema economie, comert si mediul de afaceri si consta din unsprezece masuri numerotate ca atare. Prima masura ofera in premiera si un obiectiv concret, intentia laudabila de a reduce arieratele (datoriile statului si a firmelor de stat catre sectorul privat) pana la sfarsitul anului 2012 cu 1% din PIB adica 6 miliarde de lei. Ubi pecunia? Se face aluzie cu finete la rediscutarea redeventelor din domeniul energetic, domeniu sensibil avand in vedere semnarea contractului de privatizare al Petrom de catre Adrian Nastase, prim ministru la vremea respectiva si actual lider de facto al PSD.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro