Mai mult de 400 de persoane, intre care un student din Texas, un programator in varsta de 69 de ani, un reverend si o asistenta medicala, s-au oferit voluntari pentru o calatorie dus spre Marte, dupa ce doi oameni de stiinta au spus recent ca primii astronauti care vor fi trimisi spre Planeta Rosie trebuie sa ramana acolo definitiv, transmite FoxNews. Dirk Schulze-Makuch si Paul Davies au afirmat intr-un material publicat de "Journal of Cosmology" ca astronautii vor actiona astfel asemenea primilor colonisti ce au mers in America de Nord, popularea Planetei Rosii urmand sa se produca mai repede si mai ieftin.

MarteFoto: Agerpres

"Ideea principala este aceea de a continua proiectul explorarii planetei Marte", a declarat Schulze-Makuch, profesor la Washington State University, co-autor, impreuna cu profesorul de fizica Paul Davies, de la Arizona State University, al unui articol intitulat "To Boldly Go".

Cei doi au afirmat ca omenirea trebuie sa colonizeze alta planeta pentru a se pune la adapost in fata unei catastrofe produse pe Pamant. Calatoriile doar dus ar putea incepe in doua decenii, sunt de parere Schulze-Makuch si Davies.

FoxNews a precizat ca peste 400 de persoane s-au aratat dispuse sa efectueze calatoria dus spre Marte, un voiaj ce seamana cu un "exil auto-impus de pe Pamant", din moment ce drumul de intoarcere va fi practic imposibil.

Iata cateva dintre declaratiile celor ce spera sa plece spre Marte:

• "Am avut o mare dorinta de a explora Universul inca de cand am fost copil si am inteles ce este o racheta. Imi imaginez viata pe Marte ca fiind uimitoare, infricosatoare, singuratica si ocupata... experienta mea ar fi atat de diferita de cea a tuturor celor 6-7 miliarde de oameni. Acest lucru ar contrabalansa lucrurile pe care le-as lasa in urma. Pe masura ce rasa umana continua sa se extinda, e normal sa explorezi oportunitatile vietii umane in cosmos" (Peter Greaves, tatal a trei copii, patron de companie).
  • "Ma descurc bine in singuratate. Sunt priceput la folosit unelte, sunt foarte bun sa fac lucrurile sa mearga, mi-am produs propria energie solara, am construit trei case (cu propriile mele maini) si sunt suficient de sanatos si stabil. Si sunt gata sa merg spre Marte. Inscrieti-ma si pe mine" (Pasha Rostov. programator, 69 de ani).

In timp ce editorii publicatiei "Journal of Cosmology" s-au declarat "uimiti" de numarul mare de voluntari, psihologii NASA au avertizat ca drumul spre Marte si colonizarea Planetei Rosii vor reprezenta "o perioada foarte lunga de izolare si singuratate", departe de "romantismul" ideii de a merge acolo. Voluntarii vor fi nevoiti sa traiasca tot restul vietii departe de familiile si prietenii lor. In plus, comunicatiile cu Pamantul vor fi intarziate cu 45 de minute.

Un purtator de cuvant al NASA, James Hartsfield, a spus de asemenea ca cele mai multe dintre persoanele inscrise voluntar nu vor avea sanse sa fie selectate din cauza ca le lipsesc multe dintre cerintele solicitate unui astronaut, inclusiv anii de experienta profesionala si de teste psihice si fizice. Sansa lor ar exista doar daca misiunea spatiala nu este organizata de NASA, ci de o entitate privata.

Iata cateva dintre ideile expuse de Schulze-Makuch si Davies:

* primii trimisi ar trebui sa fie astronauti ce au circa 60 de ani, deoarece misiunea spatiala ar reduce, fara indoiala, durata de viata a unei persoane, din cauza lipsei de ingrijire medicala si a expunerii la radiatii. Radiatiile ar afecta si organele de reproducere, astfel incat trimiterea unor persoane care au varste fertile "nu e o idee buna"

* tehnologia pentru o astfel de misiune exista deja sau ne este la indemana

* fara transportarea combustibilului necesar drumului de intoarcere si a proviziilor necesare, costul misiunii ar putea fi redus cu 80%

* cei doi propun o misiune formata din doua persoane, fiecare intr-o nava separata. Prima misiune ar fi urmata de mai multi colonisti si nave care vot transporta provizii

* nu propunem o misiune-sinucigasa. Astronautii vor merge spre Marte cu intentia de a ramane acolo pentru tot restul vietii lor, ca deschizatori de drumuri pentru o colonie umana permanenta pe Planeta Rosie

* recunoastem ca propunerea noastra va fi greu de acceptat de NASA, care pune accent pe siguranta

* ceea ce ne trebuie noua este un miliardar excentric. Exista oameni care au bani sa transforme aceasta in realitate (n.red. AP ii aminteste aici pe seful Virgin, Richard Branson, pe fondatorul PayPal, Elon Musk sau pe CEO-ul Amazon.com Inc., Jeff Bezos, implicati deja in proiecte spatiale private)

* pregatirea psihologica si antrenarea astronautilor, precum si comunicarea constanta cu Pamantul, ar reduce problemele de alienare psihica pentru cei trimisi acolo. De fapt, ei se vor simti mult mai conectati cu casa (n.red. Pamantul) decat primii exploratori ai Antarcticii

* oamenii de stiinta sustin ca Marte are resurse abundente, care ii vor ajuta pe colonisti ca, incetul cu incetul, sa se intretina singuri

* colonia ar trebui amplasata langa o pestera de gheata, care sa ofere apa si oxigen, precum si adapost in fata radiatiilor

* suntem convinsi ca, in ciuda lipsei de entuziasm a NASA, multi oameni vor fi dispusi sa faca acest sacrificiu

* baza de pe Marte va oferi umanitatii "o barca de salvare" daca Pamantul va deveni nelocuibil. Suntem pe o planeta vulnerabila. Impactul asteroizilor sau explozia unei supernove ne pot ameninta. Daca vrem sa supravietuim ca specie, trebuie sa ne extindem in sistemul solar si dincolo de el.