Turkmenistanul si Kazahstan au inceput lucrarile de constructie a unei linii ferate spre Iran, care le va asigura iesire directa la Golful Persic. Noul traseu este menit sa reduca dependenta tarilor central-asiatice de tranzitul feroviar rusesc. Pe acest fundal, scrie cotidianul Nezavisimaia Gazeta, premierul kahaz, Karim Masimov, a declarat ca tara lui este interesata de noi asemenea variante de export – prin Azerbaidjan si Georgia, spre Marea Neagra, dar si prin Iran, catre Golful Persic.

Expertii rusi sunt de parere ca noul coridor feroviar va priva Rusia de importante atuuri de tranzit in negocierile cu aceste state. Viitoarea cale ferata va avea o lungime de 800 km si, potrivit unor calcule provizorii, ar urma sa fie gata in circa cinci ani.

Dupa darea ei in exploatare, magistrala va avea o capacitate de transport de 8 pana la 12 milioane tone de marfuri. Traseul va fi cu aproape 600 km mai scurt decat cel existente, care traverseaza Uzbekistan, si va reduce timpul de transport al marfurilor cu aproape 48 de ore, precizeaza NG.

„Noul coridor de transport este continuare logica a politicii de diversificare a comunicatiilor si care a asigurat deja Kazastanului primul loc in CSI la capitolul investitii straine pe cap de locuitor, care au crescut de la 123 dolari in 1999, la aproximativ 795 dolari anul acesta, iar exportul de titei a sporit, in acelasi timp, de la 8 milioane tone in 1996, la 59 milioane in prezent”, spune Rinat Gainullin, de la Alfa-bank.