Autoritatile chineze au testat in weekend cea mai lunga linie feroviara de mare viteza din lume, cu o lungime de 2.298 kilometri, informeaza agentia Xinhua citata de Bloomberg. Prima calatorie cu pasageri programata este in urmatoarele doua zile.

Potrivit Xinhua, trenurile de mare viteza fac legatura intre Beijing si orasul Guangzhou (sudul Chinei), calatorind cu o viteza medie de 300 kilometri pe ora. Astfel, durata calatoriei se va diminua de la 24 de ore la 8 ore.

Autoritatile chineze au accelerat programul de investitii in sectorul feroviar dupa implementarea unei serii de masuri suplimentare de siguranta in urma accidentului din iulie 2011 din Wenzhou, cand doua trenuri de mare viteza s-au ciocnit pe un viaduct, provocand moartea a 40 de persoane, informeaza Mediafax.

Astfel, investitiile in cai ferate au crescut cu 250% in primele zece luni ale anului 2012 dupa ce guvernul a introdus stimulente fiscale pentru a incuraja cresterea economica.

“Investitiile guvernamentale au avut efecte rapide asupra cresterii economice pe termen scurt. Insa nu te poti baza pe investitii sa produca crestere pe termen lung", a declarat cercetatorul Yuan Gangming de la Academia Chineza de Stiinte Sociale, un think-tank guvernamental cu sediul la Beijing.

Linia de mare viteza testata in acest weekend va fi prelungita pana la Hong Kong si poate fi considerata un competitor serios pentru operatorii de zboruri regionale China Souther Airlines si Air China. Un bilet la clasa economy pentru un zbor intre orasele conectate de noua linie feroviara costa 1.620 yuani, echivalentul a 260 de dolari, in timp ce un tichet pe noile trenuri rapide va costa 865 yuani (138 dolari) la clasa a doua, respectiv 1.388 yuani (222 dolari).

Ministerul Cailor Ferate din China nu a publicat informatii privind valoarea investitiei pentru noua linie, insa exista date partiale. Sectiunea Wuhan-Guangzhou, care are o lungime de 1.069 kilometri si a intrat in exploatare cu un an in urma, a costat 116,6 miliarde yuani, echivalentul a 18,7 miliarde de dolari.

O alta linie feroviara de mare viteza de mare importanta in China, conexiunea de 1.318 kilometri dintre Beijing si Shanghai, functioneaza din iunie 2011 si a costat 220,9 miliarde yuani, adica 35,4 miliarde dolari.

Cheltuielile publice alocate de guvernul chinez infrastructurii feroviare au crescut la 516 miliarde yuani (82,7 miliarde dolari) in 2012, fata de un buget de 406 miliarde yuani prevazut la inceputul anului.