Un studiu recent realizat de un think-tank din Bruxelles sustine ca bugetul Parlamentului European ar putea fi redus cu 400 de milioane de euro anual. Realizatorii ofera si masuri concrete prin care bugetul ar putea fi micsorat cu aproximativ 24%. Printre acestea se numara: micsorarea numarului de limbi straine in care sunt traduse documentele preparatorii, inghetarea salariilor membrilor PE, reducerea suprafetei pe care institutia isi desfasoara activitatea, inchiderea sediului de la Strasbourg si cresterea preturilor in cantinele institutiei.

Studiul a fost realizat de New Direction- The Fundation for European Reform, un think-tank de centru-dreapta al carui director este europarlamentarul britanic Geoffrey Van Orden, titreaza The Parliament.com. Acesta scrie pe pagina sa de internet ca: "nu am devenit un membru al Parlamentului European pentru a promova UE".

"Taierile propuse ar economisi aproape jumatate de miliard de euro fara a afecta functiile de baza ale institutiei", a declarat Van Orden cu ocazia lansarii studiului.

Studiul identifica o serie de masuri pentru diminuarea costurilor ce ar putea fi puse in practica fara sa aiba un impact prea mare asupra activitatii Parlamentului European:

1. Numarul limbilor straine in care sunt traduse documentele preparatorii ar trebui reduse la 5 sau 6, miscare ce ar economisi in jur de 40 milioane de euro pe an. La ora actuala se cheltuie anual in jur de 100 de milioane de euro pentru tarducerea documentelor, iar 90% din aceasta suma este folosita pentru documentele preparatorii. In conditiile actuale, introducerea a trei noi limbi straine ar rezulta in cresterea sumei la 128 milioane euro.

2. Parlamentul European ar trebui sa incerce sa reduca cu 10%, in urmatorii 3 ani, spatiul pe care isi desfasoara activitatea, rezultand o economie de 25 milioane de euro pe an. Propunerea vine ca urmare a observarii faptului ca Parlamentul inchiriaza sau detine in jur de 63 de cladiri, dublu fata de cat ocupa in 2002.

3. Salariile membrilor parlamentului ar trebui inghetate la valoarea actuala de 93.685 euro pe an iar cheltuielile acestora reduse cu 10%.

4. Parlamentul ar economisi 200 milioane de euro anual daca ar inchide sediul de la Strasbourg si si-ar tine sedintele plenare doar la Bruxelles.

5. Institutia ar trebui sa anuleze proiectul muzeului "Casa Istoriei Europene" ale carui costuri se vor ridica la 150 milioane euro, se arata in studiu.

Cu ocazia prezentarii raportului, Van Orden a indicat si faptul ca ar trebui luata in calcul si posibilitatea micsorarii "oficiilor de informare" pe care Parlamentul le are in fiecare stat membru. "Probabil ca toata lumea este uimita de ce parlamentul are nevoie de asemena birouri in capitalele UE cand aceasta sarcina ar putea fi indeplinita de statele membre. Cred ca parlamentul ar spune ca are nevoie de asemenea birouri pentru a-si transmite mesajele, insa nu reprezinta decat o risipa in plus", a declarat Van Orden.

Studiul ia in discutie si cheltuielile institutiei pentru cantinele si restaurantele din incinta. Astfel, se arata ca, in timp ce pentru o cafea cu lapte in Place Luxembourg o persoana palteste 2,6 euro, un angajat al PE plateste doar 85 de centi in incinta cladirilor institutiei. Drept rezultat, in 2011 s-a alocat un buget de 2.6 milioane de euro pentru restaurantele si cantinele din PE. Desi realizatorii studiului recunosc importanta acestora, considera ca ele ar trebui sa se auto-finanteze fixand preturile in concordanta cu cele de pe piata.

Realizatorii studiul arata ca, in ciuda faptului ca guvernele nationale au luat masuri drastice in incercarea de a-si diminua cheltuielile, institutiile europene nu si-au micsorat bugetele. In paginile raportului se arata ca institutia cu cele mai mari cheltuieli este Comisia Europeana, insa toate institutiile europene ar trebui sa isi diminueze costurile.

Conform studiului, bugetul Parlamentului European pentru 2011 este de 1,69 miliarde de euro, cu 18,1% mai mare decat bugetul pe 2009, si acopera cheltuielile celor doua sedii (Bruxelles si Strasbourg), costurile membrilor parlamentului si cheltuielile secretariatului si ale suportului din birourile din Bruxelles, Luxembourg si din statele membre. In ciuda crizei economice, Parlamentul European a votat in martie 2011 cresterea bugetului pentru 2012 cu 2,3%. Van Orden sustine ca principala sursa a cresterii costurilor este reprezentata de inflatia birocratiei Parlamentului European.