Jurnalistul american James Ulmer, pentru a treia oara membru al juriului la MeCEFF Mediaş si pentru a cincea oara participant la festival, are numai cuvinte de lauda la adresa acestui eveniment evidentiind secţiunea dedicată filmelor din perioada Primului Război Mondial cat si selecţia filmelor care reflectă punctul de vedere unic al regizorului Radu Gabrea asupra acestui război.

Anul acesta am participat pentru a cincea oară la festivalul de film MeCEFF Mediaş, fiind pentru a treia oară un membru al juriului. Puţini jurnalişti din ţara mea natală, SUA, au aflat de existenţa acestei bijuterii de festival. Filmele prezentate la MeCEFF sunt alese personal de către regizorul Radu Gabrea, iar festivalul este deschis oaspeţilor aleşi de către domnia sa, în stilul festivalului Telluride din SUA. Însă MeCEFF are şi o componentă publică prin faptul că filmele de deschidere şi închidere sunt prezentate în piaţa publică a acestui mic oraş transilvănean. Printre cele mai importante provocări pe care le înfruntă acest festival sunt moduri noi de a atrage atât studenţii din regiune, cât şi publicul larg pentru a face cunoscute comorile sale.

Cel mai plăcut moment al festivalul MeCEFF din acest an – şi, de fapt, cel mai plăcut moment dintre cele cinci festivaluri la care am participat – a fost pentru mine secţiunea dedicată filmelor din perioada Primului Război Mondial, cu atât mai mult cu cât selecţia reflectă punctul de vedere unic al lui Gabrea asupra acestui război. Spre deosebire de cel de-al Doilea Război Mondial, „Războiul cel mare” a fost o confruntare lipsită de orice justificare morală, al cărui singur scop a fost prestigiul politic. „Un război complet inutil”, după cum îl descrie Gabrea.

Retrospectiva cinematografică a fost alcătuită de către Gabrea pentru a demonstra acest punct de vedere. În ea au fost incluse opere Hollywoodiene precum „Parada cea mare” (The Big Parade), filmul lui King Vidor despre ororile războiului şi întoarcerea acasă a unui soldat, prezentat într-o versiune restaurată cu atenţie de către Kevin Brownlow, şi concluzia tragică a primului film Hollywoodian care a câştigat Oscarul, „Aripi” (Wings) – ca să nu mai spun de „Nimic nou pe frontul de vest”, de Lewis Milestone, şi măreţul „Lawrence al Arabiei”, de David Lean.

Festivalul a mai adus pe ecran şi capodopere mai puţin cunoscute, precum „Răsăritul” (Morgenrot), „Johnny şi-a luat puşca” (Johnny Got His Gun), de Dalton Trumbo, „Patrula pierdută” (The Lost Patrol), de John Ford, şi „Pentru ţară şi rege” (King and Country), de Joseph Losey.

Punctul culminant a fost „Cărările gloriei” (Paths of Glory), filmul suprarealist şi obsedant al lui Stanley Kubrick — pe care îl consider cea mai extraordinară poveste de război arătată vreodată pe ecranul de cinema.

Singurul element lipsă din această secţiune specială a fost „Pădurea spânzuraţilor”, o capodoperă românească de Liviu Ciulei, câştigător al premiului pentru cel mai bun film la Festivalul de la Cannes din 1967, care, din păcate, nu a fost disponibil.

Gabrea, care a depus eforturi mari pentru a găsi această capodoperă românească despre Primul Război Mondial, a spus: „Noi, românii, spunem că mai binele e duşmanul binelui!”

În mod sigur acest film românesc mai bun nu a ucis spiritul acestei bune retrospective organizate la MeCEFF, deşi a lăsat un gol regretabil într-un program excelent.

Cu toate acestea, a fost fără îndoială cea mai bună retrospectivă de acest fel pe care am văzut-o în circuitul internaţional de festivaluri, atât din punct de vedere istoric, cât şi din punct de vedere al ţărilor reprezentate. În calitatea mea de membru al juriului la festivalul din acest an, vreau să anunţ că una dintre primele decizii ale juriului a fost aceea de a acorda o menţiune specială regizorului Gabrea pentru selecţia excepţională pe care a făcut-o. Este o recunoaştere binemeritată a eforturilor regizorului de a prezenta în cadrul aceluiaşi neobişnuit, dar plăcut festival unele dintre cele mai bune filme internaţionale şi unii dintre cei mai pasionaţi cunoscători ai cinematografiei.

MECEFF „7+1” 2015: Trofeul festivalului merge în Ungaria

Pelicula ungară “Oraşul Câinilor”, în regia lui Kornel Mundruczo, a câştigat Trofeul celei de-a cincea ediţii Mediaş Central European Film Festival (MECEFF) „7+1”, unicul festival de film competitiv si tematic dedicat ţărilor central europene.

Potrivit unui comunicat al Festivalului, filmul reuşeşte să ridice confruntarea dintre oameni şi câinii care se întorc împotriva torţionarilor lor la rangul unei parabole despre represiune, rebeliune şi înţelegere: “O recunoaştere admirativă merită în special descrierea neverosimilă şi, în acelaşi timp, atât de realistă a lumii canine, pe care filmul o înfăţişează printr-o îmbinarea plină de virtuozitate a dresurii de animale cu toate mijloacele cinematografice”.

Peste 10.000 de spectatori - oameni ai locului, cinefili prezenţi din toată ţara, artişti proeminenţi, critici şi jurnalişti de film, turişti străini - au primit cu entuziasm filmele premiate naţional în 2014 în Austria, Cehia, Polonia, România, Slovacia, Slovenia şi Ungaria, aflate în competiţia MECEFF „7+1”. Au fost prezentate 26 de capodopere cinematografice din patrimoniul universal pe tema PRIMULUI RĂZBOI MONDIAL, tema ediţiei din acest an. Filmele venind din ţara invitată special în acest an, Franţa, medalionul omagiu – Mircea Veroiu şi filmele în limba Yiddish, reprezintă adevărate comori ale cinema-ului universal.

Alte premii:

* Cea mai buna interpretare: Tomasz Kot pentru rolul din Bogowie / Dumnezeii, Polonia

În rolul chirurgului Zbigniew Religa, care a reuşit în Polonia anului 1985 să efectueze primul transplant de inimă, Thomasz Kot impresionează printr-o interpretare extrem de nuanţată dilema eroului prins între vicisitudinile cotidianului, luptele personale şi obiectivele superioare ale medicinei.

* Cea mai bună regie: Lukasz Palkowski, pentru filmul Bogowie / Dumnezeii, Polonia

Regizorul reuşeşte în acest omagiu adus chirurgului polonez Zbigniew Religa, un medic obsedat de munca sa, să folosească posibilităţile creatoare ale filmului atât de convingător, încât lupta acestuia pentru fiecare dintre pacienţii săi capătă valenţe metaforice ce transced contextul istoric al filmului.

* Cea mai bună imagine: Marcell Rév, pentru filmul Fehér Isten / Oraşul câinilor, Ungaria

Directorul de imagine Marcel Rev are o contribuţie decisivă în vizualizarea conceptului regizoral al filmului, ce face trecerea de la realitatea apăsătoare la o lume fantastică şi perfectă.

* Premiul Publicului: Das finstere Tal / Valea Întunericului, în regia lui Andreas Prochaska

O Menţiune de onoare a fost acordata de Juriul MECEFF „7+1“, Festivalului şi Preşedintelui său, Radu Gabrea, pentru retrospectiva Mari Filme despre Marele Război.