Consiliul Concurentei a prezentat in cadrul unui seminar pe tema achizitiilor publice organizate de Ambasada SUA metodele prin care companiile fraudeaza achizitiile publice. Un reprezentant al Consiliului Concurentei a declarat ca institutia deruleaza investigatii privind licitatii suspectate de trucaj la Ministerul Apararii, Ministerul Agriculturii, Compania de Autostrazi si Spitalul Judetean Cluj. Vezi in text cum sunt fraudate licitatiile in Romania si ce inseamna ofertare inchisa, bid suppresion, alternarea ofertelor sau alocarea pietelor.

  • Keith Kirkham, reprezentantul Sectiei Comerciale a Ambasadei SUA la Bucureşti: Unele companii americare au avut rezultate neasteptate in cadrul licitatiilor publice din Romania

In cadrul semninarului, Ştefan Sabau - Inspector de concurenta din cadrul Directiei Licitatii şi Petitii, Consiliul Concurentei a prezentat cateva din metotele prin care companiile trucheaza licitatiile publice. Reprezentantul Consiliului Concurentei a declarat si ca in prezent sunt deschise investigatii privind trucarea licitatiilor la: Achizitii de armament – MAPN; achizitia de lucrari publice pentru atribuirea unor contracte de marcaje rutiere pe drumurile nationale – CNADNR (Compania de Autostrazi); achizitia de servicii de pregatire profesionala pentru fermieri - Ministerul Agriculturii; achizitia de consumabile – Spitalul Judetean Cluj.

Vezi mai jos prezentarea reprezentantului Consiliului Concurentei

Prezentare Consiliul Concurentei

Prima metoda de trucare a licitatiilor este “Ofertare inchisa (complementara, de curtoazie, simbolica)” asa cum a fost denumita de Consiliul Concurentei. In acest caz la licitatie participa trei companii, o companie prezinta o oferta cu un pret mult mai mare, o alta companie include in oferta termeni speciali care nu vor fi acceptati de autoritatea contractanta si o a treia companie, care castiga licitatia. Ofertele sunt prezentate dupa ce in prealabil cele trei companii comunica si se inteleg cine si cum depune oferta. “Toate aceste lucruri se pun la punct inainte. ”

“Pentru noi un nivel de comunicare intens dintre companii ridica suspiciuni si ridica probabilitatea realizarii unor practici anticoncuretiale de trucare a licitatiilor. Noi consideram licitatiile trucate drept intelegeri intre companii anticoncurentiale pentru a ridica preturile in cadrul licitatiilor publice”, a explicat Ştefan Sabau. El a mai precizat ca in 2010 Consiliul Concurentei a infiintat o directie speciala care se ocupa cu investigarea licitatiilor trucate.

A doua metoda de trucare a licitatiilor publiceeste si “Bid suppresion”. In acest caz sunt din nou trei licitanti. “Cel care castiga licitatia depune oferta, companii care pot sa depuna oferta nu participa si o a trei care se retrage in mod inexplicabil”, a mentionat Stefan Sabau in cadrul seminarului. Mai pe romaneste, trei companii se inteleg, doua depuna oferta si una se retrage, iar cea care ar fi putut castiga licitatia nici nu participa.

A trei metoda prezentata este “Alternarea ofertelor”, adica aceleasi companii participa la mai multe licitatii si castiga prin rotatie. “Sunt mai multe licitatii, de exemplu in domeniul sanatatii, va spunem din experienta”, a mai explicat Ştefan Sabau.

A patra metoda este “Alocarea pietelor”. “Mai avem o forma pe care am intalnit-o: participantii isi impart pietele intre ei, prin alocarea de produse, de teritorii sau prin alocarea anumitor clienti sau categorii de clienti. Totul se stabileste inaintea depunerii ofertelor.", a detaliat reprezentantul Consiliului Concuentei. In acest caz, o autoritate scoate la licitatie produsele X, Y, Z. Companiile stabilesc anterior cine si cum va oferta pentru aceste produse, astfel incat fiecare castiga fara sa concureze in mod real.

Vezi mai jos inregistrarea seminareului. Inregistrare furnizata de Privesc.eu

Cum sunt depistate licitatiile trcate: “Noi ne putem da seama de specificul unui anumit proces de achizitie publica din modalitatea in care firmele oferteaza sau din frecventa cu care castiga sau pierd licitatiile. Urmarim si modalitatea in care subcontracteaza castigatori si catre cine subcontracteaza. Avem acelasi furnizor care este ofertantul cel mai ieftin sau unii furnizori se retrag in mod neasteptat sau unele companii prezinta oferte mereu dar nu castiga niciodata. Avem unele companii care se asociaza desi ar fi putut castiga si singure. Ori in alte cazuri ofertantul castigator subcontracteaza acelorasi subcontractori care sunt si ofertantii care participa la licitatii si nu castiga niciodata.” explicat Ştefan Sabau, reprezentantul Consiliului Concurentei .

Reprezentantul Consiliului Concurentei a mai mentionat si ca in unele cazuri, licitatiile trucate pot fi depistate si dupa documentele din dosarul de achizitie. Spre exemplu documentele contin “greseli identice de ortografie in documentele de licitatie”; Ofertele de la companii diferite contin greseli de calcul identice; Documentele de licitatie fac referire la ofertele concurentilor sau fac uz de antetul sau de numarul de telefon/fax al altui ofertant sau plicurile de la companii diferite prezinta aceleasi stampile sau insemne postale.

Listen!

Keith Kirkham, reprezentantul Sectiei Comerciale a Ambasadei SUA la Bucureşti, a explicat pentru HotNews.ro ca “unele companii americane au existat si rezultate neasteptate in cadrul licitatiilor publice”. Din acesta cauza, ambasada a decis sa organizeze o intalnire cu specialistii din domeniu, pentru ca firmele din SUA sa fie cat mai bine informate despre legislatia romaneasca. Vezi mai jos ce a declarat Keith Kirkham:

  • “Una din functiunile noastre in cadrul ambasadei este sa ajutam companiile americane sa concureze pe piata romaneasca, sa prezinte solutii pe piata romaneasca si sa faca afaceri aici. Asta inseamna si participarea la procedurile de achizitii publice. Sectorul public repezinta inca o parte importanta din economie. Exista multe achizitii si fonduri care sunt cheltuite. Pentru a participa la achizitiile majore din domeniul infrastructurii sau IT, companiile din SUA trebuie sa inteleaga cum functioneaza achizitiile publice in Romania.
  • Multe companii din SUA au aici subsidiare sau lucreaza prin furnizori sau parteneri romani. Toate sunt interesate sa participe la proiecte mari care in mare parte sunt finantate de sectorul public. Am considerat ca este important sa inteleaga cum functioneaza achizitiile publice si cum sa concureze efecient. Din experienta mea si a unor companii americane, au existat si rezultate neasteptate in cadrul licitatiilor publice. Cred ca este o oportunitate pentru companiile din SUA sa afle nu numai cum sa concueze eficient la licitatii, dar si cum sa reactioneze daca ceva nu a fost in regula, unde si cum sa conteste rezultatul unei licitatii”

Ligia Popescu, coordonator al departamentului litigii in cadrul Wolf Theiss o companie de avocatura (co-organizator al seminarului), a prezentat prevederile legislatiei nationale in privinta achizitiilor care au ca sursa de finantare fondurile europene, vezi aici prezentarea. “Avem clienti care au apelat la noi pentru rezilierea abuziva a contractelor de achizitii publice de catre autoritati. De asemenea avem clienti care ne cer sa ii reprezentam in instanta pentru contracte semnate de autoritati in baza unor licitatii anulate si lista poate continua.”, a declarat Ligia Popescu pentru HotNews.ro.

Listen!

In cadrul seminarului organizat de Ambasada SUA, Sebastian Oberzaucher, reprezentantul Wolf Theiss , a prezentat cateva din prevedirele legislatiei europene in domeniul achizitiilor publice, vezi aici prezentarea. Horatiu Patraşcu - Judecator, Curtea de Apel Bucureşti a prezentat cateva aspecte legate de controlul de legalitate realizat de instanțele de contencios administrativ în materia achizitiilor publice, vezi aici prezentarea. Alina Bica - Secretar de Stat, Ministerul Justitiei a mentionat in cadrul dezbaterilor ca legislatia din Romania a transpus intocmai directivele europene in domeniul achizitiilor publice.

Wolf Theiss