Drumurile Romaniei care duc spre nicaieri - analiza Reuters

de R.M., V.M.     HotNews.ro
Joi, 26 mai 2011, 21:14 Actualitate | Esenţial

Intr-o seara inghetata din decembrie, ministrul transporturilor Anca Boagiu s-a intalnit cu investitorii germani intr-o conferinta din centrul Bucurestiului. O femeie micuta, cu parul strans intr-o coada severa, care a fost prezentata drept "ministrul insarcinat cu recuperarea timpului pierdut". Asa incepe o ampla analiza a agentiei internationale de stiri Reuters dedicata situatiei infrastructurii din Romania, pe care o prezentam mai jos.

Pe ecranul din spatele Ancai Boagiu se succed harti ale autostrazilor si drumurilor care vor fi construite.

Dar ceea ce Anca Boagiu are de recuperat este o diferenta uriasa - si comuna in ceea ce priveste tarile in curs de dezvoltare din Europa de Est si pana in Africa si Asia. Dar povestea Romaniei aduce in centru un alt aspect, care merge direct spre inima proiectelor europene.

Tara dispune de o finantare potentiala de 4,6 miliarde euro din fonduri europene, disponibila pana in 2013. Pana la sfarsitul anului trecut, fusesera folosite doar 47 milioane euro. Daca Boagiu nu va gasi o cale sa accelereze procedura de atragere de fonduri, acesti bani vor fi pierduti.

Ca si tarile imbogatite brusc dupa ce au descoperit petrol, fosta tara comunista, care are acum acces la miliarde de euro din fondurile europene pentru dezvoltare, descopera ca acestea pot fi si o binecuvantare, dar si un blestem.

Costul competitiv al lipsei infrastructurii de transport

Deficitul masiv de infrastructura dateaza de mai bine de 20 de ani, cand Romania era condusa de Nicolae Ceausescu. Concentrandu-se pe export, pentru a-si lichida datoriile, a lasat o tara cu o infrastructura care era mai inapoiata chiar si decat cea a vecinilor sai balcanici, tari care, istoric vorbind, erau mult mai sarace.

Potrivit unui clasament al competitivitatii globale al World Economic Forum, Romania se situeaza pe locul 134 din 139 de tari in ceea ce priveste calitatea drumurilor sale.

WEF noteaza ca infrastructura de transport este unul dintre principalele motive care impiedica investitiile. Tara are doar 331 km de autostrada, sub jumatate din cat detine Ungaria (925 km) si nici macar 3% din cei 12.813 km ai Germaniei.

Daca mergi intr-o excursie in Romania te hurducai ore intregi pe drumuri de tara pietruite pana sa ajungi la sate - unele fara curent si apa - ale caror scoli au fost inchise din cauza ca tinerii s-au mutat la oras in cautarea unei vieti mai bune.

Drumuri nationale prafoase duc spre terenuri luxuriante care nu isi pot realiza potentialul din cauza dotarilor depasite de timp si a fragmentarii proprietatilor.

Orasele sunt sufocate de trafic si nici sistemul de cai ferate nu este mai bun. Trenuri depasite merg in medie cu 45 km pe ora, in timp ce in unele locuri din Europa se poate calatori cu 320 km/ora.

Cand Nokia a anuntat ca isi muta fabrica din Germania in Romania, in 2008, caii si magarii calatoreau inca pe noul sit al fabricii. In acelasi an, Daimler a ales Ungaria in locul Poloniei sau al Romaniei pentru o investitie de 800 milioane euro, care a creat circa 2.500 locuri de munca. Ungaria, care are costuri de munca si taxe mai mari decat Romania, a castigat din cauza densei retele de autostrazi.

Niciuna dintre actualele autostrazi ale Romaniei nu leaga tara de vecinii sai. Este un sistem inchis. Chiar si ambitiosul proiect al Autostrazii Transilvania a esuat.

Autostrada Transilvania

Reuters noteaza ca proiectul autostrazii a demarat oficial in satul Valisoara intr-o zi de vara din 2004. Atunci, premierul Adrian Nastase taia panglica inaugurala pe acorduri din Vivaldi.

Atunci, proiectul parea realizabil: patru benzi, 415 km si peste 300 de poduri, 70 de treceri la nivel, care va conecta Romania de Ungaria.

"O autostrada este pentru totdeauna", spunea atunci Michael Mix, managerul de proiect al companiei Bechtel. "Este o mostenire."

La sapte ani de la acel moment, s-a realizat putin peste 10% din autostrada. Statul a platit Bechtel peste un miliard de euro din bani publici, iar analistii estimeaza ca proiectul va avea un cost final cel putin dublu fata de cel initial, de 2,2 miliarde euro.

"Se pare ca acest proiect va dura pentru totdeauna", spunea Ana Otilia Nutu, expert in infrastructura al Societatii Academice Romanie.

Costul proiectelor de infrastructura este depasit in cam toata lumea. Dar un studiu din 2010 al JASPERS, o agentie europeana care pregateste proiecte eligibile pentru fonduri europene, a descoperit ca depasirea costurilor este mai probabila in Romania decat in alte opt tari est-europene, principala cauza fiind o slaba capacitate administrativa.

Chiar si dupa standardele romanesti exemplul Bechtel este un caz extrem. Proiectul a fost acordat fara licitatie, spre nemultumirea institutiilor europene.

La acel moment, Nastase spunea ca Romania nu-si poate permite o licitate care ar fi durat prea mult. A parasit puterea in 2004 si noua coalitie de centru-dreapta a inceput sa renegocize proiectul.

Contractul nu era favorabil Romaniei: Romania trebuia sa acorde Bechtel un imprumut fara dobanda de 250 milioane euro. Era practic imposibil sa se ceara compensatii daca Bechtel nu-si realiza obligatiile. Bechtel controla costurile si decidea care va fi traseul. Continea inclusiv erori de traducere in defavoarea Romaniei, dupa cum spunea Ministerul Transporturilor in 2005.

Contractul a fost revizuit, majoritatea prevederilor fiind facute publice. Dar aspecte importante, precum unele legate de cantitatea si calitatea materiilor care pot majora costurile, au ramas ascunse, potrivit unor fosti oficiali romani.

Acum, Romania este prizoniera in acest acord, atat legal cat si practic. "Contractul este practic imposibil de anulat", a spus un oficial guvernamental, sub protectia anonimatului. "Costurile legate de compensatiile Bechtel ar fi prohibitive".

Viitoarele drumuri

Nu este pentru prima data cand Boagiu este ministru al transporturilor. Ea a mai ocupat aceasta pozitie, pentru scurt timp, in anul 2000, in guvernarea condusa de Mugur Isarescu, actualul guvernator al bancii centrale a Romanei, aminteste Reuters.

"Cand m-am intors in minister am descoperit proiecte ramase neatinse de cand le-am lasat acolo, in urma cu 10 ani", a spus ea pentru agentia de presa. "Acestea erau proiecte care aveau studii si finantari, care puteau fi realizate, dar n-au fost facute din cauza ignorantei si nepasarii".

Ea a mai vorbit si despre faptul ca exista o "mare prietenie" intre constructori, consultanti si angajati ai companiei nationale de drumuri. "Ei bine, de acum nu va mai fi cazul", le-ar fi spus ea investitorilor germani.

Progrese sunt deja vizibile, noteaza Reuters. Boagiu a adoptat o serie de masuri privind grabirea procedurilor de expropriere si rezolvarea licitatiilor contestate si a introdus standarde de cost pentru constructie. Un kilometru de autostrada ar trebui sa coste acum intre 3,8 milioane si 6 milioane de euro, in functie de teren. Proiectele anterioare au avut costuri de peste 10 milioane de euro pentru kilometrul de autostrada construit.

Boagiu a introdus si o regula care limiteaza variatiile de cost la 10% din valoarea initiala a contractului, lucru care, spune ea, va descuraja ofertantii sa isi subevalueze costurile, pentru a castiga licitatii, si sa-si creasca preturile mai tarziu.

Ministrul a respins si proiecte, in aprilie reziliind inclusiv un contract incheiat cu firma franceza Colas pentru executia unui important tronson de autostrada, dupa ce constructorul nu s-a incadrat in termenele stabilite si a solicitat si costuri suplimentare.

Boagiu a desemnat, de asemenea, si castigatorii licitatiilor pentru mai multe proiecte de autostrazi finantate prin fonduri UE si a caror constructie ar urma sa inceapa in acest an. Ea spune ca Romania ar trebui sa aiba pana in 2015 inca 532 de kilometri de autostrada construiti, o estimare pe care unii antreprenori si analisti o vad drept "optimista".

Insa, cel mai important, Boagiu a reusit sa creasca absorbtia fondurilor europene puse la dispozitie Romaniei pentru transporturi, de la 47 de milioane de euro la finalul anului 2010 pana la 113 milioane euro in luna martie a acestui an, si spune ca ar putea ridica rata de absorbtie la 20% pana la sfarsitul anului.

"Avem proiecte care sa acopere toate sumele comunitare puse la dispozitie si trebuie sa utilizam aceste fonduri", a spus Boagiu.

Mai bine zbori cu elicopterul

Multe obstacole raman, insa. Salariile mici si numirile politice au dus la o scadere a personalului calificat din compania nationala de drumuri, unde numai 8% dintre angajati sunt ingineri, iar studiile precum cele privind impactul traficului sunt invechite.

Hatisul legislativ da alte batai de cap: retrocedarile si exproprierile ingheata proiectele cu anii, firmele de constructii care isi fac un obicei din a contesta licitatiile la care au participat si pe care nu le-au castigat intarzie desemnarea contractelor, iar, mai nou, descoperirile arheologice in urma sapaturilor blocheaza continuarea lucrarilor.

Toate acestea creeaza un cerc vicios aparent fara sfarsit, inrautatit si de o administratie publica dezorganizata. "Din punctul meu de vedere, lipsa autostrazilor in Romania este rezultatul a 60% incompetenta, 30% coruptie si doar 10% reprezinta motive obiective, valide", a declarat pentru Reuters fostul ministru de finante Sebastian Vladescu.

"Interese politice si personale ar putea sa existe in Romania intr-o proportie mai mare decat in alte tari. Insa romanii sunt mai mult incompetenti decat sunt corupti. Daca romanii ar fi corupti, ar face tot ce le sta in putere sa atraga fonduri europene pe care sa le cheltuie, insa nu pare sa fie cazul", a mai spus fostul ministru.

Ana Otilia Nutu de la Societatea Academica Romana sustine ca intreaga problema se rezuma la o lipsa generalizata de responsabilitate publica. Asta inseamna ca dezvoltarea in infrastructura continua sa fie sovaielnica, fapt ce naste neincredere.

Indoielile par sa-l fi ajuns pana si pe seful statului, Traian Basescu. "Daca doriti vreodata sa vedeti cu adevarat Romania, nu folositi soselele. Recomand un elicopter", a declarat Basescu, in luna martie, la o intalnire cu potentiali investitori din Golful Persic.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

21861 vizualizari

  • +1 (31 voturi)    
    psd+pnl (Joi, 26 mai 2011, 21:08)

    gigel [anonim]

    din cauza guvernarilor psd si pnl, acum sintem ultima tara din UE la infrastructura
    ponta si cu antonescu sint principalii vinovati
    • +9 (31 voturi)    
      ca idee (Joi, 26 mai 2011, 23:35)

      un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui gigel

      Asa, ca idee, cati ani a fost Basescu Ministru al Transporturilor?
      Dar Berceanu?
      • +4 (28 voturi)    
        da (Joi, 26 mai 2011, 23:00)

        I [utilizator] i-a raspuns lui un_om_de_cal

        Berceanu e praf. Dar cand a fost Basescu a strans bani si a facut drumuri prin campania "aici sunt banii dumneavoastra". Mesaj postat pe drumurile respective.
        • -2 (14 voturi)    
          Corect (Vineri, 27 mai 2011, 11:03)

          schoria [utilizator] i-a raspuns lui I

          Corect este "Băsescu a strâns bani și a făcut praf A1 (și alte drumuri), prin campania "aici sunt banii dumneavoastră"
        • +2 (2 voturi)    
          lasa-l pe Base! (Sâmbătă, 28 mai 2011, 12:56)

          Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui I

          S-au perindat pe la Putere mai multe coaltii, iar prim-misitrii au fost schimbati si mai des, astfel ca se poate vorbi de un uluitor CONSENS in ceea ce priveste lipsa autostrazilor si lasarea in paragina a infrastructurii feroviare!
          Nu PNL, nu pedesere, nu PDL-ul sunt de vina, ci noi toti - almiteri in cei 21 de ani ce s-au scurs de la Revolutie se putea finaliza macar o (una bucata) autostrada! Dar nu s-a facut nimic, este imposibil ca un sigur om, fie el Basescu sau altul, sau un singur partid, sa fie vinovat de asta ...
      • +1 (27 voturi)    
        Lasa-i in plata Domnului (Vineri, 27 mai 2011, 0:08)

        HESS [anonim] i-a raspuns lui un_om_de_cal

        Parca sant ca o placa de patefon zgariata.
        Pai potocalii au fost complici la ce au facut ceilalti.Ca doar PDL-ul nu e de azi de maine cgiar dac si-a schimbat sigla.PD., PDL .Pai Base a si fost ministru transporturiilor ,maharul flotei pusa pe ,,butuci,, Cat sau zbatut sa nu faca Bombonel magariile.Dar cat sau zbatut in anii astia de ciolan sa-i traga la protap pe cei vinovati.Nimic.Aceeasi atitudine ca postacii lor dam si dam vina pe altii .O sa vina altii la ciolan si o sa dea vina pe PDL. Si tot asa de 21 de ani.Raspunzatori sant si trebuie sa plateasca pensionarii,medicii si altii.Numai ei nu.
        • -5 (19 voturi)    
          pina sa (Vineri, 27 mai 2011, 8:12)

          excalibur [utilizator] i-a raspuns lui HESS

          ai dreptul la postari analize, ar trebui sa recuperezi la gramatica limbii romane... Se pare ca-ti placea sa chiulesti, ceea ce ma face sa cred ca faci parte din tagma lui Antonescu (chiulangiul uslas nu maresalul) La asa oameni, asa sefi..
          Afla singur unde-ti sunt greselile.. Daca nu te descurci intreaba pe cineva, ca n-oi fi inconjurat numai de analfabeti. Sau??
    • +6 (10 voturi)    
      ... (Vineri, 27 mai 2011, 9:19)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui gigel

      Imi pare rau ca trebuie sa spun asta, dar nu din cauza lor. Din cauza ca suntem romani. Cei ce ne conduc nu sunt altceva decat un esantion reprezentativ al acestui popor.
    • +2 (10 voturi)    
      ....după.. (Vineri, 27 mai 2011, 10:58)

      schoria [utilizator] i-a raspuns lui gigel

      ....câte mandate de ministru al transporturilor ale
      actualului președinte ?!?
    • 0 (0 voturi)    
      Hai ca ai spus-o! (Luni, 30 mai 2011, 7:09)

      Ha [anonim] i-a raspuns lui gigel

      Hai ca ai spus-o! Parca astia tin tara in loc !!!! TIpis romanesc. De vina sunt totdeauna ceilalti!
  • -2 (6 voturi)    
    .... (Joi, 26 mai 2011, 21:30)

    ... [anonim]

    no comment.
  • +14 (20 voturi)    
    grumuri si iar drumuri (Joi, 26 mai 2011, 21:34)

    ion roata [anonim]

    un comentariu vadit tendentios pentruca banii necesari pana in 2007 pebtru drumuri practic nu prea au existat,principala preocupare a guvernelor a fost sa se laude cat mai mult si au desvoltat consumul si mai putin investitiile inclusiv in agricultura .Principala grije a guvernantilor a fost salarii cat mai mari,conduceri cat mai stufoase si cu bani multi iar investitiile au fost lasata laoparte..
    Pai domnilor ca sa faci investitii trebuie sa faci economii importante in consum.Tara este plina de automobile de lux si de mare capacitate cu care sburda prin tara si strainatate,salarii de lux si saracie cat cuprinde.De unde bani pentru investitii.
    Banii se duc an de an in miliarde pentru ajutoare sociale,pemantul ramas sterp iar noi chiuim de bucuria unei democratii in travestii.
    Scursurile comuniste bine infipte isi fac temele,ei se imbogatesc iar noi am saracit si ne-am facut specialisti in comentarii stereotipe.
    • 0 (4 voturi)    
      ............... (Vineri, 27 mai 2011, 11:21)

      schoria [utilizator] i-a raspuns lui ion roata

      Chiar așa ?
      Mare trebuie să-ți fie invidia!
      - Investițiile se fac din buget;
      - Veniturile bugetului - din taxe, impozite și accize;
      - Consum mai mare > producție- locuri de muncă -
      > transporturi> ...> etc. >>>venit (buget) mai mare implicit fond mare de investiții !!

      Dar "de unde nu curge și nici nu pică, atunci să mulgem"!
      • +3 (5 voturi)    
        ecuatie incompleta! (Vineri, 27 mai 2011, 13:23)

        pragmatic [anonim] i-a raspuns lui schoria

        alaturi de consum si chiar mai mare decat consumul se afla: subventie generalizata la caldura (si pt. ministri si pt. cersetori), subventie la metrou (pe care o plateste si timisoreanul), subventie la tren (ca sa mearga toti pe gratis cu nasul), pomeni la pensii de invaliditate (cam 25%), pomeni la ajutorul social (cam 24%), pomeni la medici de familie (25 mil. pacienti), pomeni la medicamente compensate (pt.24 milioane de pacienti diferiti), pomeni la concedii medicale (50%). Astea nu sunt consum care genereaza productie! S-au dat TREISPREZECE milioane de pomeni (exista o familie in Galati care incaseaza lunar 4020 ron)! aceste pomeni nu aduc nici buget nici investitii, ci aduc voturile pomanagiilor. Tu din care categorie faci parte?
        • +1 (1 vot)    
          Mai PRAGMATIC (Luni, 30 mai 2011, 9:55)

          schoria [utilizator] i-a raspuns lui pragmatic

          Mai pragmatic ar fi fost să nu fi înșirat acele aberații !
          - excluzând ceea ce numești subvenție la tren ( reprezentând de fapt 6(șase) cupoane de călătorie/an cu reducere 50%/ pentru pensionari) - celelalte "pomeni" NU SUNT de bugetul de stat ! ;
          - subvenția la căldură (acolo unde se mai acordă), e de bugetele locale ;
          - la metrou > de Primăria Capitalei (timișoreanul plătește doar cartela când vizitează Bucureștiul !)
          Şi , la sfârșit , în mod "pragmatic" , constat că ești SUB orice categorie"
  • +3 (3 voturi)    
    Un articol frumos... (Joi, 26 mai 2011, 21:37)

    Marius [anonim]

    dar nu l-ati terminat...
    • +3 (3 voturi)    
      articol original (Vineri, 27 mai 2011, 10:12)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Marius

      Pentru ca nu e al lor; originalul este aici: http://www.reuters.com/article/2011/05/26/us-romania-infrastructure-idUSTRE74P0ZK20110526
  • -1 (19 voturi)    
    avea dreptate berceanu (Joi, 26 mai 2011, 21:52)

    tractoristu [anonim]

    acu vedeti si voi, momarlanilor ce criticati intruna printre care si hotnews, ca berceanu stia el ce stia cand spunea ca UE nu e interesata de autostrada transilvania.. Iar miliardele alea repartizate spre accesare, nu-s asa de repartizate si de accesibile cum par.. conditiile is draconice.. iar, una peste alta, romania trebe sa aiba alte 12-13 miliarde pt a le accesa.. astea nu-s fonduri de finantare de 100%, ci cu participare mai dragilor.. adica pun ei dar musai sa punem si noi.. procentele is discutabile.. uneori trebe sa punem 50%, alteori 30%, chiar 70%, depinde si de interesul UE unde sa se faca strada.. Nu dau aia banii chiar asa de fluierul merilor.. Bombonel si psd de aia bagat bechel in treaba cu contractul ,;care este''.. fura si aia dar fura si el.. bani sa fie...' si cum a zis fatuca de mai sus.. bechel va dura totdeauna.. autostrada asta nu va fi gata niciodata. dar vor plati si copiii, copiii, copiiilor nostri, si urmasi, urmasilor lor.. urmasi lu bombonel o vor duce bine.
    • +1 (5 voturi)    
      mda (Vineri, 27 mai 2011, 9:38)

      ruddy [utilizator] i-a raspuns lui tractoristu

      Acum vedem de fapt ca Berceanu avea dreptate ca sunt conditii draconice si ca bla bla ce zici tu si mai vedem si ca Berceanu a facut front comun cu drumarii si isi imparteau veniturile ca altfel nu se explica de ce dna Boagiu poate sa faca absorbtii de fonduri europene mai mari si poate sa le zica verde in fata drumarilor ca ori munciti ori reziliem contractele. Mai sa fie .... primul si singurul ministru al transporturilor care pare cel putin ca face mai mult decat zice...
      • -3 (5 voturi)    
        ha ha ha! Cum primul ministru al transporturilor? (Vineri, 27 mai 2011, 11:32)

        Bogdan [anonim] i-a raspuns lui ruddy

        Amice, tu din ce film esti?
        • 0 (0 voturi)    
          citeste cu atentie ce am scris (Miercuri, 5 octombrie 2011, 10:47)

          ruddy [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan

          am zis ca e primul ministru care PARE ca face ceva deci filmul mut din care provii tu nu se bate cu realitatea in care suntem.
    • +3 (3 voturi)    
      12-13 miliarde? (Vineri, 27 mai 2011, 11:49)

      Unu [utilizator] i-a raspuns lui tractoristu

      12-13 miliarde care oricum se intorc din TVA-ul pe materialele de constructii, impozite pe salarile muncitorilor etc. Deci unde e contributia statutului. Problema e ca spagile sunt mai greu de luat din bani europeni. (se pot lua dar mai greu :) )
      • -2 (2 voturi)    
        iar te-au instruit prost! (Vineri, 27 mai 2011, 13:27)

        bula [anonim] i-a raspuns lui Unu

        la partid la voi nu se stie ca TOATE valorile sunt fara TVA????? si nu se stie ca TVA e doar diferenta intre achizitie si vanzare???? deci practic pe adaosul "comercial"? ce adaos comercial practica statul la lucraril;e de investitii??? TVA au firmele care lucreaza la sosele nu statul!!!
        • +1 (1 vot)    
          nu te-au instruit pe tine destul (Vineri, 27 mai 2011, 16:21)

          Unu [utilizator] i-a raspuns lui bula

          TVA au firmele care lucreaza la sosele si il dau statului.
      • +2 (2 voturi)    
        Korect! (Vineri, 27 mai 2011, 14:44)

        Observer [anonim] i-a raspuns lui Unu

        Iar politicientii nostrii si acolitii lor, din orice partid, sunt si prea prosti si prea lacomi ca sa-i obtine...
  • +19 (29 voturi)    
    PSD, Adrian Nastase si Ponta (Joi, 26 mai 2011, 21:54)

    mircea [anonim]

    Pentru cei care au uitat jaful facut de PSD si tov Adrian Nastase!! Va plangeti ca acum e greu cand acum se incearca revenirea la o societate mai buna, mai corecta? Atunci aruncati Romania pe mana clanurilor mafiote organizate in USL si o sa ajungem cea mai corupta tara din Europa..retele de prostitutie dupa cum au fost organizate de parlamentarii PSD fratii Negoita, autostrada Bechtel un cotract-jaf facut de Adrian Nastase, apararea celor care incalca legea cum a facut Ponta cand s-a dus in Arges sa-l apere pe presedintele Consiliului Judetean de Justitie..asta o sa devina legea in Romania..
    • -2 (6 voturi)    
      Drumurile Romaniei si perspectivele spre civilizat (Vineri, 27 mai 2011, 5:43)

      GIULESTEANU [anonim] i-a raspuns lui mircea

      pentru mircea unilateral
      Scoate nene ochelarii de cal cu care te-a dotat cei de la putere intrucat se pare nu numai ca te lasa sa vezi doar o felie de realitate dar te si prosteste!
      Afirmatia o fac pentru ca se pare ca nu vrei sa stii nimic de adevaratele clanuri mafiote de care acum toata lume vorbeste iar idolul matale, cel in ochii caruia s-a scufundat niste gunoaie cat o flota de milioane de tdw, recunoaste cu ''traditionalele lacrimi in privirea limpede ca ghiata din paharul cu bautura preferata'' , ca PDL are organizata o mafie care a cuprins - vorba lui Eminescu transmisa prinntr-un tiz al tau - tot ce misca in tara asta !
      Blejnari, Baniasi, Fluturi si Berceni,Falca sin Videni, Prefecti si secretari de stat etc... or fi din mafia lui Nastase?
      Zi repede daca Negoita de la S3 o fi din USL?
      Sau reevaluatul sef al clanurilor mafiote ale PSD ajuns ministru la armata tot USL ?
    • 0 (4 voturi)    
      a. nastase (Vineri, 27 mai 2011, 9:39)

      ruddy [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      a. nastase cu litere mici ca nu merita sa fie cu litere mari a jefuit tara si nu plateste asta e mai grav cat despre ceilalti sigur puteau face alte autostrazi prin parteneriate public-privat sau alte multe solutii chiar si autostrazi platite cum sunt in marea majoritate a Europei. Dar ce sa vezi nu puteau fura la fel de mult.
  • +6 (8 voturi)    
    macar daca se facea (Joi, 26 mai 2011, 22:00)

    FAQ Romania [utilizator]

    Era mare pretul de 2,2 miliarde pentru autostrada Transilvania? Parca nu pare chiar asa mare daca ne gandim ca platim jumatate de miliard pe e-romania despre care inca nu am inteles ce face, cand se lanseaza etc
    • +1 (1 vot)    
      cifre BRAMBURA! (Vineri, 27 mai 2011, 13:29)

      prudent [anonim] i-a raspuns lui FAQ Romania

      2,2 mld era pt. traseul de pe harta, adica FARA poduri, viaducte, intersectii, rampe etc, adica FARA lucrari de arta. Ori numai la Suplacu este un viaduct de 19 km!!! Cand a inceput proiectarea de detaliu a sarit la 4,5 mld.!
  • +14 (18 voturi)    
    inca (Joi, 26 mai 2011, 22:00)

    inca [anonim]

    inca o mostenire marca adrian nastase, duce-s-ar dupa matusa-sa tamara...
    • 0 (4 voturi)    
      eterna mostenire (Vineri, 27 mai 2011, 8:05)

      argus [anonim] i-a raspuns lui inca

      De la "mostenirea" lui Adrian Nastase au trecut 7 ani.Ce s-a realizat in anii acestia? Daca era psd la putere autostrada Transilvania era terminata. Nevolnicii ministri pedelisti dobre si berceanu alaturi de taticul lor, basescu sunt principalii vinovati pentru situatia inadmisibila a infrastructurii tarii
      • +3 (3 voturi)    
        Bechtel (Vineri, 27 mai 2011, 9:40)

        zuperman [utilizator] i-a raspuns lui argus

        Cred ca se referea la contractul cu Bechtel.
  • +14 (24 voturi)    
    Atentie la Boagiu (Joi, 26 mai 2011, 22:03)

    Mihai [anonim]

    Imi place mult Boagiu si ce face....flerul imi spune ca asta e sansa ei si daca nu pica guvernul pana in 2012 va fi un fel de Macovei pe domeniul ei...
    • -1 (1 vot)    
      remaniere (Vineri, 27 mai 2011, 17:35)

      jik [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      ....sper sa nu o remanieze bajetii cuminti.
  • +4 (14 voturi)    
    in sfarsit (Joi, 26 mai 2011, 22:03)

    I [utilizator]

    un politician care iubeste romanii. Altfel nu pot sa inteleg cum Boagiu poate iar toti restul nu au putut. Cum sa nu construiesti drumuri cand ai deja banii?
    • 0 (2 voturi)    
      2.5% fata de 1% nu e ceva cu care sa te lauzi (Vineri, 27 mai 2011, 10:49)

      Alui [anonim] i-a raspuns lui I

      "Insa, cel mai important, Boagiu a reusit sa creasca absorbtia fondurilor europene puse la dispozitie Romaniei pentru transporturi, de la 47 de milioane de euro la finalul anului 2010 pana la 113 milioane euro in luna martie a acestui an, si spune ca ar putea ridica rata de absorbtie la 20% pana la sfarsitul anului."

      Eu zic ca numai 20% e prea modest. Eu as baga 80%, ori cei de la comapania nationala de drumuri si sefii de la ministerul transporturilor isi iau zborul.
    • -1 (3 voturi)    
      Fraticule, (Vineri, 27 mai 2011, 10:55)

      ala micu [anonim] i-a raspuns lui I

      mai asteapta si tu vreun an sau pana la alegeri si apoi sa vedem daca e vorba de altceva decat de vorbe goale si masuri legislative neaplicate...
    • +1 (1 vot)    
      usor pe scari! (Vineri, 27 mai 2011, 13:31)

      prudent [anonim] i-a raspuns lui I

      banii ii iei cand AI TERMINAT! se deconteaza! iar pana atunci din buzunar propriu platesti TVA si tot ce nu e decontabil (organizare de santier, exproprieri etc). Daca ai ghinion (si ceva santiere arheologice) cele nedecontabile pot ajunge la 80%. Deci daca n-ai bani multi nu te poti baga!
  • +7 (13 voturi)    
    Incet incet... (Joi, 26 mai 2011, 22:13)

    Zalau [anonim]

    Ne indreptam si noi spre civilizatie, mai mult sub presiunile externe dar cel putin se va realiza mai mult si se va fura mai putin... Ar fi si cazul dupa 20 ani de hotie si mafie si atatia "regi" si asfalturilor... Ca despre nesimtutul de Nastase eu personal l-as tortura tot restul vietii cat mai are pentru cat a furat si pradat din buzunarul nostru al tuturor dar din pacate inca sunt prea mari interese si legi facute de "ei pentru ei" si probabil abia post mortem dupa ce nu vor mai fi cei din fostul FSN in frunte cu tov Ilici :) se vor bucura copiii nostri de legi drepte fara posibilitati de interpretare (a se intelege "cai de scapare" pentru anumiti politicieni). Sunt roman si inca mai am speranta ca va veni si vremea cand va mai disparea din coruptie, spaga, clanuri, interese si hotie din banii publici insa pana atunci in conditiile in care intreaga clasa politica este prea "manjita" indiferent de culoarea politica nu vad nici un viitor apropiat cu mii de km de autostrada in Romania :)
  • 0 (6 voturi)    
    No comment (Joi, 26 mai 2011, 22:18)

    Vincent Vega [anonim]

    Mai e nevoie de vre-un comentariu la subiectul asta? Vorba imnului putin modificat:Desteapta-te sofere....plateste rovigneta ca sa aiba regii asfaltului bani de Ferrari si Lamborghini....
  • +10 (16 voturi)    
    mostenire (Joi, 26 mai 2011, 22:33)

    yup [anonim]

    o mostenire frumoasa lasata Romaniei de dragul Bombonel.
  • +5 (13 voturi)    
    Adeptii USL (Joi, 26 mai 2011, 22:50)

    Paul [anonim]

    Presupun ca adeptii USL o sa gaseasca si acum nod in papura. Ceva gen Boagiu are firmele ei si din cauza asta vrea sa absoarba cat mai repede banii europeni si sa castige si ea ceva.
    Sa va bagati undeva USL-ul si sa nu-l mai scoateti de acolo!
    Asa comentau si de Monica Macovei iar peste hotare era la fel de apreciata ca Boagiu acum
    • 0 (14 voturi)    
      hai ca esti simpatic (Joi, 26 mai 2011, 23:53)

      corbul [anonim] i-a raspuns lui Paul

      Habar nu au in strainatate cine e dna Boagiu. Articolul e scris de o ziarista romanca din Bucuresti (corespondent al Reuters). E de fapt un articol/reclama la adresa dnei Boagiu, in stilul art care il ridicau in slavi si pe Bombonel. Bineinteles ca hotnews a avut grija sa nu dea acele parti, si sa nu specifice autorul. De asemenea a avut grija sa nu spuna ca toate aprecierile la adresa ministrului sunt de fapt facute de Societatea Academica Romana :)).
      Ar fi fost dragut sa dea si linkul spre articol.... Dar asta se poate corecta.. Uite aici
      http://graphics.thomsonreuters.com/specials/Romania.pdf
  • 0 (10 voturi)    
    miliarde de euro! (Joi, 26 mai 2011, 23:03)

    overburn [anonim]

    Avem la dispozitie 4,6 miliarde de euro pentru transporturi, dar la CFR se fac disponibilizari in masa pentru ca nu sunt bani. Forta de munca exista, de ce naiba nu se folosesc banii astia? Cum dumnezeu sa nu fii in stare sa folosesti bani? Adica, nici macar nu ajung la cineva, ci banii acestia se pierd... cat de stupid
    • +3 (9 voturi)    
      Asa este (Joi, 26 mai 2011, 22:51)

      luxdesign28 [utilizator] i-a raspuns lui overburn

      este stupid, sa ai oamenii, sa ai finantarile si sa nu reusesti sa le legi.

      Oricum trebuie sa multumim si domnului Adrian Nastase pentru contractul incheiat cu firma Bechtel.
    • +5 (11 voturi)    
      pe cuvant (Joi, 26 mai 2011, 23:52)

      johndoe [anonim] i-a raspuns lui overburn

      de inteleg de ce ai luat minusuri.
      Hotnews! poate faceti ceva cu postacii astia (PDL, PNL, PSD, USL etc) ca m-am saturat de toate comentariile idioate ca ba nastase e de vina, ba basescu ba voiculescu.... ba idiotilor, toti sunt(em) de vina!
      • +3 (9 voturi)    
        Minusuri (Vineri, 27 mai 2011, 2:30)

        L&L [utilizator] i-a raspuns lui johndoe

        A luat minusuri pentru ca a uitat ce se spune in articol despre incompetenta. Degeaba ai finantare daca ai oameni incompetenti de pus la lucru. Sunt curios cati dintre cei care trebuie dati afara de la CFR stiu de fapt ce fac, ca sa nu punem la socoteala faptul ca productivitatea lor este negativa. Ca de altfel la 80% dintre romani.
        • 0 (2 voturi)    
          banuiala (Vineri, 27 mai 2011, 10:58)

          alamicu [utilizator] i-a raspuns lui L&L

          cred ca tu esti din ceilalti 20%..
      • 0 (0 voturi)    
        UE (Vineri, 27 mai 2011, 8:55)

        ploiesteanu [anonim] i-a raspuns lui johndoe

        iti da bani dar are pretentii, sa pui la lucru numai firme agreate din tarile care au contributii majore la fondurile UE (vezi cum se-ntoarce banul). nu poti sa-l pui tu de capul tau, pe nea Gheorghe sa lucreze si sa-l platesti din bani europeni, angajezi o firma nemteasca sau frantuzeasca care-l pune tot pe nea Gheorghe dar mare parte a malaiului ramane la firma.
        As vrea sa comentez putin vina asta colectiva, pe care cei cu musca pe caciula incearca s-o promoveze in masa. De ce m-ai votat pare sa spuna parlamentarul hot, tu esti de vina prostule, votantule, sarantocule, nu stiai ca fur si mint ? Noi toti suntem de vina si ne meritam soarta ca ne-am dus la vot. Daca nu te duci la vot, te amendeaza ca boicotezi democratia. Democratia pungasilor.
  • +12 (12 voturi)    
    Contina vaicarelile (Vineri, 27 mai 2011, 0:01)

    tibicarom [anonim]

    De 20 ani am rupt câteva rânduri de amortizoare pe soselele botezate "E" -europene - ale tarii. Gropile colmatate la sfarsitul primaverii reapareau inmultite toamna si santurile laterale erau pline de masini accidentate si parasite. Aceeasi situatie se repeta an dupa an. Sa nu cautam cauzele la proiectanti sau la executanti ci la delapidarea fondurilor alocate si nerespectarea dozajelor datorita furtului masiv de materiale. Dosarele intocmite de parchete erau fie notate NUP sau nu se finalizau, "Bombonel" Nastase a stiut ce a facut când a schimbat intregul personal de la CSM si curtile superioare de APEL CASATIE SI CONSTITUTIONALA. Dovada e ca de 10 ani nici dosarele sale nu au trecut pragul judecatii.
  • -1 (3 voturi)    
    Eh.... (Vineri, 27 mai 2011, 5:23)

    Mihai [anonim]

    Ani de zile ne-am uitat cum se fura tot si nu ne-a pasat. Acum ne pasa. Scriem, analizam, comentam, criticam. E prea tarziu.
  • -2 (6 voturi)    
    O tara de parasit rapid (Vineri, 27 mai 2011, 6:28)

    h33 [anonim]

    Este cel mai trist, pesimist, fara de speranta articol pe care l-am citit in ultima vreme. Tara aceasta traieste sub blestemul hotiilor seculare. Fara speranta. Hai sa emigram cu totii si sa-i lasam aici pe toti hotii cu gulere care au pradat aceasta tara. Mi-e sila de natia mea si de faptul ca traiesc in aceasta cloaca de hoti, prosti si ignoranti. De aceea in luna de concediu pe care o petrec in afara granitelor acestui lagar numit romania nu vorbesc decat englezeste. Inclusiv cu familia mea. Mi-e sila
  • +1 (1 vot)    
    De cabd si pana cand (Vineri, 27 mai 2011, 6:43)

    Arheologul chinez [anonim]

    Adica din auza arheologilor mandra noastra patrie nu are autostrazi sau drumuri si cai ferate de doamne aujuta?
    Stimati redatori politicieni si d-zeu stie ce se mai invarte pe acest site, tin sa va anunt ca descarcarile arheologice care "mai nou ingreuneaza si intarzie" lucrarile pe la noi... se fac cu mare succes in toata europa... Iar daca ne-am indrepta privirea in ograzile vecine poloneze sau ungare, cehe sau slovace veti vedea cu mare surpriza ca acestea sunt respectate la sange si ina nu "intarzie lucrarile".
    Sunt foarte familiar cu lucrarile de desarcare si vreau sa va anunt ca felul in care se fac la noi este o gluma. Daca in ograzile mai sus mentionate contractorii inteleg utilitatea si noevoia acestora, la noi in miticia noastra instaurata dupa glorioasa revolta iliestiana lucrurile sunt nu tocmai bune...
  • +3 (3 voturi)    
    Exercitiu de logica (Vineri, 27 mai 2011, 7:36)

    Alui [anonim]

    Premise:
    1 cei de la compania nationala de drumuri sunt incompetenti(si corupti).
    2 ministrul care ii conduce nu ii da afara
    Intrebare:
    Este competent ministrul care ii conduce?

    Nota: E normal ca toti cei incompetenti sa fie corupti (au dat mita sa fie angajati, altfel n-ar fi fost), si fiind incompetenti nu-i intereseaza decat sa-si recupereze "investitia".
  • +4 (4 voturi)    
    Deci Gip-urile nu au aparut numai din infatuare (Vineri, 27 mai 2011, 7:41)

    rov [utilizator]

    Se pare ca Romania este tara perfecta, e mediul propice pentru auto de teren daca suntem pe locul 134/139.
    Deci decat sa facem costisitoarele astea de autostrazi mai bine ne luam toti gip ): , iesim mai ieftin si facem si un "brand" : Tara OFF ROAD !, ca tot e legat de natura, de frunze...
    Investim doar in cisternele alea care si asa doar uda drumul nu il spala - folosind procedura de la drumurile de pamant !
  • -1 (1 vot)    
    2 lei (Vineri, 27 mai 2011, 8:08)

    2 lei [anonim]

    2 lei dai, 2 lei face
  • +5 (5 voturi)    
    Orban (Vineri, 27 mai 2011, 8:15)

    John [anonim]

    Sub guvernul Tariceanu, Orban-ministrul transporturilor- a fost la tv apropape in fiecare seara, cand pe un post cand pe altul, timp de cateva ore. Sunt un salariat pe un post de responsabilitate economica medie, dar nu cred ca mi-as fi permis sa stau la tv ca dl. ministru, in mandatul caruia nu s-a construit nimic.
    • 0 (0 voturi)    
      Orban copil bun :) (Vineri, 27 mai 2011, 18:33)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui John

      Macar in mandatul lui Orban CFR marfa era o companie profitabila. Ia vezi cine a preluat in momentul de fata contractele CFR marfa si vezi cine are actionariatul principal la Grupul Ferioviar Roman.
      Orban a bagat multi bani in autostrada transilvania. Pacalicii ca PDL-isti: berceanu si dobre au facut numai datori pentru constructori.

      Din articolul de pe reuters :
      "Plenty of obstacles remain. Low wages and political involvement in job appointments have resulted in a shortage of skilled staff at the state road-building company. Only 8 percent of the company's staff are engineers and traffic studies are out of date."
      Problema este stric legata de competenta CNADR-ul la 8 % ingineri in drumuri si poduri, va dati seama cum se certifica lucrarile (ex A1 pe vremea lui Base). Toate cele bune
  • +6 (6 voturi)    
    despre drumuri (Vineri, 27 mai 2011, 8:47)

    anonim [anonim]

    1.Sa ai bani de finantare si sa nu-i cheltui din diverse cauze se cheama neputinta.
    2.Sa mai cauti si explicatii in loc sa spui adevarul (ca nu esti in stare sa gestionezi corect situatia)este destul de greu de inghitit.
    3.Pregatirea proiectelor si licitatia lucrarilor sunt intotdeauna compromise de interese .Din start.
    4.Mai deunazi regii asfaltului au anuntat ca brusc renunta la orice claim si termina lucrarile la timp pe Moara Vlasiei.Cam tarziu si cam brusc...cunoscatorii or fi stiind de ce ...ar fi interesant sa aflam si noi.
    5.Preturile practicate la noi pentru lucrarile de drumuri sunt cu mult peste logica bunului simt.Sunt unii care stiu de ce...si nu fac nimic.
    6.Drumurile existente mai trebuie si intretinute.La noi se carpeste mult si prost.
  • +1 (1 vot)    
    Suprafaţa (Vineri, 27 mai 2011, 10:56)

    schoria [utilizator]

    Suprafața autostrăzilor din România, potrivit posibilităților de a le construi, vor fi asemenea "benzii (suprafeței) lui Möbius !!!!!
  • -1 (1 vot)    
    Macar avem pe cine da vina (Vineri, 27 mai 2011, 11:12)

    Anomim [anonim]

    Este incredibil, ma simt in zona crepusculara cand citesc comentariile voastre! M-am uitat la calendar si am vazut incredibilul! Bai, oamenilor suntem in 2011!!!
    Toata lumea striga aici in gura mare, Bombonel aia, Bombonel aia, fratilor au trecut 6 ani de cand Bombonel n-a mai avut putere politica, bai ! Pai, cine a fost la putere la CNADR in ultimii doi ani (cel putin)? Pai nu, a fost si este in continuare PDLu !! Bai, fratilor noi chiar nu mai stim unde traim! Ok, am inteles Bombo a lasat mostenire Bechtel,ok o facem p-asta ca nu avem alta solutie si asta e! Si in afara de asta nu mai facem nimic, gata! Stam si dam vina pe contractul asta, dar ei nu fac nimic in plus, doar la furat sunt buni PeDeLeii. Ne ameninta cu vorbe goale ca intotdeauna, ca o sa avem 724828 de km de autostrada pana in 2015! da,dar ce sa facem daca USL nu-i lasa pe hotii astia sa faca autostrazi! Sau lasa, poate ii vine inspiratia lui Basescu sa dea o lege prin care sa ne oblige sa ne deplasam numai cu elicopterul prin tara!
  • 0 (0 voturi)    
    Drumurile Romaniei care duc spre nicaieri - analiz (Vineri, 27 mai 2011, 12:55)

    Florence25 [anonim]

    Cititi reportajul special in limba engleza pe linkul urmator: http://www.trust.org/trustlaw/news/special-report-romanias-roads-to-nowhere/
    How this article made the headlines in UK and US
  • +4 (4 voturi)    
    Istoria drumurilor româneşti (Vineri, 27 mai 2011, 14:11)

    marius0203 [utilizator]

    Istoria drumurilor româneşti
    De la Apollodor din Damasc la Radu Berceanu ot Craiova

    Romanii

    Au făcut pod peste Dunăre în 105 şi au ocupat Dacia în 106. Au pornit spre nord făcând drum imperial, drum de piatră. Acesta avea între 6 şi 10 metri lăţime, patru straturi adâncime, 90 cm, straturi de bolovani legaţi cu mortar, piatră spartă mărunt, pietriş sau nisip cu grăunte mare, apoi pavimentul din lespezi şlefuite. Pe margini erau borduri solide, din loc în loc, brâuri care să ţină drumul strâns, rigole ca să se scurgă apa. Inginerii prospectau terenul prospectau terenul, ştiau morfogeodezie şi respectau principiile. La numai două zile de mers, în spatele lor venea drumul.
    În 108 au ajuns la Napoca, apoi la Porolissum, apoi la Zalău, în total 450 km, în doi ani (!). Apoi au făcut drumurile secundare, drumuri pentru transport marfă sau vicinale, dar şi drumuri private. În total, în Dacia au făcut peste 4.300 km de drumuri şi 25 de poduri în primii ani de ocupaţie. Ei au stat aici 160 de ani. Nouă ne-au trebuit 1.600 de ani ca să facem încă pe atât.

    Nemţii

    6.800 km s-au făcut în timpul lui Carol I, în mai puţin de 15 ani. În Transilvania, toate măsurătorile topo şi hărţile s-au făcut în timpul ocupaţiei habsburgice.
    Topograful Dorin Ursuţ le-a studiat şi a predat topografia la universitate spunând tot timpul că de fiecare dată, la fiecare verificare, cotele din hărţile întocmite de austrieci au ieşit la fix.

    Românii

    Trei ani au lucrat la 5,6 km de drum care ocoleşte Gherla. În 14 august 2009, Emil Boc, Radu Berceanu, primarul Gherlei şi directori locali au tîiat panglica acestei centuri ocolitoare. La nici cinci zile după aceea, drumul s-a prăbuşit, prin alunecare de teren. Firma care l-a făcut se obligă să plătească refacerea lui, iar primarul, premierul, ministrul şi ceilalţi se obligă şi ei să-i mai taie odată panglica.
    Până atunci avem timp să spunem povestea incredibilă a acestui rateu tipic românesc. Şi încă ceva. Cam cât suntem de diletanţi în com
  • 0 (0 voturi)    
    boagiu (Vineri, 27 mai 2011, 21:11)

    erwin [anonim]

    Cine a avut de-a face cu boagiu, vă poate spune clar că n-are niciun merit, nu ştie decât să urle şi să înjure pe toţi care-i calcă pragul biroului, să-i facă animale... Ce se face, se face pentru că mai există câţiva oameni de treabă cărora chiar le pasă de job şi de ceea ce fac la serviciu, cu toate că au nişte şefi (directori) numiţi politic şi care sunt schimbaţi mai des decât îşi schimbă boc nădragii... În tot guvernul şi aparatul de stat e o debandadă totală, nu există nicio strategie şi nicio competenţă reală. Ordinele sunt date exact cum le-ar da un căprar cu 4 clase, herupiste şi miserupiste. Lozinca lor este "după noi, potopul!" Să trăiţi bine!
  • 0 (0 voturi)    
    Cum nicaieri? (Sâmbătă, 28 mai 2011, 12:37)

    Fredi Silvery [anonim]

    La spital si la cimitir.
  • 0 (0 voturi)    
    ASA FRATILOR, RISIPITI BANII UE ... (Sâmbătă, 11 iunie 2011, 23:06)

    NTatiana [anonim]

    ca dupa aia o sa vi se arate degetul mijlociu , stiti voi cum , urat semn , dar unii de acolo din Romania il merita cu prisosinta !!! ce va cramponati de Bechtel sau sa-i ia naiba cum ii cheama ...gasiti si voi niste companii germane serioase daca cele romanesti nu sunt in stare sa proiecteze si sa construiasca o autostrada !!! ce asteptati, sfarsitul lumii sau o noua era glaciara ?!?


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi