AUDIO Inginerul Ion Dobrin despre primul motor electric supraconductor realizat in Romania: "O realizare in conceptie proprie pe care vrem s-o brevetam"

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Joi, 13 ianuarie 2011, 13:30 Actualitate | Esenţial

Motor Electric Supraconductor realizat de ICPE-CA
Foto: ICPE-CA
 documente
(13 Ian 2011) PDF, 558KB
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrica ICPE-CA a anuntat recent ca a realizat un motor electric cu materiale supraconductoare, care nu manifesta nici o rezistenta la trecerea prin ele a curentului electric. Potrivit institutiei dimensiunea noului motor este mai redusa cu pana la 30% fata de gabaritul motoarelor clasice, are o masa redusa cu 30% din masa motoarelor clasice si nu in ultimul rand ofera un randament mai ridicat cu cateva procente comparativ cu randamentul motoarelor clasice, putand sa urce pana la 99%. Inginerul Ion Dobrin, coordonatorul proiectului, a vorbit intr-un interviu pentru HotNews.ro despre detaliile motorului electric supraconductor, despre ce noutati aduce si care sunt avantajele sale.

Asculta mai jos interviul cu inginerul Ion Dobrin:


  • Electromotoarele clasice au niste limite de functionare, in sensul ca randamentul acestora nu poate depasi 80-90 de procente, pentru cele de dimensiuni mari, iar imbunatatirea acestui randament nu se poate face decat prin eliminarea pierderilor care se inregistreaza prin incalzirea bobinajului datorita puterilor mari de exploatare.
  • Materialele supraconductoare au devenit interesante datorita descoperirii inca din 1985 a unor materiale supraconductoare cu o temeratura critica ridicata. Pentru noi temperatura critica ridicata inseamna temperatura azotului lichid, circa minus 200 de grade Celsius. Comparativ cu materialele supraconductoare clasice care functioneaza la 4 Kelvin (-269,15 grade Celsius), noile materiale supraconductoare pot functiona si la temperatura azotului lichid.
  • Aceste materiale, care intre timp au fost perfectionate, pot conduce curentul electric cu rezistenta electrica 0. Asta inseamna ca acele pierderi prin incalzirea materialului la trecerea curentului nu mai apar. Supraconductorii elimina aceste pierderi. Astfel, randamentul unor astfel de motoare conductoare poate sa ajunga si la 99%. Asta ar fi principalul avantaj.
  • Un alt mare avantaj il reprezinta faptul ca dimensiunile de gabarit si de greutate ale motoarelor supraconductoare sunt mult reduse, unori reduse cu pana la 50-60% fata de dimensiunile unor motoare clasice.
  • Motorul de fata are o realizare in conceptie proprie, originala, pe care vrem s-o recunoastem printr-un brevet de inventie. El poate functiona si la temperatura azotului lichid, pe care, de fapt, noi il folosim intr-o varianta supraracita. In loc de 77 K (-196,15 grade Celsius) el va lucra la 65 K (-208,15 grade Celsius). Astfel de motoare vor functiona mult mai economic.
  • Noi vorbim despre un motor care este in curs de perfectionare. Aceste noi motoare supraconductoare inaugureaza practic o noua clasa de motoare care lucreaza la o eficienta mult sporita. In UE, incepand de anul acesta nu mai pot fi produse si vandute motoare care au clasa de eficienta sub 75-80%.
  • In varianta finala, industriala, putem vorbi de aplicatii in special pentru transportul naval. Vorbim de puteri mari, motoare de dimensiuni mari, insa oricum mult mai reduse fata de un motor echivalent clasic. Vorbesc de transportul maritim pentru ca acolo este posibil sa instalam pe langa motorul propriu zis si partea de criogenie.
  • In actionarile industriale de mare putere, astfel de motare supraconductoare functioneaza mult mai economic decat cele clasice. Vorbim despre economisirea energiei electrice consumata. In general, undeva intre 25 si 35% din energia electrica consumata in tarile industrializate o reprezinta energia electrica consumata de motoarele electrice. Economisirea unor procente din aceasta energie consumata ar aduce beneficii uriase pe termen lung.
  • Pe langa aplicatiile din transporturi sau cele industriale, putem vorbi si de aplicabilitatea in cazul sistemelor de ventilatie ale cladirilor sau halelor.
  • Se poate aplica si la scara mai mica, insa avantajele devin importante cu cat puterile la care lucreaza aceste motoare sunt mai mari.
  • Noi cei de la Institut putem aduce acest motor la nivel de prototip, iar implementarea lui in industrie inseamna un proces care poate dura intre doi si cinci ani.
  • Pasul urmator pentru noi, dupa succesul inregistrat prin realizarea primului motor supraconductor din Romania, este sa dezvoltam motoare cu capacitati mai mari, la scara industriala, si in acelasi timp sa dezvoltam generatoare industriale care se inscriu in acelasi grup de avantaje cu cele discutate in cazul motorului supraconductor: randamente sporite, dimensiuni mai mici la aceeasi putere produsa si exploatare economica pe termen lung.
  • Dezvoltarea unor intregi game de generatoare si motoare electrice, pornind de la ceea ce am realizat acum, se inscrie in directia in care se misca in momentul de fata industria electrotehnica.
Potrivit unui comunicat de presa remis HotNews.ro, motorul electric supraconductor a fost gandit pentru exploatare, astfel incat randamentul sa fie mai mare decat in cazul electromotoarelor clasice, bobinate cu cupru.

"Prezenta realizare a fost posibila datorita progresului in ceea ce priveste materialele supraconductoare cu temperatura critica ridicata, asa numitele materiale HTS (High-temperature superconductors), care functioneaza la temperatura azotului lichid", potrivit reprezentantilor institutului

Printre avantajele motorului electric supraconductor, Institutul aminteste de dimensiunea redusa cu pana la 30% fata de gabaritul motoarelor clasice, masa redusa cu 30% din masa motoarelor clasice si nu in ultimul rand randamentul, care este mai ridicat cu cateva procente comparativ cu randamentul motoarelor clasice, putand sa urce pana la 99%.

Detalii despre motorul electric supraconductor realizat de ICPE-CA:

Schema motor electric supraconductor
Foto: ICPE-CA
- Statorul este construit din tole de tabla silicioasa de grosime 0.5 mm; dimensiunile: diametrul exterior: 200 mm, diametrul interior: 100 mm; infasurarea statorica este trifazata si este realizata din sarma de cupru.
- Rotorul este realizat din otel inoxidabil iar infasurarea de excitatie este supraconductoare si realizata sub forma de galeti, materialul supraconductor fiind de tipul YBCO cu temperatura critica de 92K.
- Puterea nominala P = 4 kW
- Tensiunea nominala U = 380 V c.a.
- Numar de faze: m = 3
- Numar de rotatii: n = 1500 rpm
- Frecventa: 50 Hz
- Masa totala: ~ 35 kg
- Curentul de excitatie: 80 A
- Numarul de poli: 4
- Dimensiuni exterioare: D= 220 mm; L= 450 mm.
- Sistemul criogenic, bazat pe azot lichid supraracit (65 K)


Citeste mai multe despre   






















17926 vizualizari

  • -15 (23 voturi)    
    prea multa vorba (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:45)

    costa [anonim]

    Deja astazi ar fi trebuit depusa documentatia pentru brevet, nu mai trancaniti. vreau sa cred ca ati facut ceva si nu numai gavareala
    • -17 (21 voturi)    
      gugal (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:49)

      Silviul [anonim] i-a raspuns lui costa

      Ati gasit schema pe gugal?
    • -6 (6 voturi)    
      omul are dreptate (Joi, 13 ianuarie 2011, 17:26)

      c [anonim] i-a raspuns lui costa

      De obicei se depun actele pentru brevet in mai multe tari(UE, US, ...) si apoi iesi sa faci prezentari. Poate inregistreaza altii brevelul in locul lor.
      • +1 (5 voturi)    
        brevetul costa (Joi, 13 ianuarie 2011, 21:54)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui c

        ei inca n-au realizat nici prototipul.. sau cel putin asa declara Ion Dobrin: "Noi cei de la Institut putem aduce acest motor la nivel de prototip". Puteti, dar nu vreti?
        Sau nu aveti bani? Pai spune asa, ca poate ne gasim cativa fraieri sa va ajutam.

        Acum pe bune, 'jucaria' functioneaza sau e doar pe hartie? Ca eu nu prea inteleg din articolul asta cat este inovatie si cat este doar ovatie..
        • 0 (2 voturi)    
          Romanu e cel mai dashtept om bre' (Vineri, 14 ianuarie 2011, 8:30)

          Japan [anonim] i-a raspuns lui pehash

          E primul motor supraconductor realizat in Romania !! In realitate el exista deja in alte tari.... insa in Romania e primul ce nu intelegeti ? :)))) Noi intotdeauna le-am inventat primii pe toate, insa apoi ne-am trezit ca aceleasi "inventii" altii deja le aveau inainte sa le inventam noi. Cam asa e cu romanasii nostrii care au impresia ca ei le stiu pe toate si ca ei au descoperit ca Pamantul e rotund. Japonezii merg cu trenurile pe perne magnetice de 20 de ani cel putin iar noi abia acu inventam motorul cu racire. Felicitari !
    • 0 (2 voturi)    
      CONTEST (Vineri, 14 ianuarie 2011, 9:10)

      dorel electricianul [anonim] i-a raspuns lui costa

      fizica spune ca nimic nu se piedre nimic nu se castiga, totul se transforma ... hahaha

      pai daca spuneti ca 100% din energie se transforma in putere, fara deci, pierderi de cladura aveti randament uau de ... 100% .

      Da ....uitati sa spuneti si sa bagati in ecuatie cata energie consumati SEPARAT ca sa raciti si sa mentineti la temperatura scazuta sistemul ... hihihihi ... ala nu e consum ?
  • +21 (25 voturi)    
    bravo! (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:47)

    gerula [anonim]

    Motivati astfel de oameni sa ramana in Romania!
  • +18 (18 voturi)    
    Consum (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:53)

    petre [anonim]

    "Astfel de motoare vor functiona mult mai economic." - se ia in calcul si consumul de energie al sistemului criogenic? Ca sigur nu e nesemnificativ...
    Sa nu fie ca la masinile astea electrice: nu polueaza cand merg, dar industria producatoare auto, plus industria de producere a energiei electrice polueaza de rup!
    Altfel, daca l-au facut pe bune si e noutate mondiala...jos palaria!
    • +6 (10 voturi)    
      Tu de ce crezi ca (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:09)

      ik [anonim] i-a raspuns lui petre

      Se poate aplica si la scara mai mica, insa avantajele devin importante cu cat puterile la care lucreaza aceste motoare sunt mai mari.

      si 2. Da e noutate in Romania deci mondiala, pt ca noi suntem fruncea
      • -1 (9 voturi)    
        Noutate mondiala? (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:48)

        norilsk [anonim] i-a raspuns lui ik

        De cand si pana unde noutate mondiala?
        Tehnologia asta e cunsocuta de ceva vreme, iar la momentul de fata intr-o hidrocentrala din Germania functioneaza o astfel de masina electrica, dar in regim de generator, avand o putere instalata de 1.7MW (asta ca sa dau cel putin un exemplu practic).
        Noutatea ar consta in faptul ca au implementat tehnologia asta la masini electrice folosite in regim de motor; din punctul meu de vedere la puteri mici de ordinul KW nu pare prea atractiva, dupa cum bine a precizat Petre.
        • +4 (4 voturi)    
          Noutate mondiala daca mondiala inseamna Romania (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:07)

          Virgil [anonim] i-a raspuns lui norilsk

          http://www.amsc.com/products/motorsgenerators/marineGenerators.html
        • 0 (4 voturi)    
          noutate e una, inventie e alta (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:24)

          Virgil [anonim] i-a raspuns lui norilsk

          nu inteleg exact unde e partea de inventie, partea brevetabila atat timp cat asa ceva exista de cativa ani buni si se lucreaza din greu pentru a imbunatati aceste tipuri de motoare.

          noutatea o inteleg, respectiv ca in romania au produs 1 motor (foarte departe de a face o linie de productie pentru asa ceva) care este destul de high-tech dar ca cercetari, mai avem cateva alte realizari foarte bune care nu dau nastere la atatea discutii
    • +1 (1 vot)    
      Da, se ia in calcul consumul total (Vineri, 14 ianuarie 2011, 12:15)

      injineru [anonim] i-a raspuns lui petre

      Sistemul criogenic consuma f. putin si asta din 2 motive. 1 azotul lichid se mentinea in starea cu pricina prin presiune ridicata care este stabilita la punerea in fctiune. 2. precum e mentionat chiar si in articol sistemul nu prea genereaza caldura. Cel putin nu din trecerea curentului electrict. Deci mentinerea temperaturii nu e chiar asa mare consumatoare.

      Oricum dupa cum s'au exprimat si ei, nu au un prototip utilizabil comercial ci doar pt. teste. Asta inseamna ca probabil mai e de lucru inclusiv la mentinerea temperaturii

      Ce sunt eu curios, e cum au rezolvat problema lubrifierii la temperaturi asa de scazute... Are cineva pe'aici ceva cunostiinte tehnice despre asta?
      • 0 (0 voturi)    
        Tot nu inteleg (Sâmbătă, 15 ianuarie 2011, 14:13)

        Petre [anonim] i-a raspuns lui injineru

        Dar, sa nu te superi, asa sunt eu mai slabut: presiunea aia mare cum e produsa? Cu energie electrica multa sau printr-o metoda Harry Potter? Hai sa nu ne mai dam cunoscatori si sa privim lucrurile simplu si in ansamblu. E bine ca sunt si la noi preocupari d-astea, ca noutate si eficienta am cam inteles cum sta povestea.
      • -1 (1 vot)    
        me supraconductor (Luni, 17 ianuarie 2011, 11:48)

        bc [anonim] i-a raspuns lui injineru

        sunt lubrifinti care lucreaza f bine la temperaturi scazute. totusi problema e randamentul. sistemul criogenic. consuma acest consum trebuie avut in vedere la calculul randamentul total. inevitbil va urma transportul criogenic al energiei electrice. dar si mai spectaculos va fi transportul en electrice in sistem wirless electrotehnica nu si-a spus ultimul cuvant.
  • +9 (9 voturi)    
    Interesant (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:16)

    Berzelius [utilizator]

    Seamănă un pic cu cârnățarul bunicii ;))

    Felicitări inventatorilor care și-au pus mintea la contribuție pentru o astfel de realizare. Mai rămâne punerea ei in aplicare. Mult succes!
  • +8 (14 voturi)    
    deci... (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:32)

    romanes' [anonim]

    cand i'am vazut pe cacaciosi astia de mai sus ce vorbesc ma luat tristetea;
    bai boilor ....un roman incearca sa faca ceva bun; ceva ce sa ne faca cunoscuti altfel decat tu si prieteni vostri care furati din buzunare si luati bani sa spurcati lumea pe forumuri .

    Multa lauda pentru oamenii care intradevar muncesc in tara asta !!! RESPECT.
    • -2 (6 voturi)    
      Mai mult respect (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:36)

      ik [anonim] i-a raspuns lui romanes'

      Ar fi tb sa-ti respecti mai mult si profesoara de limba romana si sa inveti mai mult ede la ea.
      Respect fratie.
    • +6 (8 voturi)    
      acord (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:57)

      Emil V. Toma [anonim] i-a raspuns lui romanes'

      n-am putut sa votez pozitiv, romanes', ca tb sa ma loghez si n-am. Dar am posibilitatea sa scriu comentarii-ca peste tot la noi-cu ceva exceptii, toate cu dosu'n sus.
      Zelosii antiromani si antipatrioti si alti diversi frustrati de ocazie, si-au arat belciugul. Sa va lumineze Dumnezeu! Poate vom fi mai uniti pentru Romania nu impotriva ei. Iar ciondanitorii specializati in incinsul spiritelor-ciocu' mic cand e vorba de realizari. La articole politice cu voi! Si da, sunt responsabil pt ce scriu.
  • +11 (11 voturi)    
    Felicitari (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:49)

    Klaus [anonim]

    Bravo si sincere felicitari! Sa auzim de cat mai multe astfel de realizari!

    Si felicitari HotNews.ro ca scrieti despre astfel de oameni si proiecte.
  • -2 (10 voturi)    
    SENZATIOANAL (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:56)

    ZaiR [anonim]

    De ani buni aceste 'inventii' sunt produse la scara mondiala, dar reusim sa ne ridicam in slavi cu acest motor de parca am fi descoperit cine stie ce noutate.

    Adevarul este ca habar nu avem despre toate lucrurile produse decat in momentul in care este si un romanas bagat in schema. (electrician , sudor sau femeie de serviciu)

    Suntem inapoiati pentru gradul inalt de incultura si indoctrinare cu VIP-uri eftine.

    Bafta celor ce vor sa se afirme si sa stea in frunte, nu celor ce viseaza la locul 2.
  • -3 (7 voturi)    
    motor de laborator scolar (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:58)

    Teslea [anonim]

    Ar functiona bine in spatiul cosmic, unde temperatura e aproape de 0 Kelvin, dar probabil i s-ar gripa rulmentii ca vaselina devine casanta..
    • +3 (3 voturi)    
      Ai auzit (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:57)

      ik [anonim] i-a raspuns lui Teslea

      de teflon ? E mai bun ca vaselina :))
  • +2 (2 voturi)    
    supraconductor (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:10)

    adrian [anonim]

    Are si un curent critic, plus intensitate critica a curentului electric (pe langa temperatura), toate fiind interdependente. Odata ce una din astea 3 depasesc pragul de supraconductivitate .... Felicitari!
  • +5 (7 voturi)    
    fiabilitate (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:10)

    Demigod [utilizator]

    Motoarele industriale actuale, chiar daca consuma mai mult, au calitatea de a fi fiabile. Se strica ceva, se repara cu surubelnita si ciocanul. In cazul tehnologiilor avansate, devi dependent de producator + interventiile devin mult mai specializate; deci mai scumpe si dificile.

    De asemenea materialele supra-conductoare sunt mult mai rare, mai scumpe si dificil de prelucrat.

    Mai apoi, se discuta strict consumul/randamentul motorului, dar se neglijeaza faptul ca aducerea azotului in stare lichida, cat si mentinerea lui in aceasta stare implica un mare consum de energie care nu este specificat. Sunt curios cum se modifica randamentul daca intra si acest consum in ecuatie.

    Totusi e de apreciat ca inca mai sunt oameni de stiinta in tzara asta, si realizeaza cate ceva. Aveam senzatia ca au plecat deja cu totii "dincolo"! Poate la anul...?!
    • +1 (3 voturi)    
      depinzi de producator (Joi, 13 ianuarie 2011, 16:42)

      dragos [anonim] i-a raspuns lui Demigod

      ... dar caruta era excelenta, ti-o reparai singur in curte. Chiar nu inteleg de ce a trebuit sa trecem la masini, ca astea trebuie duse la service.
  • +2 (8 voturi)    
    Nimic nou... in ceea ce s-a spus aici (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:23)

    rugio [anonim]

    Pentru brevetare trebuie ceva original, in premiera mondiala sau macar nationala... Folosirea criogeniei in obtinerea supraconductibilitatii bobinajelor electrice din conductoare din cupru (sau alte metale) nu mai este de foarte mult timp o noutate! Ing. Ion Dobrin ar fi trebuit sa spuna (macar aluziv) in ce consta noutatea (originalitatea) ideii sale de motor supraconductor. O fi vorba poate doar de-o solutie originala constructiva (tehnologica de realizare sau de alimentare a bobinajului) sau folosirea unui nou material pentru bobinaj creat de dânsul. Numai cresterea temperaturii de obtinere a supraconductibilitatii nu cred ca poate constitui obiectul unei brevetari si oricum n-ar trebui sa poarte numele "motor electric supraconductor" nou (sau romanesc). O metoda sau un material nou care permite obtinerea supraconductibilitatii la temperaturi din ce in ce mai ridicate are importanta mult mai mare si aplicabilitate mai larga decat realizarea in Romania a unui motor electric.
    De multe ori se grabesc sa numeasca inventie ceva care s-a reusit, intr-un tarziu (dupa ce exista demult in alte tari), sa se obtina (realizeze) si in Romania. Mai bag de seama ca dl. Dobrin s-a grabit sa se laude inainte de a obtine brevetarea, care s-ar putea sa nu-i fie acordata...
    P.S. Despre supraconductibilitatea folosita in masini si aparate electrice eu am invatat inca din anii '60
    • +2 (2 voturi)    
      Poate (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:33)

      ik [anonim] i-a raspuns lui rugio

      sa fie o realizare tehnica in premiera vb de un anumit detaliu tehnic sau mecanic. Sigur ca s-ar fi putu preciza in mare unde ar fi inventia dar desigur ar fi o prostie sa dai detalii inainte de eventuala brevetare. Chinejii atat asteapta :))
    • -1 (3 voturi)    
      stai sa vezi una si mai groasa (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:39)

      de la noi de la romanika [anonim] i-a raspuns lui rugio

      nu cu mult timp in urma, o "vedeta" de asta de carton de pe la noi, a (re)"inventat" elasticul de la chiloti.
  • +3 (3 voturi)    
    motor electric (Joi, 13 ianuarie 2011, 17:26)

    cornel [anonim]

    Sper ca unul din elementele de baza sa fie doar scaparea celor doi parteneri din interviu prezentat, este vorbe de costurii, costuri de productie a motoarelor, respectiv generatoarelor de acet tip. Nu se face vorbire nici de materialele utilizate ca superconductorii, nu cumva este vorba de materialele chinezesti?? Deasemeni nu am priceput complexitatea agregatelor refrigeratoare, ptr. obtinerea respectivelor temperaturii. Indirect a rezultat ca posibilitatea economica in viitorul apropiat, este la mot. de mare si f. mare putere. Adevarul este ca acestea nu sunt multe. Atentia se pare ca se indreapta spre generatoare, aici este domeniu de aplicabilitate. De ce nu sa inceput cu acestea ?? Toate cele de bine, cornel.
  • -2 (4 voturi)    
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-8205479-audio (Vineri, 14 ianuarie 2011, 2:15)

    dan [anonim]

    Nimic nou comparat cu ideile de acum zeci de ani
    Blah-blah-blah....

    Si e vorba de ceasul miniatural sovietic (motorul) la
    care bateriile trebuie carate cu caruta (instalatia criogenica)
    Si cam cat consuma instalatia... ajungi doar la diferenta ca e mai scump.

    Cuib de dinozauri in cautare de finantare de stat
    Mai intai daca era intr-adevar ceva nou trebuia brevetat
  • 0 (0 voturi)    
    felicitari, DAR... (Vineri, 14 ianuarie 2011, 9:38)

    me [anonim]

    atata timp cat nu e brevetat, ne putem trezi ca pleaca toti in sua
  • -1 (3 voturi)    
    trebuie sa va informati mai bine... (Vineri, 14 ianuarie 2011, 13:24)

    alin [anonim]

    tema masinilor electrice supracondutoare e veche. Studii teoretice si practice au inceput in anii 60 iar anii 70 au fost un maxim de interes. Din pacate elementele tehnice nu facut nerealizabil proiectul la nivelul masinilor electrice uzuale. Chiar la nivelul generatoarelor electrice de mare putere costurile si riscurile au determinat o scadere a interesului. Dupa anii 90, descoperirea materialelor supracondutoare de inalta temperatura au readus speranta in posibilitetea realizarii practice a masinilor supracondutoare. Dar nici atunci nu s-a reusit stabilizarea parametrilor electrici ai materialelor. Comportamentul instabil poate trece ultrarapid un material supraconductor in material de tip conductor iar aceasta ar fi echivalent cu o bomba. Din nefericire, desi titlul suma bine pentru necunoscatori, in esenta este o reincalzire a supei, o reluare a temelor de cercetare din anii 70. Trist este ca se gasesc bani pentru asa ceva. Evident, bani publici. Asta cind in lume sunt teme extrem de actuale in domeniu, de la generatoare cu turatii variabile pentru enetgii regenerabile la masini pentru automobilul electric ori la cresterea efcientei energetice a motoarelor ce achipeaza electrocasnicele. Si unde experienta de proiectare/cercetare din Romania chiar ar putea determina aparitia de rezultate. Cu conditia sa existe o coerenta in definirea dom,eniilor de interes si apoi in alocarea resurselor.
  • +1 (1 vot)    
    POATE O VOM VEDEA PUSA SI IN PRACTICA. (Vineri, 14 ianuarie 2011, 20:39)

    VALENTIN [anonim]

    sper ca o asemenea inventie - se pare de valoare - sa-si gasesasca o aplicare rapida,si nu sa reprezinte doar un succes de palmares a inventatorului,ca in cazul inventiilor ing.Iustin Capra,inventii realizate doar pentru as face o dambla.
    Tin sa subliniez acest fapt,doarece,cel putin pina in prezent,la noi numeroase realizari de certa valoare,stiintifica si economica au ajus mai degraba exponate de muzeu si nicidecum de interes comercial !
  • -1 (1 vot)    
    prostii in libertate (Duminică, 16 ianuarie 2011, 11:04)

    Costica [anonim]

    De cand Landau si altii au descris superconductibiliteatea au tot fost cercetari, mai ales militarii din USA si mama Rusia.

    Motoarele electrice actuale au o eficienta de 99% in conversia din electricitate in lucru mecanic.
    Un motor superconductor nu are cum sa fie pe o masina normala la preturi decente deoarece trebuie sa aiba un sistem criogenic la bord la presiune atmosferica. Rata de expansiune in aer la azot lichid e parca 300/1 si la heliu 700/1 parca.

    Este logic ca motorul este mult mai mic daca e superconductor dar daca pui si sistemele aditionale ajungi probabil la chestii foarte grele fata de un sistem "traditional"

    Acest tip de motor nu are cum sa fie lubrifiat cu ulei ci e construit din materiale antifrictiune.

    Motoare superconductoare sunt de zeci de ani pe submarine rusesti, sunt si carti pe acest domeniu fumate de mult.

    Ce ma mira e ca un om care nu are nici macar patent si prototip construit pune datele tehnice in un ziar.

    Domnii ziaristi ar trebui sa se documenteze un pic inainte de a pune pe net articule cu tenta stiintifica.
  • -1 (1 vot)    
    prostii in libertate (Duminică, 16 ianuarie 2011, 12:06)

    louis [anonim]

    Ei dar Landau e roman! Tot avem intaietatea!
  • 0 (2 voturi)    
    maria calareata (Duminică, 16 ianuarie 2011, 18:22)

    bese [anonim]

    Eu cred ca aceasta inventie sau inovatie e dedicata marelui conducator portocaliu si tiitoarelor sale pline de bani furati de la romanii de rand. Este de asemena un act de spriji9n al miscarii portocalii care este 100% romaneasca si pentru romani. Este un sprijin pentru eroii neamului romanesc pre numele lor bleaga, berceanu, udrea, toader, preda, eba, ritzi, murg, petrescu, samd.
    • 0 (2 voturi)    
      motor supraconductor (Luni, 17 ianuarie 2011, 11:51)

      bc [anonim] i-a raspuns lui bese

      esti politician nu ai mimic cu tehnica. si nici tehnica cu politica.
  • +1 (1 vot)    
    timid dar bun (Luni, 17 ianuarie 2011, 20:42)

    sahara 62 [anonim]

    respect ,toate au un inceput http://www.youtube.com/watch?v=tmj_zu90rhg&feature=related ,ceva ce merita vazut


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version