91% dintre tinerii romani cu varste cuprinse intre 18 si 27 de ani considera ca, in ultimii 5 ani, situatia economica a tarii s-a schimbat in rau, aproape 70% cred ca a scazut calitatea sistemului de invatamant si cea a serviciilor medicale, iar mai mult de jumatate (58%) sustin ca oamenii sunt mai putin civilizati decat cu cinci ani in urma. In schimb, cercetarea a relevat faptul ca perceptia potrivit careia tinerii romani sunt derutati, nu au valori bine conturate si se pregatesc, in marea lor majoritate, sa plece din tara, nu corespunde realitatii.

Pentru majoritatea covarsitoare a tinerilor cu varste cuprinse intre 18 si 27 de ani, cele mai importante valori sunt siguranta (79% dintre tineri au plasat-o pe primul loc ca importanta) si viata de familie (75%). Doar 29% dintre tineri viseaza la o viata palpitanta. De asemenea, tinerii pun pret pe educatie si competente si pe increderea in sine – aceste calitati au fost plasate de ei printre primii 5 factori care determina succesul in viata, alaturi de rudele si prietenii cu influenta, situatia financiara buna si noroc.

Concluziile sondajului spulbera si mitul existentei unui conflict intre generatii: majoritatea respondentilor tineri (aproape 60%) sunt de acord sau oarecum de acord cu principiile si stilul de viata al parintilor lor.

In ceea ce priveste intentia de emigrare, 33% dintre tineri sunt siguri ca nu vor parasi Romania, in timp ce doar 17% sunt convinsi ca vor face acest pas.

In anul 2005, cand Reader's Digest a realizat precedentul sondaj avand ca tema "Ce vor tinerii romani?", acestia erau mai optimisti decat in 2010. Daca, in 2005, 62% dintre tineri afirmau ca situatia lor s-a schimbat in bine in ultimii cinci ani, procentul celor care au dat acest raspuns in 2010 a ajuns la numai 23%. In ceea ce priveste sperantele legate de viitor, procentul celor care cred ca situatia lor se va imbunatati in urmatorii cinci ani a scazut cu 32 de procente: 43% in 2010 fata de 75% in 2005.

Potrivit sociologului Bogdan Voicu, cercetator la Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii, aceasta schimbare a perceptiei este legata de urmatoarele aspecte: “In 2005, se manifesta efectul catorva ani in care economia incetase sa mai scada, iar Romania obtinuse acceptul de a adera la UE. Starea generala era una pozitiva, de aici si optimismul. In schimb, in 2010, evaluarile negative sunt o consecinta a intregului discurs mediatic despre criza, reflectand o stare de spirit pesimista prezenta la nivel social”.

Interesant este faptul ca recesiunea economica si cresterea ratei somajului nu pare sa-i fi speriat, totusi, foarte tare pe tineri: desi peste 90% declara ca sansele de a gasi un loc de munca sunt mai mici fata de acum cinci ani, procentul celor care spun ca au oferte de munca si posibilitatea de a alege ce le place este cu doar 6% mai mic la acest sondaj fata de cel precedent (26% in 2005, 20% in 2010). Si procentul tinerilor care se tem ca sunt putine locuri de munca si nu stiu daca vor obtine unul a crescut cu numai 5 procente fata de acum cinci ani (36% in 2005, 41% in 2010).

Un alt aspect relevat de sondaj il reprezinta faptul ca religia pare sa piarda teren in randul tinerilor. Daca, in urma cu cinci ani, 34% dintre tineri declarau ca sunt religiosi si urmeaza invataturile bisericii, in 2010, procentul tinerilor care afirma acest lucru a scazut cu 13%. De asemenea, procentul tinerilor care spun ca nu sunt persoane religioase a crescut de la 5% in 2005 la 10% in 2010.

Sondajul a fost realizat de revista Reader’s Digest prin intermediul institutului de sondare a opiniei publice IMAS Marketing&Sondaje, pe un esantion reprezentativ de 1.041 de persoane din 91 de localitati din Romania, din care 216 tineri cu varsta cuprinsa intre 18 si 27 ani. Respondentii au fost chestionati in luna septembrie 2010.