Formele de viata complexe - organisme pluricelulare - ar putea fi mai vechi cu 1,5 miliarde de ani decat credeau oamenii de stiinta pana in prezent, potrivit unui studiu publicat de revista Nature si citat de Le Monde. Aceasta descoperire, cu care celebra revista de stiinta deschide ultimul numar, ridica insa mai multe semne de intrebare decat ofera raspunsuri, noteaza expertii.

Primele forme de viata aparute pe Terra in urma cu 3,5 miliarde de ani erau fiinte formate dintr-o singura celula, precum bacteriile. O echipa de cercetatori condusa de Abderrazak El Albani (Laboratorul Hydrasa, de la Universitatea din Poitiers), a descoperit insa in Gabon peste 250 de fosile cu o lungime cuprinsa intre 7 milimetri si 12 centimetri care ar putea bulversa datele stiintifice.

Pana la aceasta descoperire, cea mai veche fosila pluricelulara, Grypania spiralis, data de aproximativ 1,6 miliarde de ani.

Primele organisme unicelulare si bacteriile actuale sunt formate dintr-o celula fara nucleu, respectiv fara o membrana care sa protejeze materialul genetic: acestea sunt "procariotele". Formele de viata complexe, insectele si mamiferele, au celule (eucariote) in care cromozomii sunt adapostiti in nucleu.

Conturul fosilelor, cu o talie prea mare pentru a fi simple reziduri de organisme unicelulare primitive, sugereaza ca aceste forme de viata traiau in apa, afirma El Albani.

"Interpretarea exacta a fosilelor este un lucru deosebit de dificil", nuanteaza insa Philip Donoghue, de la Universitatea din Bristol, in Grande-Bretagne, si Jonathan Antcliffe (Oxford), in comentariul publicat in Nature. "Aceste fosile de cativa centimetri, pe care autorii le interpreteaza drept organisme multicelulare", ar fi aparut in momentul in care "atmosfera era inca toxica (...) cu cota de oxigen care corespunde la cateva sutimi din nivelurile actuale", spun cei doi experti.