MApN a anuntat, saptamana aceasta, ca Romania urmeaza sa plateasca aproximativ 1,3 miliarde de dolari pentru 24 de avioane revitalizate si complet echipate, asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative, potrivit unui comunicat remis HotNews.ro."Resursa noastra de avioane, respectiv MIG-urile, expira in scurt timp. De aceea, este absolut necesar pentru o armata care se doreste sa fie performanta, sa aiba avioane performante", a declarat Gabriel Oprea, pentru Agerpres.
- "Decizia pentru un anumit tip de avioane o iau beneficiarii, in speta, fortele aeriene ale Armatei Romane. Noi am prezentat (solicitarea - n. red.) CSAT, dupa care poporul roman trebuie sa decida. Noi depunem (solicitarea - n. red) in comisiile parlamentare de aparare ordine publica si siguranta nationala din cele doua Camere ale Parlamentului si apoi plenului Parlamentului, dupa care poporul roman decide prin reprezentantii sai in Parlament, fiind o decizie strategica privind securitatea nationala a Romaniei", a adaugat ministrul Apararii.
F-16 se afla in prezent in dotarea fortelor armate a 25 de tari: Statele Unite, Olanda, Turcia, Belgia, Danemarca, Grecia, Italia, Israel, Norvegia, Polonia, Portugalia, Koreea de Sud, Chile, Egipt, Emiratele Arabe, Iordan, Indonezia, Maroc, Oman, Pakistan, Singapore, Taiwan, Thailanda, Bahrain si Venezuela.
Dar cine o Oprea?
Pai e "seful mafiei personale a lui A. Nastase"!
Cum sa nu crezi un sef mafiot?
Capisci?
Hotiiii....
Inca o afacere ca aia cu fregatele. Mafiotul asta cumpara niste avioane veci de 35 de ani cum au mai cumparat pesedeii cu 500 de milioane fregatele ale din vremea lui Napoleon.
Cred ca mai mult de 200 de milioane din valoarea contaractului cu harburile astea de F16 sunt spaga!
Hotiiii...
Spagaaaaa!!
TREZIREA JURNALISTILOR !! Nu v-ati prins ca Base a trecut prin CSAT acest contract ultracorupt in toiul scandalului cu senatorul Voicu? Scandalul Voicu a fost petarda aruncata expres de Base inaintea contractului cu F16 (in care e bagat ELBIT si fratele sau) ptr a distrage atentia de la el, iar media a muscat.
Base e Machiavelli
Ti-i matale Voicu nas, sau unchi, de-i sari asa in aparare?
Nu cred in coincidente. Nu cred ca e coincidenta ca Solomon, Voicu, cre' ca si ceva primar din Baia Mare, toti au cazut, sunt in curs de cadere sau vor fi faultati in perioada urmatoare. Da' achizitionarea de avioane era pe rol deja de mult timp, si se stia ca Gripen, Eurofighter si F-16 sunt cei trei concurenti de pe lista scurta.
Gripen, din cate am vazut eu, era o oferta foarte atractiva financiar, dar avionul era slabutz. Eurofighter era cea mai buna varianta, tehnic vorbind, dar era cea mai scumpa. F-16, mai ales daca vin cu revizie tehnica completa, cu piste facute de furnizor, simulatoare si instalatii de intretinere tot de la furnizor, toate in pretul comunicat, sunt o afacere fenomenal de buna, dupa parerea mea.
Personal, as fi preferat Eurofighter. Pana iese F-35 singurul avion care-l bate pe F-16 e F-22, care e insa exorbitant de scump, si pe care doar americanii il detin. Erofighter e comparabil, poate chiar putintel mai bun decat F-16, dar nu cu mult peste. Da' pretul la Eurofighter ar fi fost de cateva ori mai mare, cu contractele offset asociate cu tot.
Mai ziceau unii comentatori, mai avizati ca mine, ca F-16 e cumparat ca potentiala pregatire pt. trecerea la F-35, odata ce ala iese pe piata. Da' dupa ultimele evenimente din cadrul programului de dezvoltare pt. F-35, eu ma indoiesc ca ala va iesi intr-adevar la pretul accesibil pe care il stabilise initial finantatorul. In plus, programul se pare ca intarzie, asa ca nu se stie ce mai scoate pana atunci EADS sau ce scot rusii. Si inca in plus, dat fiind ca evolutia tehnologica a avioanelor incepe sa forteze limitele suportabilului uman, e foarte posibil ca notiunea de avion pilotat sa fie perimata la vremea cand F-35 va deveni disponibil, daca programul mai intarzie mult. Asa ca nu stiu daca treaba cu F-35 chiar e un argument.
UE sigur ne va ocoli, se va duce pe alta strada decat Romania. In ce chestiune ne va 'ocoli' UE? Cum o va face? Respectand institutiile si regulile UE?
Sunt multi creduli in Romania dar asta nu inseamna ca sunt majoritari.
De aia exista sistemul transparent al licitatiilor, ca sa se cumpere EXACT ceea ce este NECESAR!
Da, EF este per ansamble mai performant decat F-16. Da, si F-18E/F Super Hornet este per ansamblu mai performant decat F-16C/D. Dar ambele au doua motoare si de aici costuri mult mai ridicate de operare si achizitionare.
Rafale este per ansamblu sub performantele F-16 oricat incearca producatorul sa-l salte in vorbe (chiar scrise).
Iar Grippen chiar este o jucarie mai mare ...
Decizia militarilor, dupa cum spune Dl. Oprea a fost luata: in conditiile date F-16 este cel mai potrivit. Asta pe scurt pentru ca "conditiile date" nu sunt simple.
CSAT a decis, urmeaza Parlamentul sa decida.
Cat despre faptul ca sunt second hand asta nu face decat sa scada pretul pe care cu totii il platim pentru acest fel de echipamente. Performantele vor fi ca si cele a unora noi!!!!!
Transparenta de care vorbesti dl. Carambol nu exita decat pentru cei care chiar cunosc tehnica militara. Cine vrea offset si locuri de munca ar trebui sa bage banii direct in locuri de munca pentru ca atunci cand vine vorba de tehnica militara raportul performanta/pret este cel mai important. Nu offset-ul!
EF se mai produce numai pentru ca are comenzi politice dictate de pastrarea unor locuri de munca. Este un aparat performant dar scump.
Grippen sa produs pentru ca o tara care nu este in NATO sa aiba un avion IEFTIN si sa nu depinda de altii. Decizie politica. Rezultatul este o jucarie din punct de vedere al performantelor.
EF si Grippen vor mai fi pe piata doar inca 3-5 ani. Apoi va aparea F-35. Cum treci mai usor si mai IEFTIN la F-35? Nu poti gandi pentru 10-15 ani de acum inainte?
S-au dus vremurile in care o tara isi permitea sa isi produca avioane de lupta. Acom se merge pe alianta de state. Este atat de vizibil.
Dar care militari? Oprea? Asta e militar?Ce arma are la baza? Pentru ce merite pe "campul de lupta" si-a primit tresele?
Da, tehnica militara se cumpara de secole (sau milenii) prin varii proceduri si prin decizii uneori proaste sau foarte proaste. Desi astfel de decizii sunt de importanta foarte mare au fost (si vor mai fi) oameni care au gandit prost.
Nu trebuie sa te minti pe tine insuti cand vine vorba de performante si caracteristici. De la asta trebuie sa pleci, plus necesitati. Apoi vine banul. Asta este, in tehnica militara banul este dupa cele doua amintite. Desi uneori banul este pe primul loc :) Ma contrazic singur. ... Este complicat, banul fiind in toate ...
A fost o decizie buna: F-16 urmat de trecere la F-35, daca o sa avem bani.
Dupa logica ta toata lumea se bate pe avioane second hand pentru ca sunt la fel de bune ca cele noi si la jumatate de pret.
Avionul f-35 este o gaura imensa de bani, este in intarziere cu cativa ani buni si a ajuns pe la 100 mil/ bucata de la (50-60). Uita-te la Australia care a fost nevoita sa mai achizitioneze niste F/A-18 pentru ca F-35 e in intarziere.
Apoi aplici niste duble standarde de prost gust : EF are comenzi politice, iar saracii de Americani, care n-au nici o influenta, n-au comenzi politice. Asta in ciuda faptului ca daca deschizi un pic ochii te loveste in nas o camanda politica, adica fix asta despre care e articolul.
Upgrade-ul care se va face va insemna rebuild! ...
Da, F-35 are probleme legate de buget, este pe cale sa devina o gaura. Dpdv performante nu are probleme. Si mai are si intirziere de 2 ani, care inseamna si bani. Da, a ajuns la $93 - $112 milioane (dar nu fly-away) de la ~50-60.
Australia cumpara SuperHornet pentru ca TREBUIE sa inlocuiasca F-111 in 2011! Knopp si Goon nu au dreptate sa sustina modernizarea F-111 si sa o faca cum o fac (sustinerea).
Da, si americanii au interese si practici politice cand vine vorba de tehnica militara. Dar asta NU schimba faptul ca ultima comanda de EF a fost politica pentru pastrare de locuri de munca! Nu schimba.
Decizia pentru F-16 a fost luata de oameni care nu sunt in politica si aprobata de CSAT. Urmeaza sa decida si Parlamentul.
Ai vreo dovata ca decizia de a lua F-16 porneste de la Armata si nu a fost influentata politic? Astept evaluarea armatei romane asupra celor 3 oferte. Ce zici? Nu o sa apara niciodata? Ok.
Se arunca vorba cu banii putini in stanga si in dreapta, eu cred ca un om educat, din Romania, trebuie sa inteleaga ca suma e o minciuna si ca va creste de la an la an. Nu e teoria conspiratiei, e cum au mers lucrurile pana cum la noi si cum merg in general in cazul achizitiilor fara licitatie.
Apoi, offsetul in cazul nostru nu este optional, e absolut necesar, pentru ca nu este doar o investitie in armata, e o investitie in creiere, lucru pe care il avem din ce in ce mai putin in tara asta. Plus o pavaza impotriva alto contracte dezastoase cu Elbit, BAE si altii. Macar la offset oricat ne-ar fura ne alegem si noi cu ceva.
Cat despre performantele f35 eu inclin sa cred ce zic baietii de aici http://www.ausairpower.net .Inca un argument in plus contra acestui contract.
www.ausairpower.net / APA sau cum vrei sa le spui sunt Goon si Knopp. Unul nu mai este in RAAF de 30 de ani, celalalt NU a avut niciodata acces la date clasificate. Au avut o firma de consultanta cu care au pierdut un contract de upgradare a F-111. Mai mult, RAAF a decis sa treaca la F-35.
Lasand la o parte motivele lor, raul pe care il fac este mai mare decat munca corecta depusa. Au fost desfiintati pe net cu argumente care pot fi urmarite de oricine, ca fiind rau intentionati, porniti sa nu tina cont decat de opiniile cum ca F-111 upgradat este de valoare absoluta si ca F-35 nu este necesar. Sunt pe www.f-16.net cateva thread-uri care pot fi citit de orice neprofesionist. Cu putina atentie, desi unele thread-uri sunt lungi, se vede usor cat de falsi sunt Goon si Knopp.
Cat despre performantele F-35, acestea sunt peste cele cerute. In 2004 a existat o problema de greutate pentru versiunea F-35B. A fost rezolvata de echipa de engineri, cu consecintele aferente pentru F-35B adica bombe de 1000 lb in loc de 2000 lb (bay intern si numai pentru F-35B) (1000 lb = 450 kg).
Ramane in continuare problema pretului F-35 ... LockMart s-a invatat sa faca bani in faza SDD (System Design & Development) a unui avion. Vezi cazul F-22. Este adevarat, sunt putini cei care urmaresc atent domeniul aviatiei militare.
Offset-ul poate fi uneori inselator, mai ales cand lumea (o parte din ea) este antrenata pe o cursa a inarmarilor ...
Tot n-am inteles de ce F-16? De ce second hand? De ce nu se zice clar care au fost criteriile, vreau sa vad o evalure obiectiva. De ce nu offset, mai important sau nu, mai bine cu decat fara.
Eu unul sunt extraordinar de sceptic ca nu este o teapa. Opinia mea personala este ca Grippen ar fi fost o alegere de milioane. Alegerea asta avand o mare haba, cand vom pleca cu steagul american dupa noi sa mai bombardam niste amarati o sa ramanem fara piese pentru ca Suedezii au micul defect de a-si pune banii unde isi pun si vorbele.
Ma rog, pana la urma din toata discutia asta lipseste cu desavarsire un fapt foarte important si anume rolul acestor avioane in strategia de aparare a Romaniei. Se zice de multirol, si nu prea sunt, se bate moneda cu NATO sa ia ochii la prosti, de parca Grippen sau Eurofighter sunt in Africa. Ce-i drept si pana acum am avut niste interceptoare care trebuiau sa faca de toate, cu rezultate care ar fi fost vizibile in primele 30 de minute in orice confruntare.
BIne ca sosele nu-s, udrea fura pentru marinar, spitale din parti, scoli gata sa cada, poduri la fel, iluminat public ioc. Sa nu mai vorbim de reteaua de tevi care e la pamant. Dar hai sa luam spaga pentru avioane.
Mai bine luam de la rusi, mai ieftin atat la costul de achizitie cat si la intretinere. Un Suhoi 27 rupe un f16, lejer.
Dar bine, hai sa luam harburi americane, in loc sa luam un eurofighter.
nu compari masini cu camioane sau mere cu pere!
si da..un su 27 la dog fight il face muci pe f-16 (deh tractiune vectoriala!)...presupunand ca ajunge acolo dupa ce f-16 il detecteaza primul si trage toate amraamurile insa!
Drum bun, daraghie tavarisci !
Diferenta dintre cei ca tine si cei pe care ai acuzi e ca pupati un alt c*r (nu ma refer pa poster-ul original, posibil sa fie un om bine intentionat).
Argumente-le de genul astora pe care le folosesti tu, eu sunt destept, ailalti sunt agenti sovietici, iti dovedesc limitele in a putea purta o discutie.
Daca fac drumurile rotitele economiei se vor roti mai repede si ne vom permite ceva mai performant fara eforturi
da mai bine sa fim prosti fara educatie, si taxati
strategie nu gluma
Da, se putea baga acesti bani in sanatate si nu era rau (desi nu va amagiti ca ne trageam spitale ca in Germania cu banii astia, sistemul este crunt subfinantat, necesarul de bani in sanatate este mult peste suma asta).
Dar cum am spus mai sus: trebuie sa alegi la un moment dat. Apartenenta la NATO si UE ne costa, dar credeti ca e mai bine in Moldova, Ucraina sau Belarus? Chiar si financiar nu poti sa spui ca a fost ceva neaparat rau: vedeti cum au evoluat investitiile straine in Romania. Au inceput sa creasca rapid imediat dupa ce am primit confirmarea ca vom intra in NATO, incepand cu 2003
* The second component of the deal involves 24 new-build F-16C/D Block 50/52 aircraft. Romania can choose either the Pratt & Whitney F100-PW-229 engine, or General Electric’s F110-GE-129 Increased Performance Engine (IPE). These F-16s will all be equipped with Northrop Grumman’s APG-68v9 radar – a much more advanced radar than the APG-68v1, especially with respect to its ground surveillance and ground attack capabilities.
The proposed order would also include up to:
* 24 Conformal Fuel Tanks (pairs) for the Block 50/52s
* 5 F100-PW-220 IPE spare engines for the Block 25s
* 4 F100-PW-229 or F110-GE-129 IPE spare engines for the Block 50/52s
* 4 APG-68v9 spare radar sets;
* 6 Joint Helmet Mounted Cueing System helmet-mounted displays
* 4 Link-16 Multifunctional Information Distribution System-Low Volume Terminals;
* 2 Link-16 Ground Stations;
* 60 LAU-129/A launchers, which can fire both AIM-9 Sidewinder and AIM-120 AMRAAM missiles;
* 30 LAU-117 launchers;
* 4 AN/ARC-238 Single Channel Ground and Airborne Radio Systems (SINCGARS) with HAVE QUICK I/II;
* 4 Global Positioning Systems (GPS) and Embedded GPS/ Inertial Navigation Systems (INS);
* 12 AN/AAQ-33 Sniper or AN/AAQ-28 Litening Targeting Pods;
* 4 Tactical Air Reconnaissance Systems or DB-110 Reconnaissance Pods (RECCE);
* 4 AN/APX-113 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) Systems;
* 28 AN/ALQ-213 Electronic Warfare Management Systems;
* 28 of ITT’s AN/ALQ- 211 Advanced Integrated Defensive Electronic Warfare Suite (AIDEWS); or Raytheon’s AN/ALQ-187 Advanced Countermeasures Electronic Systems (ACES), or BAE’s AN/ALQ-178 Self-Protection Electronic Warfare Suites (SPEWS).
http://www.defenseindustrydaily.com
da pe cine atacam noi la sol?
Deci daca asta e tot echipamentul cu care vine o sa mai trebuiasca sa cumparam o gramada de echipament extra sa completam pe unde nu sunt suficiente... Ca din cate inteleg nu o sa putem tine in aer la standarde NATO doar vreo 5-6 avioane... Restul o sa fie ba fara radare ba fara nu stiu ce sistem ba fara casti moderne etc... daca citesc eu corect textul... cat timp ne ajung cele 5 motoare extra?
Si tot nu am primit o justificare de ce ne costatoata sandramaua 45m $ / avion...
Ar fi vrut israelieni sa-si vanda ce nu mai au nevoie. Plus ca articolul de pe site este adus din condei ca sa sune cum vor beneficiarii/ordonatorii. Articolul din care ai preluat are si date reale si afirmatii fara acoperire.
Cand ai o necesitate, cazul Romaniei, pleci de la ce ai nevoie nu de la ce vor sa-ti vanda altii. Bineinteles ca tii cont si de ce se gaseste pe piata dar nu pleci de la ce vor sa-ti bage pe gat altii.
Si atunci, ni se baga mereu pe gat explicatia cu "obligatiile asumate prin aderarea la NATO". Citatile va rog exact, domnilor politicieni!
Aceste obligatii NU EXISTA! Lacomia si infatuarea sunt singurele explicatii.
Aceste cuvinte ar trebui adaugata la Constitutie, ca motto.
Cat despre argumentul privind cat cheltuiesc americanii si cat cheltuim noi, multumesc, m-a binedispus pe toata ziua. Stii cat cheltuieste Islanda? Bulgaria? Tarile baltice? Daca valoarea unei natii se masoara in cheltuieli militare, flacaule, atunci inseamna ca tu mai admiri peste poate pe Stalin si Hitler.
Mergi usor la vale, ca nu suntem de-un fel.
Vorbeste de tine si familia ta nu de mine.
- compatibilitate :F-16 folosit de alianta NATO
- pret 24 avioane F-16 - 0$ . E vreo oferta mai buna?
- intretinere,echipare, antrenament 1,3mild $/3-5 ani. E vreo oferta mai buna?
- fac trecerea si pregatirea personalului pt achizitionarea lui F-35 absolut necesara. Achizitie cu bataie in viitor
- Un avion testat si sigur in lupta(deci nu surprize, nu defecte ascunse-stii pe ce te bazezi).
Decat un Logan nou frantuzesc mai bine un Nissan vechi de 3 ani cu motorul schimbat nou si la al treilea an de fabricatie al modelului ce nu mai are defecte ascunse. Cine stie, cunoaste ce am vrut sa spun.
- intretinere, echipare - da, sunt fara indoiala si oferte mai bune. A fost facuta vreo licitatie pentru a se dovedi contrariul?
- pret 0? Normal, sunt niste rable, cat sa coste?
- nu stim, ca n-am vazut nicio licitatie.Poate este, poate nu este!
- vrei sa spui ca tarile Nato care n-au F16, nu vor putea achizitiona F35? Oare?
- testat si sigur? E avionul cu cea mai mare rata de prabusiri!
Cat despre comparatia ta, Nissanul e tot in grupul Renault parca?
Pentru cit platest - atit vei primi.
Romania e prea saraca sa arunce $1.5 miliarde pe raplele alea. Mai bine plateste mai mult pe Gripen, ajuta economia nationala prin offsetul de 100% si tine pilotii pregatiti, costul pe ora de zbor fiind mult mai mic decit cu F16.
Ma intreb cine a luat spaga de data asta?...
Afacerea e foarte asemanatoare cu afacerea Bechtel.
Si sa-mi explice cineva: ce inseamna 3-5 ani? Sint 3 sau 5? E important! Si simt ca e un fel de-a spune sint trei dar spunem 3-5 ca sa sune mai bine...
gripen devine depasit cel mai tarziu in 2020! EF sa zic in 2025 iar f-35 in 2040-45. migurile mai pot sta in aer pana in 2012! pe noi ne intereseaza sa acoperim intervalul 2012-2018 cand ne pot veni f-35 cu CEVA! si raspunsul este f-16, ptr ca f-35 foloseste aceiasi logistica! si nu vb numai de munitie! nu dau acum 4.5 mld pe ceva ce ma tine 10-13 ani cand pot sa dau 6mld (1.3 acum, 4+ in 2018-2020) pe ceva pana in 2045!
ce ma deranjeaza pe mine personal la afacerea asta sunt cele 24 de f-16 de ultima generatie din 2018 (care vor fi depasite!!!) pe langa cele 24 de f-35 in loc de 48 de f-35!
Chiar crezi ca Romania va avea bani vreodata de F35?! Nu numai sa-l cumpere, dar sa-l si foloseasca? Nu cred asta nici un minut.
Daca ce se scria mai sus e adevarat, vom avea un max de 6 avioane F16 care pot fi folosite in lupta in orice timp...
Asta in timp ce vecinii nostrii au piloti cu ore respectabile de zbor.
Cum am spus mai sus, asta miroase a spaga si tradare!
Raporteaza la superiori!
http://www.usatoday.com/news/nation/2007-10-22-1595093710_x.htm
"F16 crashes are up!"
la fel si producatorii de avioane din UE.
noroc k au fost americanii ashtia, si cand a fost sa mai testeze cate ceva, au mai pus de un mic/mare conflict.
si iak asa, f-16 a fost testat si este sigur in lupta.
beton, nu alta
Atentie ff mare "asistenta tehnica" nu e mentenanta... Ei se refera la faptul ca o sa trimita niste ingineri de-ai lor in romania care o sa-i instruiasca pe romani care vor repara avioanele...
Echipamentul dupa cum vezi in postul lui skyradio nu e complet... fa niste adunari sa vezi ca lipsesc componente etc etc etc...
De ce nu poate suna contractul asa : 24 avioane F15 block 25 refurbishate complet echipate si gata de zbor si training de personal technic si piloti pt x ingineri si y piloti x radare, x motoare si x echipamente de sol extra?? Exact din motivul spus mai sus... pentru ca practic primim un pachet adunat de peste tot , ceva la modul mai au aia nevoie de 24 de avioane pe hartie ok le dam... 24 de avioane 31 de motoare sa aibe si de schimb le mai dam 6 casti vreo 30 de radare sa aibe si de schimb etc... ia zi de ce ? Pentru ca a) atat au avut si americanii pe stoc sa ne dea la repezeala ca s-a trezit mapn-ul ca nu mai are avioane sau b) pt ca oprea e cam tampitel si nu stie sa faca contracte... + cred ca mai e si o taxa de urgenta inclusa ;)
Nimic nu e gratis. Aceasta maxima a spus-o Friedman, cel mai mare economist.
Nici F-16 nu sunt gratis.
Cat priveste comparatia intre un Logan nou si un Nissan second-hand.....esti varza ionica.
Niciodata, dar niciodata o masina noua nu este egala cu un a second-hand. Ai uitat sa completezi tot cliseul. Acel nissan era condus de o batranica nemtoaica doar la biserica si la cumparaturi.
(polonia f-16, ungaria si cehia saab grippen)
noi adunam ce arunca altii.
primim avioanele in 2013, pana atunci sa le termine americanii si sa vada kre sunt cele mai nenorocite.
da, reparatii capitale, alea alea.
le facem k noi, k si fregatele alea englezeshti, bune de fier vechi.
http://www.thewarriorsong.com/video.html
GUVERNUL NOSTRU A PUS MILITARILOR ETICHETA "BUGETARI DE LUX"
Cine are nevoie de o armata timorata? Moralul armatei este o componenta a capacitatii de lupta. O prima indatorire a comandantilor este sa mentina si sa ridice capacitatea de lupta.
Unde sunteti domnilor capi ai armatei? Pana si babele au inceput sa carcoteasca impotriva armatei Romaniei, calificand-o "mercenari" fara sa stie sensul cuvantului.
Unde este si ce face acea Directie de relatii publice, ati gatuit-o, cantand in struna tradatorilor! RUSINE!