Cristian Adomnitei a anuntat marti, la inceputul unei dezbateri pe tema pachetului de legi privind educatia, ca a semnat ordinul prin care se dispune organizarea de licitatii pentru amenajarea sau construirea de noi gradinite. El a precizat ca acestea vor avea intre 2 si 4 grupe daca vor functiona cu program normal si intre 4 si 6 grupe daca vor avea program prelungit. Ministrul a precizat ca, potrivit statisticilor, in acest moment exista in Romania peste 300.000 de copii care nu au loc in gradinite. Adomnitei a mai precizat ca, in cazul in care nu vor fi infiintate noi gradinite, acest numar va spori de la an la an, deoarece natalitatea este in crestere.

Adomnitei a precizat si ca din noile legi ale educatiei va fi eliminata prevederea privind amendarea parintilor care nu-si dau copiii la gradinita. El a motivat aceasta decizie prin faptul ca exista familii care isi permit sa ofere copiilor conditii mult mai bune decat cele din gradinite.

Printre principalele observatii facute in timpul dezbaterilor pe marginea pachetului de legi privind reforma in sistemul de invatamant, organizate in decurs de aproape o luna:

  • directorii de institutii scolare sa fie obligatoriu cadre didactice
  • grila de salarizare motivanta
  • titularizarea sa fie la nivel national, nu la institutiile de invatamant
  • liceul de trei ani este un pas inapoi in reforma si nu imbunatateste performanta
  • intrarea la liceu sa se faca prin admitere, nu prin repartizare computerizata
  • nu se stie unde vor fi organizate cursurile pentru clasa pregatitoare (inainte de clasa I) si cele ale claselor a IX-a
  • schimbari in regimul institutiilor pentru copii cu nevoie speciale

Ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei, a incercat sa-i convinga pe sindicalistii si profesorii prezenti ca varianta propusa de institutia pe care o conduce este cea mai potrivita. El si-a inceput argumentele declarand ca el, de fapt, continua munca unui fost ministru, Mircea Miclea, prezent si el la dezbatere. "Nu m-ati auzit pe mine niciodata atacand ce-a facut Miclea, desi credeti-ma ca sunt impis sa o fac", a precizat chiar Adomnitei.

Acesta a mai spus audientei ca ministerul vrea sa faca cea mai buna lege pentru cei care beneficiaza de sistemul de invatamant, si "nu cea mai buna lege de protectie sindicala pentru profesori".

Adomnitei le-a vorbit apoi despre faptul ca integrarea copilului in stsemul educational este bine sa se faca de la o varsta cat mai frageda, pentru ca, o data ajuns la scoala, toti elevii sa aiba nivele apropiate de cunostinte. "Eu, cand eram copil, nu aveam alte probleme decat sa ma joc si sa ma uit la Tom si Jerry sambata si duminica o jumatate de ora, ca doar atata aveam. Dar acum se ajunge ca in clasa I sa vina un copil care stie deja sa-si puna un CD in calculator ca sa se joace si altul care nu stie culorile sau care n-a vazut niciodata un creion. Cunostintele de care are nevoie un copil de 6-7 ani sunt mult mai multe acum fata de cele de care aveam noi nevoie cand eram copii", este de parere ministrul Educatiei.

Cele mai multe discutii au avut loc pe marginea subiectelor care privesc administrarea si finantarea scolilor. In timp ce profesorii sustin ca directorul unei scoli este oblikgatoriu sa fie un cadru didactic "pentru ca altfel nu are cunostintele din sistem", ministrul le-a adus argumente privind atributiile pe care le va avea un sef de scoala dupa reforma in sistem. "El va trebui sa administreze, sa fara PR pentru scoala, sa atraga elevi, pentru ca finantarea va fi pe numar de elevi, iar acestia vor putea sa se mute de la o scoala la alta daca asa considera. Buna functionare a scolii nu depinde daca directorul, profesor de matematica, isi preda bine lectia la ora", a declarat Adomnitei.

El le-a mai spus profesorilor ca, o data implementata noua forma de finantare, fiecare scoala va putea decide cum foloseste banii pe care ii primeste. "Daca vrea sa-i dea pe toti pe mariri de salarii, ii va da. Daca pune o mica parte la mariri de salarii, iar restul ii pune deoparte un an-doi, si mai vine si consiliul local si-i mai da ceva bani, poate face o sala de sport noua si moderna. Si cand elevii vor prefera sa se inscrie la scoala cu sala noua de sport, iar scoala care si-a dat banii pe mariri salariale va trebui sa reduca numarul de catedre pentru ca nu are destui elevi, atunci se va vedea cine a adoptat cea mai buna strategie."

Discutiile de marti au fost printre ultimele pe tema legilor educatiei, avand in vedere ca duminica, 17 februarie, expira termenul de o luna alocat dezbaterilor publice.