Taxa de prima inmatriculare este necesara atat pentru protejarea mediului inconjurator, cat si pentru protejarea economiei romanesti, sustine premierul Calin Popescu Tariceanu, care este de parere ca, in lipsa acesteia, Romania s-ar putea transforma in lada de gunoi a Europei. Primul ministru a raspuns, astazi, intrebarilor deputatilor pe tema taxei de prima inmatriculare. Dezbaterea a fost ceruta de parlamentarii democrati si de cei conservatori, care sustin ca taxa de prima inmatriculare nu este una de mediu, ci o masura fiscala, si cer anularea acesteia.

Calin Popescu Tariceanu este de parere ca, in cazul in care taxa de prima inmatriculare ar fi anulata, romanii ar fi cei care ar plati chiar cu sanatatea lor, pentru ca, in scurt timp, poluarea ar fi mai mare. "Eliminarea taxei pentru poluarea provenita de la autovehicule ar costa Romania infinit mai mult decat mentinerea ei. Daca nu o mentinem, peste cativa ani romanii vor plati insutit decontul poluarii produse de mii de masini de ocazie. Taxa e necesara, intrucat nivelul de poluare din Romania este deja ingrijorator. Comisia Europeana nu a cerut eliminarea taxei, ci a emis recomandari pentru reasezarea sistemului de taxare pe alte principii.", a afirmat primul ministru.

El sustine ca taxa favorizeaza si productia interna, pentru ca, atata timp cat taxa este mentinuta, mai multi romani vor prefera sa cumpere masini noi din productia interna, scutite de plata acestei taxe, mai degraba decat masini vechi din alte tari europene.

Majoritatea partidelor politice cer, insa, anularea taxei, sau macar modificarea ei.

PSD solicita Guvernului alinierea taxei de prima inmatriculare la normele Comisiei Europene, astfel incat aceasta taxa sa fie mai mare la masinile noi. "Mai exact dorim sa se elimine diferenta dintre taxa aferenta importurilor de masini noi si cele second-hand si, pe de alta parte, sa recalculeze modul ca impunere a taxei, astfel incat aceasta sa fie mai mare in cazul masinilor noi. Daca Guvernul nu va renunta la taxa de prima inmatriculare sau nu o va alinia cerintelor formulate de Comisia Europeana, atunci cumparatorii de masini vor fi afectati dublu: pe de o parte prin plata taxei de prima inmatriculare, iar pe de alta parte prin suportarea, in calitate de contribuabil, a eventualei amenzi care va fi impusa Romaniei de catre CE. ", a declarat deputatul PSD Aurel Gubandru.

PD solicita chiar eliminarea taxei. Deputatul Gratiela Iordache sustine ca "Taxa de prima inmatriculare nu este o taxa de mediu. Taxa de prima inmatriculare nu a finantat niciodata fondul de mediu. Realitatea nefardata cu vorbe frumoase si politicianiste este ca, in Romania europeana a anului 2007, Guvernul Tariceanu II sustine o taxa contrara legislatiei europene, o taxa nedreapta, care impovareaza cetateanul roman. Guvernul Tariceanu II sustine, in continuare, acest bir, desi ataca puternic buzunarele acelor pe care trebuie sa-i protejeze. Ne punem intrebarea pe cine protejati, domnule prim-ministru?"

Si PC cere eliminarea taxei. Deputatul conservator Dragos Dumitriu spune ca "Nu se poate demonstra ca aceasta taxa va merge pentru protejarea mediului. Romanii nu sunt pregatiti, din punct de vedere al veniturilor, sa-si achizitioneze masini performante mai scumpe si exista masini vechi cu catalizatori perfomanti taxate mai putin, ceea ce nu este normal. In consecinta, nu putem sustine aceasta taxa de prima inmatriculare si cerem adoptarea propunerii legislative de eliminare a acestei taxe."

PRM considera ca Parlamentul a gresit atunci cand a aprobat ordonanta privind introducerea taxei: "Aceasta taxa este discriminatorie penru ca dezavantajeaza autoturismele straine in raport cu cele autohtone.Ratiunea protectiei mediului, invocata de Guvern, este falsa, taxa de prima inmatriculare avand doar o explicatie fiscala. Si ca sa va demonstrez acest lucuru Guvernul a incasat la bugetul de stat, pe primele 11 luni ale anului 2007, din taxa de prima inmatriculare, 800 milioane lei, mai mult decat prognoza Ministerul Finantelor pentru tot anul. Taxa de prima inmatriculare este o eroare. Suntem de acord ca Romania nu trebuie sa fie groapa de gunoi a Europei. Dar nici teoria cu protectia producatorilor autohtoni de automobile nu o credem. Populatia nu trebuie sa sustina nici productia Renault, nici pe cea a a altor producatori de autoturisme, si nici sa sustina importurile unor firme.", a declarat deputatul PRM Mircea Purceld.