Primele informatii oficiale despre moscheea care se va construi in Capitala: Va avea o capacitate de 1000 de locuri si nu va fi cea mai mare din Europa/ Muftiul Iusuf Murat: Daca nu se va dori finantare de la statul turc, solicit ca statul roman sa finanteze aceasta moschee

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Marţi, 14 iulie 2015, 16:03 Actualitate | Esenţial

Moscheea Carol I din Constanta
Foto: Wikimedia Commons
Victor Opaschi, secretarul de stat pentru Culte si muftiul Iusuf Murat, liderul spiritual al comunitatii musulmane din Romania, au oferit, luni, primele explicatii oficiale referitor la moscheea care ar urma sa se construiasca in Capitala pe bd. Expozitiei. Astfel, lacasul de cult ar urma sa aiba o capacitate de circa 1.000 de locuri, un parc pentru copii, o fantana arteziana si un loc de ablutiune (spalare) si o sala de clasa pentru maxim 20 de copii care doresc sa studieze abecedarul religiei musulmane. Muftiul Iusuf Murat spune ca initial a propus ca moscheea sa fie finantata de statul turc, costurile ridicandu-se la circa 1 milion de euro, insa daca nu se doreste acest lucru statul roman poate da bani pentru edificiu. La sfarsitul lunii mai, Guvernul a dat in folosinta gratuita un teren, cu o suprafata  de peste 11.000 de metri patrati, pe bd. Expozitiei,   si o valoare de aproape 4 milioane de euro, catre Muftiatul Cultului Musulman din Romania in vederea construirii unei moschei. Decizia a starnit numeroase controverse deoarece proiectul s-a aprobat in doua zile dupa identificarea terenului, fara sa stea in dezbatere publica si a coincis cu plecarea premierului Victor Ponta in Turcia la tratament.


"Proiectul consta intr-o simpla moschee cu o capacitate de maxim 1.000 de persoane. Moscheea Carol I din Constanta are o capacitate de 800 de persoane. Avand in vedere ca este vorba de Capitala si in Constanta mai avem inca 6 moschei ale noastre, am solicitat in Bucuresti o moschee de 1.000 de persoane. Proiectul consta in construirea unei moschei, a unui parc pentru copii, a unei fantani arteziene, a unui loc de ablutiune si bai. Nu stiu de unde a aparut in presa informatia ca vor studia 6.000 de studenti la aceasta moschee. Daca se va face, va fi o scoala de vara unde copiii familiilor musulmane din Bucuresti, daca  doresc sa isi trimita copilul sa invete abecedarul religiei musulmane de la un duhovnic avizat de institutia pe care o reprezint, o pot face si pot invata si limba materna. Nimic altceva. Scoala aceasta va avea o sala de curs cu o capacitate de maxim 20 de persoane. Daca nu se doreste, noi vom renunta si la aceasta scoala. Nu va fi cea mai mare moschee din Europa. Cand am facut o astfel de afirmatie am vrut sa evidentez respectul pe care statul roman il are fata de comunitatea turco-tatara din Europa", a declarat muftiul, Iusuf Murat, liderul spiritual al comunitatii musulmane din Romania.


Referitor la finantarea constructiei, muftiul a declarat ca este de acord cu orice propune statul roman.

"Referitor la partea de finantare, daca nu se va dori din partea autoritatilor sau a cetateanului de rand ca aceasta moschee sa fie finantata de statul turc, solicit ca statul roman sa finanteze aceasta moschee. Consider ca este o revenire in istorie. Asa cum regele Carol a finantat in urma cu 100 de ani o moschee ca semn de multumire fata de loialitatea pe care a avut-o aceasta comunitate, consider ca si la ora actuala statul roman poate sa finanteze construirea acestui lacas de cult. Initial m-am gandit la statul turc pentru a nu da nastere unor dezbateri ca dezbaterile care au aparut referitor ca Catedrala Mantuirii Neamului, de ce se folosesc banii contribuabilului  roman pentru a se ridica lacase de cult", a declarat muftiul Iusuf Murat.


"Muftiul este dispus si va face demersuri in perioada urmatoare sa renunte la sprijinul statului turc in construirea moschei. S-ar putea sa o faca din fonduri proprii si cu ajutor de la statul roman", a declarat si Victor Opaschi, secretarul de stat pentru Culte referitor la finantarea lacasului de cult. Acesta a declarat ca protocolul cu Muftiatul Cultului Musulman din Romania pentru construirea moscheei se va semna in maxim doua saptamani.

Intrebat de jurnalisti care sunt motivele care stau la baza aprobarii construirii acestei moschei, Opaschi a declarat ca era o datorie istorica.

"Am organizat aceasta intalnire fiindca sunt co-initiator al Hotararii  de Guvern prin care un teren, proprietatea statului roman, in administrarea RA-APPS, ramane in administrarea statului roman, trece in administrarea Secretariatului de Stat pentru Culte si in folosinta gratuita a cultului musulman. Este un lucru normal, firesc, nimic senzational. Asa am procedat cu toate cele 18 culte religioase din tara noastre. Va pot da un exemplu. Anul trecut, pentru nou infiintata episcopie greco-catolica de Bucuresti am initiat  o Hotarare de Guvern, am pus la dispozitie un teren si o cladire. La fel procedam si pentru comunitatea musulmana si etnia turco-tatara din tara noastra. Aceasta nu este o chestiune recenta. Am participat aproape la toate discutiile din 1990 si pana azi cand la nivel de presedinte, premier si sef MAE cu partea turca s-au ridicat doua chestiuni care au ramas nerezolvate pana astazi, cea a cimitirului musulman si construirea unei moschei. De putine zile s-a rezolvat problema cimitirului musulman, s-a pus la dispozitie de catre statul roman un teren de circa 4.000 mp in comuna Domnesti, foarte aproape de Bucuresti. A mai ramas aceasta chestiune a construirii moscheei pentru comunitatea musulmana. Din 2004 aceasta chestiune s-a pus cu mai multa acuitate. In 2013, in calitate de secretar general pentru Culte am solicitat Primariei Municipiului Bucuresti sa puna la dispozitie un teren. Lucrurile au fost foarte avansate, se identificase un teren potrivit pentru o asemenea constructie in zona Crangasi. Proiectul a fost discutat in Consiliul general al Municipiului Bucuresti, dar nu a trecut aceasta hotarare. Atunci, ambasada Turciei a intensificat demersurile pe langa ministerul de Externe si s-a ajuns ca in momentul de fata sa fiu co-initiator al acestei Hotarari de Guvern. Este o chestiune care treneaza de multi ani si care trebuia rezolvata", a declarat Victor Opaschi.

Acesta a explicat ca Patriarhia Romana va primi un teren in Istanbul, pe principiul reciprocitatii pentru a construi o biserica crestin-ortodoxa, iar in 2004 a primit teren pentru amenajarea unui cimitir. "Autoritatile turce  identificat trei terenuri la Istanbul. Sunt generoase. Nu sunt in zone periferice, sunt bine plasate, iar Patriarhia Romana trebuie sa aleaga unul din cele trei terenuri pentru a construi biserica. Sa nu uitam ca statul turc a pus la dispozitia crestinilor-ortodocsi romani un cimitir in 2002, intr-o zona foarte buna. Noi suntem cei care ne-am miscat mai greu", a spus secretarul de stat pentru Culte.

Acesta spune ca faptul ca problema s-a rezolvat asa de repede i se datoreaza. "As putea sa va dau un raspuns care sa ma scoata rapid si definitiv din viata publica. Poate ca acest demers se datoreaza, iertati-mi lipsa de smerenie, unui bun secretar de stat (n.r. Opaschi). Cand am venit in aceasta institutie am gasit foarte multe restante. Daca v-as spune cate Hotarari de Guvern am obtinut pentru aceasta institutie in 3 ani de zile, ati fi uimiti cate lucruri nerezolvate erau. Pana si chestiunea cimitirului turcesc, solutionarea problemei, mi se datoreaza. Nu mi s-a parut corect cata presiune este pe premier in aceasta chestiune. Am simtit nevoia sa preiau si eu o parte din aceasta chestiune.Vreau sa spun ca mi se datoreaza in mare masura initierea acestei hotarari de Guvern", a spus Opaschi.


Intrebat de ce nu a fost pus in dezbatere publica proiectul de Hotarare de Guvern prin care s-a dat terenul necesar construirii moscheei, Opaschi a spus ca Secretariatul de Stat pentru Culte nu obisnuieste sa faca acest lucru si ca nu a facut dezbatere publica nici pentru terenurile date altor culte.


In ceea ce priveste impactul construirii moscheei in Capitala, Opaschi spune ca impactul va fi unul pozitiv, neexistand insa un studiu de impact aferent Hotararii de Guvern prin care s-a dat terenul.

Si muftiul spune ca impactul va fi unul pozitiv deoarece din 17 moschei cat sunt acum in Capitala, circa 90% nu sunt autorizate de Muftiatul Cultului Musulman sau de Secretariatul General pentru Culte, astfel ca nu se stie ce se predica in aceste moschei.

"Ceea ce ne dorim noi este sa venim in beneficiul statului roman si beneficiul cetatenilor. Noi am hotarat  impreuna cu prea fericitul parinte patriarh sa reinfiintam Comisia de avizare a lacaselor de cult, desfiintata in 2005. Va fi in beneficiul societatii romanesti reinfiintarea acestei comisii care nu trebuia sa dispara din cadrul Secretariatului de Stat pentru Culte. De exemplu, intr-o localitate din Moldova exista doi musulmani si s-a infiintat un lacas de cult fara ca institutia de cult care ii reprezinta pe toti credinciosii sa stie aceasta situatie. In Bucuresti, in 2013, intr-o predica, musulmanii au fost chemati intr-o predica sa iasa in strada. De aceea este nevoie de avizarea noastra ca institutie cat si a SSC-ului si acordul Ministerului Afacerilor Interne. Lacasele de cult pe care noi le administram nu sunt locuri unde se face politica, sunt locuri de predica unde omul vine si se roaga", a mai declarat muftiul Iusuf Murat.

Muftiul spune ca dreptul de a avea un lacas de cult este un drept garantat de constitutie.
"Ceea ce ne dorim noi este un drept fundamental  al oricarui cetatean roman. Este un drept de a ne construi o moschee intr-o capitala europeana, itr-o tara democratica, intr-o tara unde se respecta valorile democratice si unde exista libertate religioasa si de exprimare. Intr-o tara unde comunitatea  musulmana, care traieste pe aceste meleaguri de mai bine de 900 de ani, a fost loiala statului roman. Consider ca este un drept fundamental al comunitatii mele. De aceea am solicitat sa avem o moschee specifica noua. O moschee exact cum regele Carol I ne-a daruit-o in urma cu 105 ani", a mai declarat muftiul.


Informatie de context

Potrivit notei de fundamentare, in data de 25 mai, Ambasada Republicii Turcia din Romania solicita printr-o adresa formulata Secretariatul General al Guvernlui (SGG) "atribuirea in folosinta gratuita a unui teren, in vederea edificarii unei moschei, cu anexe sociale aferente".

In aceeasi zi, RA-APPS identifica un teren, situat in Bucuresti, in Bulevardul Expozitiei, aproape de centrul Romexpo, cu o suprafata de 11.295 de metri patrati si propunea SGG atribuirea terenului respectiv in folosinta gratuita catre comunitatea musulmana.

Doua zile mai tarziu, in 27 mai, Guvernul Romaniei emite o hotarare de Guvern prin care executivul acorda dreptul de folosinta gratuita a terenului catre Muftiatul Cultului Musulman.

"Cultul musulman a solicitat in repetate randuri alocarea unui teren situat pe raza municipiului Bucuresti pe care sa se construiasca o moschee", se arata in Nota de Fundamentare a HG 373/27.05.2015. Potrivit documentului citat, in 1 octombrie 2012,  Ministerul Afacerilor Externe a solicitat Primariei Capitalei alocarea unei teren "care sa serveasca construirii unei moschei, proiectul urmand a se realiza pe baza de reciprocitate cu partea turca, ca urmare a dialogului purtat cu partea turca inca din anul 2004".

Proiectul de construire a unei moschei in Capitala, prezentata initial ca fiind cea mai mare din Europa, a starnit controverse si replici dure intre fostul presedinte Traian Basescu si liderul spiritual al musulmanilor din Romania, Muftiul Iusuf Murat. Pe acest subiect si-au exprimat pozitia public atat premierul Victor Ponta cat si presedintele Klaus Iohannis, dar si mai multe institutii care reprezinta cultele din Romania.

In Romania sunt circa 65.000 de musulmani, potrivit recensamantului din 2011.










9240 vizualizari
  • +42 (54 voturi)    
    Poftim?! (Marţi, 14 iulie 2015, 16:07)

    Soljenitin [utilizator]

    "Muftiul Iusuf Murat: Daca nu se va dori finantare de la statul turc, solicit ca statul roman sa finanteze aceasta moschee."

    Ce sa faca, maa?!
    • +34 (44 voturi)    
      Cine este el ca să solicite (Marţi, 14 iulie 2015, 16:26)

      Riconci [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

      Şi eu solicit să nu se mai facă deloc.
      • +17 (23 voturi)    
        Si eu solicit (Marţi, 14 iulie 2015, 17:42)

        Romania, tara pomanagiilor [utilizator] i-a raspuns lui Riconci

        sa nu se faca nici Catedrala Prostirii Neamului, iar banii sa fie investiti in cercetare, fiindca nici cercetare nu prea mai facem de cand a venit Mickey Mouse Tradatorul la butoane.
    • +21 (25 voturi)    
      haha ... (Marţi, 14 iulie 2015, 16:26)

      AntonPann [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

      ... si celelalte doua dorinte care ar fi?
      • +15 (15 voturi)    
        unele banale (Marţi, 14 iulie 2015, 18:24)

        anonimicus [utilizator] i-a raspuns lui AntonPann

        De exemplu articolul 2 din Constitutie sa fie:
        "Forma de guvernământ a statului român este califatul."
    • +9 (11 voturi)    
      Pai... (Marţi, 14 iulie 2015, 17:42)

      daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

      Pai face ce face si BOR. Egalitatea intre culte e stabilita prin Constitutie. Daca nu se facea catedrala mantuirii, nu ar fi ridicat pretentii.
    • -2 (8 voturi)    
      Scoaterea din context (Marţi, 14 iulie 2015, 17:45)

      PreaBOR-ul [anonim] i-a raspuns lui Soljenitin

      Ia sa punem pe tapet intreaga fraza si intreaga explicatie a omului, intaine sa-i dam in cap:

      "Referitor la partea de finantare, daca NU se va dori din partea autoritatilor sau a CETATEANULUI de RAND CA ACEASTA MOSCHEE SA FIE FINANTATA DE STATUL TURC, solicit ca statul roman sa finanteze aceasta moschee."

      Parca suna mai omeneste, nu ?

      Desi comunitatea turca/musulmana din Romania este veche cateva sute de ani, si este prezenta deja de foarte multe generatii, ea nu a creeat niciodata probleme in tara. Nu a revendicat nimic (vezi ungurii din Ro), nu a atentat la nimic, nu a comis niciodata nici un fel de atentat in tara, nici un act terorist si nici nu impins catre divergente etnico-religioase.

      Dar cu toate astea, romanul si Romania, ii injura si denigreaza de fiecare data cand apare ceva referitor la ei, imediat identificandu-i si bagandu-i in aceeasi oala cu cei din Orientul Mijlociu, comparandu-i instantaneu cu tembelii "statului islamic" sau indoctrinatii sauditi.

      Asa cum romanului nu-i convine si urla sa nu mai fie pus in aceeasi oala cu tiganii de catre europeni, cam la fel este si cazul musulmanilor din Romania. Musulmani care au si luptat ptr Romania si au suferit de la egal cu romanii in timpul comunismului.
      • +5 (5 voturi)    
        Cateva amanunte (Miercuri, 15 iulie 2015, 12:25)

        Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui PreaBOR-ul

        Muslmanii cu cetatenie romana, pentru majoritatea carora am, cum am mai spus toata consideratia, sunt majoritar in Dobrogea. Acolo au nevoie de locase de cult, de o sectie de teologie islamica la nivel universitar pentru pregatirea imamilor. In Bucuresti numarul turco-tatarilor musulmani ete redus si au destule moschei, pentru ca pana acum nu s-a plans nimeni de lipsa lor. Moscheia ete o parte a programului neo otoman al presedintelui fundamentalist Erdogan. Pe de alta parte musulmanii din Bucuresti care nu au cetatenia romana prin nastere nu au nici un drept sa ridice pretentii. Nu i-am chemat noi, sa se duca la moscheele exitente. Nu le place sunt liberi sa plece.
    • +2 (2 voturi)    
      Obraznic ca toti popii (Miercuri, 15 iulie 2015, 11:21)

      Alui [anonim] i-a raspuns lui Soljenitin

      Pai daca ortodocsii isi construiesc catedrale din banii statului roman, de ce sa nu vrea si altii acelasi tratament?
    • +3 (3 voturi)    
      le-a dat deja terenu... (Miercuri, 15 iulie 2015, 15:32)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

      4 mil de euro... inca 1 mil nici nu se simte...

      oricum eu zic mai bine sa construim o biserica cat toata suprafata tarii sa stim o treba... si in juru ei un gard electric macar sa rezolvam problema
  • +30 (38 voturi)    
    propunere (Marţi, 14 iulie 2015, 16:14)

    grongobar [utilizator]

    eu propun sa construim un calendar urias,sa vada toti in ce an suntem.dupa aia facem si propuneri cu privire la ce sa construim.la momentul actual construim de parca am fi in 1015 nu in 2015.
  • +24 (32 voturi)    
    i-auzi (Marţi, 14 iulie 2015, 16:18)

    jeanvaljeanro [utilizator]

    i-auzi...muftiul este dispus sa una, sa alta, sa nu stiu ce, pe banii nostri e generos. bre, muftiule, lasa-ne cu moscheea matale si returneaza pamantul statului roman, adica noua, romanilor ortodocsi care nu vrem muezini dimineata, la pranz si seara si alte bazaconii!
  • +21 (23 voturi)    
    Cimitirul roman este la Kilyos (Marţi, 14 iulie 2015, 16:24)

    radu [anonim]

    care este la 40 km de centrul Istanbulului, la Marea Neagra, si, in mod normal, faci 2 ore pana acolo. Daca pt Opaschi aceasta este o zona buna, inseamna ca pentru biserica romana din Istanbul un loc bun ar putea fi si la Diyarbakir! Sunt curios unde ar putea fi acel loc bun dat fiind pretul ridicat al pamantului in Istanbul.
    • +12 (12 voturi)    
      Minciunele! (Marţi, 14 iulie 2015, 17:03)

      EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui radu

      Opaschi minte! Cand a fost intrebat acum cateva zile, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a zis ca nu a primit niciun teren in Istanbul si il cred. Unde mai exact sunt acele terenuri, ca sa stim si noi din ce are de ales? Ca inteleg ca cimitirul are intradevar o localizare foarte buna la zeci de km de Istanbul!
    • +12 (12 voturi)    
      ce tupeu pe el (Marţi, 14 iulie 2015, 21:14)

      phonta [anonim] i-a raspuns lui radu

      de parca sintem sub ocupatie otomana acum.
      Cine a fost idiotul care le-a dat aprobare pentru teren din zona cea mai scumpa...si la intrarea in Bucuresti de la Otopeni. De ce in Bucuresti si nu in Jud. Constanta sau Tulcea parca pe acolo sint multi turci. Pina la urma de ce sa se construiasca e ilogic, ca sa construim so noi o biserica la turci? Ce ne trebuie noua biserica la turci?
      Vorba lor, chiar ca sintem "mameluci"
  • +17 (21 voturi)    
    unporc (Marţi, 14 iulie 2015, 16:25)

    unporc [anonim]

    1 face si Romania o biserica in Istambul?
    2 nu i asa ca in zona o sa fie interzis gratarul de porc!

    Ponta plagiatorul PSD o sa fie fericit!
  • +12 (14 voturi)    
    Moschei neautorizate ?? (Marţi, 14 iulie 2015, 16:26)

    Carcalete [utilizator]

    Pai si de ce nu le autorizati pe cele existente??
    Si asa rezolvati si problema.
  • -4 (14 voturi)    
    desteapta-te romane (Marţi, 14 iulie 2015, 16:28)

    unporc [anonim]

    Preoţi, cu cruce-n frunte! căci oastea e creştină,
    Deviza-i libertate şi scopul ei preasfânt.
    Murim mai bine-n luptă, cu glorie deplină,
    Decât să fim sclavi iarăşi în vechiul nost' pământ!
    • +3 (11 voturi)    
      ev mediu.... si chemare la cruciada (Marţi, 14 iulie 2015, 18:07)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui unporc

      zi-mi ca te-ai nascut in 1404 ...
      problema e cheltuirea banului public pe lacas de cult....indiferent ca e vorba de cruce semiluna sau in yang ...
      • +2 (2 voturi)    
        Si mai e ceva (Miercuri, 15 iulie 2015, 12:28)

        Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui un oarecare

        Nu avem nevoie de materializarea unei politici expansioniste no otomane promovata de fundamentalistul religios Erdogan.
  • +19 (27 voturi)    
    ba esti prost (Marţi, 14 iulie 2015, 16:33)

    Reader [anonim]

    astia in 2 zile au rezolvat problema? 'tu-va-n gura de jigodii, pentru un spital / scoala / orfelinat nu ati gasi un teren in bucuresti sa-l dati gratis spre folosinta dar pentru turci (ca si-a "reparat" minciurel picioru acolo) imediat ati gasit (si in buricu targului).

    acum ce urmeaza? sa dati un teren si chinezilor pt un templu budist, apoi poate va ganditi sa construiti cea mai mare biserica scientologica din lume si sa-l invitati pe tom cruise la inaugurare (cine stie cum va mai aparea ponta atunci pt impresie artistica ...)
    • +7 (9 voturi)    
      Un templu budist in Bucuresti (Marţi, 14 iulie 2015, 17:55)

      quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui Reader

      Un templu budist in Bucuresti?
      O idee excelenta, sper ca (,) comunitatea asiatica din Bucuresti sa ceara construction unui templu budist.
      • +2 (2 voturi)    
        Si un templu Shinto (Miercuri, 15 iulie 2015, 14:06)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

        Si un templu Shinto

        Daca s-ar putea, cu cit o sa fie mai mult reprezentate religiile importante ale lumii cu atit mai bine.

        Poate asa o sa invete si romanii sa fie inganduitori cu practicanti altor religii
      • +2 (2 voturi)    
        da indienii?! (Miercuri, 15 iulie 2015, 15:34)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

        ai uitat indienii... pe langa asta avem un presedinte protestant!!!
        • +1 (1 vot)    
          Indienii din India sau amerindienii? (Miercuri, 15 iulie 2015, 16:18)

          quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          Indienii din India sau amerindienii?

          Eu trec in fiecare zi pe linga un templu budist si nimeni nu pare sa-si faca singe rau ca exista acest templu.

          La fel, nu departe este si o moschee cit o biserica.

          Care este problema ta daca exista temple / biserici ale altor culte religioase?
          • +1 (1 vot)    
            banii din bugetul unei tari sarace (Miercuri, 15 iulie 2015, 20:19)

            luiz [anonim] i-a raspuns lui quietguy58

            irositi in proiecte inutile, asta este problema , domnule!
            • 0 (0 voturi)    
              Totalmente de acord cu dvs. (Miercuri, 15 iulie 2015, 21:11)

              quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui luiz

              Totalmente de acord cu dvs.

              Ori se permite permite construirea oricariu templu / bisericii / sinagogi / templu budist / etc / samd

              Ori

              Se interzice construirea de "obiective" religioase de orice fel pe banii statului.

              Nu de alta dar sint mult prea multe biserici in Romania.
  • +15 (23 voturi)    
    State laice (Marţi, 14 iulie 2015, 16:33)

    aniod [utilizator]

    Stimabile,
    Statul Roman si Statul Turc sunt state laice. Aceasta inseamna ca religiile NU trebuie finantate de la buget. Punct. A da pamant unui cult este ilegal. A da bani unui cul este ilegal, atat in Romania, cat si in Turcia. Consider ca muftiul este OBRAZNIC!
    • +3 (7 voturi)    
      lol (Marţi, 14 iulie 2015, 17:20)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui aniod

      Romania este stat laic ? De cand ? Citeste art. 29 din Constitutie.

      Poate secular, dar e mare diferenta.
      • +3 (3 voturi)    
        Ba este laic (Marţi, 14 iulie 2015, 23:44)

        Cuca [utilizator] i-a raspuns lui HP

        http://www.differencebetween.info/difference-between-secular-and-laic

        pentru clarificare.
    • -2 (4 voturi)    
      Ipocrizia zilei (Marţi, 14 iulie 2015, 17:33)

      PreaBOR-ul [anonim] i-a raspuns lui aniod

      Dar cand Monta a dat niste milioane de euro de la buget ptr BOR, ce ai cosiderat atunci ?

      Sau stai, aici nu e cazul sa ne intereseze...
    • +6 (6 voturi)    
      Mdah (Marţi, 14 iulie 2015, 17:40)

      daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui aniod

      Isi permite pentru ca a vazut ca in Romania se poate. Nu e normal in secolul 21 dar ii pot intelege punctul de vedere. Constitutia trateaza egal cultele si libertatea religioasa iar daca pentru catedrala mantuirii s-a putut, atunci logic ar fi sa se poata si pentru mochee. Doar asta inseamna egalitate intre culte. Evident, de preferat ar fi sa nu se faca niciuna pentru ca e o risipa de bani si strica aspectul orsului dar deh...Romania.
    • +1 (1 vot)    
      Turcia nu mai este stat laic (Miercuri, 15 iulie 2015, 12:30)

      Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui aniod

      De cand Erdogan a preluat puterea stsi a anuhulat puterea armatei care era ultima reduta a mentinerii laicitatii impusa de Ataturk, Turcia nu mai este laica. Spre diaperarea turcilor modernisti si educati.
    • -1 (1 vot)    
      comentariu (Miercuri, 15 iulie 2015, 15:35)

      nae [anonim] i-a raspuns lui aniod

      Statul român este stat neutru,nu laic.Este de datoria statului român să sprijine toate cultele pe care le recunoaşte.Cât despre statul turc,o fi laic,dar a făcut progrese în ce priveşte politica faţă de cultele religioase.Astfel va fi construită o biserică ortodoxă pentru românii din Turcia,a fost inaugurată o bisercă siriană,şi urmează să autorizeze redeschiderea seminarului ortodox de la Halki.
  • +8 (14 voturi)    
    E bine sa fim toleranti (Marţi, 14 iulie 2015, 16:35)

    Moka [anonim]

    Pt k avem ce invata de la ei:
    Adica investitia este de 1 mil euro pentru 1000 de locuri? Pai atunci de ce catedrala mantuirii costa 100 mil euro?
    • +6 (6 voturi)    
      costa 1 mil de euro? (Marţi, 14 iulie 2015, 16:51)

      tibi [anonim] i-a raspuns lui Moka

      1 mil de euro nu costa nici casa lu videanu, cat de prosti putem fi sa credem aceasta minciuna? Si numai din pretul propus se vede tupeul si viclenia.
    • +1 (1 vot)    
      1 milion de euro :)) (Miercuri, 15 iulie 2015, 17:19)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui Moka

      renovarea vilei lac 3 a lui Iohanis cica costa 2 milioane de euro. Domnule muftiu, domnule ponta, domnule toedorivici, ne luati de tampiti?
  • +13 (19 voturi)    
    . (Marţi, 14 iulie 2015, 16:40)

    Bazil.the.3rd [utilizator]

    Ce bine,la pensie cand ma intorc in tara ( daca o vrea dumnezeu ,Jim Morrison ,allah sau cine va fi politically corect de invocat atunci) o sa ma simt ca aici. Deja stiu cand e ramadanul ,cum sa sarbatoresc craciunul moderat , pastele la fel - sa nu ranesc feelings.
    Bine ati venit in randul statelor "civilizate" ,domnilor.Civilizatia asta o puteti lua pe toata ,daca se poate,eu sunt satul de ea.
  • +13 (15 voturi)    
    Religia... (Marţi, 14 iulie 2015, 16:42)

    Adrian Muiereligiaescu [anonim]

    Suntem in anul 2015 si oamenii (in special statul) inca mai construiesc lacasuri de cult...
  • +12 (12 voturi)    
    vai de noi (Marţi, 14 iulie 2015, 16:50)

    bancher [utilizator]

    Am citit o multime de lucrari despre imperiul Otoman: istoria Cresterii si descresterii Curtii Otomanice de Dimitrie Cantemir, Soliman Magnificul, Mehmed al II-lea, istoria Islamului (toate scrise de istorici), plus cartile lui Vintila Corbul (Caderea Constantinopolului, Soliman si Roxelana), Istoria Cruciadelor, si alte carti. Ei, bine, din aceste carti eu am invatat 2 lucruri:
    -orice act de cucerire al musulmanilor are legatura cu religia, credinta fiind pe primul loc. Dorinta lor cea veche si mare este infiintarea unui califat musuman in Europa. Daca nu le-a iesit cu sabia, incearca cu viclenia; Acest proiect de construire a unei mari moschei la Buc nu are nicio legatura cu reconcilierea (pt ca in istorie noi am fost victimele lor, nu calaii, nu trebuie sa le aratam semne de reconciliere);
    -atunci cand nu au putut sa intre din prima cu forta, au ales calea de pasilor marunti: intai au cerut un bir mic, simbolic, apoi unul si mai mare, apoi unul de-a dreptul impovarator.
    Asa se explica ca Stefan cel Mare platea sub 5000 galbeni bir catre turci, Petru Rares si cei de dupa el s-au dus cu carutele de aur la Istanbul, iar apoi s-a ajuns ca birul sa fie 90% din PIB.
    Avand in vedere aceste 2 caracteristici, aceast demers de a face o mare moschee la Buc nu inseamna decat o politica a pasilor marunti de a aduce pe aceste taramuri credinta in profetul Mahomed. Azi mai putin, maine mai mult, poimainte la maxim.
    • +8 (8 voturi)    
      Asa este : " vai de noi " ! (Marţi, 14 iulie 2015, 18:53)

      PetruLuca [utilizator] i-a raspuns lui bancher

      Eu si familia mea locuim intr-o alta capitala europeana in care s-a permis, cu buna credinta, contructia a mai multor , mult prea multor moschei.....Au distrus si distrug totul in jurul "lor"....Nu au nici un pic de respect nici pentru stat, nici pentru lege, nici pentru oamenii care i-au primit langa ei....
      Asa este :se folosesc de tactica pasilor marunti !
      • 0 (0 voturi)    
        uite aici (Miercuri, 15 iulie 2015, 14:14)

        john70 [utilizator] i-a raspuns lui PetruLuca

        Un oras in Europa civilizata:
        https://www.youtube.com/watch?v=ll2Z3-F-Y_c
  • +3 (3 voturi)    
    Eu zic să oprim construcțiile (Marţi, 14 iulie 2015, 17:06)

    mr_mojo [utilizator]

    Lăcașurilor de cult.
    Asta până se vor pune toate religiile de acord să aibă o singura construcție...adică încă vreo 1000 de ani de acum înainte. Moment în care probabil că își vor da și seama că nu are sens să mai construim nimic.
  • +5 (5 voturi)    
    Nici un bai, le da Phonta cat le trebuie (Marţi, 14 iulie 2015, 17:26)

    Locke Lamora [utilizator]

    O sa rad, cu lacrimi, cand o sa semneze un OUG pe tema asta.
  • +7 (7 voturi)    
    Hmm, programul lui Monta: "Moschee contra ascunzis (Marţi, 14 iulie 2015, 17:38)

    Romania, tara pomanagiilor [utilizator]

    Imi si inchipui dialogul intre Monta si cine o fi pe partea turceasca: "Da, da, va dau terenul, doar lasati-ma sa vin la voi, ascundeti-ma de DNA va implooooor!"

    Ciudat cum pentru biserici si moschei se gasesc bani de undeva, dar pentru spitale nu.

    Evident, statul te vrea bolnav si credincios.
  • +6 (6 voturi)    
    e ciudat (Marţi, 14 iulie 2015, 18:09)

    gogu'_milogu' [anonim]

    cum la astfeld e probleme mazeta, newlook, dumitrica, demaGogu si altii nu reactioneaza..... ca doar sunt ortodocsi nu-i asa?....
  • +2 (2 voturi)    
    Taxa pe braga si-n 2000 de ani este gata moscheea (Marţi, 14 iulie 2015, 18:30)

    Plagarus [utilizator]

    Sa-i scutim de taxe pe bragagii, fie morti ,fie vii si finantarea este rezolvata.
    Inainte de Revolutie, productia de braga se ridica la circa 15 mii litri pe zi.
    Cea mai grea lovitura pe care au primit-o producatorii de braga a venit din partea autoritatilor care le-au impus comerciantilor sa detina dozatoare, mai ales ca produsul nu poate fi imbuteliat.
    Deliciosul produs, bautura sultanilor, se gaseste la pravalia "La atletul albanez", de unde poti pleca pentru acasa si cu halvita, inghetata si rahat
  • -3 (5 voturi)    
    Echitate! (Marţi, 14 iulie 2015, 18:55)

    hotnewsfil [utilizator]

    Statul ar trebui sa sprijine financiar constructia de lacasuri de cult, altele decat cel ortodox, luand in considerare raporul sintre numarul cetatenilor din etnia
    respectiva si cel al populatiei de etnie romana.
    Fiecare etnie sa decida in ce localitate isi va construi lacasul de cult pentru care primeste ajutor financiar.
    Propunerea de mai sus trebue sa fie conditionata de un sprijin financiar acordat de statul in care etnia respectiva este majoritara, ajutor egal cu cel acordat de statul roman etniei in cauza.
    • +3 (3 voturi)    
      egalitate si fraternitate (Marţi, 14 iulie 2015, 20:18)

      dax [anonim] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Propun sa incepem cu o biserica crestina, ortodoxa, catolica sau de care vrei in Arabia Saudita. Si dupa aceea una in Qatar si terminam cu una in Iran si Afganistan.
      Asa, de echitate si iubire intre religii ce zici?
      Sau mai bine din dorinta de reciprocitate sa tratam si noi comunitatea musulmana la fel cu e tratata comunitatea crestina in Peninsula Araba.
      Pare perfect, nu?
      • +1 (1 vot)    
        pai si daca ar construi (Miercuri, 15 iulie 2015, 17:20)

        fane [anonim] i-a raspuns lui dax

        ar fi pline tot cu musulmani, ce crestini mai sunt pe acolo?. Nu cred ca aceasta 'reciprocitate' e solutia, avand in vedere ca religia expansionista prin forta e islamul.
    • +1 (1 vot)    
      Pentru echitate (Miercuri, 15 iulie 2015, 12:36)

      Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Sumele alocate ar trebui sa fie proportionale cu aportul pe care cetatenii din respectiva etnie il au la bugetul Romaniei. Iar locul constructiilor sa fie in zonele in care aceea etnie are cea mai mare pondere in raport cu repartitia teritoriala pe tot teritoriul Romanie, pentru ca beneficiul sa fie maxim.
  • +5 (5 voturi)    
    Turcitu" Magnificu".... (Marţi, 14 iulie 2015, 19:26)

    atamanu66 [utilizator]

    Taiava-v-as imprejur ( cu tot cu...) pa astia cu cresterea economica fabuloasa a romaniei...Mai patriotilor ! Daca tot e s-o puneti de istorie, macar sa o faceti de istorie... Demolati Manastirea Putna si construiti acolo hogealacul visat. Generatii de domnitori romani au incercat sa starpesca stihia otomana si voi stati kpre in orice pozitie, pentru jalnicul vostru interes... " Mandrii ca sunteti romani"...gunoaielor. Unde e BOR-aciunea popist comunista ? Mucles la halvita si baclava ? Tara de curci... O sa ajungem raia turceasca si bei Tonta se va intoarce triumfator...
  • +2 (2 voturi)    
    Sunt 10 moschei deja in Bucuresti,de ce 11!!! (Marţi, 14 iulie 2015, 21:29)

    andreesanu [utilizator]

    Cand sunt 10 moschei deja in Bucuresti rugativa in ele ,aducetile la nivelul la care este cerut de islam si toata lumea-i multumita.
    Cand vor fi tot atitea biserici ortodoxe in Istambul cate moschei are Bucurestiul azi se mai poate discuta de a 11 moschee.
    Dle Murad trebuie discutat cinstit aceasta paritate.
    • -1 (3 voturi)    
      . (Miercuri, 15 iulie 2015, 14:39)

      AdiSun [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      Tu ai fost in Istambul vreodata? Sunt o multime de biserici ortodoxe, e una chiar in Piata Taksim ...
      • +1 (1 vot)    
        Serios? (Miercuri, 15 iulie 2015, 15:56)

        midufi [utilizator] i-a raspuns lui AdiSun

        Dar tu ai fost ?
        Ai vazut in ce stare e Sfanta Sofia?
        Am mai spus-o: Ia incearca sa construiesti o biserica ortodoxa romana la Istambul... Asa, la paritate cu moschea ce se vrea construita la Bucuresti.
  • +1 (1 vot)    
    din 17,16 moschei,ilegal construite (Miercuri, 15 iulie 2015, 6:32)

    silviana [anonim]

    numai in bucuresti;toate..ilegalistele, trebuie desfiintate rapid,din moment ce muftiul declara ca el,preafericitul nestiutor al..tutulor musulmanilor din romania,nu stie ce se predica in toate aceste 16 moschei-terorism islamic sau..pace'ntre popoare-nu le'a autorizat,nu raspunde de ele in fata nimanui ,raspunzator e statul,guv.roman care nu le'a desfiintat la timp ca pe tarabele rasarite,inmultite ca ciupercile dupa ploaie,in centrul bucurestiului;neamul penalilor pesedistouslamisti aflati la guvernare,are dreptul sa decida acordarea spre folosinta a unui teren public de dimensiuni rezonabile,nu mai mult decit functionale,nu total nejustificat de mari,de mii de m2,doar pt. constructii cu functie publica/de interes public,de care beneficiaza toti cetatenii-singurul criteriu legal,contitutional pt care exista consens general valabil,restul sint minciuni si interese suspecte;moscheea nu e o simpla geamie,la fel cum catedrala nu e o simpla biserica;incompetentii au un specific comun-tupeul minciunii/intentiei de a face pe nevinovatii,muftiul,opanschi si ponta nu raspund de moscheile deja prea multe,construite ilegal in capitala,dar mai vor una mai mare ca toate,faraonica,pe masura unui tovaras politic din neam,erdogan,megaloman ca un sultan peste marea din islamul mondial, visind la trecutul cultivat prin terorism,santaj,manipulari..savante,in prezent,la marele imperiu al coruptiei hotomane,in timp ce finanteaza strategic, reroristii islasmisti din..regatul califat,isis in care se inscriu,la fel de strategic racolati,convertiti,doar musulmani din europa occidentala,deocamdata.
  • 0 (0 voturi)    
    Minte (Miercuri, 15 iulie 2015, 7:07)

    Cetateanu [utilizator]

    Opaschi minte!!!!
    In Crangasi exista o moschee, vis-a-vis de o biserica Penticostala, pe strada muntii Gurghiului! Cand treceti prin zona uitati-va peste Emag spre Dambovita si o sa vedeti semiluna.
  • +3 (3 voturi)    
    Bisericile noastre s-au construit in parcuri (Miercuri, 15 iulie 2015, 9:25)

    Cristi [anonim]

    Cati musulmani sunt in Romania si in ce judete sunt ?

    Cum pentru bisericile noastre nu s-a gasit teren?
    Pentru Catedrala Neamului vroiau sa distruga parcul Izvor!
    Toate bisericile s-au construit mancand din spatiul ve,rde al nostrum, al bucurestenilor, din parcuri si spatiile in care ar fi parcuri!

    Rusine Ponta!

    Sa dai teren in Constanta sau Tulcea unde sunt mai multi romani de etnie turca!

    Pacat ca ai redus TVA-ul la alimente si ai comis-o in acelasi timp cu moscheea!

    Sa anulezi ordonanta, daca nu iesim in strada!
  • +4 (4 voturi)    
    Tupeu maxim (Miercuri, 15 iulie 2015, 10:32)

    gabriela [anonim]

    Deci 19 moschei nu acopera "nevoile" musulmanilor din Bucuresti? Propun sa se faca o moschee la fiecare colt de strada. Asa nerusinare.....
    • +1 (1 vot)    
      Ar trebui spus clar care musulmani (Miercuri, 15 iulie 2015, 12:43)

      Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui gabriela

      Turco-tatarii nascuti in Romania? De ce nu au avut pana acum astfel de revendicari? Probabil pentru ca nu aveau nevoie de o noua moschee, cele existente ajungandu-le, avand in vedere faptul ca numarullor este totusi redus. Asa ca pretentiile vin de la venetici, veniti la noi fara sa ii chemam dar care se cred mari si tari si vor sa ne impuna la noi acasa, pretentiile lor. Solutia este una. Nu le convine situatia, pleaca de unde au venit. O mega moscheie in Bucuresti este inutila.
  • +1 (1 vot)    
    Să o finanțeze musulmanii din România. (Miercuri, 15 iulie 2015, 11:35)

    vali47 [utilizator]

    Așa vedem și câți musulmani sunt în România și capacitatea lor de a finanța un locaș pentru cultul lor.Uite din această cauză sa greșit cu finanțarea Catedralei Nemuririi Neamului de către Statul Român.Trebuia finanțată strict din banii BOR și donații ale ortodocșilor români.Pentru a se demonstra bunele relații se putea încerca și o finanțare de la cultele religioase din România.Referitor la moschee nu-mi place că BOR tace.
  • +5 (5 voturi)    
    Islamul... (Miercuri, 15 iulie 2015, 12:32)

    Max [anonim]

    ...e ca o molima! Nu trebuie lasat sa se raspindeasca, ca altfel Europa nu va mai scapa de el. S-ar putea sa fie chiar prea tirziu. In West a inceput sa prinda radacini, emigrarea si natalitatea musulmanilor fac ca nr. lor sa creasca vertiginos, in tari ca Franta, UK, Deutschland vor ajunge in citiva ani la 50% din populatie. Scopul lor e de a islamiza Europa fara razboi. Deja in West, in anumite orase/cartiere se aplica Sharia. Cu cit creste numarul lor, cu atit problemele vor fi tot mai mari, crestini sau necrestini, asta e egal, vor avea tot mai mult de suferit. Deja au inceput sa se infiltreze in Politika, economie, etc. Cu pasi mici dar siguri, vor schimba fata Europei. Pare incredibil, dar asta e tendinta. Nu-i nici un secret ca in Coran sta scris negru pe alb (in mai multe locuri) ca necredinciosii trebuie ucisi (ori convertiti la Islam). Asta e si motivul pt. care IS ucid in prostie necredinciosi, inklusiv musulmani care nu-s de stammul lor.
    Ar fi multe de spus...Pericolul islamic e deja in Europa, ei sint deja infiltrati printre noi, naspa zau...
    Vezi aici: "Europe will be an Islamic Muslim State" https://www.youtube.com/watch?v=2c5oaGtAMQI
  • 0 (0 voturi)    
    Daca vreti sa faceti ceva (Miercuri, 15 iulie 2015, 12:44)

    Melinda Stan [utilizator]

    Iata petitia impotriva construirii Moschei: http://www.ziuadevest.ro/35-actualitate/54705-un-reprezentant-al-societatii-civile-din-timisoara-petitie-pe-internet-impotriva-construirii-celei-mai-mari-moschei-din-europa-la-bucuresti
  • +1 (1 vot)    
    koran (Miercuri, 15 iulie 2015, 13:57)

    john70 [utilizator]

    "abecedarul religiei musulmane" - adica Koranul, in care se spune ca infidelii (nemusulmanii) trebuie casapiti.
  • +1 (1 vot)    
    Muftiule cate moschei sunt in Italia ??? (Miercuri, 15 iulie 2015, 14:30)

    andreesanu [utilizator]

    N-am nimic cu musulmanii si nici cu religia islamica ,dar toate au o limita.
    Unii spun ca-s 10 moschei in Bucureesti altii ca-s 16,cert este ca dumneata muftiule nu recunosti niciuna si cele construite in Bucuresti nu ti se subordoneaza,nu te asculta !!!.
    Ori ii faci sa ti se supuna !!!,sa respecte legea ,ori alte moschei nu se construiesc.
  • 0 (0 voturi)    
    Cum au aparut principalele religii (Miercuri, 15 iulie 2015, 21:53)

    quietguy58 [utilizator]

    https://www.facebook.com/businessinsider/videos/10152949760834071/


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version