Curtea de Apel Alba Iulia arata, in motivarea deciziei din 2013 prin care a respins raportul ANI privind incompatibilitatea lui Klaus Iohannis, ca acesta doar a semnat actul constitutiv al SC Piete Sibiu, iar SC Apa Canal este operator regional, nu local, fapt care nu-l facea pe edil incompatibil, potrivit Mediafax.

Astfel, magistratii Curtii de Apel Alba Iulia au considerat ca raportul ANI era "rezultatul unei interpretari si aplicari eronate a legislatiei aplicabile".

Potrivit motivarii hotararii pronuntate de Curtea de Apel Alba Iulia, in 25 septembrie 2013, in procesul dintre Klaus Iohannisi Agentia Nationala de Integritate (ANI), motivare transmisa la solicitarea MEDIAFAX, magistratii au decis, la acea data, sa admita in parte contestatia lui Iohannis si sa anuleze raportul de evaluare intocmit de ANI.

Totodata, instanta a respins contestatia lui Klaus Iohannis prin care acesta ridica exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Inspectiei de Integritate din cadrul ANI.

Potrivit motivarii Curtii de Apel Alba Iulia, instanta a apreciat atat in cazul SC Piete Sibiu SA, cat si al SC Apa Canal SA ca Iohannis, la acea data primar al Sibiului, nu s-a aflat in incompatibilitate prin activitatile desfasurate la cele doua societati.

Instanta a stabilit ca dovezile aduse in acest proces de Iohannis demonstrau ca raportul ANI privind incompatibilitatea acestuia este "nelegal", "fiind rezultatul unei interpretari si aplicari eronate a legislatiei aplicabile", iar astfel a admis actiunea fostului primar al Sibiului si a anulat raportul de evaluare intocmit de ANI.

In cazul SC Piete Sibiu SA, Curtea de Apel Alba Iulia a retinut faptul ca Iohannis aparea ca semnatar al actului constitutiv al acestei societati, in calitate de reprezentant al municipiului Sibiu, delegat pentru aceasta operatiune prin Hotararea Consiliului Local Sibiu nr. 246/2010.

Totusi, instanta a considerat ca "norma juridica prevazuta de articolul 87 alineatul 1, litera f din Legea nr. 161/2003, reglementand incompatibilitati ale alesilor locali, constand intr-o restrangere de drepturi pentru acestia si sanctiuni pentru nerespectarea lor, este de stricta interpretare si aplicare, interpretului legii (ANI - n.r.) fiindu-i interzis a completa "lacunele legii" si a o aplica pentru identitate de ratiune si la alte situatii analoage, neprevazute de lege, conform art. 10 Noul Cod Civil".

Potrivit interpretarii Curtii de Apel Alba Iulia, calitatea de reprezentant al unei persoane juridice la semnarea actului constitutiv nu translateaza de drept aceasta calitate si in adunarile generale ale actionarilor.

"Pentru a dobandi calitatea de reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale in AGA, spre a exercita in numele ei drepturile si obligatiile corespunzatoare participatiilor detinute de aceasta la societati comerciale, este necesar, conform art. 125 din Legea nr. 31/1990 coroborat cu art. 37 din Legea nr. 215/2001, un mandat special pentru adunarea respectiva, concretizat printr-o hotarare de consiliu local. HCL Sibiu nr. 246/2010 nu contine un asemenea mandat, astfel ca in lipsa altor acte administrative doveditoare, nu se poate sustine ca reclamantul a participat in calitate de reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale municipiul Sibiu in adunarile generale ale S.C. Piete Sibiu S.A., societate comerciala de interes local. De asemenea, actul constitutiv al societatii, de care se prevaleaza printre altele parata (ANI -n.r.), nu contine nicio dispozitie de natura a duce la concluzia la care s-a ajuns prin raportul de evaluare contestat", se arata in motivarea Curtii.

Instanta a considerat ca ANI, prin raportul de evaluare intocmit, nu a sustinut ca Iohannis a participat in calitate de reprezentant al municipiului Sibiu in adunarile generale ale S.C. Piete Sibiu S.A., limitandu-se a arata ca a actionat numai in calitate de reprezentant al acestei unitati administrativ-teritoriale, fara nicio alta precizare, conduita care nu se incadreaza in ipoteza legii.

Pe baza acestor motive, Curtea de Apel Alba Iulia a considerat ca fostul edil al Sibiului "nu s-a aflat in incompatibilitate in legatura cu activitatea desfasurata la S.C. Piete Sibiu S.A".

In cazul celei de-a doua societati legat de care Klaus Iohannis era acuzat ca s-ar fi aflat in stare de incompatibilitate, S.C. Apa Canal S.A., Curtea de Apel Alba Iulia a stabilit ca aceasta nu se incadreaza in categoria societatilor comerciale de interes local, asa cum prevede legea pentru incompatibilitatile primarului.

Potrivit motivarii instantei, functia de primar este incompatibila cu functia de reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale in adunarile generale ale societatilor comerciale de interes local, iar societatea respectiva este de interes regional, dar Iohannis nu s-a aflat in situatie de incompatibilitate fata de aceasta, chiar daca a participat la adunarile generale ale actionarilor.

"Este in afara oricarui dubiu (￯) ca reclamantul, in ceea ce priveste S.C. Apa Canal S.A., a participat in calitate de reprezentant al municipiului Sibiu in adunarile generale ale actionarilor ordinare sau extraordinare, fiind mandatat in acest sens prin hotarare a Consiliului Local Sibiu. Insa contrar sustinerilor paratei (ANI - n.r.), S.C. Apa Canal S.A., in calitate de operator regional, deservind doua judete, precum si orase si comune de pe cuprinsul acestora, nu se incadreaza in categoria societatilor comerciale de interes local. Legiuitorul, dupa cum se observa din textele legale mai sus aratate, opereaza in clasificarea societatilor comerciale dupa criteriul interesului pe care acestea il reprezinta, local, judetean sau statal, interes care se suprapune cu competenta lor teritoriala de activitate. Competenta acestor societati, cel mult, se suprapune cu competenta din punct de vedere teritorial a autoritatilor publice care le infiinteaza, competenta peste care acestea nu pot dispune si care se exercita in limitele teritoriale ale unitatii administrativ-teritoriale pe care o administreaza si o conduc", se mai arata in motivarea instantei.

Potrivit sursei citate, prin Legea nr. 51/2006, legiuitorul opereaza si cu notiunea de operator regional, acesta fiind o societate cu capital social integral al unora sau al tuturor unitatilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociatii de dezvoltare intercomunitara, cu obiect de activitate serviciile de utilitati publice.

Astfel, aria de deservire a SC Apa Canal SA coincide cu limitele teritoriale cumulate ale unitatilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociatii de dezvoltare intercomunitara, cu obiect de activitate serviciile de utilitati publice si care au contribuit la constituirea capitalului social al acesteia, ceea ce in mod evident depaseste ca interes nivelul local al fiecarui membru participant.

"In speta aria de deservire si, in mod corelativ, de interes a S.C. Apa Canal S.A. vizeaza doua judete, precum si muncipii, orase si comune din cadrul acestora, astfel ca se poate afirma ca aceasta societate este de interes regional. Este irelevant statutul societatii sub aspectul interesului sau teritorial la data infiintarii sale. Ceea ce prezinta relevanta in analiza starii de incompatibilitate este statutul societatii la momentul conduitei evaluate de inspectorii paratei, care accepta ca la acest moment societatea in cauza este de interes regional. Asa fiind, S.C. Apa Canal S.A. nu poate fi calificata societate comerciala de interes local in sensul normei prevazuta de art. 87 alin. 1 lit. f din Legea nr. 161/2003, ceea ce atrage neintrunirea elementelor constitutive ale acestei incompatibilitati legale, astfel ca reclamantul nu este incompatibil in a participa in calitate de reprezentant al municipiului Sibiu in adunarile generale ale actionarilor ordinare sau extraordinare ale acesteia", se mai arata in motivarea Curtii de Apel Alba Iulia.

Presedintele Klaus Iohannis a castigat definitiv procesul cu Agentia Nationala de Integritate privind incompatibilitatea, dupa ce instanta suprema a respins, miercuri, recursul ANI.

Inalta Curte de Casatie si Justitie a respins recursul in dosarul de incompatibilitate al lui Klaus Iohannis, formulat de Agentia Nationala de Integritate dupa ce Curtea de Apel Alba Iulia i-a dat dreptate fostului primar al municipiului Sibiu si a dispus anularea deciziei ANI.

"Respinge recursul declarat de parata Agentia Nationala de Integritate impotriva Sentintei nr. 235 din 25 septembrie 2013 a Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, ca nefondat", se arata in minuta hotararii ICCJ.

Decizia instantei supreme, prin care s-a stabilit ca Iohannis nu a fost in incompatibilitate in perioada in care a reprezentat Primaria Sibiu in Adunarile Generale ale Actionarilor de la societatile Apa Canal si Piete, este definitiva.

In 24 aprilie 2013, Agentia Nationala de Integritate anunta ca a constatat ca primarul Sibiului, Klaus Iohannis, se afla in stare de incompatibilitate, intrucat are si calitatea de reprezentant al municipiului in Adunarea Generala a Actionarilor SC Apa Canal SA Sibiu, din 5 august 2010 si SC Piete SA, din 30 aprilie 2009, ceea ce ar contraveni prevederilor legale.

Decizia ANI a fost contestata de Iohannis la Curtea de Apel Alba Iulia, care in septembrie 2013 i-a dat castig de cauza si a dispus anularea hotararii.

Pe de alta parte, Curtea Constitutionala a decis, in 16 decembrie 2014, ca articolul in baza caruia Klaus Iohannis si alti alesi locali au fost declarati incompatibili este constitutional.

"Functia de primar si viceprimar, primar general si viceprimar al municipiului Bucuresti, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean este incompatibila cu (...) functia de reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale in adunarile generale ale societatilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului in adunarea generala a unei societati comerciale de interes national", prevede articolul 87 alineatul 1, litera f) din Legea 161/2003 in baza caruia inspectorii de integritate au constatat ca actualul presedinte este in stare de incompatibilitate, potrivit Mediafax.