Medicii specializati in urgente au fost alertati si au plecat spre locul accidentului de luni dupa-amiaza din Apuseni la aproximativ 30 de minute de la producerea acestuia, insa, din cauza localizarii cu intarziere a victimelor, au acordat primul ajutor de-abia dupa mai bine de cinci ore, transmite Mediafax.

Coordonatorul SMURD Cluj, dr. Adela Golea, a refacut, pentru agentia de presa citata, filmul interventiei medicale de urgenta la accidentul aviatic din Muntii Apuseni, precizand ca au fost trimise in zona unde s-a prabusit avionul 13 masini, fiecare echipa de cautare pe munte a avut in componenta cate un medic si a fost mobilizat, inclusiv pentru spital, personal aflat atunci in afara programului.

"Anuntul oficial privind accidentul ne-a fost transmis la ora 16.15-16.20, zona indicata fiind Belis-Poiana Horii, spre zona de granita cu judetul Alba. In acel moment, au fost alertate echipajele din judetele Cluj, Mures, Bihor si Alba", a relatat dr. Golea.

Astfel, spre zona accidentului au pornit, din judetul Cluj, o masina pentru victime multiple cu patru locuri, una de tip B (echipaj de prim ajutor) si trei cu medic de urgenta. O alta masina pentru victime multiple, cu patru locuri, precum si una de comanda au plecat din Mures, iar din Bihor, trei masini, respectiv una de terapie intensiva si doua de tip B, cu paramedici si asistenti. De asemenea, Alba a trimis o masina de terapie intensiva cu medici si doua masini de serviciul de ambulanta.

Coordonatorul SMURD Cluj a subliniat ca toate aceste echipaje au venit pregatite din directii diferite si s-au oprit la circa un kilometru de locul accidentului.

Masinilor medicale li s-au alaturat, potrivit dr. Golea, zece masini de tip off-road.

"Putem spune ca toate echipele de cautare aveau in componenta cate un medic. Deviza a fost 'cati raniti, atatia medici'. De aceea, sapte doctori au plecat spre locul accidentului, astfel incat fiecare bolnav sa poata primi rapid primul ajutor", a explicat Adela Golea.

Dupa ce victimele au fost gasite de un padurar, la aproximativ cinci ore de la accident, medicii au ajuns si ei, in sfarsit, la cei pentru care fusesera mobilizati.

Primul care a venit in contact cu ranitii a fost medicul de anestezie si terapie intensiva (ATI) din Bihor, care era insotit de o asistenta. "Apoi au fost rezidenta mea din Cluj si un medic primar de la SMURD Cluj care lucreaza de 20 de ani in acest sistem", a mai spus coordonatorul SMURD Cluj.

"Pupilele nu reactionau, EKG era o bara. Atunci am declarat decesul"

Toate masinile medicale la care au fost dusi ranitii erau incalzite la 25 de grade si aveau, in plus, paturi calde.

Doua dintre victime - pilotul avionului, Adrian Iovan, si studenta Aurelia Ion - nu au mai putut fi insa salvate.

In cazul studentei, medicii au facute "reprize" de resuscitare atat la locul accidentului, cat si in ambulanta, dar, in final, s-au vazut nevoiti sa declare decesul.

"Legat de studenta care si-a pierdut viata, pot spune ca a fost adusa la ambulanta. Am continuat resuscitarea, am aflat ca s-au facut manevre de resuscitare si la fata locului, dar datele erau contradictorii. Am continuat resuscitarea pentru ca, in hipotermie, creierul care isi scade activitatea are sansa de a-si reveni, daca trupul este incalzit. De aceea am incercat manevrele. Ceea ce am constatat era un abdomen destins care, din punctul nostru de vedere, era o suspiciune de hemoragie masiva sau leziune de tub digestiv. Pupilele nu reactionau. Cand am masurat temperatura (corpului studentei - n.r.), era 18,6 grade Celsius, iar EKG era o bara. Atunci am declarat decesul, adica in masina SMURD", a povestit dr. Golea.

La momentul in care medicii i-au preluat pe cei cinci supravietuitori ai accidentului, la Spitalul Judetean de Urgenta totul era pregatit pentru preluarea acestora.

"Mai intai, pacentii au fost dusi, in functie de ceea ce noi am identificat ca diagnsotic pe durata transportului, la laboratoarele de imagistica, iar abia apoi dusi in Unitatea de Primiri Urgente, unde s-au recoltat analizeze si au fost trasportati in ATI. S-a facut bilant, s-au redus luxatiile si fracturile de femur, unde a fost cazul", a mai spus Adela Golea, despre misiunea de salvare de dupa accidentul din Apuseni.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Alexandra Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.

In urma accidentului, au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.

Epava avionului si victimele au fost gasite de un padurar, dupa o cautare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Munti Apuseni si localnici. In zona unde a aterizat fortat avionul a fost trimis si un elicopter de la SMURD Mures, insa acesta a fost nevoit sa se retraga, din cauza cetii.