Strainii posesori de vize Schengen ar putea intra si ramane in Romania, fara obligativitatea unei vize romanesti de intrare, pentru maximum 90 de zile in sase luni, potrivit unui proiect de Ordonanta de Urgenta aflat in dezbatere publica, informeaza Mediafax.

In proiect se mentioneaza ca adoptarea actului este necesara dat fiind ca actualul context impune adoptarea stringenta a tuturor masurilor adecvate, menite sa asigure premise pentru cresterea economica a Romaniei, avand in vedere potentialul turistic, investitional, al mediului de afaceri, al celui universitar si stiintific din Romania, care pot fi valorificate in plan economic prin atragerea turistilor, investitorilor, oamenilor de afaceri, cercetatorilor si studentilor straini, si anticipand efectele benefice pe termen lung, in multiple domenii, ale facilitarii regimului calatoriilor strainilor in Romania, in considerarea faptului ca acestea constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata.

Proiectul prevede ca strainii aflati in posesia unor vize uniforme, valabile pentru doua sau multiple intrari, a unor vize de lunga sedere sau a unor permise de sedere eliberate de state Schengen, pot intra si ramane pe teritoriul Romaniei, pentru o perioada ce nu poate depasi 90 de zile in orice interval de 180 de zile, fara obligativitatea obtinerii unei vize de intrare, daca: anterior intrarii pe teritoriul Romaniei, au calatorit in Spatiul Schengen in baza acelorasi vize uniforme sau vize de lunga sedere eliberate de state Schengen; durata sederii pe teritoriul Romaniei nu depaseste dreptul de sedere inscris in vizele uniforme si in vizele de lunga sedere eliberate de state Schengen; la data parasirii teritoriului Romaniei, vizele uniforme, vizele de lunga sedere si celelalte permise de sedere eliberate de state Schengen sunt inca valabile din punct de vedere al perioadei de valabilitate, al dreptului de sedere si al numarului de intrari.

De asemenea, proiectul prevede ca pentru prelungirea dreptului de sedere temporara pe teritoriul Romaniei, persoanele trebuie sa indeplineasca conditia prealabila de obtinere a unei vize de lunga sedere.

In nota de fundamentare a proiectului se arata ca in prezent OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania prevede anumite facilitati pentru strainii titulari ai unor permise de sedere pe termen lung eliberate de statele membre ale Uniunii Europene, in principal in sensul exonerarii acestora de obligativitatea detinerii unor vize de scurta sedere in Romania. De asemenea, in conformitate cu prevederile unei Decizii CE, vizele uniforme, vizele de lunga sedere si permisele de sedere (altele decat cele pe termen lung), eliberate de statele membre ale Acordului Schengen, sunt echivalate de catre Romania cu viza nationala de tranzit.

"La nivel bilateral, numeroase state terte in raport cu Uniunea Europeana, ai caror cetateni sunt supusi obligativitatii vizelor de intrare in spatiul comunitar, au solicitat insa acordarea unor facilitati suplimentare fata de cele existente in favoarea propriilor resortisanti, cu precadere pentru oamenii de afaceri care nu sunt in posesia unor permise de sedere pe termen lung in state membre ale Uniunii Europene. Solicitari similare au fost formulate si direct de catre corporatii si alti investitori straini, dar si din randul mediului de afaceri din Romania. Acelasi interes se inregistreaza in industria turismului din tara noastra, din partea partenerilor de profil din state terte, dar si la nivel academic/stiintific, pentru stimularea schimburilor universitare si a celor de experienta in domeniul cercetarii stiintifice. Principala facilitate solicitata vizeaza echivalarea cu vizele nationale romane de scurta sedere a anumitor documente eliberate de statele Schengen: vizele uniforme, vizele de lunga sedere si celelalte permise de sedere", se arata in nota de fundamentare.

De asemenea, se precizeaza ca in practica, numerosi investitori si turisti straini care se afla in posesia unor vize uniforme Schengen valabile, desi manifesta interes pentru deplasarea in Romania, prefera sa calatoreasca in aceleasi scopuri in Spatiul Schengen, pentru a evita procedura de acordare a vizei de intrare in Romania din ratiuni legate de economie de timp si resurse financiare si logistice, pe care le presupun deplasarea la un oficiu consular roman si formalitatile propriu-zise de solicitare a vizei.

Evaluarile realizate indica faptul ca o eventuala masura de acordare a facilitatii anterior specificate ar contribui substantial la cresterea atractivitatii Romaniei ca destinatie investitionala, turistica si academica, cu efecte benefice imediate in plan economic, se arata an nota de fundamentare.

"Intensificarea calatoriilor de afaceri, turistice, pentru cercetare si schimburi universitare in Romania ar contribui indirect la o crestere economica si la nivelul altor domenii decat cele de resort (precum transporturile, serviciile etc.). Prin introducerea unor conditionari specifice (utilizarea in prealabil a vizelor uniforme in Spatiul Schengen si, implicit, verificarea conditiilor de intrare si a autenticitatii/valabilitatii vizelor de catre autoritatile de control competente la frontierele Schengen) se diminueaza considerabil eventualele riscuri migratorii si de securitate atrase de afluxul suplimentar de straini catre Romania", se arata in document.

Se preconizeaza ca prezenta modificare legislativa va atrage o diminuare nesemnificativa a cererilor de viza depuse la misiunile diplomatice si oficiile consulare romane din strainatate, pana la aderarea la Spatiul Schengen, precum si o crestere a afluxului de straini proveniti din state terte fata de Uniunea Europeana, care calatoresc in Romania, in principal in interes de afaceri sau turistic.