Proiectul variantei ocolitoare a municipiului Bistrita starneste dezbateri aprinse printre localnici, nemultumiti ca viitoarea centura a orasului va trece prin padurea Codrisor. Padurea a fost declarata spatiu verde prin Planul Urbanistic Zonal, astfel ca reducerea suprafetei acesteia este interzisa de lege, sustine Asociatia Bistrita Civica. In plus, doua sentinte judecatoresti au declarat proiectul ilegal pentru ca trece prin zona intravilana, a declarat pentru HotNews.ro presedintele Asociatiei, Adrian Florin Chereji. Primarul din Bistrita, Ovidiu Cretu, a afirmat insa pentru HotNews.ro ca zona padurii Codrisor nu a fost declarata spatiu verde prin PUZ, iar interdictia ca o varianta ocolitoare sa treaca prin intravilan este "o interpretare eronata" a legii.

Harta - Traseul centurii BistritaFoto: bistritacivica.ro
  • Primarul a declarat pentru HotNews.ro ca detine toate avizele pentru includerea variantei ocolitoare SUD 2 in Planul Urbanistic General al municipiului, insa in cadrul sedintei de astazi a Consiliului Local Ovidiu Cretu a retras de pe ordinea de zi proiectul, din cauza lipsei avizului de la Ministerul Dezvoltarii.

Consiliul local al municipiului Bistrita a anuntat ca va discuta in sedinta de astazi, 31 octombrie, actualizarea Planului Urbanistic General (PUG) al municipiului cu includerea variantei ocolitoare SUD 2. PUG-ul stabileste cu certitudine traseul proiectului, iar prin introducerea proiectului in Plan, varianta ocolitoare a municipiului devine parte din strategia orasului.

"Avem toate avizele. Ultimul aviz a venit in urma cu jumatate de ora. Consiliul Local va aproba PUG-ul cu aceasta varianta ocolitoare", a declarat pentru HotNews.ro primarul Ovidiu Cretu, cu jumatate de ora inainte de a incepe sedinta consiliului programata pentru ora 14:00. Insa la inceputul sedintei de Consiliu, primarul a anuntat ca a retras subiectul de pe ordinea de zi, pentru ca lipseste un aviz. "Nu am primit redactarea avizului obtinut de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, asa incat retrag de pe ordinea de zi proiectul privind actualizarea Planului Urbanistic General", a afirmat edilul municipiului Bistrita, citat de Timponline.ro.

Varianta ocolitoare a municipiului Bistrita, sustinuta de primarul Ovidiu Cretu, are un traseu care trece prin Padurea Codrisor, este prevazuta cu o banda pe sens, se intinde pe 14 kilometri, iar costul estimat este de 174 de milioane de euro.

Problemele ridicate de catre contestatarii proiectului

Adrian Florin Chereji

Adrian Florin Chereji

Foto: Facebook

Adrian Florin Chereji, presedintele Asociatiei Bistrita Civica, a declarat pentru HotNews.ro ca zona padurii Codrisor a fost declarata zona de agrement - spatiu verde, iar legea mediului interzice diminuarea suprafetei spatiilor verzi declarate ca atare prin documentatii de urbanism aprobate. "Pentru zona Codrisor exista doua Planuri Urbanistice Zonale aprobate prin Hotararile Consiliului Local 164/2006 si 5/2010. Prin aceasta portiune din oras, primarul in functie Ovidiu Cretu doreste sa construiasca varianta ocolitoare a orasului", sustine asociatia.

Descarca de aici anexa 24 si anexa 25 la PUZ puse la dispozitia HotNews.ro de catre Asociatia Bistrita Civica, precum si extrase din ordonanta privind protectia mediului

In septembrie 2010, Consiliul local al municipiului Bistrita a adoptat o hotarare care prevede construirea variantei SUD 2 de ocolire a municipiului Bistrita, dintr-un total de trei variante puse la dispozitie de IPTANA SA Bucuresti, potrivit Asociatiei Bistrita Civica.

Hotararea consiliului este atacata in instanta si anulata de catre judecatori in aprilie 2011. Unul dintre motivele anularii hotararii o reprezinta faptul ca prin aceasta varianta ocolitoare se incalca prevederile art.37 din OG 43/1997 privind regimul drumurilor, care spune ca variantele ocolitoare sunt "situate in afara intravilanului localitatilor", potrivit asociatiei. Vezi aici sentinta judecatoreasca

Ulterior, traseul variantei ocolitoare a fost modificat, insa "nu esential", astfel incat "traseul prin intravilan este acelasi", sustine Asociatia Bistrita Civica. Potrivit acesteia, primaria a comandat un studiu asupra impactului de mediu, in baza caruia Agentia pentru Protectia Mediului Bistrita-Nasaud (APM BN) a dat aviz favorabil proiectului, desi "in 2010 si 2011 APM BN a dat aviz negativ aceleiasi variante".

"Unul dintre principalele motive de aviz negativ a fost acela ca zona padurii Codrisor, care ar urma sa fie strabatuta de varianta ocolitoare Sud 2, a fost declarata spatiu verde (zona de agrement) prin Plan Urbanistic Zonal, care prevede extinderea zonei de agrement Parc municipal in padurea Codrisor, impreuna cu amenajarea malurilor raului Bistrita", spun reprezentantii Asociatiei.

FOTO PROIECT- Sursa: Bistritacivica.ro

Pe 29 septembrie 2013 administratia locala a organizat referendum local, la care locuitorii au avut de raspuns urmatoarelor intrebari:

1. Sunteti de acord cu constructia in municipiul Bistrita, din fonduri europene, a unei variante ocolitoare pe traseul DN 17-Parcul Industrial-Dealul Cighir-Dealul Codrisor-Complex Wonderland-intrarea in DN 17?

2. Doriti mentinerea in continuare a strazii Liviu Rebreanu ca zona pietonala? (Sursa)

Cu o zi inainte de referendum, pe 28 septembrie, premierul Victor Ponta a efectuat o vizita in municipiul Bistrita si a declarat in cadrul unei conferinte de presa:"Eu nu votez la Bistrita, dar daca as fi bistritean as vota 'DA'. Aveti nevoie de o sosea de centura cum au toate orasele din Romania. (...) E bine sa aveti mediu, dar e foarte bine sa aveti si centura", potrivit Bistriteanul. Referendumul a avut o prezenta de 13,87%, iar 58% dintre participanti s-au declarat pentru proiect.

Intre timp, deputatul PSD de Bistrita-Nasaud Vasile-Daniel Suciu a depus in Parlament un proiect de modificare a OG nr. 43/1997 prin care sa fie permisa construirea de variante ocolitoare in intravilanul localitatilor. Vezi aici traseul proiectului legislativ si expunerea de motive

Potrivit presei locale, primarul Ovidiu Cretu detine un teren care va fi traversat, in parte, de aceasta centura ocolitoare a orasului aflata in prezent in proiect. Adrian Florin Chereji, presedintele Asociatiei Bistrita Civica, a declarat pentru HotNews.ro ca primaria nu detine toate avizele necesare pentru includerea variantei ocolitoare SUD 2 in Planul Urbanistic General al municipiului.

Citeste aici criticile aduse proiectului de catre Asociatia Bistrita Civica

Ce spune primarul municipiului Bistrita, Ovidiu Cretu

Ovidiu Cretu

Ovidiu Cretu

Foto: Agerpres

Contactat de HotNews.ro, primarul municipiului Bistrita, Ovidiu Cretu, a declarat ca "varianta ocolitoare SUD 2 este singura finantabila in perioada aceasta de programare prin fonduri europene, 2014-2020. Pe de alta parte, varianta pe care o propunem acum este modificata fata de prima care facea obiectul hotararii de consiliu care a fost anulata prin sentinta judecatoareasca."

"Avem opinia constructorului si a IPTANA [firma careia i-a fost atribuit proiectul privind asistenta tehnica pentru elaborarea studiului de fezabilitate, proiectului tehnic, detaliilor de executie si documentatiei de atribuire - n.red.] negru pe alb ca aceasta este singura care corespunde din punct de vedere al indicatorilor si ca asta se poate finanta", a sustinut primarul municipiului Bistrita.

Acesta a afirmat pentru HotNews.ro ca "au fost mai multe variante, una NORD care este aproape 100% prin intravilan si JASPERS [Joint Assistance to Support Projects in European Regions, unitate finantata de BERD care evalueaza proiectele inainte sa fie depuse la Comisia Europeana - n.red.] a spus ca asa ceva nu se finanteaza, iar o alta varianta s-ar fi ridicat la 250 milioane de euro si nu era acceptabil la finantare. Aceasta ultima varianta avea un traseu de 20 de kilometri cu serpentine si nu ar fi preluat traficul. Toate opiniile le avem in scris de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR)".

Intrebat in legatura cu faptul ca proiectul variantei ocolitoare a municipiului Bistrita trece prin intravilan, motiv pentru care instanta a respinsa primul proiect, Ovidiu Cretu a afirmat ca "nu este nicio problema, este o interpretare eronata a OG 43/1997 care spune la art. 37 ca variantele ocolitoare se construiesc in extravilan, dar la art. 21 spune ca in cazul municipiilor resedinta de judet traseul variantei drumului national continua chiar daca trece prin intravilan. Variantele ocolitoare aprobate de guvern pentru Bacau, Medias, Targu Mures - toate au exproprieri din intravilan. Deci au trecut prin intravilan".

Referitor la propunerea legislativa a deputatului de Bistrita-Nasaud Vasile-Daniel Suciu de a scoate din lege interdictia ca variantele ocolitoare sa fie situate in intravilan, edilul a spus ca "exista o inadvertenta in acelasi act normativ si de asta exista aceasta propunere de modificare". "Bineinteles ca am vorbit cu deputatul. Propunerea nu a pornit de la mine personal, dar noi discutii cu parlamentarii nostri avem deseori pe problemele pe care le intampinam", a precizat Ovidiu Cretu.

In ceea ce priveste zona padurii Codrisor, primarul a declarat pentru HotNews.ro ca nu a fost declarata zona de agrement - spatiu verde. "Este padure-padure in extravilan si nu se poate face altceva acolo pentru ca este un deal care aluneca si fara consolidarea care este prevazuta in acest proiect nu se poate face nimic", a sustinut Ovidiu Cretu.

Costul estimat al variantei ocolitoare SUD 2 este de 174 milioane de euro, iar aceasta "este cea mai ieftina varianta", a afirmat primarul. Proiectul centurii "are 2 poduri peste raul Bistrita, iar unul dintre aceste poduri trece si peste calea ferata si are 2 viaducte. In plus, sunt prevazute si consolidari ale dealului si ale malului raului de peste 60 milioane de euro", a explicat oficialul.

Referitor la faptul ca viitoarea varianta ocolitoare a municipiului trece chiar pe langa spitalul TBC, Ovidiu Cretu a declarat ca "spitalul TBC nu este la strada, este mult retras fata de drum. Cladirea spitalului este fata de axul drumului la 40 de metri si cladirea este prevazuta cu panouri fonoabsorbante".

Intrebat daca are teren pe traseul viitoarei centuri, primarul din Bistrita a raspuns: "Este adevarat, cam 100 de metri patrati din terenul respectiv va fi expropiat nu pentru drumul in sine, ci pentru partile adiacente de proiect. Unul dintre adversarii acestui proiect are 3 hectare langa terenul meu". In ceea ce priveste suma cu care se vor face exproprierile, Ovidiu Cretu a declarat: "Nu noi facem treaba asta".

"Avem toate avizele. Ultimul aviz a venit in urma cu jumatate de ora. Consiliul Local va aproba PUG-ul cu aceasta varianta ocolitoare", a continuat primarul.