Dezbaterile CRPE

Secretarul de stat Valentina Duminica si expertul afiliat CRPE Ciprian Fartusnic au discutat online despre principalele provocari cu care se confrunta in prezent politica de recrutare a resurselor umane din educatie

de     HotNews.ro
Joi, 15 august 2013, 13:46 Actualitate | Esenţial

Ciprian Fartusnic si Valentina Duminica
Foto: Hotnews
Doar profesorii au capacitatea de a compensa handicapul social si economic al unui elev. Cum isi recruteaza sistemul de educatie resursa umana? Valentina Stefania Duminica (secretar de stat pentru invatamantul preuniversitar) si Ciprian Fartusnic (expert afiliat CRPE) au discutat online despre principalele provocari cu care se confrunta in prezent politica de recrutare a resurselor umane din educatie.

Este mai important ca profesorii sa fie buni specialisti in materiile de baza sau sa aiba abilitati didactice, de a lucra cu copii?

In doar cinci ani populatia scolara a scazut cu aproximativ 500.000 de elevi si studenti.Tendintele demografice negative ofera oportunitatea ca selectia candidatilor sa fie mai riguroasa, in conditiile pastrarii nivelului actual de resurse alocate pentru concursul national de ocupare a posturilor vacante si pentru examenul de definitivare in invatamantul preuniversitar.

Principalele provocari cu care se confrunta in prezent politica de recrutare a resurselor umane din educatie:

  • Tendinta demografica negativa atat pana in orizontul 2020 cat si in orizontul 2050, care transforma in neviabile o parte din posturile curente ale unor profesori titulari si care va conduce la un numar din ce in ce mai scazut de posturi vacante scoase la concurs;
  • Erodarea constanta a statutului si imaginii cadrelor didactice stare de fapt care a condus in timp si la o scaderea a celor care au ca prima optiune (nu ca plasa de salvare) cariera didactica;
  • Evolutia sinusoidala a politicilor de descentralizare in educatie, atat in domeniul resureselor umane, cat si in cel al finantarii educatiei, care creaza in prezent mari diferente intre scolile care sunt sprijinite si cele care nu sunt sprijinite de autoritatile locale;
  • Dezechilibrul actual intre cele doua categorii de profesori angajati la nivel de sistem (cadrele didactice titulare si cadrele didactice suplinitoare) in ceea ce priveste perspectivele de dezvoltare a unei cariere didactice;
  • Provocarile privind modul in care este elaborata lista cuprinzand posturile didactice/catedrele declarate vacante/rezervate complete si incomplete care este prezentata anual de inspectoratele scolare;
  • Sistemul de finantare putin motivant, in specialpentru cadrele didactice debutante si pentru cele care trebuie sa predea in scoli care au o pondere ridicata de elevi in risc de excluziune.



Vasilica Stefania Duminica, este Secretar de stat in Ministerul Educatiei Nationale, lector la Departamentul de Formare a Profesorilor din cadrul Universitatii din Bucuresti (din 2008), profesor de limba si literatura romana in invatamantul preuniversitar, expert in formarea continua a personalului didactic in cadrul fostului Centru National pentru Formarea Personalului din Invatamantul Preuniversitar (2005-2009) si in cadrul MEN (2009-2013) .
A absolvit Liceul Pedagogic din Bucuresti, apoi Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Litere (licenta) si Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei (Master in management educational), fiind doctorand in cadrul aceleiasi universitati, in domeniul Stiintele educatiei.In calitate de expert in formarea continua a personalului didactic, a participat la elaborarea standardelor de formare pentru personalul din invatamantul preuniversitar, a criteriilor si metodologiilor de acreditare a programelor de formare continua, la elaborarea, redactarea si publicarea de materiale informative, ghiduri necesare cadrelor didactice si furnizorilor de formare continua acreditate, la realizarea unor studii/ cercetari in domeniul formarii continue. A participat la numeroase conferinte internationale si la proiecte de cooperare internationala in domeniul educatiei.


Ciprian Fartusnic a absolvit Facultatea de Filosofie si un Master in Politici Publice in cadrul Universitatii Bucuresti (2000) si, ulterior, un program doctoral in domeniul politicilor educationale la aceeasi universitate (2008). A urmat programe de formare continua la Institute of Education (Londra) si UOC (Barcelona). In prezent este cercetator in cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei unde este implicat in proiecte nationale si internationale din aria educatiei, formarii profesionale si insertiei absolventilor pe piata muncii. Din 2009 coordoneaza reteaua scolilor ZEP, in cadrul Campaniei UNICEF Romania privind participarea la educatie si este reprezentant national ReferNET pentru Romania. In calitate de membru in echipe internationale de cercetare, a contribuit la dezvoltarea de parteneriate cu organizatii prestigioase din Europa, America de Nord si Australia. Din 2013 este expert afiliat al CRPE.

Dezbaterea are loc in cadrul proiectului "Dezbatem politici, crestem expertiza" derulat de Centrul Roman de Politici Europene, cod SMIS 40667, proiect co-finantat din Fondul Social European.

Continutul acestui material  nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei.






Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

​VIDEO: Batrana, capra Sofica si cenzura comunista

Filmul Baloane de curcubeu, in regia lui Iosif Demian, respins de cenzura comunista, a avut lansarea dupa 35 de ani la Sibiu, in cadrul Festivalului Astra. Cu aceasta ocazie, in cadrul conferintei ce a precedat proiectia oficiala, am putut afla de la regizorul Iosif Demian cum functiona cenzura comunista asupra filmelor, cum a fost distribuit in rol actorul Dorel Visan sau povestea batranei si a caprei Sofica.

2910 vizualizari

  • resurse umane in lege (Joi, 15 august 2013, 19:20)

    Ioana [anonim]

    Vorbim despre resurse umane si descentralizare. Pai e ofarte grav ce s-a intamplat in sistemul de invatmant. Scolile nu trebuie sa depinda de politic! Ori, pe de o parte, scolile depind de primarii, si pe de alta parte, profesorii vor fi angajati de directorii numiti politc. Uitati-va putin in legea invatamantului, care nu a fost de loc corectata in aceasta privinta. Eu sunt convinsa ca, lasand angajarea(respectiv titularizarile ) profesorilor, la mana unor directori corupti, va fi un dezastru in privinta calitatii in invatamant. Profesorii vor fi alesi dupa criterii politice si in functie de spagile pe care sunt dispusi sa le plateasca acestor directori. Ceva mai rau nu se putea. Deci, cel putin acolo, trebuie umblat urgent la lege! Nu va asteptati ca acesti directori, care sunt cu delegatie, se vor gandi la binele scolii. Ei se vor grabi sa-si umple buzunarele.
    • R (Luni, 19 august 2013, 12:11)

      Valentina Duminica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana

      Legea Educatiei Nationale a fost, din pacate, aprobata prin asumarea raspunderii guvernamentale si nu printr-o dezbatere larga, parlamentara si publica. In consecinta, o parte dintre prevederile sale nu sunt asumate de catre factorii interesati sisunt mai greu de implementat.
      Suntem de acord ca scoala nu trebuie sa depinda de "politic" ci doar trebuie sa concentreze de activitatea educationala.

      Angajarea cadrelor didactice la nivelul unitatilor de invatatmant este un lucru greu de realizat pornind de la lipsa de experienta a consiliilor de administratie pentru recrutarea personalului propriu, mai ales cand vorbim despre elaborarea unor subiecte pentru proba scrisa.

      Exista preocupari la nivel parlamentar pentru modificarea si completarea legii, inclusiv in domeniul selectiei resurselor umane.
    • Re: resurse umane in lege (Luni, 19 august 2013, 12:11)

      Ciprian Fartusnic [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana

      Este problema clasica: cine sunt paznicii paznicilor? Daca directorii vor promova un concurs organizat in mod transparent si nu vor avea un mandat "prin numire", sansele ca acestia sa se gandeasca (si ) la binele scolii vor creste. Acest lucru tine insa in egala masura de legislatia secundara la legea educatiei si de vointa politica. Sunt foarte multi fosti directori cu experienta care ar dori sa se inscrie la un astfel de concurs.
  • Credite si cursuri (Vineri, 16 august 2013, 12:44)

    cristina [anonim]

    Ce parere aveti despre caracterul obligatoriu al creditelor anuale (unitate de masura a nr de ore petrecute la cursurile de formare si dezvoltare profesionala) si costurile inscrierii si urmarii unor asemenea programe, evident platite de catre cadrele didactice ? Nu ma refer la cele gratuite, inaccesbile profesorului de rand. Acolo criteriile sunt cu totul altele si nu au nici o legatura cu performanta didactica.
    Ce solutii exista deja si ce se preconizeaza a se face in acest sens? Intr un sistem buversat anual de schimbari, cum putem avea acces la formare profesionala fara a renunta la o treime din salariu?
    • Re: credite (Luni, 19 august 2013, 12:19)

      Ciprian Fartusnic [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristina

      Exista,intr-adevar,o mare discrepanta in prezent in ceea ce priveste accesul la formarea continua al cadrelor didactice. Exista zone, in special in orasele mari, in care, datorita proiectelor POSDRU derulate in ultimii ani, oferta de cursuri de formare (gratuite)a fost una destul de bogata. Din pacate, profesorii din zone rurale sau din orase mai mici au avut intr-o masura mai mica acces la aceste programe.Dezechilibrul apare si in ceea ce priveste activitatea CCD-urilor,o simpla analiza comparativa a ofertelor evidentiind acest lucru. O solutie cat se poate de simpla este asigurarea unui fond de formare pentru fiecare scoala,fiind la libertatea profesorilor de a-si alege cursurile pe care le doresc. Sistemul actual de finantare per capita trebuie insa mai clar organizat pentru a face acest lucru posibil.
    • Raspuns (Luni, 19 august 2013, 12:22)

      Valentina Duminica [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristina

      Sistemul de acumulare a creditelor profesionale transferabile este unul dintre cele mai avansate din Europa si este cictat la capitolul "bune practici" in lucrarile de specialitate. Ceea ce ramane sa intelegem mai bine este faptul ca aceste credite sunt secondate de o lista de competente pe care cadrul didactic ar trebui sa probeze ca si le-a insusit in activitatea didactica sustinuta la clasa.

      Din pacate legea nu reglementeaza acest aspect: cum si cine poate sa evalueze modul in care competentele respective sunt dovedite.

      In ceea ce priveste finantarea respectivelor cursuri, legea nu prevede in mod expres cine isi asuma responsabilitatea costurilor aferente. Avem in vedere folosirea finantarilor din fonduri structurale si de coeziune care sa permita accesul la formare continua pentru un numar cat mai mare de cadre didactice.

      Selectia acestora s-ar putea face prin echilibrarea numarului de credite obtinut de fiecare cadru didactic fata a ignora insa nevoile de formare identificate la nivelul unitatii de invatamant, al localitatii sau chiar al regiunii respective.
  • Recrutare_formare continua_evaluare profesionala (Duminică, 18 august 2013, 10:02)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    Buna ziua,
    Am 3 intreabri :
    1. Cine poate fi recrutat pentru profesia de cadru didactic?

    2. La ce nivel face CCD formare continua si cum stiti ca face ce trebuie ?

    3. Va rog specificati rolul inspectiei scolare ; nu-mi vorbiti despre dosarul pt credite anuale care nu refelcta nivelul de succes al actului didactic.
    • R> continuare (Luni, 19 august 2013, 12:34)

      Ciprian Fartusnic [hotnews.ro] i-a raspuns lui Viorica Alexandru

      Nu stiu daca intrebarea 3 se refera la ceea ce este inspectia sau la ceea ce ar trebui sa fiesi daca vorbim de inspectia la clasa sau de inspectia la nivel de scoala. Din pacate, rolul inspectiei scolare nu este inca inteles ca si mecanism de asigurare a calitatii ci indeosebi ca si mecanism de control. Cu alte cuvinte, in prezent un profesor primeste intr-o masura redusa in urma unei inspectii sprijin concret pentru a-si perfectiona strategiile didactice si pentru a lucra mai eficient cu elevii la clasa.
    • Raspuns (Luni, 19 august 2013, 12:34)

      Valentina Duminica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Viorica Alexandru

      1. Oricine are studiile corespunzatoare (de specialitate si psiho-pedagogice), are capacitatea de exercitare deplina a drepturilor, o conduita morala conforma deontologiei profesionale si este apt din punct de vedere mediacal si psihologic pentru indplinirea functiei.

      2. Casa Corpului Didactic (CCD) este institutuie specializata in formarea cadrelor didactice si are atributii pe plan local (judetean). Daca prin "formare continua" ne referim la programle acreditate si care aloca credite profesionale transferabile, trebuie sa spunem ca aceste institutii se supun procedurilor de acreditare ca si alti furnizori de formare continua (universitati, ONG-uri etc).

      Evaluarea finala a cursantilor este un bun prilej de verificare a modului in care s-a realizat formarea. Din pacate prin desfiintarea Centrului National de Formare a Personalului din Invatamantul Preunivesitar posibilitatea de a monitoriza calitatea formarii cadrelor didactice din sistem a scazut foarte mult.

      3. Sunt de acord cu raspunsul dat de Ciprian Fartusnic.
  • E clar ca... (Luni, 19 august 2013, 9:40)

    CezarD [utilizator]

    ...nu cei mai buni dintre noi ajung astazi profesori. Si asta nu este neaparat doar vina ministerului: baza de selectie s-a ingustat mult. Dar si copii sunt mai putini, deci, e nevoie de mai putini profesori - ce (poate) face Ministerul Educatiei pentru a selecta si a mentine in sistemul de educatia oameni bine pregatiti care sa-si doareasca o cariera didactica?
    • Re: E clar ca... (Luni, 19 august 2013, 12:45)

      Ciprian Fartusnic [hotnews.ro] i-a raspuns lui CezarD

      Din pacate, si imaginea in societate a profesorului s-a erodat iar multi dintre cei care aleg o cariera didactica o fac pentru ca nu au o alta alernativa. Ministerul poate in acest moment sa decida aplicarea masurii de formare initiala mai riguroasa a viitorilor profesori (prin masteratul didactic,acordarea de burse), cf legii educatiei. De asemenea, examenele/concursurile de titularizare si definitivat prin care sunt recrutati viitoii profesori trebuie sa puna un mai mare accent pe competentele didactice, pe activitatea la clasa. Nu in ultimul rand, este nevoie de un sistem de salarizare care sa tina cont de rezultatele elevilor (progresul) ,nu doar de experienta/grade didactice...
  • Parerea mea (Luni, 19 august 2013, 12:42)

    abel [anonim]

    Sa va spun ceva. Am vrut sa ma angajez ca asistent universitar la o facultate particulara, ca nu aveam bani si relatii pentru o facultate de stat, se stie ca la stat totul este cu dedicatie... Si m-am gandit ca cei de la facultatea particulara au nevoie de cineva care stie si materie, se pricepe sa si predea. De fapt postul de asistent univeristar fusese scos pentru cineva de aproape 50 ani... Asa ca eu cred ca invatamantul este bolnav si la stat si la privat... Si referitor la invatamantul preuniversitar , tot trebuie sa ai ceva pile la Inspectorat sa prinzi un loc... Credeti ca puteti schimba asta?
    • Raspuns (Luni, 19 august 2013, 12:46)

      Valentina Duminica [hotnews.ro] i-a raspuns lui abel

      O prima masura luata deja de catre Minister pentru asigurarea unei resurse umane de calitate a fost stabilirea la 8 a notei minime pentru promovarea examenului de definitivat in conditiile in care pana anul trecut acesta nota era 7.

      Ministerul are in vedere necesitatea recrutarii unor resurse umane de calitate pentru sistemul de invatamant si pregateste o strategie de formare initiala si continua pentru a asigura calitatea actului didactic care se bazeaza intr-o foarte mare masura pe profesori.

      In acest moment ne uitam la experientele altor ministere ale educatiei din Europa pentru a identifca mecanisme optime pentru contextul educational romanesc. Am solicitat si prijinul expertilor romani pentru elaborarea acestei strategii.
    • Raspuns (Luni, 19 august 2013, 12:54)

      Valentina Duminica [hotnews.ro] i-a raspuns lui abel

      In sistemul preuniversitar exista o procedura transparenta de repartizare a posturilor respectandu-se un calendar stabilit la inceputul fiecarui an scolar.

      Din pacate miscarile de personal didactic se petrec si in afara acestui calendar - din motive obiective precum infiintarea de noi clase acolo unde populatia scolara este mai numeroasa etc - si atunci Inspectoratele Scolare Judetene si unitatile de invatamant trebuie sa asigure incadrarea personalului corespunzator.

      Ministerul este preocupat de reducerea si eliminarea coruptiei din sistemul de educatie si astfel de situatii pot fi semnalate pe site-ul ww.edu.ro (prima pagina) sau la link-ul http://www.educatiepentruviitor.edu.ro/web/men/prima-pagina;jsessionid=rpWCSRkXP5ppt0L7gngxLMdQgnDBPQ9sZzRy7Vt1tGFTQmj9H1th!1794255073!1376904311341
    • Parerea mea (Luni, 19 august 2013, 12:54)

      Ciprian Fartusnic [hotnews.ro] i-a raspuns lui abel

      Organizarea unui concurs "cu dedicatie" sau fraudarea unui examen sunt indicatori ai unui sistem nefunctional in general, nu doar in cazul sistemului de invatamant. Pentru schimbare trebuie insa in egala masura sa ne uitam si la actori din afara sisemului educational, cum a fost cazul si in acest an la examenul de bacalaureat.
  • va rog sa transmiteti celor 2 panelisti (Marţi, 20 august 2013, 10:11)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    am citit raspunsurile dvs si am de spus urmatorul lucru:

    Lasati impresia ca se vor face schimbari, bineinteles, in timp. Este o amanare a asumarii responsabilitatii pentru calitatea educatiei in Romania.

    Starea de acum a educatiei se bazeaza pe reforma incompleta si schilodita inceputa in 1996 cu bani de la Banca Mondiala si "terminata" in 2000 cand s-au terminat banii dar care a realizat : noul model al inspectiei scolare (frontal si de specialitate) , modelul de finantare per capita si descentralizarea finantarii educatiei, modelul de administrare a scolilor prin CA, modelul regional de formare continua, modernizarea CCD?

    Cat timp mai trebuie ca sa reglati sistemul si sa va ocupati doar de monitorizarea lui?
    Nu va mai plangeti ca nu aveti resurse.
    Folositi ce s-a facut pana acum.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri