"Am apreciat faptul ca, in ultimul timp, chiar si dumneavoastra, procurorii, n-ati mai avut menajamente fata de colegii dumneavoastra sau fata de judecatorii corupti", a declarat presedintele Traian Basescu joi, la prezentarea raportului de activitate a Ministerului Public pe anul 2011. Presedintele a felicitat activitatea Parchetului General din ultimii ani apreciind ca acesta este doar inceputul si ca, desi "nu putem spune ca succesele din ultimii 2-3 ani inseamna ca s-a pus capat coruptiei, evaziunii fiscale, crimei organizate, spalarii de bani, [...] probeaza ca cei care gandesc sa traiasca, sa se imbogateasaca prin infractiuni nu mai pot dormi linistiti."

Traian BasescuFoto: Agerpres

De asemenea, la bilantul MP au mai participa ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, procurorul general, Laura Codruta Kovesi, procurori cu functii de conducere si cu functii de executie din cadrul parchetelor din teritoriu, Directiei Nationale Anticoruptie, Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, reprezentanti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ai Consiliului Superior al Magistraturii, ai Ministerului Justitiei si ai institutiilor publice care colaboreaza cu Ministerul Public in desfasurarea activitatii.

HotNews.ro a transmis LIVE VIDEO TEXT prezentarea de la Ministerul Public.

Principalele declaratii ale procurorului general Laura Codruta Kovesi:

  • In 2011, am solutionat numarul cel mai mare de dosare de pana acum.
  • Cu toate acestea, peste 1 milion de cauze au ramas nesolutionate.
  • Mai mult de 1 mil de persoane au ramas cu o situatie juridica incerta.
  • Identificarea de solutii pentru a diminua numarul de cauze nerezolvate.
  • O solutie ar fi cresterea numarului de procurori insa aceastea, desi poate fi necesara, nu este si eficienta, daca se pastreaza aceesi tendinta de crestere a numarului de dosare.
  • Trebuie sa continuam aplicarea consecventa a masurilor din legea micii reforme.

  • Volumul de activitate este, in continuare, repartizat inegal. De aceea, desfiintarea unitatilor mici de parchet trebuie sustinuta. Exista parchete in care un procuror primeste spre solutionare peste 1.500 de dosare intr-un an, in timp ce la altele un procuror trebuie sa solutioneze doar 300 sau 400 de dosare similare.
  • Propunem ca hotararea de guvern prin care sunt delimitate circumscriptiile teritoriale ale instantelor sa fie modificata. O parte din activitatea unitatilor cu volum mare sa fie transferata la cele mai putin incarcate.
  • Situatia resurselor umane: este extrem de dificil sa iti desfasori activitatea cand schemele de personal sunt practic cele de acum 20 de ani, iar peste 450 de posturi sunt in continuare vacante. Discutam foarte mult despre marirea schemelor, insa de sase ani nu reusim sa ocupam posturile vacante.
  • Peste 13 unitati de parchet functioneaza cu mai putin de jumatate din nr de procurori prevazuti in schema.
  • Prioritatea absoluta o reprezinta suplimentarea persoanalului auxiliar.
  • Provocarea acestui an: pregatirea sistemului pentru aplicarea noilor coduri.
  • Prioriatile Ministerului Public: indeplinirea conditionalitatilor din MCV, cresterea eficientei in combaterea infractiunilor, recuperarea prejudiciilor, transparenta.
  • Desi am fost acuzati de multe ori ca am facut dosare politice, s-a vazut in instanta ca dosarele s-au bazat pe fapte reale.

Principalele declaratii ale presedintelui Traian Basescu:

  • As face o prima remarca de drumul acestor sase ani care includ mandatul doamnei procuror general Laura Codruta Kovesi. A fost un drum al sperantei romanilor intr-o justitie dreapta si eficienta.
  • Sigur, imi aduc aminte ca desemnarea doamnei Kovesi a corespuns cu inceputul primului meu mandat, cand nimeni nu putea gandi ca justitia, prin toate structurile ei - ofiteri d einfestigatii al Minsiterului de Interne, procurori, judecatori - , va ajunge vreodata sa atinga mari personalitati politice, persoane publice arhicunoscute indeosebi prin bogatia lor.
  • Ministerul Public, ca parte a sistemului de justitie din Romania, a probat ca atunci cand exista o imbunatatire a legislatiei si mai ales atunci cand nu exista amestecul, influenta politicului isi poate face treaba foarte bine in slujba legii.
  • N-as vrea sa credeti ca vad lucrurile in roz. Eu consider ca ceea ce s-a intamplat in ultimii ani este doar un inceput pentru ca nu putem spune ca succesele din ultimii 2-3 ani ale justitiei inseamna si ca s-a pus capat coruptiei, evaziunii fiscale, crimei organizate, spalarii de bani.
  • In mod cert, ceea ce se intampla in ultimii 2-3 ani probeaza ca cei care gandesc sa traiasca si sa se imbogateasca prin infractiuni nu mai pot dormi linistiti.
  • Cred ca acesta este stadiul la care suntem acum. Am convingerea ca am ajuns la stadiul la care orice om politic, orice administrator de mare companie, orice grupare de crima organizata traieste cu ingrijorari iar ingrijorarile vin din partea dumneavostra, a celor care deveniti tot mai eficienti in aplicarea legii, in descurajarea infractiunilor. Sunt convins ca veti continua, pentru ca ati deprins gustul libertatii de a fi procurori sau judecatori.
  • A fost lucrul de care mi-a fost teama cel mai tare la inceput de mandat; daca se va putea transfera sistemului de justitie romanesc sentimentul de independenta reala. Acum am convingerea ca acest proces s-a produs si  a mai ramas doar o chestiune de imbunatatire a legislatiei, de ridicare a nivelului profesional pentru ca eficienta acestui sistem sa ajunga maxima.
  • Romania este deja intr-un stadiu la care putem spune ca justita, procurorii, judecatorii au atins un punct de la care procesele de functionare corecta a justitiei au devenit ireversibile. Nu vad ce om politic ar mai gandi astazi ca poate sa puna mana pe telefon sa sune la un judecator sau la un procuror.
  • Cred ca aceasta mentalitate a politicului a disparut si, atat cat voi mai avea de indeplinit mandatul de presedinte, voi incuraja aceasta izolare a justitiei de politic, izolare din punct de vedere al influentei.

  • Poate multi dintre dumneavoastra va intrebati de ce nu se fac numirile pe functii, numirile definitive la varful Parchetului General, ma refer la zona de adjuncti, de sefi de sectii, la DNA suntem in aceeasi situatie. Exista doar o intentie pe care eu am discutat-o si cu procurorul general si cu procurorul sef, Daniel Morar. Amandoi isi termina mandatele (domnul procuror sef Daniel Morar si-a terminat mandatul, are o prelungire de sase luni, doamna procuror general Kovesi isi va termina mandatul in luna octombrie). Ideea este ca si munca in MP este tot o munca de echipa. Iar mie mi-a placut intotdeauna sa lucrez in echipa si, din discutiile cu dansii, au avut succes pentru ca au avut o echipa. Am considerat ca este bine sa temporizez numirile in asa fel incat, odata cu schimbarea procurorului general, acesta sa poata propune ministrului Justitiei, pe urma CSM-ului si, in sfarsit, presedintelui o echipa cu care sa lucreze, lucru valabil si la DNA si la Parchetul General. Vreau sa stiti ca cei ce vor fi numiti la DNA si la Parchetul General vor avea posibilitatea sa isi formeze o echipa cu care sa duca inainte evolutiile pozitive din activitatea Parchetului General.
  • Asa cum am mizat in ultimii sase ani pe continutate si la Parchetul General si la DNA, la fel voi miza si in continuare pe continuitate.
  • Avem o batatlie cu acest MCV (Mecanismul de Cooperare si Verificare). Nu il consider un lucru neimportant. Este extrem de important, pentru ca iata are si efecte negative, spre exemplu, intrarea Romaniei in spatiul Schengen a fost blocata in mod abuziv de un stat in numele acestui MCV.
  • MCV-ul vine si trece,; extrem de important este ceea ce a inceput sa se petreaca, si anume o justitie care lucreaza pentru romani si care devine tot mai credibila in fata romanilor;
  • In orice cercetare sociologica, justitia a inceput sa depasesca politicul; intr-adevar, politicul nu-i prea sus.
  • Am apreciat faptul ca, in ultimul timp, chiar dumneavoastra, procurorii, n-ati mai avut menajamente fata de colegii dumneavoastra sau fata de judecatorii corupti.