Disparitia unor obiecte de inventar, in valoare de 53 de mii de lei, la finalul Expo Shanghai 2010 si vanzarea pavilionului romanesc la 13,6% din pretul de constructie constituie, pentru Curtea de Conturi, cheltuielil neeconomicoase realizate de MAE. In plus, acordarea unor sporuri si drepturi salariale nelegale si depasirea plafonului legal privind chiriile locuintelor unor angajati sunt evidentiate in raportul de audit.

Pavilionul Romaniei la expozitia mondiala Shanghai 2010Foto: AGERPRES
  • Pentru alte neregularitati - virarea cu intarziere la bugetul de stat a taxelor consulare si altor incasari ale misiunilor diplomatice sau neinregistrarea in evidentele contabile si in inventar a unor imobile - consultati aici raportul Curtii de Conturi, paginile 332-341.

UPDATE: Ministerul Afacerilor Externe sustine intr-un comunicat trimis redactiei ca nu este de acord cu concluziile din Raportul Curtii de Conturi privind cheltuielile "neeconomicoase si presupuse lipsuri de bunuri la Expo Shanghai 2010, precum si acordarea sporului pentru cunoasterea si utilizarea limbilor straine rare si a contestat aceste sustineri, conform procedurilor legale in materie".

"Consideram ca orice aprecieri obiective asupra materialului Curtii de Conturi pot fi facute dupa solutionarea, definitiva si irevocabila, a cailor legale de atac formulate de Ministerul Afacerilor Externe", se arata in raspunsul trimis redactie HotNews.ro

Constructia Greenopolis, pavilionul romanesc de la Expozitia Mondiala din Shanghai, din 2010, a costat 10,488 de miliarde de lei (2,5 milioane de euro la vremea respectiva, potrivit informatiilor date de MAE), iar ea a fost vanduta la pretul de doar 1,425 de miliarde de lei. Adica 13,59% din valoarea de constructie, asa cum apare in raportul Curtii de Conturi.

Documentul citat evidentiaza "aprobarea si efectuare de cheltuieli neeconomicoase cu ocazia participarii Romaniei la Expozitia Mondiala EXPO 2010", dar si "lipsa unor bunuri de natura obiectelor de inventar si mijloace fixe, trasferate la Ambasada Romaniei din Beijing", la finalul expozitiei. Valoarea acestor bunuri este de 53.000 de lei.

Prin urmare, Curtea de Conturi recomanda "cuprinderea in programul de audit intern a unei misiuni de audit prin care vor fi analizate modul in care au fost respectate prevederile legale cu ocazia utilizarii fondurilor publice pentru actiunea - Expozitia Mondiala EXPO 2010 "Un Oras Mai Bun, O Viata Mai Buna - Shanghai, China".

Potrivit informatiilor furnizate de MAE la vremea respectiva, bugetul participarii Romaniei la Expo Shanghai 2010 a fost unul multianual, de 27 milioane de lei pentru 2009 si 2010.

MAE considera ca germana, italiana sau spaniola sunt "limbi rare" si vorbitorii lor trebuie recompensati

Raportul Curtii de Conturi semnaleaza cheltuieli nejustificate de personal facute de Ministerul de Externe. Documentul pune fata in fata pozitia auditorilor si raspunsul MAE, din care rezulta ca ambiguitatea legislativa si interpretarea diferita a unor texte de lege pot crea portitele cheltuirii unor bani publici.

MAE a acordat sporuri si alte drepturi salariale - in loc de indemnizatie unica lunara - unui numar de cinci persoane numite in functii de demnitate publica. Valoarea acestora este de 166 de mii de lei, iar auditorii considera ca s-a incalcat legea privind drepturile salariale ale persoanelor numite in functii publice si s-au majorat nelegal cheltuielile de personal.

In replica, Ministerul sustine ca - potrivit art. 15 din Legea nr. 495/2004 - fiind vorba despre personal diplomatic de cariera, prin numirea in functii de demnitate publica, persoanele respective isi pastreaza salariul de incadrare brut lunar si celelalte drepturi prevazute de lege.

Echipa de audit insa nu a fost de acord cu acest punct de vedere, deoarece a constatat ca acele persoane nu au fost detasate, trasferate sau trecute temporar in alta functie, ci numite in functii de demnitate publica.

O adevarata contradictie este intre auditori si MAE privind limbile rare. Raportul Curtii de Conturi noteaza ca 318 angajati ai MAE au primit nelegal un sport de 10% la salariul de incadrare pentru cunoasterea si folosirea unei limbi straine rare. In bani, prejudiciul este de 1, 347 de miliarde de lei. Auditorii au constatat ca sporul de limbi rare a fost acordat in fapt pentru cunoasterea si utilizarea unor limbi de circulatie internationala - conditie stabilita oricum pentru incadrarea in MAE si intrarea in corpul diplomatic si consular al Romaniei.

Niciunul dintre cei 318 angajati nu intrunesc conditiile legale pentru a primi acest spor, pentru ca limbile cunoscute de ei nu se incadreaza in categoria limbilor rare.

In replica, MAE invoca lipsa unei prevederi legale exprese asupra clasificarii limbilor internationale sau rare, ceea ce a permis institutiei sa stabileasca ea insasi clasificarea.

"Reprezentantii MAE, au precizat ca, in mediu diplomatic, sunt considerate a fi limbi de circulatie internationala doar franceza si engleza, rezultand astfel ca celelalte limbi (cum ar fi spaniola, italiana, germana, rusa, greaca etc.) sunt considerate ca fiind "limbi rare" - arata raportul Curtii de Conturi.

Potrivit celor care activeaza pe piata de traduceri, limbi rare sunt considerate japoneza, chineza, vietnameza, araba, finlandeza, persana, urdu, norvegiana, daneza, albaneza, adica limbi pentru care exista putini vorbitori si traducatori autorizati in Romania. Cele invocate de MAE se incadreaza in limbile de circulatie internationala.

Potrivit unor informatii aparute in presa furnizate de casele de traduceri, un vorbitor/traducator autorizat al/din aceste limbi poate castiga pe luna intre 2000 si 6000 de euro.

Probabil ca din acest motiv Curtea de Conturi nu accepta explicatia MAE privind clasificarea unor limbi precum germana, italiana sau spaniola ca limbi rare si considera ca nici macar legea invocata de Minister nu lasa loc de interpretare: "legiuitorul nu lasa loc la nici un fel de interpretare, ci se refera clar la limbile rare, care nu sunt de circulatie internationala, raportandu-se la cadrul general, si nu la cel specific MAE".

Alte 2,817 miliarde de lei sunt acordate nelegal - potrivit auditorilor - in sporuri pentru confidentialitate si pentru cifru de stat. Angajati ai MAE primesc un spor de 155 pentru confidentialitate si indemnizatie de 15% pentru cifru de stat.

Echipa de audit a constatat ca nu toate persoanele care primesc acesti bani au acces si lucreaza cu cifrul de stat.

"Indemnizatia de 15% pentru cifru de stat a fost acordata nelegal personalului MAE de la data obtinerii autorizatiei de acces la informatii clasificate, intrucat legiuitorul a reglementat dreptul de acordare numai pentru cifrul de stat personalului care lucreaza cu acesta.

Extinderea conditiei de acordare de catre MAE la tot personalul care detine autorizatia de acces la informatii clasificate fara a lucra cu cifrul de stat, este abuziva si nelegala prin acordarea unui drept nejustificat de exercitarea efectiva a activitatii specifice depusa de personalul care a beneficiat de sporul mentionat", arata raportul Curtii de Conturi.

In replica, Ministerul Afacerilor Externe a aratat ca "textul legal stabileste, in mod clar, ca singura conditie de acordare a acestui spor este acordarea/detinerea autorizatiei de acces la informatii clasificate, eliberata in conditiile legii".

Auditorii interpreteaza diferit legea, considerand ca "legiuitorul a reglementat dreptul de acordare a indemnizatiei numai pentru cifrul de stat personalului care lucreaza cu acesta, si nu exista nici un principiu potrivit caruia o lege sa accepte plata a doua sporuri pentru aceeasi activitate".

Curtea de Conturi a mai constatat virarea cu intarziere la bugetul de stat a taxelor consulare si altor incasari ale misiunilor diplomatice sau neinregistrarea in evidentele contabile si in inventar a unor imobile, precum si plata peste plafonul legal de 2000 de lei, reprezentand contravaloarea compensarii chiriilor locuintelor inchiriate de unii angajati ai Ministerului.