​Analiza HotNews.ro

Taxa ghearei: ce este si pe cine va atinge clawback-ul

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Joi, 22 septembrie 2011, 21:32 Actualitate | Esenţial

Taxa ghearei
Foto: Comisia Europeana
Desi pentru multi pare un termen neinteligibil, taxa de clawback poate fi inteleasa cu ajutorul unui singur cuvant: gheara („claw” in engleza). Actorii principali din sistemul medical - statul, producatorii si comerciantii de medicamente - se lupta sa puna mana pe o parte cat mai mare din banii acelor romani care contribuie la Fondul National de Asigurari de Sanatate. Si cum miza este consistenta, taxa de clawback a devenit una dintre cele mai disputate prevederi legislative ale ultimilor trei ani.

ULCIORUL FARA FUND

Statul roman are datorii uriase la furnizorii de medicamente, datorii acumulate in ultimii ani. Una dintre cerintele prioritare ale Fondului Monetar International a fost achitarea acestor datorii (arierate) a caror dimensiune ameninta blocarea sistemului medical. In august 2010, statul a alocat 1,9 miliarde de lei pentru plata datoriilor catre furnizorii de medicamente dar, dupa efectuarea platilor, expertii FMI au constatat ca valoarea absoluta a arieratelor scazuse cu doar 600 milioane de lei. Cum de a fost posibil asa ceva? Se pare ca farmaciile nu au transmis toate facturile caselor de asigurari de sanatate deoarece stiau ca fondurile alocate compensarii medicamentelor nu erau suficiente. In momentul in care au aparut bani noi, facturile au fost raportate. Si, ca intr-o poveste, din ulciorul fara fund au inceput sa rasara neincetat noi si noi arierate.

Aceasta situatie a fost declansata in anul electoral 2008, atunci cand ministrul Eugen Nicolaescu a eliminat plafoanele de la farmacii, prin care erau tinute sub control cheltuielile cu medicamentele compensate. Reactia privatilor a fost una naturala: vanzari cat mai mari pentru a obtine profituri cat mai mari. In Romania, principalul partener de afaceri a industriei farma este statul, care compenseaza partial sau total pretul unui anumit numar de medicamente.

Producatorii, distribuitorii si farmaciile vand medicamente compensate pe datorie: statul le promite onorarea prompta a datoriei, iar cetateanul se asteapta sa primeasca medicamente compensate in contul platilor pe care le face lunar catre Fondul National de Asigurari de Sanatate, obladuit de acelasi stat roman.

CE PROSTIE!

Doar ca aici apar defectiunile: din cei 22 milioane de romani asigurati, aproximativ 11 milioane nu platesc contributii la aceste asigurari, dar asteapta serviciile cuvenite tuturor. In plus, tot in anul electoral 2008, contributia romanilor la asigurarile de sanatate a fost redusa de la 14% la 10,7%, mult sub media contributiilor platite de ceilalti europeni. Concluzia: respectand filozofia profitului, industria farma a inceput sa vanda din ce in ce mai multe medicamente pe datorie, odata ce restrictiile plafoanelor au fost ridicate. In acest timp, statul roman si-a taiat singur creanga de sub picioare, reducandu-si veniturile din motive electorale. Nu a durat mult pana ce datoriile devenisera mult mai mari decat ce ar fi putut plati vreodata Romania.

Prostia era atat de mare incat statul a cautat rapid o noua sursa de finantare si, luand exemplul altor tari europene (Belgia, Spania, Ungaria, etc.) a gasit-o. Taxa de clawback a fost introdusa printr-o ordonanta de urgenta in 2009, dar a ramas orfana de normele de aplicare. Din cauza acestei inexplicabile amnezii guvernamentale, industria farma nu a mai platit nimic in plus.

ADVERSARII INTRA IN RING

In urma situatiei din 2010 (descrisa mai sus), guvernul Romaniei a trebuit sa revina asupra acestei taxe extrem de nepopulare in randul uneia dintre cele mai profitabile industrii mondiale, cea farmaceutica. Pe scurt: taxa de clawback impune producatorilor de medicamente - nu distribuitorilor si nici farmaciilor - sa returneze statului roman o parte din profitul realizat in urma vanzarilor de medicamente compensate care depasesc suma alocata acestora de la Fondul National de Asigurari. De exemplu, daca statul aloca o suta de milioane pentru consumul de medicamente compensate, dar farmaciile vand de 150 milioane, pe diferenta de 50 de milioane producatorii trebuie sa plateasca o taxa.

In jurul acestei idei s-au azvarlit multe mesaje publice in ultimul timp.

Sustinatorii taxei afirma ca, in Romania, consumul de medicamente a luat-o razna. Au dreptate. CNAS cheltuie un sfert din fondurile sale cu medicamentele, unul dintre cele mai mari procentaje din Europa. 20 dintre cele mai prescrise medicamente din Romania sunt produse farmaceutice noi si scumpe, ceea ce este neobisnuit in Europa. Cel mai adesea, acestea sunt parte a Programelor Nationale de Sanatate - care inregistreaza cea mai mare crestere a finantarii in ultimii ani - si sunt de obicei total compensate si prescrise in special in judetele sarace si centrele universitare (conform expertilor Bancii Mondiale).

In cadrul Programelor Nationale de Sanatate se inregistreaza de altfel si cele mai mari datorii ale statului catre industria farma. Uneori, chiar anumite segmente ale statului incurajeaza aceste cheltuieli necugetate. Procesul alcatuirii listelor de medicamente compensate - care intra in atributia comisiilor din Ministerul Sanatatii - este „netransparent, inconsistent si prea putin bazat pe date practice” (raport al expertilor FMI). Se ajunge astfel ca, in Romania, sa se compenseze tratamentul cu extracte de gingko biloba. In plus, vanzarile de medicamente asupra carora marii producatori internationali nu mai au patent (asa numitele generice) nu sunt incurajate, volumul acestora scazand in ultimii ani. Cand ati cerut ultima data la farmacie „aspirina cea mai ieftina, nu cea mai scumpa”?

Adversarii taxei afirma ca, in Romania, consumul de medicamente este mult mai redus decat in restul Europei. Si ei au dreptate. Cheltuielile Romaniei cu medicamente per capita sunt cele mai mici, doar 172 euro comparativ cu media europeana de 376 euro sau cu maximul inregistrat in Grecia (584 euro). Ca procent din PIB, cheltuielile Romaniei cu medicamentele sunt de 1,4%, sub 1,7% cat este media europeana (Eurostat).

Apoi, comertul cu medicamente este deja suprataxat in Romania, TVA-ul pentru medicamentele compensate fiind de 9% fata de zero in Marea Britanie sau Suedia.

Romania este si una dintre tarile europene origine a comertului paralel, dat fiind pretul mic impus de statul roman producatorilor. Comertul paralel apare atunci cand un distribuitor cumpara medicamente de la producatorii din tari cu medicamente ieftine (Romania fiind una dintre tarile europene cu cele mai ieftine medicamente in momentul punerii pe piata) si le exporta in tari cu preturi mai mari, unde sunt vandute direct in farmacii. Aceasta practica legala, dar imorala, duce la scaderea accesului romanilor la anumite medicamente.

GHEARA

Concluzia - fiecare parte comunica doar jumatatea de adevar care o pune in lumina cea mai buna, bazandu-se pe faptul ca exista trei felul de minciuni: minciunile, minciunile sfruntate si statisticile. Adevarul complet este ca statul roman investeste mult prea putini bani in consumul de medicamente comparativ cu restul tarilor europene (Romania aloca sanatatii sub 5% din PIB, ultimul loc in UE), iar acest consum nu este modelat in favoarea pacientului, ci mai degraba in favoarea intereselor industriei farma.

Nu are rost sa intram in detalii si mai tehnice legate de noua taxa clawback. Este suficient sa precizam ca este o masura buna luata de guvern, dar a carei aplicare va fi injusta pentru unii actori din sistemul care-i cuprinde pe producatori, distribuitori si farmacii. Dintre acestia, doar producatorii vor suporta povara, caci diferenta care va fi taxata (cea de 50 de milioane din exemplul de mai sus) contine si adaosurile de profit ale farmaciilor si distribuitorilor. Romania este si aici un caz particular: la pretul de producator cu care medicamentul intra pe piata, se adauga marja distribuitorului si cea a farmaciei, care cresc (alaturi de TVA) pretul final la achizatia de catre pacient. Acest pret este cel decontat de CNAS si luat ca referinta in calcularea taxei de clawback, iar distribuitorii si farmaciile din Romania au printre cele mai mari marje din Uniunea Europeana (raportul SCRIP).

Iata cum, atunci cand Dan Zaharescu, directorul executiv al Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente, spune pentru HotNews.ro ca „a introduce un asemenea mecanism de taxare a producatorilor de medicamente inseamna sa-i obligi practic sa acopere deficitul bugetar al Romaniei in privinta nevoii de medicamente”, el are dreptate.

Paradoxul este ca dreptate are si Lucian Duta, directorul CNAS, atunci cand sustine ca scopul acestei legi este stoparea generarii de arierate si ca “piata farmaceutica mai trebuie sustinuta si de catre producatori, nu doar de noi.” Realitatea poate avea mai multe fatete, in special atunci cand o lege justa este aplicata defectuos.

Dar aceasta taxa nu este un panaceu al sistemului medical romanesc. Daca nu va fi dublata de cateva masuri esentiale, precum refacerea unei noi liste de medicamente compensate si introducerea unor criterii clare de eficienta terapeutica si economica a acestora, clawback-ul va fi doar o gheara pusa in gatul producatorilor, care va imbunatati bilantul contabil al statului dar nu si sanatatea oamenilor.


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

25723 vizualizari

  • +22 (24 voturi)    
    felicitari (Joi, 22 septembrie 2011, 21:54)

    rem7x [anonim]

    Felicitari pentru articol ! De astfel de articole avem nevoie care sa fie obiective !
    • -5 (15 voturi)    
      articol prost (Vineri, 23 septembrie 2011, 9:51)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui rem7x

      se pleaca de la premisa ca 11 mil platesc ptr 22 ... e super normal, restul de 11 mil sunt copiii si pensionarii saraci, care sunt categoriile care au cea mai mare nevoie de asistenta de sanatate si nu isi pot permite. E logic sa fie asa. doar nu o sa pui un copil de 7 ani sa-si plateasca contributia. Ca sa nu mai vorbim cu prostia consumului de medicamente ... cica in opinia autorului este foarte mare! FALS, consumul de medicamente in Romania este cel mai redus pe cap de locuitor in toate Europa. Iar adevarata problema cu spaga doctorilor se poate rezolva prin: POLITIE SI CONTROALE. Cuvinte care se pare ca au disparut si din vocabularul jurnalistilor si comentatorilor ... ce sa mai asteptam atunci de la autoritati.
      • +2 (4 voturi)    
        E prost intradevar (Sâmbătă, 24 septembrie 2011, 2:46)

        Dorel din reclama [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        foarte prost chiar, dar nu din punctul de vedere exprimat de dvs. Ci cel contrar, opus. De fapt e un articol 100% manipulator, si argumentul slab pe care tocmai l-ati combatut se dorea a fi unul prost "by design" din arta manipularii, care sa-ti lase la final exact acest feeling ca autorul incearca sa fie echidistant si impartial cu bunavointa, dar nu reuseste nu fiindca nu spune adevarul complet ci fiindca pentru una din parti efectiv nu gaseste alte argumente. Contradictiile se pot gasi usor, eu am gasit peste 50, de exemplu: ascunzand faptul ca bugetul de stat al Romaniei e altfel organizat decat in tari care nu au unitati productive sau servicii altele decat administrative de stat, vehiculeaza procente ce nu au relevanta. 1,4% din bugetul unei tari cu atata personal in afara de adminitratia centrala platita din buget inseamna enorm, mai precis de 10 ori mai mult decat acei 1,7% din media europeana. Se da de gol autorul un pic mai sus cand compara 178euro per capita in Ro. cu 376 in Eu, dar venitul per capita in Ro este de 20 de ori mai mic deci rezulta ca acei 178 sunt aproximativ de 10 ori mult per capita decat cei 376 daca tinem cont de venituri. Deci, da, e foarte prost articolul...
      • -2 (2 voturi)    
        sa nu asteptam (Luni, 26 septembrie 2011, 9:26)

        manila [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        Nu-l pui pe copil sa plateasca, ci pe parinti. Poate s-or gandi cind toarna 3-5-7 si apoi traiesc din ajutoare...ca doar n-o fi sa munceasca pentru 600 RON cind ajutoarele sunt 400. iar pensionarii sa contribuie in timpul vietii, sa se tina de munca.
  • +5 (21 voturi)    
    Iotee! (Joi, 22 septembrie 2011, 22:50)

    Minodor Stratulativ Ceki Cian [anonim]

    Ce te zboarsi asa, mai pocitule? Haolio, n-oi vrea mata, boiarule, sa platim si noi contributia la sanatate? Haolio, da trebuie sa ne deie si noua medicamente compensate, gratuite si cat mai multe, mooo, sa putem sa le vindem, moo, sa manance si gura noastra o paine, ca suntem saraci si s-a scumpit tarifele la Saint Tropez!
  • +13 (15 voturi)    
    intrebare (retorica) (Vineri, 23 septembrie 2011, 0:11)

    mihai [anonim]

    Eu ma intreb de ce distribuitorii si farmaciile au cele mai mari adaosuri comerciale din Europa? Oare impart adaosul ala cu cineva sau e un fel de a pune "penalitati de intarziere" statului care isi plateste datoriile peste 2-3 ani?
    Oricum e bine ca in final se vorbeste despre sistemul medical mai la concret, ca pana acum era o lipsa de infromare totala si toata lumea visa conspiratii si inca sunt multi care nu fac deosebirea dintre farmacii si producatori.
    • -6 (10 voturi)    
      adaos (Vineri, 23 septembrie 2011, 8:02)

      adaos [anonim] i-a raspuns lui mihai

      Nu este adevarata povestea cu adaosul.
      La medicamentele compensate adaosul este stabilit de CNSAS !
      • 0 (2 voturi)    
        hmmmm (Vineri, 23 septembrie 2011, 13:39)

        toto [anonim] i-a raspuns lui adaos

        Nu inteleg de ce ati dat numai plusuri celui care spune ca la noi sunt cele mai mari adaosuri din europa, pentru ca nu are dreptate. Toate preturile sunt stabilite de ministerul sanatatii: msf-dgf.ro. Adaosurile distribuitoilor sunt intre 0,1-11%, cele ale farmaciilor un pic mai mari, dar maximum este 25%. Acesta este adaosul brut, sunt cheltuieli mari de distributie si personal, nu mai ramane mare lucru cand tragi linie. Mediplus si Framexpert sunt cei mai mari distribuitori, vedeti si voi pe mfinante.ro ce marje procentuale mici de profit au: 1,5%respectiv 3,5%.
  • +6 (10 voturi)    
    Cine e in spatele firmelor, (Vineri, 23 septembrie 2011, 8:00)

    A9 [utilizator]

    care nu au raportat ca au de incasat de la stat, bani?!

    "Se pare ca farmaciile nu au transmis toate facturile caselor de asigurari de sanatate deoarece stiau ca fondurile alocate compensarii medicamentelor nu erau suficiente. In momentul in care au aparut bani noi, facturile au fost raportate. Si, ca intr-o poveste, din ulciorul fara fund au inceput sa rasara neincetat noi si noi arierate."

    Pai daca nu au anuntat, sa nu le dea bani!! Eu nu inteleg, cum e cu raportarea asta..o factura se emite in 3 exemplare:furnizor, client, gestiune (cotor facturier)...astia dupa ce legi functioneaza?

    Si apoi, raportarile astea, cand se fac, nu se fac pe baza unei situatii din contabilitate?

    Nu inteleg!
    • +1 (1 vot)    
      asta e fals (Vineri, 23 septembrie 2011, 13:41)

      toto [anonim] i-a raspuns lui A9

      nu au cum sa amane raportarea facturilor, daca trece luna si nu raporteaza, s-au pierdut.
      • +1 (1 vot)    
        Mda, (Vineri, 23 septembrie 2011, 15:16)

        Fat Bastard [anonim] i-a raspuns lui toto

        Evident, ai dreptate, dar rinocerismul, parerismul si urechismul sunt parametrii cu care se lucreaza la noi. De-aia avem o tara infloritioare.
        Evident pe jumatate articolul este corect. La programe s-au consumat enorm in ultimii ani. La restul tipurilor de medicamente se duce o munca cinstita si corecta (relativ). Dar cand intervin elefantii in magazinele de portelan ... mi se face o greata ...
  • +11 (15 voturi)    
    Statistica empirica (Vineri, 23 septembrie 2011, 8:56)

    denvarel [utilizator]

    3 sunt afacerile cu cele mai multe, mari si dese spatii comerciale: alimentarile, bancile si farmaciile. Nici barurile nu sunt asa multe ca farmaciile. Oare de ce? Inseamna ca sunt profitabile.
  • +4 (6 voturi)    
    Clawback (Vineri, 23 septembrie 2011, 8:59)

    Sorin Paveliu [anonim]

    Felicitari pentru articol! Ati vazut cumva si textul (forma aprobata ieri) a ordonantei nepublicate inca?
  • -3 (9 voturi)    
    claw back (Vineri, 23 septembrie 2011, 9:11)

    Nae [anonim]

    Gheare sunt in capul dumitale. Daca foloseai un translator obisnuit ex. "translate.google.com" ai fi observat ca expresia "claw back" este tradusa prin "recupera". In rest, articol bine scris.
  • +7 (11 voturi)    
    Distribuitorii (Vineri, 23 septembrie 2011, 9:22)

    Sorana [anonim]

    si farmaciile au cele mai mari adaosuri din cel putin 2 motive: angajatii lor au cele mai mari bonusuri la vanzari. Pentru ca vanzarile sa fie mari cotizeaza din greu la medicii care prescriu medicamentele: cadouri, "participari la congrese", consultanta, dr. de autor etc
    • +1 (1 vot)    
      lumea trage concluzii pripite... (Vineri, 23 septembrie 2011, 14:04)

      toto [anonim] i-a raspuns lui Sorana

      ....pt ca nu sunt din domeniu si judeca dupa tv.
      sunt doua grupe de produse care se vand in farmacii, cele cu pret liber, otc-uri, suplimente, cosmetice, p[arafarmaceutice-acestea pot avea adaosuri mari, dar statul nu suporta nimic de la buget in cazul acesta. Medicamentele eliberate cu prescriptie sunt a 2-a grupa de produse, unele din acestea se compenseaza sau sunt gratuite. La acestea, pretul este stabilit de ministerul sanatatii, este maximal pt producator, distribuitor si farmacie. Adaosurile sunt de 0,1-11% pt distrubuitori si de 1-25% pt farmacii. Sunt cele mai mici adaosuri in acest domeniu. Preturile se pot verifica pe situl ministerului.
  • +3 (7 voturi)    
    cine pune gheara pe banii noştri? (Vineri, 23 septembrie 2011, 9:40)

    periscop [utilizator]

    Problema e simplă: cine pune "gheara" pe banii noştri? Cine alţii decât "băieţii deştepţi"... Restul e gălăgie.
  • 0 (6 voturi)    
    gheara ghiarei ... (Vineri, 23 septembrie 2011, 11:33)

    bau [anonim]

    si cand te gandesti ca toata porcaria porneste de la faptul ca statul iti baga mana in buzunar chipurile ca sa iti cumpere tie medicamente, de parca eu nu sunt in stare sa imi cumpar singur medicamente ...

    Evident ca defapt cumpara medicamente pentru altcineva, dar asta e o poveste mai lunga ...
  • 0 (4 voturi)    
    poate nu e chiar asa (Vineri, 23 septembrie 2011, 11:44)

    claudia [anonim]

    eu nu ma pricep prea bine la mecanismul asta, dar stiu un lucru: sunt pacient! si mama e pacient si tata e, si copilul meu. si dupa tot ce s-a zis in vara asta despre programe nationale, despre amaratii aia de bolanvi de cancer, despre lipsa banilor, in fiecare dimineata ma scol si ma gandesc ca sa ma fereasca dumnezeu sa fim bolnavi. hai, o aspirina o gasim inca, dar aspirina e o pastila care nu iti face nici bine si nici rau. nu aici e buba. dar ce ne facem daca ne trezim bolnavi si avem nevoie de medicamente care realmente sunt scumpe?? o doza poate fi si 15 mil, pentru cancer, sa zicem. si statul zice stop. pana aici. s-a cheltuit deja suma de 100 mil, pentru restul sa va descurcati. voi va dati seama ca statul hotaraste cine are voie sa se imbolnaveasca si cine nu?! adik cine are ghinionul sa se imbolnaveasca de ceva realmente nasol, sa fie pacient nou pentru stat, are sansa extraordinara sa moara!!! eu vreau sa fiu sigur ca am medicamentele care mi se cuvin, ca sunt pe piata! ori cu masurile astea, va zic eu ca nu vor fi pe piata!
  • 0 (2 voturi)    
    mergem dupa medicamente la Viena? (Vineri, 23 septembrie 2011, 11:50)

    irina vasile [anonim]

    eu cred ca ar trebui sa ne temem. daca se scot de la compensare medicamente, ca nu pot fi acoperite costurile, o sa fie vai de noi!!!! practic produsele nu se vor mai gasi pe piata!! ce fac, ma duc dupa medicamente la Viena?!
  • +1 (5 voturi)    
    TAXA CLAWBACK FOARTE BUNA...>DEZMINTIRE (Vineri, 23 septembrie 2011, 12:06)

    Andrei [anonim]

    SUNT DE ACORD CU NOUA TAXA!!!!! este corecta noua taxa daca de exemplu guvernul aloca 100 de milioane de euro pentru medicamente compensate si farmaciile dau medicamente compensate in valoare de 150 de milioane de euro cei 50 de milioane de euro vanduti in plus de farmacii sa fie taxati!.Atata timp cat un guvern evalueaza costul total al medicamentelor compensate cheltuite si aloca o suma nu ar trebui depasita acea suma!!!! Depasirea acestei sume inseamna 2 lucruri: 1.Vinderea de medicamente in plus pentru a putea obtine profituri mai mari deoarece doza unui medicament compensat dat unui blonav cronic nu creste de la o luna la alta cu alte cuvinte un blonav cu hipertensiune arteriala trebuie sa ia aceasi doza de medicament in fiecare luna iar 2.Medici scriu pe reteta substanta activa pentru ca asa sunt obligati de catre stat iar farmaciile aleg medicamentul aici singurul vinovat sunt FARMACIILE, de exemplu:unui pacient ii se prescrie aspirina dar pe reteta se scrie substanta activa adica acid acetilsalicilic....cand se duce la farmacie in loc sa ii se dea o aspirina de 5 lei ii se da o aspirina produsa in germania de 50 de lei substanta activa fiind aceasi!! Va intrebati de ce dau farmaciile o aspirina practic care costa de 10 ori mai mult?Foarte simplu pentru ca e decontata de catre STAT!!!
    • +1 (1 vot)    
      se putea face cu plafon (Vineri, 23 septembrie 2011, 14:08)

      toto [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      cum a fost inainte. rezulattul era ca in partea a 2-a a lunii nu se mai eliberau retete compensate, dar puteai sa cumperi produsele cu pret intreg. acum, exista posibilitatea ca producatorii sa atinga cifra de afaceri netaxabila pe la jumatatea anului si atunci ei, pur si simplu nu vor mai aduce medicamentul in romania in a 2-a jumatate a anului, deci acesta nu va mai fi disponibil nici la pret intreg. noua lege este o porcarie, dar vad ca aici dau voturi postacii guvernului.
    • 0 (2 voturi)    
      nu e asa (Vineri, 23 septembrie 2011, 15:32)

      werthsjru [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      nu e asa: statul nu compenseaza decit acidul acetilsalililic, tu daca vrei aspirina bayer, platesti diferenta de la acetilsalicilic pana la bayer din buzunar.
    • +1 (3 voturi)    
      gresesti, mestere! (Sâmbătă, 24 septembrie 2011, 11:51)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Gresesti cap-coada, desteptule!
      1. Prescriptia e aceeasi pentru cronici, dar numarul lor creste! Caci scade mortalitatea, datorita descoperirilor stiintifice in farma, insa creste incidenta cronicizarilor, din cauza factorilor de stres, de orice fel de stres! Si atunci e aceeasi doza, dar la din ce in ce mai multi pacienti.
      2. Genericele (alea ieftine) sunt, de obicei, daca nu intotdeauna, mult mai proaste decat originalul! Iti recomand, cand esti mort de racit, sa iei Klacid, sa vezi cum iti trece boala, desteptule, si, par contraire, Lekoklar, cu aceeasi substanta activa, sa vezi ca nu-ti face nimic! Explicatia: fabrici neperformante, puritate discutabila, alte concentratii, etc... Balcanisme, intr-un cuvant! Sau te astepti ca o fabrica din Balcani sa produca la aceeasi calitate ca una din Elvetia sau SUA?! Daca da, esti prost, nu doar naiv!
      3. Medicii de familie, prin prescriptii fantasmagorice, obliga specialistul sa le repare greselile, prin prescriptii corecte pentru stadiul la care iresponsabilii de medici de familie aduc pacientul! Rezistenta la antibiotice e una dintre explicatiile pentru care specialistul e nevoit sa escaladeze la un antibiotic mai performant, deoarece medicul de familie i-a dat pacientului unul neperformant, care nu-l ajuta, dar, spre deosebire de ce se crede, ii face mai rau, caci ii da rezistenta la antibiotice! Asa incat, cand ai un germene virulent, el nu mai reactioneaza la te miri ce, ci doar la ab potente, pe care specialistul e NEVOIT, desteptule, sa le prescrie!
      4. Taxa de clawback, impusa unei tari ca Romania, nu va duce la un efort supradimensionat al companiilor farmaceutice de a ramane pe piata, care e o piata mica si neprofitabila, ci va duce la retragerea lor de pe piata! Asta insemnand ca trebuie, daca tot esti atat de radical, sa fii si pus in garda ca e posibil sa mergi in alte tari sa-ti cumperi medicamente! Sau fa-ti cont pe ebay, daca tot te dai atat de inteligent! Dar de unde sa le stii tu, ca doar nu esti medic!?
  • +1 (3 voturi)    
    ma sperii (Vineri, 23 septembrie 2011, 12:16)

    cristi [anonim]

    auziti, mai bine ar aloca din prima buget pentru medicamente. ca pe bune acuma, daca intotdeuna bugetul de medicamente e mai mic decat consumul real, e normal sa fie mereu o diferenta. ca doar cnas-ul stie clar care este nevoia, de ce ne mai ascundem dupa deget? e usor sa zica statul ca producatorii au bani, sa plateasca. si eu sunt de acord ca n-ar strica sa dea ceva bani inapoi, dar prea mi se pare mie ca statul roman s-a invatat sa cam ia pielea de pe toate companiile. de aia nu mai vin investitorii straini aici - taxe cat china, lipsa de transparenta, nici cea mai mica idee despre cum va arata viitorul financiar al tarii...
    nasol, ne asteapta vremuri si mai grele, oameni buni.
    • 0 (2 voturi)    
      !!! (Vineri, 23 septembrie 2011, 13:08)

      cris [anonim] i-a raspuns lui cristi

      Cine zice ca acel consum real este mai mare (sustinut) decat bugetul alocat?
      • 0 (2 voturi)    
        adevarul (Vineri, 23 septembrie 2011, 13:47)

        adrian [anonim] i-a raspuns lui cris

        Intrebati-i pe doctorii de la programele nationale de sanatate care este necesarul anual de medicamente ca astia cu asta se ocupa, te vor lamuri care este necesarul real, nu te incarca nimeni sa platesti in plus, crede-ma, and BTW nu lucrez in industria farmaceutica.
  • +3 (3 voturi)    
    plafon ? (Vineri, 23 septembrie 2011, 12:32)

    dorin valeriu [anonim]

    Nicolaescu a facut macar un lucru bun : desfiintarea "plafonului". Va mai amintiti cum era inainte ? Cabinetele erau asediate la inceputul lunii, in ziua de-ntai se facea coada la farmacii de dimineata dela ora 5, se spargeau geamuri, se chema politia. Din data de 2-3 a fiecarei luni farmaciile consumasera "plafonul" si nu mai eliberau medicamente compensate- gratuite pana in luna urmatoare.... cand reincepea circul ! Era oare mai bine ? Adevarul e ca banii sunt putin, ca s-a renuntat la unele medicamente eficiente dar ieftine in favoarea altora mai moderne dar incomparabil mai scumpe. Greu de facut ordine in "serparia" asta !!!
  • -1 (1 vot)    
    Dezinformare (Vineri, 23 septembrie 2011, 13:45)

    Adrian [anonim]

    In primul rand vreau sa va precizez ca sotia mea lucreaza pentru un producator de medicamente din Romania. Nu am auzit sa fie stimulati producatorii in vreun de fel de statul roman, dimpotriva. Aceasta taxare trebuia sa fie facuta pe medicamentele originale, de ce simplu, pentru ca daca acele medicamente nu au generice care sa le inlocuiasca pretul e platiti de catre casa de sanatate. Daca exista generice atunci medicul iti recomanda un medicament cu substanta activa, nu vreau sa fac exemplificari sa nu se interpreteze. La farmacie Farmacistul iti da ce vrea muschiul lui, dar atentie el e incurajat de catre stat sa dea un medicament cu aceeasi substanta activa dar mai scump pentru ca el daca iti da cel mai ieftin medicament, tb sa astepte banii pe acel medicament "numai" 1 an, ori aratati-mi si mie cine te-ar imprumuta pe tine 1 an, fara sa ceara ceva in plus. Dar in RO preturile la majoritatea medicamentelor compensate este pret impus, de aceea farmacistul vreau sa iti dea un medicament mai scump pt ca atunci mai ramane si el cu ceva lichiditati, asta strict din vina statului.
    Vina cea mai mare o poarta statul care nu plateste CAS pentru companiile de stat, cautati sa vedeti ce arierate existau in domeniul medical, adica el opreste banii de la muncitori dar banii din companiile de stat nu ajung la bugetul casei de sanatate, iar cum asta nu e de ajuns, casa nu primeste banii direct de la firme, ci firmele varsa toate darile la MFinante iar aia impart banii du[pa bunul plac. Firma sotiei avea de recuperat TVA de la stat, credeti ca statul a zis gata le dam imediat banii ca astia sa produca, ca doar banii mergeau pentru importul de materie prima, nu au trimis bugetarii din finante sa le verifice ultima factura din firma numai sa nu returneze TVA-ul inapoi, si atunci voi va asteptati ca firmele straine sa vina cu placere in Romania?
    • -1 (1 vot)    
      corect (Sâmbătă, 24 septembrie 2011, 11:57)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      Bravo! In sfarsit, un om care si gandeste si se si afla, chiar tangential, in sistem! Statul si balcanismul sunt responsabilii principali ai unui sistem care-si doreste sa ia si mai multi bani de la niste corporatii care ajuta, nu saboteaza Romania si sanatatea ei! Distribuitorii de medicamente, care au obtinut marje aberante, ca sunt romani si merg cu sarutmana, statul, care angajeaza pe rupte, cu impozite mici, in loc sa disponibilizeze si sa puna impozite mai mari, astia sunt de vina! Nepotism si golanie! Pentru care occidentalii nu-s pregatiti! Am un prieten in SUA care-mi zicea asa: "acolo statul te ajuta, nu incearca sa te exploateze, pentru ca stie ca, daca face asta, tu dispari si el nu-ti mai poate lua nimic. Mai bine ia putin de la multi, decat mult de la nimeni!" Va prostestea statul si de data asta! Si pun pariu ca mergeti, toti care postati aici, la vot!
      • -1 (1 vot)    
        ca dovada (Sâmbătă, 24 septembrie 2011, 17:39)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui Dan

        Iata, am voturi negative, desi tot ce scriu e si corect si extrem de inteligibil! Are o hiba: nu e pe placul prostilor! Iar ei sunt cei mai multi!
  • 0 (0 voturi)    
    Talent (Vineri, 23 septembrie 2011, 16:43)

    D [anonim]

    Multumesc pentru ca m-ati ajutat sa inteleg bine o problema care nu ma interesa (nu-mi dadeam seama cat de mult ma afecteaza). Felicitari pentru talentul de a extrage esentialul si a-l prezenta pe inteles.
  • +1 (3 voturi)    
    comunism (Vineri, 23 septembrie 2011, 18:29)

    ics [anonim]

    cinic vorbid in romania in momentul de fatza s-a incetatzenit ideea ca pacientzii sint in comunism shi ca vor primi neconditzinat medicamentele de care au nevoie indiferent de costuri. fiindca merita. FIECARUIA DUPA NEVOI

    dilema e nasoala shi nu stiu cum va iesi. cita vreme sint pacientzi care au nevoie o viatza intreaga de tratament de 700 de milioane pe luna shi fraierii care vor plati o viatza intreaga contributzii fara sa ceara nimic in schimb au cam disparut, nu stiu cum se poate rezolva problema.

    sa nu uitam insa ca tzara e plina de obezi pensionatzi anticipat la 45 de ani care se supraalimenteaza virtos de la real, bat suta de kile, nu platesc nici o contributzie dar urla ca statul nu le moca medicamente de ultima generatzie pentru diabet de tip doi, ca de maninil s-au saturat. sau sute de mii de hipertensivi revoltazi ca nu mai primesc sortisul (hipolipemiant pentru laici) da baga zilnic numai sarmale cu telemea.

    ca sa va distratzi avem al 2lea procent ca marime de pacientzi pe hipolipemiante din europa. da sintem primii la AVC -uri (apoplexii). cu alte cuvinte le cam iau degeaba da le iau conshtiincios.

    cita vreme nu umbla la programele de onco shi diabet sint doar poveshti. da cine are curaju sa ia tauru de coarne?

    nasol. uneori ma intreg ce i-a apucat pe ashtia doi bocu shi marinaru, sa arate rahatu de sub pres.

    putetzi injura oricit industria medicamentelor, doctorii shi farmacishtii. finalitatea e in pilule sau flacoane care au ajuns la oameni ce aveau nevoie de ele. PROBLEMA E CINE PLATESHTE CA AI DE LE CONSUMA NU AU BANI.

    asta nu e medicina e caritas.
    • 0 (2 voturi)    
      corect si asta! (Sâmbătă, 24 septembrie 2011, 12:02)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui ics

      E ca la trecerea de pietoni: pietonul stie, crede, ca dreptul lui e sa treaca pe acolo si ca, odata calcand zebra, soferul e in culpa! Pentru ca pietonul, care, de obicei, nu are carnet, nu intelege esentialul: 1. El are dreptul sa treaca NUMAI PE ACOLO, NU PRIN ALTA PARTE, ASTA E SEMNIFICATIA PRIORITATII PIETONULUI PE ZEBRA! 2. Pe zebra au dreptul sa treaca si masinile, doar ca ele mai pot si pe restul carosabilului! Asa si cu sistemul de sanatate: asiguratul crede ca, asa ca in comunism, el are dreptul sa fie tratat pe gratis, dar nu se intreaba, atunci cand uita sa-si plateasca darile, daca teapa pe care o da statului nu se poate intoarce impotriva lui! Pentru ca exista subterfugii: are dreptul, de exemplu, sa-si plateasca darile, daca nu a facut-o pana atunci! Nu, frate, daca nu ai facut-o, in speranta ca nu te imbolnavesti, ar trebui sa nu mai ai dreptul de a fi asistat medical, pe banii contribuabililor cinstiti! Nu e comunism, e capitalism, treziti-va! Tara de imbecili!
  • +2 (2 voturi)    
    asa se-ntampla cand medici ajung sa conduca (Sâmbătă, 24 septembrie 2011, 2:25)

    Dorel din reclama [anonim]

    ministere precum cel al sanatatii. Trebuie un pic de aritmetica primara cu datele extrase din articol 376 / 178 = 2.11 raportul din cat se aloca per capita in UE fata de Romania. Pai eu as zice ca se aloca de 10 ori mai mult in Romania decat in UE daca raportam la venituri nete per capita, iar raportul intre procentele de alocare din buget de 1,4 la 1,7 se explica prin faptul ca noi ca tara ex-comunista avem bugetul de stat foarte incarcat fata de cel din vest, si atat, nu-nseamna ca platim mai putin, asta se raproteaza la venitul mediu per capita. Astfel rezulta ca platim de 10 ori mai mult decat europenii. E o manipulare grosolana in acest articol ce ar trebui sanctionata ferm. Stiu ca multi farmacisti care traiesc un vis frumos simt cum le creste tensiunea citind aceste randuri, dar asta e adevarul. Se aloca de 10 ori mai multi bani de la stat in Romania decat in UE pe medicamente !!! Repetati aceasta fraza pana va intra bine in cap. Calmati-va, mai mancati un mar, apoi cititi din nou fraza. Daca nu puteti s-o acceptati, duceti-va la un film si calmati-va acolo. Apoi reveniti si cititi din nou. Dl. Vlad Mixich e cetatean strain si evident ca incurajeaza vanzarea de aspirina Bayern si isi freaca mainile cand fabricile romanesti de medicamente dau faliment, desi aspirina romaneasca are aceleasi efecte ca Bayern in cazurile usoare- dar peste 50% efect peste Bayern in cazurile grave, si asta la o zecime de pret. Noi am inventat Gerovitalul, Insulina, Penicilina si s-a ales praful din industria farmaceutica romaneasca. Deja platim aproape triplu fata de vestici si de 10 ori mai mult decat costa echivalentele romanesti, dar sistemul lui Nicolaescu incurajeaza farmaciile sa le ascunda pe cele ieftine si sa spuna ca n-au decat din cele extrem de scumpe. Daca e lasat sistemul la voia intamplarii se gasesc sute de posibilitati in comert prin care sub diverse tertipuri noi sa platim 500 de euro o aspirina si vesticii 1 cent.
  • +1 (1 vot)    
    ???/ (Duminică, 25 septembrie 2011, 16:22)

    serban [anonim]

    de ce nu face statul importul direct si ii lasa cu ochii in soare pe toti distribuitorii care nu fac altceva decit sa puna adaos comercial ???
  • -1 (1 vot)    
    medicamente (Vineri, 28 octombrie 2011, 0:17)

    MICA [anonim]

    Am citit comentariile si am realizat ca multa lume nu stie nici pe departe ce se intampla in lumea farma...pentru necunoscatori: indiferent de adaosul farmaciei pt un medicament, casa de asigurari deconteaza aceeasi suma si pentru aspirina romaneasca si pentru cea de Bayer!!!!!!!diferenta o plateste pacientul...daca doreste sa ia medicamentul inovativ care are dovezi stiintifice in spate....nu niste studii amarate de bioechivalenta!!!!
    cei care sunt de acord cu aceasta taxa nu sunt constienti ca se vor trata peste ani....si ani , doar cu praf de creta si o farama de substanta activa....minunatele generice romanesti, pe care ar trebui sa le incercati sa vedeti cat sunt de "eficiente"!Interesele sunt politice si cum scaul s-a cam golit si guvernantii nu mai au de unde fura, s-au gandit sa mai refaca nitel bugetul, furandu-i pe straini....NU VA MAI VENI NICI UN INVESTITOR LA NOI IN TARA!!!!
    DAR SINCER, NE-O MERITAM DIN PLIN.....INCURAJAND FURTUL SI PROSTIA!!!CAM ATAT.
  • 0 (0 voturi)    
    x (Joi, 23 februarie 2012, 9:47)

    robert [anonim]

    toata inselatoria pleaca de la medicii de familie....
    acestia sunt cei care declanseaza efectul de bulgare de zapada..........
  • 0 (0 voturi)    
    Colapsul sistemului de sanatate a fost declansat (Joi, 22 martie 2012, 16:47)

    ticuta2IV1940 [utilizator]

    de Nicolaescu,ministrul lui "Peste prajit",dar nimeni nu-si mai aduce aminte ce anafoare facea individul cand se credea "buricul pamantului"in ale medicinei.Sufera acum o populatie intreaga a Romaniei pentru prostia acestui individ care nu a recunoscut niciodata cat de pr..o.s.t era cand facea declaratii fara acoperire in sistemul de sanatate.
  • 0 (0 voturi)    
    Huo ! (Vineri, 18 mai 2012, 19:16)

    Bogdan Xenopol [anonim]

    Pfiu ce inseamna basismul cronic. Hatai articolul cu pretentii de finete doar ca sa poti ajunge la Nicolaescu. Bou ala, nimic de spus... dar dupa ala a aparut basescu in exclusivitate. Si au trecut 4 ani de atunci. Asa ca mars cu aberatiile.
    Sau mai bine vedeti cine era ministru la sanatate in 90 si incepeti de acolo.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri