Barbie poate fi cel mai de succes film din punct de vedere financiar făcut de o regizoare de sex feminin și cu cele mai mari încasări din 2023. Dar a fost învins la box office-ul din Italia de un alt film, făcut tot de o femeie și care abordează experiența femeii italiene.

Cameră de filmat, cinemaFoto: Michael Piepgras / Panthermedia / Profimedia

There's Still Tomorrow (C'è Ancora Domani), a actriţei, scriitoarei şi cântăreței în vârstă de 50 de ani Paola Cortellesi, este acum lansat în toată Europa, scrie BBC . A devenit un fenomen în Italia anul trecut, încasările depășindu-le pe cele ale filmelor Barbie sau Oppenheimer.

Cortellesi spune într-o discuție cu BBC News că încă nu-i vine să creadă ce succes are filmul său. „Nimeni nu ar fi putut prezice vreodată valul de afecțiune din partea publicului față de acest film”, spune ea.

„Sunt actriță de aproape 30 de ani și am scris tot felul de scenarii în ultimii 10 ani. Acum, la 50 de ani, am făcut primul meu film. Și văd că acest film se bate deja cu un film uriaș precum Barbie.”

Unul din motivele pentru care There's Still Tomorrow a ajuns atât de popular este că eroina, Delia, (de asemenea, interpretată de Cortellesi) suferă abuzuri fizice și emoționale violente din partea soțului ei. În film, Delia este o casnică și o mamă care trăiește în sărăcie în Roma postbelică în 1946, anul în care femeile italiene au ajuns pentru prima dată să voteze.

Cu toate acestea, povestea filmului rezonează cu publicul italian contemporan. Conform statisticilor recente ale poliției, 120 de femei au fost ucise în Italia în 2023 , aproximativ una la trei zile. Raportul spunea că puțin peste 50% dintre ele au fost ucise de parteneri sau foști parteneri. Un sfert dintre ele au fost ucise de copiii lor - în 89% din cazuri, de fiul lor.

Problema feminicidului s-a acutizat în Italia în noiembrie 2023, la câteva săptămâni după lansarea filmului There's Still Tomorrow. Au avut loc proteste în masă pentru uciderea studentei de 22 de ani Giulia Cecchettin, ucisă de fostul ei iubit, care așteaptă să fie judecat.

La înmormântarea ei au participat mii de oameni, iar moartea ei a declanșat proteste majore. Cortellesi spune că filmul ei încearcă să exploreze o mentalitate culturală despre care ea susține că „se petrece de milenii”.

Regizorul spune că tema violenței împotriva femeilor se regăsește și în alte scenarii ale sale, deși nu a experimentat-o ​​personal.

„Am vrut să fac un film contemporan dar care se petrece în trecut, pentru a compara ce s-a schimbat și ce a rămas la fel”, explică ea.

„S-ar putea ca acum, ca femei, să avem anumite drepturi și garanții, dar ceea ce nu s-a schimbat în societate este această mentalitate care denaturează iubirea și o transformă în posesie. De aceea avem nevoie de o educație mai bună”.

„Tot acest proiect s-a întâmplat pentru că îi citeam o carte despre drepturile femeilor, iar fiicei mele nu-i venea să creadă că a existat o perioadă în care drepturile noastre nu erau consacrate prin lege. Așa că mi-a trecut prin minte că trebuie să vorbim cu generațiile mai tinere, că trebuie să realizeze că drepturile lor nu sunt ceva dat dintotdeauna”, mai spune ea.